Gazeta Basarabiei, ianuarie-martie 1938 (Anul 4, nr. 643-716)

1938-01-01 / nr. 643

VIATA DE lim El IltlMI BEIDIMII Despre scalrul tiin ChlsmâB, despre nom post fle rafio difuzitine, dcspre’slala muzicală si artistica Ingenere și despre scepticismai"iaco, - fl| ,uL< San păpușă D. Feodorov, pictor al Teatrului National din lași — in sufletul căruia Chișinaul trezește rezonantele natalității — a fost intervievat de noi, asupra venirei sale pe aici. D-sa ne oferă un „panou" scriptic de toată savoarea. Dar să-i dăm cuvântul : M'am împrietenit cu scena leșana și lucrez cu mare plăcerea. Despre Teatrul local — „ O ce părere ai despre Teatrul nostru" — „Garanția cea mai sigură a reușitei lucrărilor — este numele d-lui Sachelarescu, îmi aduc aminte de succesele stagiunilor sub conducerea D-sale. Ne vom întâlni la premierele teatrului nou. Scena va fi construită după ultimele cerințe ale tehnicei moderne“. Cu aceste cuvinte s-a cheiat convorbirea mea încu pictorul Feodorov. C. CERCHEZ Eternele indoeli ale omului de pe stradă« Mă tetrebi, de ce, tocmai acum, când la Teatrul ieșan stagiunea e un toi, — m'am întors la Chișinău, oraș bătrân și somnoros. „Orașul prăvăliilor goale și străzilor deșerte“. Ce să fac aci? Să privesc teatrul cel noi în construcție? Dar acolo și trecerea e periculoasă. Clădirea nu e sigură. Zidurile sunt prea șubrezi Așa a spus Stan Păpușă, e mare cunoscător in arhitectură. Ce să aștept aci? Vestita luna Kișinăului? Aniversarea orașului ? Expoziția, care vizitatorii din toate va atrage colțurile lumii? Vorbe goale. Nu va fi nici o expoziție - spune d. Gură Cască, și , dacă va fi — viața va deveni mai scumpă — asta e totul Să aștept noul post de Radio? Nenorocirea cea nouă ? Va trebui să vindem aparatele. d. Cască Gură asigură, că postul cel nou va distruge toate transmisiunile. Să aștept concerte simfonice? Spectacole muzicale? 1 Dar nici muzicanți n'avere ca lumea—declară omul de pe strada. Omul de pe stradă e plin de ironie. Omul de pe stradă e sceptic Incorijibil. Eu înțeleg pe omul de pe stradă 11 cunosc de aproape. Și sunt sigur: când va suna googul pentru începutul spectacolului la Teatrul cel nou când Postul „Radio—Kișinău“ va trimite, undele în depărtare, și muzica basarabeană va suna în jurul lumii când porțile expoziției: „500 ani ai Kișinăului“, deschizându-se larg, vor da drumul miilor de vizitatori— Omul de pe stradă nu va sfârși nici atuncea cu ironiile sale!! Așa e omul de pe stradă Nu mă voi certa cu dânsul. Dar nu sunt nici de partea D-sale. Sunt de partea celorlalți, cari, plini de încredere in forțele lor, muncesc, lăsând deoparte vorbele de ironie. In orice prilej, voi oferi forța și știința mea orașului meu natal. Un gând care se cere realizat „De doi ani mă chinueșteî toată pleiada muncitorilor în un gând, pe care n'am avutoate domeniile artei, posibilitatea să-l realizez până azi. Acum doi ani, după propunerea d-lui primar Costin, cu ocazia sosirii Majestății Sale la Kișinău, am pictat un panou decorativ pentru intrarea generală a Primăriei. Mă grăbeam atunci, timpul fiind scurt. Toată perida de artiști, muzicanți, pictori, amatori de artă, fiii fideli ai orașului bătrân. Un nume îmi vine în minte: numele profesorului meu bătrân, tatăl spiritual al multor copii, aruncați în lumea mare. Pictorul profesor Balliayre- Baliere — nume mai mult cunoscut în cercurile artistice și profesorale ale Bucureștiului,decât aci, la Kișinău, după 20 ani de muncă. Unde i răsplata?, Unde-i mulțumirea? Numai în numeroase scrisori ale elevilor — din București, Paris, Bruxelles și New York. Modestul meu salut îl trimit, adesea ori și eu de la Iași. „Când te întorci acolo"? — „Cât mai curând, lucrul mă cheamă. Voi termina tratamentul medical, și la drum, spre scena ieșană, unde în timp de 8 ani, peste o sută de premiere se drapau în pânzele lipite de mine. Panou de 50 metri pătrați. L-am făcut în trei zile, lucrând de zor. Azi pot realiza gândul meu și să pun lucrarea la punct, încetul cu încetul, lucrând două sau trei ore pe zi, cât îmi permite sănătatea mea, ncă nerestabilita complect,— refac panoul, al cărui subiect e prea bine cunoscut concetățenilor mei pentru a vorbi despre el. Spun numai, că, în loc de restaurarea parțială a picturei, am refăcut tot din nou. Astfel, Primăria Cișinăului va avea de Sărbători un cadou din partea unuia din fiii orașului natal. E datoria noastră a oferi silința spre înfrumusețarea târgului nostru. Sunt multe elemente destoinice. Nu sunt chemat a număra Un omagiu pentru un artist de merit Pentru Anul Hon CADOURI folositoare și frumoase pentru copii și adulți găsiți numai la Librăria ..CARTEA fostă „ENIGA" 3038 ar fi literatură română, străină și de orice specialitate Cumpără $1 plătește foarte bine Librăria Nicolas STEPANEÏ Str. Reg. Carol I (Pușchin) 34 vecin cu „POMONA" 1938 IANUARIE SÂMBĂTĂ 3029 2 Programul de Anul Nou al teatrului „ODEON" SENSATIA ARTEI CINEMATOGRAFICE Ceva nemaipomenfl Cava nemaivăzut! Regina patinajului Sonny Henge care a primit titlul de campioană la Olimpiada din 1937 in filmul PrNfESA PATINAJULUI Afară de ansamblul artiștilor participă : renumita orchestră ACCMOKIM a lui BORIS MINEVICI și renumiții comici americani frații Pilz Pentru prima oară pe ecran: 1. BALET : PE GHIAȚA Lupta cu tauri pe ghiața Pe lângă multe alte numere de balet, va fi executat baletul din Ducele Igor - GAZETA BASARABIEI B«*. C# A La Apenami ii iiwi mm «sau ui 'Uium ihh'wiiibhmpiimii»um» iu « Chemare câtreg creștini «MMBSKffigat— —BBBBMffl «IHI'lWI ■III Willi întâmpinarea noului an Cunoaștem toți trista groaznica situație a vieții noasitre de azi. Toată lumea se zbuciumă din răsputeri, căutând pactes și liniștea vieții — și n'e găsește. g JT Războiul unîverski rte‘ pâtr dește din tote p^ile -și n putere, carea ar putea$spămâne. In trecut părinții și strămoșii noștri își toată nădejdea spre îndreptau zeu. Lui i se rugau și Dumnedei. Dânsul așteptau ajutor și milă. Astăzi lucrurile stau altfel. Astăzi puțini din noi se mai roagă Lui Dumnezeu. Astăzi vine seara când ne adunăm toți să Întâlnim Anul Nou. Cum și unde ne adunăm? Ne adunăm la adunări vesele, unde vor fi petreceri strălucitoare. Vom întâmpina Anul Nou cu pahare de vin, cu cuvântări, cu strigăte de noroc și dansuri !or fi, Fraților creștini, mult mai bine pentru noi, ca în loc de adunările acestea nefolositoare pentru noi, să ne adunăm înaintea miezului nopții la bisericile noastre și împreună cu păstorii noștri cei duhovnicești să înaintăm fierbinte rugăciuni către Dumnezeu, ca Dânsul să Se binecuvânteze anul viitor, să ne păzească și să ne trimeată pace și liniște în țara noastră Așa să ne ajute Dumnezeu. Ic. St. G. NAGACEVSHI Serbarea pomului de Cracian la azilul comunal de iete Pentru a oferi o bucurie copitelor orfane lipsite de mângâere, conducerea Primăriei a organizat Miercuri seara în localul „Azilului comunal de fete“ din str. Ștefan cel Mare o frumoasă sărbătorire a Pomului de Crăciun. Din partea Primăriei au luat parte d. D. Apostolescu —prim vice-primar, d. Al. Sibirschi, secretar general și d. C. Stoica. Serbarea a constat dintr'un bogat program artistic cultural. După imnul regal s-au recitat de către copile mai multe poezii cu caracter religios și național și s'au executat mai multe cântări—colinzi și cântece de stea de către corul azilului. S‘au executat mai multe dansuri naționale, s'a reprezentat poemul „Pădurea fermecată" și s'a jucat piesa „suflete alese“ de Ionescu. Serbarea a avut un deplin succes material și moral Doctor SMULEVICI BOLI ȘI OPERAȚIUNI DE nas, gât $1 urechi Consult.. 7l/%—8V2 ȘI 4—7 p. m Chișinău, str.Ștefan cel Mare 82 Funcționarii Primăriei ca bonuri 2129-1: Noul prefect al județului Lăpușna a depus di Jurământul dri dimineață d. Elinor Usatiuc, noul prefect al județului Lăpușna, a depus jurământul la tribunalul Lăpușna. Jurământul noului prefect a fost luat de către d. Dardan prim-președinte de tribunal. După depunerea jurământului, d. prefect Usatiuc plecat la prefectura de județ , unde a avut loc instalarea d-sale. Balul Societății „Crucea Roșie“ In localul școalei de contabilitate a avut loc un bal organizat în folosul societății „Crucea Roșie" filiala Chișinău, sub patronajul d-nei și d-lui general Ciupercă Nicolai, comandantul corpului 3 Armată. De pe urma balului s-a realizat următorul venit: venit brut: 44778 lei iar venit net: 40514 lei. Balul a fost organizat cu binevoitorul concurs al ofițerilor din regimentul 7 vânători și al doamnelor din comitetul Filialei „Crucea Roșie", sub președinția d-ne Pelivan. Pentru ca bufetul să fie pe cât posibil gratuit, ofițerii din regimentul 7 vânători a contribuit cu alimente in valoarea de 2760 lei. Cu aceiași sumă și în acelaș scop au contribuit și membrii societății „Crucea Roșie" Societatea „Crucea Roșie" filiala Chișinău aduce pe această cale cele mai vii mulțumiri d-lor ofițeri din regimentul 7 vânători, precum și tuturor persoanelor care au contribuit la reușita balului. De asemenea societatea mulțumește cordial direcției școalei de contabilitate, care a pus sala la dispoziție organizatorilor balului, precum și d-lui director al școalei de baeu No. 13, pentru că a avut bunăvoința a pune dispoziție covoarele necesare ornamentării salei Sanatoriul particular Dr.Kurt Wohlgemut pentru boli chirurgicale și gynecologice. Blathermia, raze ultraviolete. Madie Intern la sanatoriu Ora de primire 5—7 (în afar de sărbători) Str. Regele Ferdinand colț cu str. Unirei 31. 2093 -Doctor In Specializat în boli interne și genito urinare. Boli de rinichi, bășică, prostată, căi urinare Tratamentul modern al blenoragiei acute, cronice și a complicațiilor ei (cistită, prostatită etc) Cystoscopie. Uretroscopie. . Analize. Consult.: 7Va—9 dim. și 4 — 9 dim. Str. Alexandru cel Bun, 79, intrare prin str. Cuza-Voda. 3019—4 0 victimă a incendiului de la Eforie, originară din Chișinău . In timpul incendiului de la Cărăbuș București [trupa Tànase] a fost carbonizat mecanicul lăcătuș Hristofor Săulescu, în etate de 21 ani. El este originar din Chișinău, absolvent al școalei de meserii de aici Părinții lui, oameni foarte nevoiași, au rămas fără nici un sprijin, căci erau ajutați de fiul lor de la București. Familia este numeroasă, având încă 5 copii. Tatăl decedatului este originar din județul Ismail, comuna Baimaclia, iar mama numitului este din Volcineți județul Lăpușna. Familia Săulescu domiciiază azi în Chișinău. D-l Tănase, directorul trupei Cărăbuș, a fost rugat a veni în ajutorul acestei familii apelând și noi pe această cale la autoritățile locale,să dea o mână de ajutor acestei familii lipsite de un prețios sprijin, tocmai pe acest timp de iarnă grea, Doctor I.Pincevschi Boli Interneți de copii Consult. 8 —10 și 4? Str. Gen. Rudeanu 24 (Iașilor) între Alexandru cel Bun și Șmidt 3043 Cassa de bani a cooperativei „Codrul“ a fost spartă prin sistemul „gara de lup“ Poliția a fost înștiințată ori că a fost spartă cassa cooperativei federalei „Codrul“ din str. Alexandru cel Bun 59, de unde s'a furat suma de 200.000 lei. La fața locului au sosit d-nii procuror Cuparenco, Iliescu, șeful biroului judiciar, d. comisar Mocanu de la circumscripția V-a de poliție și agenții detectivi Palma, Vârlan, Stoianov, Pelivan și Cebodari, care au început cercetările. S'a stabilit că spărgătorii au pătruns în beciul cooperativei, situat în curte, de unde făcând o spărtură un podea, au pătruns în depozitul de mărfuri coloniale. Operând cu „gura de lup“, spărgătorii au tăiat peretele cassei de fier, sustrăgând suma de 200.000 lei Se crede că la spargerea cassei au participat cel puțin trei indivizi, bine informați de existența unei sume importante de bani ce se păstra în cassa cooperativei. Sunt bănuieli că spargerea dela „Codrul" e opera acelorași spărgători care au operat și la spargerile dela Brazda" E. Zilberman, Făina, etc. O inovație care a fost primită la timpul său ca satisfacție, a fost înființarea comisiunilor pentru controlul averilor funcționrilor publici. Aceste comisiuni ființează pe lângă fiecare Curte de compunerea lor intrând apel, în magistrați integri. Dacă la început aceste comisiuni au stârnit speranțe și totodată griji din partea funcționarilor direct vizați, viitorul apropiat a spulberat toate speranțele, iar funcționarii cari își acumulaseră ilicit averi colosale, a continuat să le stăpânească nestingherit. Pentru a concretiza situația, mă voiu ocupa in special de comisiunea de control care ființează pe lângă Curtea de apel din localitate. Țin să precizez de la început că în privința integrității membrilor acestei comisiuni, nu mă pot îndoi nici o clipă. De la înființare și până în prezent această comisiune a primit peste patruzeci de cereri de control in special al averilor albilor funcționari din raza circumscripții acestei comisiuni, funcționari cari într'un timp scurt au reușit să acumuleze averi de milioane Lucral fiind imposibil, ei compăreau în fața comisiunei de control, dar reușeau în mod ingenios să justifice averea, cu toate că erau indicii evidente că acești mici funcționari, de multe ori ca familii numeroase, reușeau totuși să acumuleze averi mari Căci oricât de fervent adept al teorii acumulării capitalurilor prin abstinență ar fi cineva, este impasibil de conceput ca un funcționar cu leafă —trei mii lei să poată de două strânge averi de milioane. Și totuși, din cele patruzeci de cazuri de control, comisiunea în fața actelor prezentate de părți a fost în imposibilitate de a confisca vreo avere in folosul statului. De fapt această situație se poate observa la toate comisiunile de control din țară. Lucrul pare curios dar totuși explicabil Funcționarul public care prin mijloace, ce pentru moment scapă controlului ierarhic, reușește să-și strângă o avere mare, are grija ca să-l ticluiască acte justificative necesare. Iată deci de ce până acum nu s'a putut înregistra nici un caz, cel puțin în baza circumscripției eomisianei locale, de confiscare a averilor în folosul statului. Și atunci în fața acestei situații trebue să mărturisim scepticismul în utilitatea acestor comision și a legei în genere. V. BOLDESCU Medic -Dentista L. Saiganic-Șapiruk Dinți fixați în cauciuc, aur și platină. Extracțiuni fără durere PREȚURI MODERATE Consult. 10—1 4—7 Str. Regele Carol I No. 7 colț Berthelot (Pușchin colț Leovscaia 3013 -2 DOCTOR S Gr. E. FRADIS str. Regina Maria No. 32-a între străzile Regele Ferdinand și I. C Brătianu Specializat la Viena A RELUAT CONSULTAȚII dasa 8—9 dira., 2—3 și 7—9 seara Sifilis, boli venerice și de piele impotență, uretroscopie și electroterapie Vindecă după ultimele metode 3034—2 Dr. S. DOZEN« Medical »tabulator, antiveneric Specializat la Paris și Viena în boalele de piele, păr, sifilis, genito-urinare și venetice . Consult, dela 11—2 și dela TM 6—9 seara. Str. Universității (fostă Gogul) No. 20 2142— 0 Abnativa la ziarul nostru NOTE CONTROLUI AVERILOR Dna Doctor MARIA SEREBRISCHI -PINCEVSCHI f. Medic de Spital Socializată în boli de femei, piele, păr și venerice. Analize. Raze ultra violete Consult. 11 —1 și 4—8 Str. Gen. Rudeanu 24 (Iașilor) intre etr. Ales. «el Ban și Șmidl 300 Restaurantul „SUSANUS“ Str- Mihail Eminescu (Fontanaia) și casa Manicov organizează un — — GRANDIOS REVELION cu un bogat program artistic ■— D-na Silvia Lucescu : cântece populare și moderne. Trio Frați fondrea : scene comice. Duo „Bim «I Bows“. Orchestra jazz sub conducerea maestrului Vasile Ursache va executa șlaghete moderne și arii naționale. Dansuri, veselie și.... surprize și Bucătăria sub conducerea d. D. Hincalov.Mese fără plată Pentru baluril 1 serate dau cu chirie haine și rochii de bal diferite dimensiuni și culori, încălțăminte modernă și altele. RADâS Str. Ștefan cel Mare 123 colț str. Regele Carol I.