Flacăra Sibiului, 1953 (Anul 10, nr. 2268-2370)

1953-07-22 / nr. 2325

rtoierA« din toati foane uniti »Al SIBIULUI Anul X Nr. 2325 Miercuri, 22 iulie 1953 pagini — 20 bani Toată atenţia primirii de candidaţi în partid Partidul Muncitoresc Român acordă o mare atenţe primirii de noi membri, ca unei chestiuni de cea mai mare însemnătate pentru întărirea partidului. „Partidul nostru — arată tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej — călăuzindu-se de experienţa istorică a partidului lui Lenin Stalin şi ţinând seama de propria sa experienţă, cere din partea organizaţiilor de partid ca la primirea în partid să pună accent pe calităţile politice şi profesionale ale candidaţilor, să ţină seama de necesitatea de a asigura o compoziție sănătoasă partidului, să permită intrarea in rândurile partidului, numai a oamenilor verificați în muncă și care și-au arătat prin fapte devotamentul față de partid, fat de statul democrat-popular. " Pentru a realiza o creștere a rândurilor partidului corespunzătoare cu sarcina întăririi continue a rolului său de avantgardă a clasei muncitoare, de conducător al poporului muncitor în lupta pentru o viaţă mai bună, fericită şi lipsită de urgia războaielor, Comitetele orăşenesc şi raional de partid Sibiu, îndrumează organizaţiile de bază de la oraşe şi sate în desfăşurarea acestei munci conform Rezolutei Plenarei C. C. al P.M.R. din Iulie 1950, precum şi a instrucţiunilor cu privire la aplicarea acestei Rezoluţii. In acest scop, organizaţiile de bază, cu ajutorul activiştilor Comitetelor orăşenesc şi raional de partid Sibiu, au desfăşurat o muncă susţiută pentru înarmarea membrilor de partid cu cunoaşterea documentelor privind primirea de candidaţi de partid. La uzinele „Independenţa“ din Sibiu, tov. Victor Văcaru, secretar al organizaţiei de bază, ajutat de instructorii Comitetului orăşenesc de partid, acordă o mare atenţie muncii de primire a candidaţilor în partid. Aici, după ce membrii de partid au cunoscut criteriile de primire a candidaţilor în partid, au desfăşurat o intensă muncă politică în rândurile stahanoviştilor şi fruntaşilor în producţie în vederea cunoaşterii liniei partidului. Astfel, în scurt timp s-a prezentat la biroul organizaţiei de bază Alexandru Ignat, topitor, Ioan Rusu, turnător şi alţi stahanovişti şi fruntaşi în producţie, care au înaintat cereri pentru a fi primiţi în rândurile candidaţilor de partid. Biroul organizaţiei de bază a îndrumat membrii de partid pentru a da cu încredere recomandări acelora care merită să facă parte din rândurile partidului. O preocupare de seamă a avut-o biroul organizaţiei de bază la complectarea dosarelor celor ce au cerut să fie primiţi în rândurile candidaţilor şi punerea lor în dscuţia adunării organizaţei de bază. Până în prezent au fost discutate 7 cereri, a celor mai buni muncitori, care au şi fost primiţi candidaţi de partid. Comitetul orăşenesc de partid a confirmat cu încredere hotărîrile luate de organizaţia de bază. Desfăşurând încontinuu o vie activitate poltică alţi 12 stahanovişti şi fruntaşi în producţie au prezentat biroului organizației de bază cereri pentru a fi primiţi candidaţi în partid. La fabrica „Metalurgica“ din Sibiu, biroul organizaţiei de bază în frunte cu tov. Pop Crăciun secretar, pe lângă munca ce o desfăşoară în vederea primirii de candidafi în partid, se ocupă şi de educarea acestora. Astfel, candidații primiţi, tov. Ion Munteanu şi Vasile Crăciun, pe lângă cursurile serale de partid au mai urmat şi şcoala de 3 luni, organizată pe lângă Comitetul orăşenesc de partid. O vie activitate este desfăşurată în această direcție de către colectivul gazetei de perete şi colectivul care se ocupă cu agitaţia vizuală, prin publicarea de articole la gazeta de perete şi prin afişarea de lozinci legate de primirea de candidafi în partid. In oraşul Cisnădie, la fabrica „Dacia“, tov. Ioan Ogreanu secretarul organizaţiei de bază, ocupându-se de complectarea dosarelor celor care au cerut să fie primii candidafi de partid, a reuşit să supună adunării organizației de bază 3 cereri. Odată dezbătute şi analizate aceste cereri adunarea a hotărît să primească în rândurile candidaţilor de partid pe tov. Ana Alexe, Ioan Dăian şi Cornelia Veştemean, căreia ca o dovadă a încrederii pe care o are partidul în candidații săi, i s'a în- [ credințat munca de secretară a sfatului popular în comuna Scorei. Primirea în rândurile candidaţilor de partid a celor mai vrednici muncitori din fabrici, uzine, de pe ogoare şi din instituţii, a trezit un interes viu în rândurile oamenilor muncii fără de partid din oraşul şi raionul nostru. Astfel, numeroşi muncitori, ingineri, tehnicieni, colectivişti şi funcţionari au făcut cereri de a fi primiţi candidați. In multe cazuri însă cererile s-au împotmolit, rezolvarea lor fiind împiedecată de birocratismul care se manifesta în această direcţie la numeroase birouri ale organizaţiilor de bază. Aşa de pildă, cererile unui stahanovist şi a doi fruntaşi în producţie de la Centrul Mecanic S. M. T. Sibiu, înaintate biroului organizaţiei de bază încă de la începutul lunii Aprilie, stau nerezolvate. Şi aceasta, datorită biroului organizaţiei de bază, care umblând după datele asupra rudeniilor de a zecea spiţă, pierde timp enorm de mult. La fabrica „Victoria" din Cisnădie, printre cererile înaintate biroului organizației de bază de către oamenii muncii dornici de a deveni candidați de partid, unele sunt înaintate din luna Ianuarie şi Februarie a.c. şi până în prezent zac în sertar nerezolvate. Biroul organizației de bază în frunte cu secretarul Aurel Zlatea, a neglijat în mod inadmisibil această importantă muncă. Comitetul raional de partid prin tov. Drăgoi Aleman activist, a ajutat biroul organizaţiei de bază pentru a-și lichida lipsurile existente, totuși datorită muncii superficiale depusă de către tov. Gheorghe Cârstea, activist al Comitetului local de partid Cisnădie, care răspunde de organizația de bază de la „Victoria“ aceste lipsuri continuă să dăinuie. O altă cauză care tărăgănează complectarea dosarelor este atitudinea tov. Ioan Hârsan, primsecretar al Comitetului raional U.T.M. Sibiu, care în loc să elibereze recomandările cerute amână pe solicitanți da pe o zi pe alta. Așa s-a întâmplat cu muncitoarea Paraschiva Mocanu de la „Păun Pincio“ din Cisnădie, cu Nicolae Savu dela gospodăria colectivă din Amnaş, şi cu alţii. Lipsuri asemănătoare are şi Comitetul raional de partid Sebeş, căruia i s’a cerut o constatare asupra lui Dumitru Mărgineanu încă dela 30 Mai a. c. şi nici până azi nu a răspuns. Lipsuri în desfăşurarea muncii politice în vederea primirii de candidaţi în partid are şi biroul organizației de bază din gospodăria agricolă colectivă din Racovița şi altele, lipsuri care trebuesc înlăturate. Organizațiile de bază din oraşul şi raionul Sibiu, îndrumate şi controlata în muncă de către activiştii Comitetelor orăşenesc şi raional de partid, trebue să ducă o muncă continuă prin respectarea întocmai a Instrucţiunii cu privire la aplicarea Rezoluţiei Plenarei C. C. al P. M. R. din Iulie 1950 în legătură cu reînceperea primirii de noi membri în partid. Organizațiile de bază au sarcina de a pune capăt lipsurilor de până acum și să asigure desfășurarea în bune condițiuni a muncii politice în vederea întăririi partidului nostru prin primirea de candidați în partid. Ne aflăm într’o etapă hotărîtoare a muncilor agricole: strângerea recoltei. Acum, sarcina cea mai importantă din etapa strângerii recoltei este terminarea cât mai degrabă a treerişului şi colectărilor. Este necesar ca toate forţele şi toate mijloacele să fie folosite din plin. Aplicarea metodelor înaintate de lucru la treeriş — cum este metoda graficului orar a lui N. Brediuc — trebue să constitue un mijloc principal în grăbirea treerişului. Oameni ai muncii din agricultură! Depuneţi toate eforturile, folosiţi fiecare zi, aplicaţi metode înaintate de lucru pentru a executa la timp treeriştil! COMUNICATUL Direcţiunii Centrale de Statistică cu privire la rezultatele îndeplinirii Planului de Stat pentru dezvoltarea economiei naţionale al R. P. R. pe cel de al doilea trimestru al anului 1953 I. îndeplinirea planului în industrie Planul producției globale industriale pe trimestrul I 1953 a fost îndeplinit în proporţie de 101,1%. Pe ministere şi organizațiuni economice centrale, planul s'a îndeplinit după cum urmează : îndeplinirea planului pe trimestrul II 1953, în % Ministerul Energiei Electrice şi Industriei Electrotehnice 108,6 Ministerul Industriei Petrolului 100,7 Ministerul Industriei Cărbunelui 99,4 Ministerul Industriei Metalurgice 98,5 Direcțiunea Generală a Minelor și Metalurgiei Neferoase și a Minelor de Minereuri Nemetalifere 106,3 Ministerul Industriei Chimice 104,3 întreprinderile Industriale ale Ministerului Construcțiilor și Industriei Materialelor de Construcție 97,0 Ministerul Gospodăriei Silvice 126,6 Ministerul Industriei Lemnului, Hârtiei și Celulozei 104,8 întreprinderile Industriale ale Ministerului Căilor Ferate 115,0 întreprinderile Industriale ale Ministerului Transporturilor Navale şi Aeriene 109,2 Ministerul Industriei Uşoare 103,3 Ministerul Industriei Alimentare 101,3 Ministerul Industriei Cărnii, Peştelui şi Laptelui 76,3 Ministerul Gospodăriilor Comunale şi Industriei Locale 102,4 întreprinderile Industriale ale Ministerului Sănătății 106,9 întreprinderile Industriale ale Ministerului Comerțului Exterior 99,4 întreprinderile Industriale ale Ministerului Agriculturii 119,2 întreprinderile Industriale ale Direcțiunii Generale a Editurilor, Industriei Poligrafice, Difuzării Cârţii şi Presei 106,4 Uniunea Centrală a Cooperativelor Meşteşugăreşti 111,9 întreprinderile Industriale ale Uniunii Centrale a Cooperativelor de Consum 81,4 In trimestrul II 1953, producţia globală pe ansamblul industriei socialiste a crescut fată de aceeași perioadă a anului trecut cu 19,1%. Pe întreg semestrul I 1953, planul producției globale din industria socialistă a fost îndeplinit în proporție de 101,3%, obținându-se o creștere de 20,8% față de aceeași perioadă a anului trecut. In trimestrul II 1953, planul transporturilor pe căile ferate a fost îndeplinit în proporție de 115,1% la mărfuri și de 118,1% la călători, iar față de aceeași perioadă a anului 1952 s-a realizat o creștere de 28,0%, respectiv 25,4%. Planul transporturilor de mărfuri pe apă a fost îndeplinit în proporie de 112,0%, iar față de aceeași perioadă a anului 1952 s-a realizat o creștere de 12,5%. Transporturile de mărfuri cu autovehicule executate de către Direcția Generală a Transporturilor Auto, deși au crescut cu 25,0% față de aceeași perioadă a anului precedent, planul nu a fost îndeplinit. Pe întreg semestrul I 1953 planul global la transporturile feroviare a fost îndeplinit în proporţie de 111,5%. 11. Agricultura înzestrarea agriculturii cu tractoare şi maşini agricole a continuat şi în cursul semestrului I 1953. Parcul de tractoare şi maşini agricole s-a mărit cu 1.325 tractoare, cu 800 pluguri de tractor, cu 770 semănătoare, cu 610 secerătoare-legătoare, cu 457 batoze, cu 200 combine autopropulsate şi cu alte maşini agricole. Numărul cadrelor tehnice din agricultură a crescut în această perioadă prin intrarea în producfie în cursul lunii iunie a peste 1.250 cadre tehnice cu pregătire superioară, precum şi peste 4.000 de cadre tehnice cu pregătire medie. Planul de producfie al Stafiunilor de Maşini şi Tractoare a fost realizat în proporţie de 103,4%, lucrându-se cu 370.000 hantri mai mult ca în aceeaşi perioadă a anului trecut. Recoltatul cerealelor păioase a început în majoritatea regiunilor, recoltându-se până la 15.Vil a. c. suprafaţa de 2.540.328 ha. Gospodăriile Agricole de Stat şi gospodăriile agricole colective au realizat recolte superioare față de gospodăriile țăranilor indviduali, astfel: Gospodăriile Agricole de Stat au dat rezultate medii între 1.700—2.500 kgr. grâu la hectar, iar gospodăriile agricole colective între 1.500—2.200 kgr. grâu la hectar. țărănimea muncitoare a fost ajutată de Stat punându-i-se la dispoziție : maşini agricole, seminţe de calitate, asistenţă agro-zootehnică, ceea ce a determinat sporirea producţiei la hectar. Astfel, gospodăriile individuale ale țăranilor muncitori au însămânțat suprafețe mai mari cu plante cerealiere şi culturi tehnice. Față de anul trecut suprafaţa însămânțată de gospodăriile individuale a crescut la bumbac cu 16,2%, la un fuior cu 35,9%, la soia cu 6,7%. In campania de recoltare, gospodăriile individuale au obținut la grâu o producție superioară față de cea a anilor precedenți. In silvicultură, planul de împădurire a fost realizat în proporție de 114%. Acțiunea de împădurire s-a intensificat în zona hidrocentralelor, înregistrând o creştere de 11% față de aceeaşi perioadă a anului trecut. III. Investiţii şi construcţii Lucrările capitale din semestrul I 1953 reprezintă o creştere de 39,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. In primul semestru al anului 1953, au fost construite şi dezvoltate fabrici, staţiuni de maşini şi,tractoare, şcoli de toate gradele, institute de cercetări ştiinţifice, teatre, cinematografe, cămine culturale, parcuri de cultură şi odihnă, terenuri sportive, restaurante, instituţii pentru ocrotirea mamei şi copilului, instituţii pentru ocrotirea sănătăţii, case de odihnă în stagiunile balneo-climaterice, precum şi locuinţe pentru oamenii muncii. » IV. Circulaţia mărfurilor Planul desfacerii mărfurilor cu amănuntul a comerţului socialist pe trimestrul II 1953 a fost îndeplinit în proporţie de 100,3%. In cursul trimestrului II 1953 au fost vândute populației cu 22,7% mai multe mărfuri față de trimestrul II 1952. Din cauza întârzierii producției de legume şi zarzavaturi ca urmare a timpului rece din primăvara acestui an şi a nerealizării planurilor de colectare şi achiziţii la produsele agricole, aprovizionarea populaţiei de la oraşe cu unele mărfuri alimentare de bază, a fost nesatisfăcătoare. Nu a fost îndeplinit planul de repartiţie la carne, grăsimi şi zahăr. V. Acţiunile social-culturale In primul semestru al anului 1953, au fost obținute însemnate realizări în ridicarea continuă a nivelului cultural al masselor, în învăţământul de toate gradele, în ştiință, artă şi literatură. A continuat cu succes acțiunea pentru lichidarea neştiinței de carte, in care au fost antrenați un număr de peste 77.000 învăţători, educatoare, profesori şi instructori, terminând cursurile de alfabetizare un număr de peste 254.000 absolvenți. Numărul absolvenţilor din şcolile profesionale, medii tehnice şi superioare la cursurile de zi a fost de aproape 70.000, ceea ce reprezintă o creştere de circa 21 % față de anul trecut. A sporit numărul de burse acordate de stat elementelor merituoase, iar numărul bursierilor s-a ridicat la peste 360.000 elevi şi studenți. In învăţământul superior numărul studenților bursieri a crescut cu 9% comparativ cu anul precedent. In trimestrul II 1953, tirajul cărfilor a crescut cu 32,4% față de trimestrul corespunzător al anului trecut. Au fost editate 735 titluri de cărfi şi broşuri care au fost tipărite în 11.092.000 exemplare, din care 1.284.000 în limbile minorităților nationale. Sunt în curs de construire şi amenajare un mare număr de şcoli şi peste 950 cămine culturale la sate. In cursul semestrului I s-au continuat lucrările de con(Continuare în pag. 2-a)