Flacăra Iaşului, iulie 1987 (Anul 43, nr. 12662-12688)

1987-07-01 / nr. 12662

PAGINA A ll-A------------------------------------- CRONICA LUNII IUNIE în luna iunie, care a marcat încheierea primului semestru din cel de-al doilea an al actualului cincinal, au avut loc evenimente politice de însemnătate deosebită pentru înfăptuirea istoricelor hotăriri ale Congresului al XIII-lea al partidului, a planurilor și programelor de dezvoltare multilaterală a patriei. Ne referim, în primul rind, la lucrările Plenarei C.C. al P.C.R., desfăşurate sub preşedinţia tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, care a avut înscrisă, printre altele, pe ordinea de zi, convocarea Conferinţei Naţionale a partidului, eveniment deosebit în viaţa partidului şi a ţării. Ne referim, de asemenea, la Plenara comună a Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii şi a Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale, Plenara lărgită a Consiliului Naţional al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Gospodăririi Apelor, la Plenara Consiliului Naţional al F.D.U.S., înalte forumuri ale democraţiei noastre muncitoreşti, revoluţionare, care au analizat contribuţia adusă de aceste organisme naţionale la realizarea sarcinilor din planul de dezvoltare economico-socială a patriei în primul semestru al anului 1987, măsurile ce trebuie luate pentru mobilizarea tuturor oamenilor muncii la înfăptuirea integrală a prevederilor de plan pe întregul an. Examinind proiectele Planului național unic de dezvoltare economico socială a României pe anul 1988 şi Planului unic de dezvoltare a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii şi gospodăririi apelor pe 1988, participanţii la Plenara comună a Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii şi a Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale, precum şi la Plenara lărgită a Consiliului Naţional al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Gospodăririi Apelor au reliefat rolul determinant al tovarăşului Nicolae Ceauşescu în elaborarea, pe baze profund ştiinţifice, a prevederilor proiectelor planurilor pe 1988, care ţin seama de sarcinile stabilite prin Directivele Congresului al XIII-lea al partidului pentru cel de-al treilea an al actualului cincinal. S-a dat, de asemenea, o înaltă apreciere contribuţiei deosebite a tovarăşei Elena Ceauşescu la elaborarea şi înfăptuirea programelor de dezvoltare economicosocială a ţării, la înflorirea necontenită a ştiinţei, invăţămîntului şi culturii, la antrenarea largă a cercetării ştiinţifice in soluţionarea problemelor producţiei materiale. Exprimînd unitatea deplină a întregului popor în jurul partidului, al secretarului său general, participanţii la înaltele forumuri democratice s-au angajat să acţioneze ferm, în spirit revoluţionar, pentru transpunerea in viaţă a orientărilor, sarcinilor şi indicaţiilor cuprinse in cuvîntările rostite de tovarăşul Nicolae Ceauşescu cu aceste prilejuri, care se constituie drept insufleţitoare şi mobilizatoare programe de muncă în viitor. In semn de aleasă preţuire pentru contribuţia hotărîtoare, teoretică şi practică, adusă la realizarea cooperativizării agriculturii, la făurirea unei agriculturi intensive, moderne, de înaltă productivitate, la elaborarea şi înfăptuirea obiectivelor noii revoluţii agrare, prin Hotărîrea-Decret a Comitetului Politic Executiv al C. C. al P.C.R. şi a Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşului Ni cola© Ceauşescu i s-a conferit şi înmînat, în cadrul unei solemnităţi, Medalia jubiliară „25 de ani de la încheierea cooperativizării agriculturii în Republica Socialistă România“. In cadrul unei festivităţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a luminat înalte distincţii ale Republicii Socialiste România, conferite prin Decret prezidenţial, unor organizaţii judeţene de partid, consilii populare judeţene, întreprinderi şi institute de cercetare, care au ocupat locul I în întrecerea socialistă pe anul 1986. După cum se ştie, in rindul celor distinşi se numără şi unele unităţi din judeţul Iaşi. Luna iunie s-a caracterizat, de asemenea, printr-o susţinută activitate creatoare desfăşurată de întregul nostru popor pentru înfăptuirea programelor de dezvoltare economico-socială, a tuturor indicatorilor de plan pe anul 1987. Această atmosferă de muncă însufleţită a ieşit in evidenţă şi cu prilejul vizitelor de lucru întreprinsa de tovarăşul Nicolae Ceauşescu in mai multe judeţe ale ţării. Astfel, în zilele de 10 şi 11 iunie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, s-a întîlnit cu colective de oameni ai muncii din judeţul Bihor, prilej cu care s-a făcut o temeinică analiză a realizărilor economico-sociale îi acest an, s-au stabilit direcţiile de acţiune unitară pentru îndeplinirea integrală a prevederilor de plan pe 1987 şi pe întregul cincinal. Sarcinile şi indicaţiile date de conducătorul partidului şi statului nostru, aprecierile făcute in cadrul amplei cuvîntări rostite la marea adunare populară din municipiul Oradea au trezit un larg ecou în rindul oamenilor muncii bihoreni care s-au angajat să-şi intensifice, asemenea întregului popor, eforturile pentru înfăptuirea tuturor programelor de dezvoltare multilaterală a patriei. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a efectuat, de asemenea, vizite die lucru în unităţi agricole de producţie şi de cercetare ştiinţifică din judeţele Călăraşi, Ialomiţa, Giurgiu, Teleorman, Olt şi Dolj. Secretarul general al partidului a fost prezent, într-o vizită de lucru, pe şantierul de amenajare a rîului Argeş pentru navigaţie, irigaţii şi alte folosinţe. Noile dialoguri de lucru ale secretarului general al partidului au constituit un minunat prilej, pentru colectivele de oameni ai muncii vizitate să-şi exprime profunda dragoste şi recunoştiţa faţă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, fiul cel mai iubit al naţiunii, angajamentul revoluţionar de a acţiona pe mai departe pentru continua înflorire a patriei socialiste şi ridicarea ei pe tot mai înalte culni de progres şi civilizație. c. arc Evenimente interne Răsplata hărniciei şcolare ■ Pentru majoritatea elevilor, duminică a fost o zi plină de emoţii : în cadrul serbănilor de sfîrşit de an şi al adunărilor pioniereşti cu ceremonial, au fost înmînate premiile pentru şcolarii cei mai merituoşi la învăţătură şi distincţiile pioniereşti. In prezenţa părinţilor, a dascălilor lor, copiii au înfăţişat rezultatele muncii desfăşurate la clasă şi în ateliere, ale activităţilor politico-educative şi formative organizate de unităţile de pionieri. Frumoase spectacole de muzică, dans şi poezie s-au constituit drept expresie a bucuriei copilăriei fericite, a recunoştinţei tinerei generaţii şcolare faţă de partid şi secretarul său general, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, pentru condiţiile minunate oferite, de pregătire pentru muncă şi viaţă. In aceeaşi zi, a fost finalizată activitatea cercurilor tehnico-ştiinţifice şi aplicative, de creaţie artistică şi s-a făcut un rodnic bilanţ al muncii patriotice. Activităţile vor continua în cadrul cluburilor de vacanţă, al Forumului Judeţean al pionierilor, precum şi al taberelor şi satelor de vacanţă.aza judeţeană a acţiuniîconcurs «ie educaţie patriotică „Patrie română — ţară de eroi“ a reunit la Iaşi numeroase echipaje pioniereşti. Pe baza probelor de istorie, artă plastică şi creaţie literară, au fost declarate cîştigătoare, in ordine, echipajele de la Şcoala nr. 25, Liceul „C. Negruzzi" şi Şcoala nr. 30 din Iaşi. Echipajul clasat pe locul I va participa la faza naţională a concursului. Cu prilejul adunărilor de unitate cu ceremonial, au fost prezentate rezultatele obţinute la etapele judeţene ale concursurilor tehnico-aplicative pioniereşti, cu succese deosebite prezentîndu-se pionieri şi echipaje de la C.P.S.P. Iaşi, Tg. Frumos, Paşcani, Răducăneni şi Ţibăneşti. „ In cadrul concursului de automodele, goniometrie, carturi şi modelism, desfăşurat la Bacău şi dotat cu „Cupa Moldovei", pionierii de la C.P.S.P. Tg. Frumos s-au clasat pe locul al II-lea pe echipaje şi au obţinut, la individual, numeroase locuri de frunte, în competiţia cu colegii lor din alte opt judeţe. Rezultate frumoase au obţinut pionierii din Tg. Frumos şi la faza judeţeană a concursului „Start spre viitor“. Adunări consacrate Ieri, la Iaşi şi în alte centre din judeţ, au avut loc adunări festive consacrate „Zilei învăţătorului". La Iaşi, la Casa de cultură a tineretului şi studenţilor, s-au întrunit cadre didactice din invăţâmîntul preuniversitar ieşean. De asemenea, a avut loc o adunare a cadrelor didactice din invăţămîntul superior. La adunări au fost prezenţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, ai Ministerului Educaţiei şi învăţămîntului, ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, elevi, pionieri, părinţi. Au fost adresate participanţilor salutari din partea Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R., Ministerului Educaţiei şi învăţământului, Comitetului sindicatului pe ramură, din partea purtătorilor ieşeni ai cravatelor roşii cu tricolor. După raportul-bilanţ, care a subliniat semnificaţiile deosebite ale acestei sărbători în contextul dezvoltării actuale a învăţământului românesc, rezultatele obţinute şi în acest an de învăţămînt, au avut loc festivităţi de înmînare a distincţiilor de evidenţiat unor profesori şi învăţători de la unităţi şcolare din municipiu şi „Zilei învăţătorului“ judeţ. In numele celor evidenţiaţi, cei care au luat cuvintul au subliniat marile mutaţii din învăţămînt, datorate conceptului original al secretarului general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, privind indisolubila legătură dintre teorie şi practică, angajindu-se totodată sa nu precupeţească, in continuare, nici un efort pentru ridicarea calităţii procesului instructiv-educativ. In încheierea adunărilor, într-o vibrantă atmosferă sărbătorească, au fost adoptate telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în care“ cadrele didactice raportează importante succese înregistrate pe linia mereu ascendentă a îmbogăţirii conţinutului procesului instructiv-educativ şi se angajează, în climatul de fierbinte patriotism, de însufleţitor elan creator in care întregul nostru popor intîmpină cea de a 43-a aniversare a revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă de la 23 August şi Conferinţa Naţională a partidului, să facă totul, cu răspundere şi pasiune sporită, pentru perfecţionarea continuă a învăţământului. ---------------------- * ------------------- —FLACĂRA IAȘULUI | Etapa republicană a festivalului naţional „Cîntarea României“ Astăzi, intră în finala republicană a Festivalului naţional „Cîntarea României“ formaţiile şi interpreţii de muzică, uşoară, de estradă, romanţe şi folk (Casa de cultură a tineretului şi studenţilor), ca şi brigăzile artistice, grupurile satirice şi interpreţii de satiră şi umori (Casa armatei). In ambele locuri, spectacolele încep la ora 10. Reamintim că au cucerit dreptul de a participa la etapa republicană şi, deci, vor evolua astăzi, cunoscute formaţii de amatori, precum formaţia de muzică uşoară „Univers“, cele tre jazz-rock „Transfer“ şi „Sintex“, brigăzile artistice de la Moldoplast, C.F.S., cele ale căminelor culturale din Răducăneni şi Tătăruşi etc., motiv să fim convinşi că vor fi spectacole de ţinută. -------- - - ------- SPORT . Intre 1 5 iulie, A.S. Fortus organizează prima competiţie republicană de tenis Vio romi, înscrisă în calendarul competiţional al Federaţiei române de tenis. Concursul, dotat cu cupa „Fortus“, se va desfăşura la baza sportiva de lingă C.U.G. Vor participa toi mai buni copii şi juniori din ţară. Deschiderea festivă are loc astăzi, ora 10, iar întrecerile vor avea loc în zilele următoare, între orele 8.30— 20.110. ■ în munţii Bucegi, au avut loc întrecerile din cadrul Şcolii naţionale de alpinism, la care au participat şi sportivi de la C.S.M. La examenul final, L. Acostăchioare şi Ady Ştefan au obţinut calificativul „foarte bine", iar Dan Ştefan — calificativul „bine“. (C.Gr. Cubea) -------- • • ------- Prognoza meteorologică In luna iulie temperaturi-« le medii vor fi uşor mai coborite decit valorile normale. In intervalul 1—10 iulie, vremea va fi răcoroasă în primele zile, apoi se va încălzi. Tempe-traturile minime vor fi cuprin-*ise intre 9 şi 19 grade, mai co-:‘ borite in centrul şi nordul ţării, în primele nopţi, iar cele maxime între 20 şi 30 de grade, mai ridicate în sudul ţării în ultimele zile, între 11—20 iulie, vremea va fi în general caldă. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 10 şi 20 de grade, izolat mai coborîte în estul ţării, iar cele maxime între 24 şi 31 de grade, pe alocuri mai ridicate. In decada 21—31 iulie, timpul va fi in general frumos. In primele zile, vor cădea ploi cu caracter local în zonele de deal şi de munte şi în nordul ţării, izolat, se va produce grindină. Temperaturile vor marca o scădere în prima parte a perioadei. Minimele vor fi cuprinse intre 8 şi 18 grade, mai coborîte în primele nopţi, iar maximele se vor situa in general între 22 ,şi 32 de grade. Creşterea (urmare din pag.__1) arie mică şi de prestări de servicii, aceste unităţi nu au reuşit să obţină producţiile şi veniturile planificate şi să realizeze, astfel, şi fondul de retribuire planificat pentru membrii cooperatori (pentru că taxele pe terenurile agricole sunt calculate pe unitatea de suprafaţă). Nerealizindu-şi veniturile planificate, cooperativele nu au achitat sumele datorate bugetului local. „Sunt unităţi în curs de redresate şi ori de câte ori introducem facturi în bancă, pentru încasarea sumelor restante, unităţile respective nu le onorează, deoarece intervin alte priorităţi“, încearcă să găsească o scuză tovarăşul Constantin Acatrinei, vicepreşedintele consiliului popular comunal. Este firesc ca cele două unităţi să aibă alte priorităţi, legate de producţie şi de investiţii, dar este nefiresc ca, atîta vreme cint acestea nu şi producţiei îndeplinesc obligaţiile legale faţă de bugetul comunei, consiliul popular, biroul său executiv să nu fi analizat nici o dată, anul acesta, situaţia economico-financiară a celor două unităţi şi să nu stabilească măsuri urgente pentru redresarea lor, pentru sporirea puterii lor economice şi financiare. Astfel se face că, în loc să-şi lichideze debitele faţă de bugetul local, cele două cooperative continuă să acumuleze... restanţe, în primele cinci luni ale anului 1987, acestea nu au plătit la bugetul primăriei 124 000 de lei, iar restanţele acumulate în anii precedenţi de CAP. Todireşti şi CAP Hărmăneşti depăşesc bugetul comunei pentru anul în curs ! Nici la Cooperativa de producţie, achiziţie şi desfacere a mărfurilor (preşedinte, Dumitru Uungureanu) lucrurile nu stau mai bine. Unitatea are foarte puţine secţii şi ateliere de industrie mică şi prestări de servicii. Datorită lipsei de preocupare din partea conducerii unităţii, a lipsei de exigenţă din partea organului local al puterii şi administraţiei de stat, aceste secţii şi ateliere, nu sunt bine aprovizionate şi gospodărite, iar cetăţenii sut necorespunzător serviţi. Ei preferă să plece la Paşcani pentru a-şi rezolva problemele pe care le au şi, ca urmare, încasările acestor unităţi sunt minime. Planul la activitatea de industrie mică aferent perioadei expirate a fost îndeplinit doar în proporţie de 27 la sută (!?), unele secţii şi ateliere avînd încasări, in toa- tă această perioadă, de numai« 1 000 de lei! Nu-i de mirare-i că şi sumele virate la bugetul primăriei sînt extrem de micii« Astfel prezentîndu-se situaţia’ în privinţa autofinanţării, com-* tetului comunal «le partid, consiliului popular şi biroului său. executiv Ie revine sarcina să li analizeze cit mai curînd situacţia economico-financiară a uni-' tăţilor de pe raza comunei şi să stabilească măsuri pentru ■ realizarea obiectivului principal — autofinanțarea comunei.