Foaia Românească, 2008 (Anul 58, nr. 1-52)

2008-01-04 / nr. 1

FOAIA românească 4 IANUARIE 2008 CALCHDSR 0RT0D0H 7 ianuarie, luni - Soborul Sf. Prooroc Ioan Botezătorul şi înaintemergătorul Domnului 8 ianuarie, marţi - Cuvioşii Gheorghe Hozevitul şi Emilian Mart.; Cuv. Domnica 9 ianuarie, miercuri - Sf. Mucenic Polieuct; Cuv. Eustratie 10 ianuarie, joi - Sf. Grigorie, Episcopul Nisei; Cuv. Dometian; Sf. Cuvios Antipa de la Calapodeşti 11 ianuarie, vineri - Cuv. Teodisie cel Mare, încep, vieţii de obşte; Cuv. Vitalie 12 ianuarie, sâmbătă - Sf. Muceniţe Tatiana Diaconiţa şi Eurasia 13 ianuarie, duminică - Sf. Mc. Ermil şi Stratonic; Cuv Iacob din Nisibe AGENDĂ 7 ianuarie 1917 - S-a creat, la Iaşi, „Comitetul Naţional al românilor emigranţi din Austro-Ungaria", avându-i în frunte pe Vasile Lucaciu şi pe Octavian Goga. Comitetul, alcătuit din 12 membri, a semnat Declaraţia de război împotriva Austro-Ungariei. 8 ianuarie 1864 - Este deschisă şcoala preparandală din Iaşi, sub conducerea lui Titu Maiorescu. Printre cursanţii înscrişi în anul întâi se află şi Ion Creangă. 9 ianuarie 1890 - S-a născut romancierul ceh Karel Capek. 1998 - S-a stins din viaţă Lia Manoliu, atletă română, campioană olimpică la aruncarea discului. 10 ianuarie 1493 - S-a născut Nicolaus Olahus, umanist și istoric de origine română, arhiepiscop de Strigoniu (Esztergom) și guvernator al Ungariei. 11 ianuarie 1922 - Este folosită pentru prima dată, pe un pacient, insulina în tratarea diabetului. 12 ianuarie 1866 - S-a născut Aron Pumnul, cărturar român, lingvist, filolog, participant la evenimentele Revoluţiei de la 1848 din Transilvania. 1998 - Un număr de 19 ţări europene, între care şi România, semnează, la Paris, Protocolul privind interzicerea donării umane - primul text de drept internaţional constrângător elaborat în acest domeniu. 13 ianuarie 1990 - La graniţa României cu Republica Moldova, este desfiinţat gardul de sârmă ghimpată şi sunt introduse facilităţi de trecere a frontierei. uitatul lăfitămăn: „Libertatea cuvântului este un măreţ principiu, căci ea este consfinţirea unuia şi mai înălţător, acela al libertăţii de gândire..." Spiru Haret (1851-1912) Concurs pentru organizaţii civile Comisia pentru Drepturile Omului, Minorităţi şi Culte din cadrul Parlamentului de la Budapesta a publicat recent un concurs pentru sprijinirea, pe anul 2008, a organizaţiilor, asociaţiilor minorităţilor naţionale şi etnice din Ungaria. La concurs pot participa organizaţii care au fost înregistrate la tribunal până în 31 decembrie 2005. Nu pot concura autoguvernări, fundaţii şi organizaţii politice. Comisia va distribui, la fel ca în anii anteriori, 110 milioane de forinţi, susţinând cheltuieli pentru funcţionare. Dosarele vor fi înaintate până la 15 februarie 2008, pe adresa Comisiei: Budapesta, cheile Szechenyi nr. 19. Informaţii suplimentare se pot afla la secretariatul Comisiei, telefon 1/441-5032, 1/441- 5035, fax: 1/441-5986, respectiv pe site-ul www.parlament.hu. A.C.Cz. Vacanţă la munte Arieşeni se află la graniţa dintre judeţele Alba şi Bihor, reprezentând un punct de plecare în traseele de escaladă şi drumeţie din Munţii Apuseni. Pe timp de iarnă, aceste locuri sunt asaltate de turişti din judeţele învecinate şi din străinătate, de fapt, pentru practicarea sporturilor de iarnă, pentru relaxare şi pentru a vizita peisajele calde ale Apusenilor. Arieşeni se află foarte aproape şi de satele românilor din Ungaria, care cu puţin efort se pot bucura de frumuseţile naturii şi pot practica sporturi de iarnă la Arieşeni. CalendarulV românesc 2008 Odată cu sărbătorile de iarnă cititorii noşti s-au putut bucura de o nouă ediţie a almanahului săptămânalului „Foaia Românească". Conform tradiţiei, almanahul conţine o succintă prezentare a principalelor evenimente din viaţa publică a românilor din Ungaria pe anul 2007. Din conţinut: activitatea pe plan cultural şi religios, cea mai importantă şi necesară unei minorităţi pentru aş afirma şi păstra identitatea, aniversările şi comemorările cele mai importante ale anului 2007, pagini de tineret cu evenimentele şcolare şi preşcolare, pagini din poezia şi literatura românească, folclor, divertisment, umor şi noutăţi din întreaga lume. Almanahul nu trebuie să lipsească din nici o casă de român. Acesta se poate procura de la bisericile româneşti şi, bineînţeles, de la Editura NOI din Jula. A.L.B. Vă dorim în Noul An... ...să aveţi timp să râdeţi, să fiţi fericiţi, să vă gândiţi la cei dragi, să întindeţi mâna după stele, să aveţi timp să vă uitaţi şi să credeţi, să aveţi timp să speraţi, să aveţi timp să vă bucuraţi de fiecare zi, de fiecare ceas... LA MULŢI ANI! Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie.____________________ Pe copertă: Om de zăpadă (Foto: din arhivă)