Flacăra Iaşului, iunie 2006 (Anul 7, nr. 1724-1749)

2006-06-29 / nr. 1748

8 Joi 29 iunie 2006 Moţiunea de cenzură a PSD a căzut moţiunea a fost prezentată drept o radiografie a celor 500 de zile de guvernare ale cabinetului Tăriceanu Moţiunea de cenzură iniţiată de PSD a fost respinsă, miercuri, înregistrânduse 235 de voturi “împotrivă” şi 145 de voturi “pentru”. Din cei 468 de parlamentari, au fost prezenţi 383. Trei voturi au fost anulate. Pentru adoptarea unei moţiuni de cenzură, sunt necesare voturile majorităţii deputaţilor şi senatorilor. Moţiunea a fost prezentată drept o radiografie a celor 500 de zile de guvernare ale cabinetului Tăriceanu. Dezbaterea moţiunii, care a avut loc cu doar câteva zile înainte de încheierea sesiunii ordinare a parlamentului, a fost marcată de replici dure şi din partea parlamentarilor puterii dar şi ai opoziţiei. Moţiunea a fost citită de vicepreşedintele PSD, Dan Nica. Cuvintele de ordine au fost “sărăcie şi eşec pe toate planurile în guvernarea Tăriceanu”. “Le-aţi promis pensionarilor că o să le recalculaţi pensiile, dar n-aţi făcut nimic, pentru că politicile fiscale şi bugetare dezastruoase şi incoerente au secătuit bugetul de stat. Aţi crescut preţul la curentul electric, la gaze, la gigacaorie, fără să vă intereseze că oamenii nu au de unde să plătească şi că sunt necesare programe de asistenţă socială”, a declarat Dan Nica. Liderul PSD a vorbit şi de o industrie avicolă distrusă din cauza sutelor de focare de gripă aviară care ar ameninţa sănătatea oamenilor, dar şi de o agricultură lipsită de subvenţii ce urmeaza să fie impozitată. în replică, premierul Călin Popescu Tăriceanu a declarat că PSD nu scoate un cuvânt despre dezastrul pe care l-a lăsat în urmă după pierderea alegerilor: „PSD nu s-a reformat. Nu oferă alternativă la guvernare şi atunci alege calea bătută de ani de zile pe care o ştie cel mai bine. Vorbe de clacă, populism şi minciună. PSD încearcă să ascundă câteva adevăruri costisitoare: în cei patru ani de guvernare a prăduit ţara prin corupţie, refuzul reformei şi practici clientelare. Nici acum nu are o ofertă viabilă pentru cetăţeni.” Luni, plenul Camerei Deputaţilor a respins o moţiune simplă pe tema stării sistemului de educaţie, în lipsa unora dintre parlamentarii principalului partid de opoziţie. Moţiunea de cenzură “Guvernul Tăriceanu -fapte şi minciuni” este a treia iniţiată de Opoziţie împotriva actualului Cabinet. Conservatorii resping moţiunea PSD Partidul Conservator a votat ieri împotriva moţiunii de cenzură depusă de reprezentanţii PSD în Parlament. Argumentele pentru această decizie au fost expuse de către deputaţi Sergiu Andon, preşedintele Comisiei juridice, de discipline şi imunităţi, şi de către Nicolae Popa, vicelider al Grupului Parlamentar al Partidului Conservator din Camera Deputaţilor. “Este dezamăgitor cum această importantă metodă constituţională de reglaj politic - moţiunile se transformă într-un fel de joc la casele de pariuri. Când nu sunt băşcălioase, luările de cuvânt par să plictisească, toată lumea aşteaptă butonarea voturilor, ca-ntr-o sală de jocuri electronice şi singura curiozitate ce se mai păstrează este diferenţa de puncte la care pierde echipa aflată în deplasare. Exprim respectul faţă de meritele foarte mari ale doamnei ministru Monica Macovei în privinţa schimbării mentalităţilor despre impunitate şi a cristalizării unei conştiinţe a răspunderii tuturor în faţa legii. Este un mare succes, greu de obţinut, pentru care ar fi fost nevoie probabil de mulţi ani. Acum e însă nevoie de construcţie şi în loc de construcţie Ministerul Justiţiei promovează haosul. Mă opresc la un exemplu definitoriu: lupta împotriva corupţiei este blocată în punctul neintrării în vigoare a noului Cod penal. Marea lume a dreptului demonstrează însă că legea penală adoptată şi trasă pe linie moartă de Guvern, este bună. Oricum, era perfectibilă”, a spus, printre altele Sergiu Andon. La rândul său, Nicolae Popa a precizat: “Această nouă moţiune de cenzură este încă un exemplu edificator că iniţiatorii nu sunt pe deplin conştienţi de menirea unui partid politic, fie el şi în Opoziţie: interesul naţional. Moţiunea de cenzură iniţiată de PSD este un demers demagogic, fiind vorba de un document care împroaşcă cu noroi activitatea şi eforturile depuse în ultimul un an şi jumătate de către actualul Guvern, cele mai multe dintre demersurile legislative elaborate în acest timp corectând, de fapt, gravele greşeli săvârşite de fosta guvernare. în loc să ne ocupăm de legile integrării, am pierdut o săptămână de lucm cu tot felul de moţiuni pe diverse teme, care nu au avut nici o relevanţă”, a spus Nicolae Popa. Israelul continuă ofensiva în Fâşia Gaza Premierul Israelului, Ehud Olmert, a anunţat că forţele armate ale ţării sunt gata să ia măsuri dure pentru a-l elibera pe militarul israelian capturat duminică de militanţi palestinieni. La nevoie trupele şi tancurile vor opera în Gaza şi în cursul următoarelor zile, a avertizat Ehud Olmert. De duminică, de când a fost capturat caporalul Gilad Shalit, Israelul a cerut eliberarea lui. Acum, autorităţile israeliei se declară că acţiunea armată va înceta, de îndată ce tânărul soldat e pus în libertate. Gruparea militantă cu numele de Comiteletele Rezistenţei Populare a anunţat că militarul e ţinut într-un loc unde israelienii nu pot ajunge şi că cer în cU-prpV, -ITcr"-' n „!!c ~ _! .upiiior din închisorile israeliene. în cursul nopţii, aviaţia israeliană a distrus podurile care leagă nordul şi sudul provinciei Gaza şi o centrală electrică. Apoi, trapele şi tancurile israeliene au trecut graniţa în partea de sud a Fîşiei Gaza, ocupând poziţiile de lîngă aeroportul dezafectat. Până acum, trapele israeliene nu s-au plasat decât într-o mică parte din Gaza. Operaţiunea nu e de foarte mare amploare şi nu au fost ciocniri cu palestinenii. între timp, consilierii preşedintelui Abbas (foto) au declarat că autorităţile palestiniene fac toate eforturile să-l găsească pe Gilad Shalit, dar că acţiunea militară a Israelului nu face decît să înrăutățească lucrurile. A IDEALCASA la gresia porțelanată 50,2 x 50,2 Showroom în Podu de fier, tel. 0332 404 759 fax 0332 404 760 www.idealcasa.ro * ACTUALITATEA Accident de muncă grav la Mital Steel Galaţi Trei oameni au suferit arsuri pe 90,o şi, respectiv, 30 la sută din suprafaţa corpului şi un al patrulea a fost rănit uşor în urma unui grav accident de muncă produs la Combinatul Mital Steel din Galaţi. Cei patru bărbaţi lucrau la o instalaţie de aerisire când hainele lor au luat foc. Accidentul s-a petrecut puţin după ora 8, la Fabrica de Oxigen 2 din cadrul Uzinei de Producere şi Distribuţie a Energiei Siderurgice. Cei patru lăcătuşi reparau un separator de oxigen, când hainele lor s-au îmbibat cu gaz şi au luat foc. Două elicoptere ale Ministerului de Interne, cu medici SMURD şi aparatură la bord, i-au adus la Bucureşti pe cei trei bărbaţi care au suferit arsuri grave. Reprezentanţii Combinatului Mittal Steel susţin că zona în care s-a produs accidentul este periculoasă şi spun că acolo este interzisă folosirea oricărei de surse de foc. Procurorii şi inspectorii de muncă din Galaţi au declanşat o anchetă, pentru a vedea dacă muncitorii au respectat normele de protecţie a muncii. Inspectorii de la Protecţia Muncii susţin că, anul acesta, combinatul Mittal Steel a primit sancţiuni care însumează peste un miliard şi jumătate de lei. Printre motive se află şi neechiparea corespunzătoare a angajaţilor. Ciocolata ne ridică moralul Chiar dacă grăsimile şi zaharurile fac din ciocolată un produs bogat în calorii, consumat cu moderaţie acesta nu face rău sănătăţii. Se recomandă chiar consumul acestui produs, datorită conţinutului său bogat în magneziu şi săruri minerale. Consumată cu moderaţie, ciocolata ne face bine la inimă, ne ridică moralul şi ne uşurează digestia. Istoria ciocolatei începe odată cu descoperirea Americii. Când Cristofor Columb s-a întors din a patra călătorie în Lumea Nouă a adus regelui Ferdinand şi reginei Izabela boabe de cacao, în timpul invaziei în Mexic, indienii azteci au fost găsiţi folosind boabe de cacao în prepararea unei băuturi regeşti, numită “hocolatl” adică lichid fierbinte. Tratau această băutură ca fiind “mâncarea zeilor”, deşi era foarte amară, drept pentru care s-a decis ideea îndulcirii ei cu trestie de zahăr. Tot ei au luat această băutură în Spania şi au îmbunătăţit-o, punându-i scorţişoară şi vanilie. Au decis că băutura are gust mai bun dacă este servita fierbinte. Noua băutură a prins foarte bine, mai ales la aristocraţii spanioli. Spaniolii au început să planteze cacao în coloniile lor dând naştere unei afaceri prospere. Ei au ţinut secret această industrie multe sute de ani, dar nişte călugări spanioli au lăsat până la urmă ca secretul să scape. Această băutură s-a răspândit repede în Europa şi în 1657 a apărat una dintre cele mai faimoase case englezeşti de ciocolată. în 1828 au apărut tehnici mecanizate de măcinare a boabelor de cacao care au dus la scăderea preţului ciocolatei. în 1876, elveţianul Daniel Peter a introdus laptele în ciocolată şi a creat un produs care şi astăzi aduce bucurie: ciocolata cu lapte. Ciocolata face parte din raţia soldaţilor americani şi este nelipsită din dieta astronautilor. Pastele Gîani sunt fabricate după reţetele de casa tradiţionale, respectând întocmai originalul. De aceea sunt atât “ Paste Sos. Iaşi - Tomeşti, Nr. 12, Tel: 0232/233579 I PE SCURT Doi directori de la Transporturi, daţi afară Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, l-a demis ieri pe directorul general al Companiei Naţionale de Căi Ferate, CFR SA, Traian Preoteasa. De asemenea, a fost demis şi directorul general al Autorităţii Rutiere Române, Ioan Tătar. Atribuţiile funcţiei de director general al CFR SA au fost preluate de Viorel Scurtu, care până în prezent a ocupat funcţia de director general adjunct. în cazul Autorităţii Rutiere Române, interimatul va fi asigurat de Stancu Sotir. Ministerul nu a oferit până în prezent nici o informaţie cu privire la motivele pentru care cei doi directori au fost demişi, renunţat la funcţii . . Chiar în ziua în care în Parlament se dezbătea moţiunea de cenzură, purtătorul de cuvânt al PSD, Cristian Diaconescu, şi-a anunţat demisia. Diaconescu a anunţat la Radio Guerilla că-şi va da demisia din toate funcţiile pe care le deţine în partid. El susţine că nu a luat această decizie pentru că l-ar fi supărat colegii de partid. Cristian Diaconescu s-a arătat nemulţumit că actuala Coaliţie doreşte cu orice preţ să schimbe conducerea Curţii de Conturi, instituţie despre care spune că va controla toate fondurile europene după integrare. Şi Ioan Timiş a demisionat din partid, devenind deputat independent. Timiş este unul dintre deputaţii care şi-au exprimat solidaritatea faţă de Adrian Năstase, în cazul Zambaccian. BNR a mărit dobânda Banca Naţională a României îi strânge din nou pe bancheri cu uşa şi le dă de înţeles că este timpul să reducă numărul de credite acordate populaţiei. Ca să fie bine înţeleasă, a mărit dobânda de politică monetară şi rezervele minime obligatorii pentru depozitele în lei. Aşa că băncile ar putea creşte, în scurt timp, dobânzile la depozite, dar şi pe cele la credite. BNR justifică aceste măsuri prin greutăţile pe care le întâmpină în lupta cu inflaţia. Guvernatorul BNR susţine că este nevoie de aceste măsuri pentru că populaţia se împrumută tot mai mult la bănci. Iar cererea foarte mare şi oferta limitată duc la creşteri de preţuri care dau peste cap planurile BNR, de a atinge o inflaţie de 5 la sută la finele lui 2006. Ruşii nu mai vor 9 vinuri din Moldova 45 la sută dintre cetăţenii Federaţiei Ruse, care au participant recent la un sondaj de opinie, aprobă decizia autorităţilor de a interzice comercializarea vinurilor din Republica Moldova şi Georgia pe piaţa rusă, deşi 73 la sută dintre cei intervievaţi au recunoscut că nu au consumat vinuri din cele două state în ultima jumătate de an. în acelaşi timp, 18 la sută dintre respondenţi au dezaprobat măsura impusă de Guvern. Zece la sută dintre intervievaţi au afirmat că au consumat atât vinuri moldoveneşti, cât şi georgiene, alte nouă au menţionat vinurile moldoveneşti, iar cinci la sută vinurile din Georgia.