Flacăra Iaşului, septembrie 2008 (Anul 8, nr. 2399-2424)

2008-09-01 / nr. 2399

PE SCURT.. Primarii riscă amenzi de 30 mii lei dacă întârzie punerile în posesie Primarii comunelor din judeţului Iaşi care nu vor soluţiona în timp util dosarele de fond funciar vor fi amendaţi de către reprezentanţii Guvernului în teritoriu cu sume cuprinse între 10 mii şi 30 mii de lei. Subprefectul Vasile Eţcu s-a întâlnit, la sfârşitul săptămânii trecute, cu 10 primari pentru a discuta despre situaţia dosarelor de fond funciar. "Primarii din Aroneanu, Bălţaţi, Belceşti, Brăieşti şi Lespezi au probleme în ceea ce priveşte finalizarea dosarelor de fond funciar. La Aroneanu, din 527 dosare trecute prin consiliul local şi analizate, au admis 342 şi au respins 185. Cei de la Belceşti spun că au un deficit de peste 300 de hectare şi că mai au nevoie de alte 500 hectare pentru a-i putea pune pe toţi cei îndreptăţiţi în posesie. Au găsit şi o soluţie în acest sens, anume să transforme acumularea piscicolă. Primăriile care merg bine în soluţionarea dosarelor sunt cele din Bivolari, Butea, Coarnele Caprei, Dobrovăţ şi Focuri", a declarat subprefectul Vasile Eţcu. Seria de întâlniri pe tema situaţiei dosarelor de fond funciar va continua şi în această săptămână, când la Prefectură sunt aşteptaţi primarii din Horleşti, Lungani, Mironeasa, Movileni, Podu Iloaiei, Popeşti, Probota, Româneşti, Şcheia, Todireşti şi Vlădeni. (N.P.) Dotări de 4,5 milioane lei la UTI Universitatea Tehnică "Gh. Asachi" (UTI) este pregătită să facă investiţii masive pentru asigurarea de condiţii optime de desfăşurare a procesului didactic. Astfel, conducerea UTI a pregătit peste 4,3 milioane lei pentru achiziţionarea de aparate şi echipamente de laborator pentru Facultatea de Mecanică. Mai exact, se doreşte cumpărarea a zece echipamente complete de analiză, care vor fi folosite la dotarea a şase laboratoare pe toate domeniile de mecanică. Printre acestea se numără Electromecanică, Ştiinţa Materialelor, Tribologie Mira-Stronică şi Robotică. Tot la Facultatea de Mecanică a UTI a fost alocată suma de 62.000 lei pentru achiziţionarea a şase calculatoare, trei laptopuri şi trei softuri pentru aplicaţii. O sumă semnificativ mai mare a fost pregătită la Facultatea de Hidrotehnică, Geodezie şi Ingineria Mediului, care vizează achiziţionarea a 60 de calcula- (C.T.) Agenţii comunitari vor face pregătire fizică două ore pe săptămână Motivată de exercitarea deficitară a atribuţiilor de serviciu de către o parte a angajaţilor, conducerea Poliţiei Comunitare Iaşi va propune modificarea organigramei instituţiei, prin înfiinţarea unui "Birou de pregătire profesională", "în cadrul acestui birou vom angrena specialişti care să întocmească teme de pregătire şi, în funcţie de necesităţi, vom solicita şi sprijinul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Iaşi sau al Jandarmeriei, pe linie de proximitate, în paralel cu pregătirile profesionale, intenţionăm să obligăm agenţii la două ore de pregătire fiind pe săptămână", a declarat Alexandru Hordilă, directorul Poliţiei Comunitare Iaşi. (N.P.) Ce poate face o persoană nevoită să lupte cu o boală fără vindecare în ţara noastră Cum ar fi dacă, din senin, aţi descoperi că suferiţi de o boală gravă, pentru care nu există tratamente în România? Ce aţi simţi dacă viaţa dumneavoastră sau a unei persoane dragi ar depinde de o sumă imensă de bani, pe care nu aţi avea cum să o strângeţi din veniturile zilnice? Din nefericire, câţiva ieșeni au aflat, de curând, răspunsul la aceste întrebări, însă nu au renunţat să lupte, reuşind să treacă peste această încercare. Flacăra Iaşului vă prezintă, pe scurt, trei soluţii la care aţi putea apela pentru a face rost de banii necesari unor tratamente în străinătate. Apel la generozitate Prima din modalităţile de a face rost de suma necesară este apelul la generozitatea celor din jur. Totuşi, soluţia nu este atât de simplă pe cât ar părea: bolnavul şi familia lui vor fi nevoiţi să îi convingă pe ceilalţi că boala este reală şi nu are alta rezolvare, iar bolnavul va fi obligat să îşi facă publică suferinţa, pentru a putea ajunge mai uşor la inimile celor generoşi. Pe lângă ajutorul dat de oamenii obişnuiţi, sume consistente pot fi donate de companii şi societăţi, în baza unor contracte de mecenat. Potrivit Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea şi altor acte normative în vigoare, contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat sau cei care acordă burse private pot să scadă din impozitul pe profit pe care îl datorează sumele pe care le donează. Totuşi, donaţia trebuie să fie în limita a 3 la mie din cifra de afaceri şi să nu depăşească 20% din impozitul pe profit datorat. Părinţii Daniel Sîrbu, o fetiţă din Iaşi care are nevoie de un transplant de ficat pentru a trăi, au reuşit să strângă în decurs de o lună impresionanta sumă de 85.000 de euro doar din sponsorizările primite de la persoane fizice şi companii. Fond special al Ministerului Sănătăţii » Foarte puţini români sunt la curent cu faptul că Ministerul Sănătăţii deţine un fond special dedicat tratamentelor în străinătate pe care le pot primi românii de rând. Potrivit Ordinului de ministru nr. 50 din 2004, dacă un tratament nu este disponibil în România, Ministerul Sănătăţii poate deconta parţial sau în totalitate cheltuielile necesare obţinerii acestui tratament peste hotare. La nivel local, dosarele pentru obţinerea unei astfel de finanţări sunt gestionate de Autoritatea de Sănătate Publică (ASP), prin Departamentul de Programe de Sănătate. Anul trecut, ASP Iași a primit 18 cereri pentru tratamente în străinătate, însă doar patru au fost aprobate de Ministerul Sănătăţii. Pentru cei patru ieșeni, autorităţile de la Bucureşti au alocat, până la finele anului 2007, 392 mii lei. "în general, cererile primite de noi au ca obiect transplantul de celule stern, necesar în cazul leucemiei, de exemplu, sau transplantul de ficat. De asemenea, ni se cere sprijin pentru diferite tumori canceroase, în special osoase, sau afecţiuni oculare deosebit de grave", a precizat Marius Voicescu, purtător de cuvânt la ASP Iaşi. în 2007, au mers la tratament în străinătate pe banii Ministerului Sănătăţii un copil de 10 ani, cu o tumoră cerebrală, unul de patru ani, care şi-a continuat tratamentul peste hotare după un transplant de ficat făcut în 2005, şi doi adulţi cu afecţiuni oncologice severe. ’ Procedură complicată Pentru a obţine mult doritul ajutor din partea Ministerului Sănătăţii, bolnavii şi familiile lor trebuie să ducă la bun sfârşit o serie întreagă de formalităţi. După ce primesc un prim diagnostic de la medicii curanţi, pacienţii trebuie să se intereseze daca serviciile medicale de care au nevoie sunt oferite de clinici din România. Dacă răspunsul este negativ, trebuie să întocmească un dosar medical cu toate diagnosticele şi investigaţiile efectuate şi să-l depună la ASP. "După ce ne asigurăm că s-au depus toate actele necesare, noi trimitem dosarul la o comisie de specialişti formată la nivelul centrului universitar Iaşi. Comisia va decide dacă tratamentul în străinătate este necesar şi îşi va da acordul în acest sens. în baza acestui acord, trimitem dosarul mai departe la Bucureşti, acolo unde o altă comisie aprobă sau nu finanţarea cazului”, a mai explicat Marius Voicescu. Conform legislaţiei în vigoare, dacă decide că tratamentul nu este disponibil în ţară, comisia de specialişti de la nivelul centrului universitar trebuie să trimită, în termen de 14 zile, la ASP, un proces verbal în care trebuie să precizeze minimum trei clinici la care pacientul poate efectua tratamentul în străinătate, furnizând şi datele de contact ale acestora. Ministerul Sănătăţii va selecta în ordine descrescătoare clinicile propuse, luând drept criterii experienţa în domeniu şi rezultatele obţinute, calitatea serviciilor oferite şi cel mai mic cost estimativ al tratamentului. Totuşi, legea nu prevede un termen-limită pentru acordul Ministerului, asta încât, uneori, pot trece chiar luni până când bolnavul află veştile bune sau rele de la Bucureşti. Formularul E 112 O altă posibilitate de a beneficia de tratament decontat în clinici de peste hotare este reprezentată de formularul E 112, în vigoare de la 1 ianuarie 2007, odată cu intrarea României în Uniunea Europeană. Totuși, acest formular, emis de Casa de Asigurări de Sănătate, nu acoperă orice fel de servicii medicale și nu este valabil în cazul tuturor românilor. Conform directivelor europene, CJAS nu poate să emită formularul decât în cazul muncitorilor români care au o reşedinţă în străinătate, însă continuă sa îşi plătească dările în România, sau în cazul în care un asigurat român are nevoie de un serviciu medical care este disponibil în România, însă de care, din diverse motive, nu poate beneficia în timp util. Potrivit legislaţiei europene, CJAS poate refuza eliberarea formularului E 112 numai dacă "se stabileşte că deplasarea persoanei respective ar prejudicia starea sănătăţii sale sau acordarea tratamentului medical". Pe de altă parte, tot legislaţia europeană precizează că eliberarea formularului "nu poate fi refuzată în cazul în care tatamentul respectiv se regăseşte printre prestaţiile acordate în baza legislaţiei statului membru pe al cărui teritoriu îşi are reşedinţa persoana în cauză şi căreia nu l i se poate acorda din asemenea tratament în intervalul de timp necesar în mod normal pentru obţinerea tratamentului respectiv,în statul membru de reşedinţă luând în considerare starea ei curentă de sănătate şi evoluţia probabilă a bolii". în baza formularului, clinica din străinătate va trimite facturile pentru plata tratamentelor primite şi a spitalizării la CJAS, care vă asigura plata acestor cheltuieli. Sorina CIOBANU Rănit sau viata? formular E112 al Casei de Asigurări de Sănătate BIBI.CENTE. UNIV \«M. EMINESCU" M$/| • o serie de cazuri deosebite, apărute în această vară la Iaşi, au scos la iveală din nou problema tratamentelor în străinătate pe care ar trebui să le primească românii • în condiţiile în care veniturile din România nu se compară cu cele din ţările occidentale, ce poate face o persoană nevoită să lupte cu o boală fără vindecare în ţara noastră? • Flacăra Iaşului vă prezintă trei soluţii care au dat roade în cazul unor români ceva mai norocoşi: campaniile de strângere de fonduri, un program special al Ministerului Sănătăţii sau celebrul ------------www.flacarais.ro ---------------