Foiletonul Zimbrului, 1855 (nr. 1-50)

1855-05-29 / nr. 19

W 19. FOILETONUL ZIMBRULUI. Iașii. Duminică 29 Maiu. TDGP SCRIERE SINOPTICĂ A MINERALELOR DIN munții MOJDOBEI *) sinoptică a mineralelor descopegite și adunate în șirul munților din valea Bistriței. 1-iu Fegpeargă, de formațiea cea mai noue, note: Raseneisenstein, se compune din tegu ocsidu, pămăntu și apă, ham mi din acid ne înjghebuința la produceghea a multoru obiecte de Per văgsatu, în cea mai bună calitate, pghecum: la celune, tigăi, table de verge, tăvii pentru apă-ducu, ba și cheag pentru produceghea fegului de șini și de dgugi, în calitatea fegului nemțescu, se mai ales că toate împregiugăgispghe lucgaghea unei fabghiri maghi de fegu, în aceste părți sănt foarte favorabile. *) Primindu -n coloanele noastre acestu articulu importantu compusu de vrednicul de toată lauda și neobositul muntanistu D. Comis. Mihalic de Hodocin, care cel dintăiu ne au datu o descriere lămuritoare despre avuțiiile cuprinse în măruntaele munților nostri, îndemnămu pe toți acei Da. Cetitori ce se ocupă cu industria și comerțul, să'l cetească cu atenție mare, după care pătrunzinduse de bogăția țerei noastre, să înceapă a găndi că au sositu timpul acel favorabil spre a se esploata munții noștri, din care vor eși comori, pentru acei ce vor îmbrățișa cu seriozitate esploatarea minelor, lăsindu cariera slujbelor și a chivberniselelor acelora Ye voescu să atărne numai de la bunavoința acelor înalți funcționari. Căți streini au venitu cu giamandanul pe spate pn țara noastră, și dacă au știutu să se folosiască de nenumăratele ei isvoare, peste puțini ani au agiunsu milionari, ca și în California acea îndepărtată. De doritu aru fi, ca spiritul de spiculație să prindă rădăcină între Moldoveni, și să se înființeze companii prin acții spre a se da o întindere mare agriculturei, industriei și comerțului. Mijloacele pune lipsescu, numai voința și fermitatea să fie, și apoi toate vor isbuti și înflori. 2-le. Feg peargă mai compactă, de formație nouă. Dimonite; Hydrouschid of Iron; oching derber Brauneisenstein; se compune din feg oc sid, pămănt și apă, Hoare și ceva manganocsid. Se află în Mai multe punturi, și cum se pare în stratughi ghegulate și groase, în muntele Dgumocsa, întru o formație de Glimeg și feg, și în valea Negrimoara cupghinsul Dognei, mi se poate bine înjghebuința pentru produce ghea fegului în minimi dgugi de o calitate deosebită, cum și la obiecte de feg vărsat. 3-le. Limonite: Hydrous oxide of Iron; Braun eisenstein, Glaskopf; se află lăngă aceiași munți și este tot de aceiași calitate, numai mai compactu și mai înavuțitu în fegu. 4-le. Feg peargă goșie cghemenoasă. Paematite, kieselrotheisenstein; se compone din feg, ossid, silicium, aggilă șh lasnis, și formează stratugii groase pe muntele Bagăul, în formație văgoasă Pere, de pe moșiea Broștenii, lăngă satul Chighile. Acestu mineral se poate întrebuința la produce ghea unui feg foarte bun, moale și elastic vănjosu. 5-le. Feg poargă oghemenoasă peastă, magnetică, formație pese, Aimant, oxydulated of Iron, Magneteisenstein , se compune din fegu orsid, hlein wi silicium, cumu wi ceva mangan se află în stratughi groase, în munți de formațiea pghimitivă de la Broșteni, și anume pe muntele Fegulu, în o învechegată întindeghe foarte însămnată, cum că acest BSN mineral, s'au înjghebuințat asemene în învechime pentru produceghea fegului, se dovedește prin tradițiile popoghene, prin păgăsitele groni veci de pe muntele numitu Fegulu, prin locughile labghicei vechi și a zrutei, ce se vădu în apropietul satu Categva și Deseghiege Ferlimoneux, Minegais de for dalluvions: en se gpsenre gore la uigorsa în șigul muntelui șunțilogu Răchitiș, pătughi aghizontale grosime Bogho- fosfoghie. Păngăgăfogmează de întindere însemnată, mi de mai mulți stănjini: en s'ag putea bi 1855