Flacăra, iulie-septembrie 1988 (Anul 37, nr. 26-39)

1988-07-01 / nr. 26

« 41, ii I PLENARA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Stmaţi tovarăşi. Plenara Comitetului Central al partidului a analizat şi aprobat, in unanimitate, propunerile Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central cu privire la creşterea retribuţiei întregului personal muncitor, precum şi a pensiilor. Prin aceste măsuri se asigură realizarea unor hotăriri importante ale Congresului al XHI-lea şi ale Conferinţei Naţionale a partidului privind creşterea nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor — ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe care o edificăm cu succes in România. (Aplauze puternice, prelungite). După cum s-a văzut din materialele studiate şi aprobate, se va majora cu 10 la sută retribuţia întregului personal muncitor, de aproape 7 900 000 de persoane. In acest cadru, retribuţia tarifară se majorează cu 8 la sută, iar retribuţia variabilă cu 2 la sută. Am pus, şi de data aceasta, accentul pe majorarea in mod deosebit a retribuţiei tarifare, pentru a asigura, în acest fel, o stabilitate şi garanţie a veniturilor reale obţinute prin muncă şi crearea condiţiilor pentru aplicarea fermă a acordului global. Retribuţia medie nominală va creşte de la 2 980 la 3 285 lei. Trebuie subliniată in mod deosebit creşterea retribuţiei tarifare minime, de la 1500 lei lunar la 2 000 lei lunar, cu un spor de 33 la sută. Se poate spune că, de fapt, este cea mai mare creştere a retribuţiei din anii socialismului — şi aceasta este în strinsă concordanţă cu politica generală a partidului nostru, de a asigura o creştere echilibrată a veniturilor tuturor oamenilor muncii şi, in primul rînd, a celor cu venituri mici. (Aplauze puternice, prelungite). De această majorare vor beneficia începind de la 1 au-g ust pină la 1 octombrie, peste 2 '000 000 de persoane. După cum pe drept cuvînt s-a subliniat și în plenară, aceasta se referă indeosebi la personalul muncitor tînăr, aflat In primii ani de activitate în producţie, sau în diferite alte sectoare. In acelaşi timp, creşterea retribuţiei nu va duce la creşterea chiriilor, sau la diminuarea alocaţiilor pentru copii, pentru personalul muncitor care beneficiază de majorarea retribuţiei. Mărirea retribuţiei se va realiza, pină la sfirşitul anului, pentru 4 470 000 de oameni ai muncii, care reprezintă aproape 60 la sută din întregul personal muncitor. Pentru restul personalului, majorarea retribuţiei se va face în mod eşalonat, începind de la 1 martie 1989 şi se va încheia la 1 august 1989. Astfel, în a doua parte a anului 1989, întregul personal muncitor va primi retribuţia majorată. Prin majorarea mai accentuată a retribuţiilor mici, raportul dintre retribuţia minimă şi maximă, pe economie, va fi de 1 la 4,70, faţă de 1 la 5,35, în prezent, şi faţă de aproape 1 la 10, in 1965. Aceasta corespunde pe deplin principiilor eticii şi echităţii socialiste, asigurînd, in acelaşi timp, cointeresarea materială şi diferenţierea necesară între retribuţia minimă şi maximă, între diferite sectoare de activitate. Odată cu majorarea retribuţiilor are loc majorarea pensiilor de asigurări sociale de stat pentru muncă şi limită de vîrstă, pină la 3 000 lei lunar, în medie cu 8 la sută. De această majorare a pensiilor vor beneficia 97 la sută din totalul pensionarilor din această categorie, circa 1 350 000 de persoane. In acest cadru, pensia pentru limită de vîrstă, cu vechime de muncă integrală, va ajunge la media de 2 000 lei, iar pensia minimă la această categorie va crește cu 22 la sută, de la 900 lei, lunar, la 1100 lei, lunar. Pentru pensionarii cu vechimea în muncă incompletă, dar care au cel puţin 10 ani de muncă, pensia minimă creşte cu 45 la sută, de la 550 Iei, lunar, la 800 lei, lunar. De asemenea, pensia minimă pentru gradul II de invaliditate se majorează cu 33 la sută , de la 600 lei, la 800 lei, lunar. In acelaşi timp, se majorează pensiile invalizilor de război —ntai mici de 3 000 lei, lunar — în medie cu circa 17 la sută, iar pensia minimă, cu 45 la sută, de la 550 lei lunar, la 800 lei lunar. Măsurile de creştere a retribuţiilor şi a pensiilor au un caracter profund social şi umanitar, oglindind justeţea politicii partidului nostru, a României socialiste, care pune în centrul activităţii sale omul, bunăstarea şi fericirea sa. (Aplauze puternice, prelungite). Prin majorarea retribuţiilor, în anul 1990, cînd întregul personal muncitor va primi retribuţia nouă, majorată, fondul de retribuţie va creşte cu peste 29 miliarde Iei anual. Merită, deci, subliniat faptul că in 1965 fondul de retribuţie total reprezenta circa 57 miliarde lei, iar în urma majorării re(Continuare în pag. 3) % W*\hD. nru XXXVI (1723) VINERI iulie 1988 convingătoare expresie a realităţilor politice din România MAJORAREA RETRIBUŢIILOR ŞI PENSIILOR ....... """ ^' y Tv"T1,1 T'TŸ v ■■^7^' —ptt / w -Importantele măsuri cu profund caracter social şi umanitar, ELABORATE DIN INIŢIATIVA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, dezbătute şi aprobate in Plenara Comitetului Central al Partidului, in Plenara Consiliului National al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, au fost adoptate ca legi de Marea Adunare Naţională