Foaia Românească, 2013 (Anul 63, nr. 1-52)

2013-06-14 / nr. 24

14 IUNIE 2013 Cinci lucruri mai puțin cunoscute despre Mihai Eminescu 1, între Mihai Eminescu și o altă mare personalitate (contemporană cu acesta) există asemănări fizice izbitoare. Priviți imaginile în imaginea din dreapta, la stânga, este Mihai Eminescu, la vârsta de 28 de ani, într-o fotografie realizată în anul 1878 de către Franz Duschek. Iar fotografia din dreapta este realizată în anul 1869 și îl reprezintă pe Friedrich Nietzsche la vârsta de 25 de ani. Iar dacă aceste două imagini nu v-au convins, mai sus vedeți o altă serie de două fotografii: în imaginea din stânga, Mihai Eminescu, la vârsta de 37 de ani, într-o fotografie realizată în anul 1887, în imaginea din dreapta, Friedrich Nietzsche, la 31 de ani, într-o fotografie realizată în anul 1875. 2. Cea mai cunoscută imagine (foto dreapta) a lui Mihai Eminescu este cea dintr-o fotografie în care acesta avea doar 19 ani. O fotografie realizată în 1869, în Piața Sf. Wenceslas din Praga, de către fotograful Jan Tomas. 3. Există doar patru fotografii despre care se știe cu siguranță că îl reprezintă pe Mihai Eminescu. Cele trei fotografii prezentate mai sus și cea de mai jos, realizată în anul 1885. 4. Eminescu este numele unui crater de pe planeta Mercur (craterul care se vede în centrul imaginii), cu un diametru de 125 de kilometri. 5. Și tot Eminescu este denumirea unui asteroid (foto jos) cu un diametru de 6 kilometri, situat la 250.000.000 km de Terra. Când a fost descoperit, la 26 martie 1971, acesta a primit numele simplu: 9495. în anul 2000, Uniunea Astronomică Internațională (IAU) i-a atribuit asteroidului 9495 numele lui Mihai Eminescu. Eminescu în 1885 Eminescu(9495) Jan Z,2012 EminescU(9495) Earth Distance: 1.809 AU Sun Distance : 1.908 AU n FOAIA fa românească IZ Comemorarea lui Eminescu la Seghedin Pe 8 iunie, la Consulatul General al României la Seghedin a fost organizată comemorarea celor 124 de ani de la trecerea în nemurire a Luceafărului poeziei noastre românești, Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850-15 iunie 1889). Diplomația română din Seghedin, în colaborare cu Catedra de Limba Română a Universității din Seghedin, a organizat o masă rotundă la sediul consulatului pentru a oferi un omagiu poetului român. Programul zilei a fost deschis de domnul consul general Ioan Fodoreanu, după care prof. univ. dr. Mihaela Bucin a prezentat personalitatea și poezia lui Eminescu în viziunea criticilor maghiari, în traducerea și îngrijirea mai multor poeți și traducători din Ungaria. Prof. dr. Gheorghe Petrușan a ținut o cuvântare prin care a încercat să ne convingă că „Eminescu este concetățeanul românilor din Ungaria", evocând momente din activitatea publicistică excepțională a poetului nepereche, care se leagă de Budapesta, de colaborarea cu Iosif Vulcan și revista „Familia", vorbind și de naționalismul lui Eminescu, mult preocupat de problemele străbunilor. Dan Constantin, consul la Seghedin a vorbit celor prezenți despre legăturile de prietenie ale lui Mihai Eminescu cu trei diplomați străini care i-au influențat viața lui Eminescu, iar domnul Ioan Fodoreanu, consul general al României la Seghedin a vorbit despre poezia de inspirație filozofică a marelui poet. A.B. Apateul nu-l uită pe Mihai Eminescu Potrivit tradiției inaugurată în urmă cu mai bine de un deceniu, poetul național Mihai Eminescu a fost omagiat din nou, la parohia românească Apateu, care adăpostește în curtea casei parohiale bustul în bronz al marelui poet român. Astfel, marți, 11 iunie, la Apateu a avut loc cea de-a XI-a ediție a manifestărilor în cadrul cărora fost oficiată o slujbă de parastas, urmată de un program cultural; în încheiere, au fost depuse coroane de flori la bustul lui Mihai Eminescu. Cu amănunte vom reveni în numărul următor. A.B.