Flacăra, aprilie-iunie 1987 (Anul 36, nr. 14-26)

1987-04-03 / nr. 14

2 D Perspective noi colaborării româno-angoleze După cum sublinia conducătorul partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, poporul român, România socialistă şi-au manifestat întotdeauna sprijinul şi solidaritatea cu lupta popoarelor din Africa pentru lichidarea totală a colonialismului, pentru consolidarea independentei nationale şi dezvoltarea lor liberă pe calea progresului economic şi social. In acest cadru, tara noastră dezvoltă relaţii de strinsă prietenie şi solidaritate militantă cu Republica Populară Angola. Poporul român a urmărit cu sentimente prieteneşti, de caldă simpatie lupta eroică, timp ele peste un deceniu, a poporului angolez pentru libertate şi independenţă, manifestindu-şi consecvent solidaritatea activă şi acordîndu-i de la început sprijin pe diverse planuri — material, politic, diplomatic, moral. Primul document româno-angolez, Declaraţia comună a Partidului Comunist Român şi a Mişcării pentru Eliberarea Angolei a fost semnat înainte de obţinerea de către Angola a independenţei, şi anume la 2 martie 1974. In noile condiţii create de proclamarea, la 11 noiembrie 1975, a independenţei statului angolez, relaţiile dintre ţările, partidele şi popoarele noastre au cunoscut o evoluţie calitativ superioară. O contribuţie de cea mai mare importanţă la întărirea conlucrării româno-angoleze a avut-o vizita oficială de prietenie, efectuată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, in Angola, in aprilie 1979, cind s-a semnat Tratatul de prietenie şi cooperare dintre cele două ţări. Totodată, vizita oficială de prietenie in România a preşedintelui MPLA — Partidul Muncii, președintele Republicii Populare Angola, José Eduardo dos Santos, in aprilie 1984, s-a soldat cu rezultate de seamă privind colaborarea românoangoleză in perioada următoare. In acest context favorabil amplificării si aprofundării continue a raporturilor dintre tarile, partidele şi popoarele noastre se înscrie şi recenta vizită oficială de prietenie în Angola a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, la invitaţia preşedintelui José Eduardo dos Santos — prima etapă a noului itinerar al păcii, prieteniei şi colaborării al şefului statului român în ţări ale Africii, eveniment urmărit cu deosebit interes şi larg apreciat pe plan internaţional, în cadrul convorbirilor oficiale dintre cei doi conducători de partid şi de stat au fost examinate căile de promovare a colaborării dintre România şi Angola, îndeosebi a cooperării economice, schimbul de păreri evidenţiind posibilităţi şi modalităţi concrete de amplificare şi adincire ale conlucrării in diferite domenii de interes comun. A fost apreciată importanta deosebită a intensificării colaborării intre România şi Angola, subliniindu-se contribuţia pe care această intensificare poate s-o aducă la asigurarea progresului lor economic si social, la dezvoltarea lor liberă şi independentă. Legat de aceasta, s-a apreciat că potenţialul actual al economiilor celor două ţări oferă condiţii pentru intensificarea relaţiilor economice, cu deosebirea cooperării in producţie, în domeniile petrolier, al prelucrării petrolului şi gazelor, minier, inclusiv in prospecţiuni geologice, precum şi al transportului, al construcţiilor de maşini şi utilaje, energetic, al agriculturii, pescuitului şi în alte sectoare de activitate. A fost reliefată, de asemenea, importanţa creării de societăţi mixte în diferite domenii de interes comun. Cei doi conducători de partid şi de stat au reafirmat hotărîrea României şi Angolei de a acţiona şi in viitor pentru dezvoltarea in continuare a colaborării şi cooperării dintre cele două ţări, apreciind că aceasta este în interesul ambelor popoare, al dezvoltării lor independente şi, totodată, serveşte cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Abordindu-se probleme ale situaţiei internaţionale, a fost exprimată îngrijorarea popoarelor român şi angolez faţă de creşterea încordării pe glob, ca rezultat al politicii de forţă, de amestec în treburile interne ale altor state, al accentuării cursei înarmărilor, îndeosebi a celor nucleare, al acumulării unor probleme complexe râmase pină în prezent nesoluţionate. In acest cadru, a fost subliniată necesitatea întăririi unităţii de acţiune a popoarelor, a forţelor progresiste, democratice, antiimperialiste de pretutindeni pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre confruntare şi război, pentru afirmarea politicii de destindere, pace şi securitate, pentru respectarea independenţei şi suveranităţii tuturor statelor, pentru întărirea încrederii şi colaborării între naţiuni. A fost evidenţiată necesitatea realizării unor măsuri efective de dezarmare. In vederea lichidării tuturor armelor nucleare, reducerii armamentelor convenţionale, clasice, precum şi a efectivelor şi cheltuielilor militare, fondurile astfel eliberate urmînd să fie folosite în scopul progresului economico-social al popoarelor, cu deosebire al celor în curs de dezvoltare. Cei doi şefi de partid şi de stat şi-au exprimat sprijinul deplin faţă de lupta popoarelor africane pentru lichidarea totală a colonialismului, împotriva manifestărilor politicii imperialiste şi neocolonialismului, pentru abolirea politicii rasiste şi de apartheid, pentru Încetarea acţiunilor agresive ale Africii de Sud împotriva statelor vecine. Apreciind noul dialog românoangolez la nivel înalt, tovarăşul Nicolae Ceauşescu spunea : „Sunt încredinţat că în cadrul actualei vizite vom găsi noi căi de a lărgi şi mai mult colaborarea şi cooperarea reciproc avantajoasă — pe plan economic, tehnico-ştiinţific, cultural şi în alte domenii — de a întări continuu prietenia şi solidaritatea dintre partidele, ţările şi popoarele noastre“. La rîndul său, preşedintele José Eduardo dos Santos a declarat : „Vizita dumneavoastră constituie un excelent prilej pentru se proceda la un rodnic schimb de păreri asupra relaţiilor noastre bilaterale, îndeosebi cele legate de cooperarea economică, cooperare căreia îi putem conferi caracteristici noi, bazate pe o complementaritate şi pe o dinamică sporită, pentru a le ridica la nivelul relaţiilor noastre politice“. Desfăşurat intr-o atmosferă de caldă prietenie şi înţelegere reciprocă, recentul dialog la nivel înalt româno-angolez este menit să deschidă noi perspective de extindere şi de întărire a colaborării pe multiple planuri dintre România şi Angola, să confere noi dimensiuni prieteniei şi cooperării dintre poporul român şi poporul angolez, în interesul reciproc, al cauzei păcii, securităţii şi înţelegerii pe tot globul. ION CODRU ■ Primire caldă, sărbătorească la Luanda, capitala Angolei in timpul convorbirilor oficiale dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarășul José Eduardo dos Santos TRASEELE PĂCII, PRIETENIEI ȘI COLABORĂRII Flacăra - anul XXXVI - Nr. 14 (1659) - 3 aprilie 1987