Gazeta Sporturilor, septembrie 1936 (nr. 2157-2186)

1936-09-09 / nr. 2165

H01BUnj.U0d1S WX3Z11Ö ABONAMENTE Pe un an.....................................................LE. 1Q0Ü sase luni ................................................. n 500 Instituțiuni Cluburi și Proprietari , „ 2000 Un număr vechiu................................ . „ 4 COTIDIANUL SPORTULUI ROMÂNESC Birourile STRADA INGINER ANGHEL SALIONY No. 2. — BUCUREȘTI Directori-Fondatori: E. EMILIAN și E. MINTEANU Director: AL. MUNTEANU Prim redactor N. PAPAGHEORGHE PUBLICITATEA DUPĂ TARIF Direcția 3.28.60. TELEFON: Administrația 3.26.60 Redacția și provincia 3.26.69 Gajlienp e câștigat etapa Timișoara-Turnu Severin Tudose, câștigătorul moral, a avut un accident stupid înainte de sosire TURNU-SEVERIN 7. (Prin telefon trimișii noștri speciali). — Acum când vă telefonez, din Turnu Severin, rezultatul etapei, suntem răsfățați de Dumnezeu cu o vreme admirabila, cum o aveți și dv. am belșug în București, în acest început de toamnă... Br... Dar ce vreme nenorocită eri, toată ziua, la Timișoara și chiar azi dimineață la darea plecării. Ploaie, ploaie și iar ploaie... Plecarea s’a dat din fața cinematografului Capitol. Anunțat pentru ora 8 dimineața, startul a întârziat până la ora 9 și un sfert, așteptându-se, între timp, îndreptarea vremii. Când s’a văzut însă că... ploaia e pusă la ambiție, s’a hotărât să se treacă la formalitățile startului. Au luat plecarea 25 de concurenți. Pornim imediat în urmărirea caravanei și la podul de peste Bega, dăm peste bătrânul Cantilg. A obosit moșul! Și-a făcut, ca și până acum, tradiționalul lui kilometru... ciclist și acum așteaptă mașina lui Giordani, pentru a se urca în ea și a continua astfel cursa până în apropierea Turnu-Severinului... Divorțul Cantily-Giordani Se pare însă că aranjamentul dintre Giordani și Cantily nu mai funcționează cu atâta perfecțiune ca până acum. Combinația scârțîie... Și, după câte simțim, la mijloc este un diferend bănesc. Bătrânul Cantily încasase un premiu de 500 lei, oferit celui mai în vârstă dintre participanți și uitase să-l împartă cu Giordani, după cum se grăbise să împartă cu el dificultățile drumului. Pe chestia asta, Giordani i-a făcut „mizerii”. In cele din urmă însă, conflictul a fost aplanat și Cantilg a luat loc în mașină, pornind repede pentru a ajunge la înălțimea lui Gallenne. Cel puțin din automobil să-l bată... Un kilometru mai încolo găsim pe Cercel și pe Radu Ioniță, care pedalează cu multă și justificată prudența. Intr’adevăr, străzile sunt pline de apă și un demaraj pe un astfel de teren, însemnează o adevărată aventură... La eșirea din Timișoara, șoseaua este complect desfundată. Ploaia, care a bombardat-o mai bine de 24 ore, a umplut-o de noroi și i-a împrumutat un luciu și un lunecuș de sală de dans. E greu, foarte greu de mers. De altfel, alura cursei este cât se poate de înceată — 20 kilometri pe oră — și după doi kilometri de fugă pe șosea, prindem plutonul. Conduce Daniel. Polonezul e mereu bătăios pe prima parte a parcursului, pentru a se stinge în apropierea liniei de sosire. Cel dintâi care are de suferit din cauza șoselii, este jandarmul Niculici, fost, până ori la Timișoara, deținătorul tricoului galben-negru al primului individual." Timco i-a luat locul, dar nu-l va păstra decât foarte puțină vreme, transmițând succesiunea lui Savanoff, care merge astăzi cu o remarcabilă ușurință... Ultimul alergător din pluton este Chicomban, care a mers slab și în etapa Oradea-Timișoara, iar în mijlocul plutonului pedalează fără grabă Țapu, Tudose, Hapciuc, Galienne, Gigac, Savanoff, Kutzbach, Negoescu și Penteș. La trecerea peste linia ferată, Savanoff sparge și pierde pentru câteva minute, contactul cu plutonul. Revine însă imediat, fiindcă, după cum vă spun, se merge cu o viteză redusă, între 15-20 kilometri pe oră. La trecerea prin satul Reca, plutonul cuprinde 24 alergători, din cei 25 care au luat plecarea din Timișoara. La eșirea din comună, Negoescu are o pană la lanț și pierde câteva minute, pe care, la fel cu Savanoff, le reface treptat, treptat, nu atât prin eforturile pe care le depune pentru a reajunge plutonul, cât mulțumită faptului că alura cursei este extrem de calmă. Slavă Domnului că penele se produc acum și nu se ivesc în momentele de fugă nervoasă, când fruntașii pedalează cu un irezistibil 40 sau chiar 50 pe oră! Daniel e grăbit In frunte e, mereu, Daniel, după cum lanterna o deține Traian Chicomban. Puțin mai târziu, Penteș cade, se rănește și e depășit de restul concurenților. Imediat o pană da cauciuc, confiscă pe șosea pe Timco,și Grigoriu, în vreme ce plutonul, care a mai eșit puțin din acalmia de până acum, își vede de drum... La Topolovățul de sus, Savanoff și Negoescu, rămași în urmă, se alăturează plutonului fruntaș. Șoseaua lasă mult de dorit.’ Cu toate acestea, alergătorii sunt bine dispuși. Numai că nu se grăbesc, fapt care îngăduie lui Dragomir și lui Ștefan Dinu, poticniți pe drum în niște afurisite din pene, să nu ajungă caravana. Ghinionul îl lovește și pe Butzbach, dar germanul repară imediat o pană de cauciuc și reia contactul cu plutonul, înainte, să se fi produs un handicap prea mare... Plouă mereu... In dreptul comunei Dijing, Daniel, cu un dispreț delicios pentru ploaia care cade cu găleata, cu asalt mașinei cu alimente și mănâncă cu poftă. Nu se încurcă deloc. In plutonul fruntaș nu mai sunt acum de găsit decât 11 concurenți. Conduce Greac... Și ploaia asta care nu mai încetează. Sprintul dela Lugoj Se apropie Lugojul. La un kilometru înainte de oraș, începe sprintul. Concurenții își dau efortul și Hrenciuc, Negoescu și Savanoff nu pot urma trena. Rămân în urmă. La 200 metri de linia de sosire, Hapciuc, care se afla pe primul plan al plutonului, alături de Galienne, Grgac, Prosinek și de Tudose, sparge și este întrecut de întreg plutonul. Sprintul îl câștigă, relativ cu ușurință, francezul Galienne. Al doilea e Tudose. Vasile Dinu se clasează al treileilea, aproape. Deși plouă cu găleata, lugojenii au eșit în număr mare în întâmpinarea plutonului și-i încurajează pe români .Ne oprim pentru a face apoi recensământul plutonului, de la coadă spre cap. Primul pe care îl prindem, deci ultimul dintre concurenți, e Daniel, care a rămas să-și aprovizioneze stomacul, la luptă acum vitejește cu băltoacele de apă care pbundă pe toată șoseaua. La 2 minute de el, găsim plutonul fruntaș, care pedalează agate, cu 15 kilometri pe oră. Odată tranșata premiile de la Lugoj, nu mai e motiv de grabă, iar până la Caransebeș, unde va avea loc un nou sprint, mai este cale destulă... In frunte e acum sârbul Grgac. Urmează, la intervale insignifiante, Țapu, Tudose, Prosinek, Negoescu, Hrenciuc și Galierne. In vecinătatea comunei Gavazdia, plutonul primește în sânul lui și pe Daniel, Dinu Ștefan, Hapciuc și Feordeanu, care, stimulându-se unul pe altul, au respins plutonul „grăbiților”. In loc de 11, avem acum 15 alergători în pluton, iar puțin mai târziu, Kutzbach și Timco, recuperând și ei, urcă efectivul plutonului la 17 alergători. De unde până acum, ploua torențial, la eșirea din comună, cerul și-a mai potolit mânia. E încă, bosutfat râul 801.10 ai Gep Ți sau nou nouBl del j caz, ploaia a mai încetat. Ce folos însă, din moment ce șoseaua, e plină de noroc... Oricum, concurenții se îndeamnă la drum. In mijlocul șoselii nu e chip de mers, astfel că plutonul se subțiază și-și face cursa pe o potecă mai... curățică din marginea șoselii. Pană de... mașină Pană. De data aceasta, suntem noi, cei cu mașina. Vrând, nevrând, trebue să așteptăm sosirea întregei caravane. După două minute de la trecerea primului pluton își face apariția Feordeanu care, după câte se vede, a căzut într’o băltoacă. E negru ca un drac. Plin de noroi. Amenință din nou a ploaie... Până ce se repară pana dela mașină, mai vedem trecând pe Dragomir, Dobrin și Penteș, care e rănit la brațul drept. Dobrin e foarte obosit. Se oprește și ne împărtășește îngrijorarea că nu va putea termina Turul... După 15 minute de pauză forțată, pana de la mașină e reparată și reluăm urmărirea aravanei. In plutonul fruntaș sunt 15 cicliști. Se merge cu 25 la oră. La orizont apare Caransebeșul. re. Cu doi kilometri înainte de sosiconcurenții se pregătesc de sprint. Le luăm înainte pentru a asista la sosirea de la Caransebeș. Cel dintâi sosit e Tudose. Al doilea e Prosinek. Țapu s’a clasat la locul al treilea. La „șmecherie“ La Caransebeș e haltă de aprovizionare. Concurenții se... reconfortează. In timp însă ce Tudose golește o ploscă cu apă și e înconjurat de public, Galienne încalecă pe bicicletă și încearcă să dispară pe nesimțite. Tudose îl observă însă și se pune în urmărirea lui... înainte de a trece la urmărirea caravanei, să vă relatez un admirabil gest de sportivitate al domnului Bradiei, conducătorul echipei iugoslave. Alergătorul român Grigoriu a sosit la Caransebeș cu roata ruptă. D. Bradiei, deși nu mai avea la dispoziție decât o singură roată, e promptă cu amabilitatea, oferind roata, lui Criptorîu. In dreptul comunei Bughiu, prindem pe frații Chicomban. Amândoi mănâncă cu poftă. Le urez un inutil «poftă bună» și plec să identific situația celorlalți concurenți. Trecem printr’o comună frumoasă: Sadova veche. Drumul e minunat ispită pentru penelul celui mai mare pictor. Păcat însă că a început din nou să plouă. Dar ce minunată priveliște. Lângă noi, în altă mașină, colegul Jenny Dumitrescu, internul Gheorghiu și confratele Gavrilescu admiră natura și se distrează mâncând mure. Șoseaua se strecoară printre munți ca un vierme. In fiecare moment avem impresia că drumul se va opri într-un colt de stâncă. Serpentinele abundă. In apropiere de comuna Serecova, Penteș are o pană. Dragomir îl ajută să repare. După vreo trei kilometri îl găsim în pană pe Feordeanu. . Grgac în pană După comuna încetează. Coborâm. Cunoșnea, ploaia Grupul fruptaș străbate panta cu un fantastic 65 la oră. Trecem prin câteva comune frumos gospodărite. La un moment dat, Grgac are o pană. Ocazie excelentă pentru Galienne de a se depărta și de a-și crea un bun avans în clasamentul general, scăpând astfel de permanenta amenințare a iugoslavului. Galienne își așteaptă însă tovarășul. Hapciuc evadează De faptul acesta profită Hapciuc, care, pedalând de zor, câștigă un avans de mai bine de patru kilometri asupra lui Grgac și Galienne. Mai sunt 58 kilometri până la sfârșitul etapei. In apropiere de Mehadia îl găsim pe Kutzbach. Ne face semn să oprim: — Wo ist Țapul Unde e Țapu? Știți, Țapu îl urmează în clasamentul general și, cum distanța nu este decât de trei minute, germanul vrea să știe cum stă.. In dreptul Băilor -Hereni an calura cursei este extrem de vioae. Se pedalează mereu cu 40 pe oră- In frunte sunt Tudose, Galienne, Gigac și Prosinek, care gonesc după Hapciuc. Dar unde-o fi Hapciuc ? Trecem prin comuna Topleni, soare Priveliștea e admirabilă. Șoseaua merge paralel cu râul Cerna, într o înfrățire care încântă privirile. Soarele a apărut și el dintre nori, consfințind măreția decorului și punând parcă un punct peste «i»-ul somptuos al naturii.Nu mult după Băile Herculane, îl zărim pe Hapciuc. Nu mai are decât 500 metri înaintea celor patru urmăritori. Hapciuc pedalează greoi și distanța se micșorează văzând cu ochii. In curând nu mai sunt decât două sute de metri... apoi o sută de metri, cincizeci de metri și, însfârșit, Hapciuc e depășit. L-au înghițit cei patru și l-au pierdut imediat pe drum-Urmăresc demarajul. O mașină sosită din urmă ne spune, — asta în dreptul comunei Zubalui, — că Hapciuc se află la o distanță de 5 minute, ceea ce revine, la viteza cu care se pedalează, la 3 kilometri. Primirea de la Orșova la Orșova, concurenții sunt primiți cu flori și cu urale. Aproape 1000 de locuitori s-au strâns pe marginile șoselii așteptând trecerea concurenților. Până la Turnu Severin nu mai sunt decât 22 kilometri. Fruntașii pedalează voinicește, trecându-și unul altuia conducerea. Când e Grgac acela care conduce plutonul, când Tudose, când Galienne. In general, comandamentul îl are mai mult Tudose... Apare, maiestoasă, Dunărea, temperând, pentru câteva momente zelul cicliștilor. Privirile sunt numai admirație- Ada-Kalehul îl... zăpăcește pe Galienne. Vârciorova. ■ f Plutonul se zorește, deși șoseaua nu este chiar atât de bună. Sosirea la T. Severin Plecăm înaintea plutonului, spre Turnu Severin. Lume multă așteaptă sosirea alergătorilor. Sunt, cred peste 2000 de oameni. Așteptăm... Până la venirea plutonului, împărțim informații în stânga și în dreapta: — Cine e în cap ? — Tudose. — Și al doilea? . . . — Sunt aproape unul de altul: Tudose, Grgac, Prosinek și Galiermne. La orizont apar, în sfârșit, siluetele a trei alergători. Hai, Tudose, hai Tudose, isbucnește mulțimea. Dar Tudose nu e. Cei trei alergători care se văd în zare sunt patriotul său Prosinek. Suntem îngrijorați. La 3 kilometri înainte de Turnu Severin, Tudose conducea plutonul. Ce-o fi păzit.. Linia de sosire din fața prefecturii este depășită întâi de francezul Galienne. La o lungime e Grgac și la acelaș interval sosește și compatriotul său prosinek. Tudose sosește după 20 secunde. L-a trădat lantul. In momentul când atinge linia de sosire, Tudose trântește bicicleta de caldarâm. E nervos. E exagerat de nervos. Avertismentul care i se dă de către organele de control ale Federației de ciclism nu e chiar pe degeaba... Lighopol Ploaie... Horei... A fost o etapă foarte animată, pe o ploaie terificit $1 pe drumuri Muși o foarte fun Distilain joc în desfundare, s’a realizat medie orară. Tudose a clasamentul general. Astăzi este zi de mim la Tana Severin Sus sunt doi ași : Tudose și... Caii Milu, jos, îi puteți vedea într’un moment de inactivitate pe ziariștii însoțitori ai «caravanei». Plutonul in drum spre Lugoj. Infernul Gheorghiu are de lucru .. Ce ne vedem pretagonîsSii dă La sfârșitul etapei stând de votcu protagonști cursei am ținut să cunoaștem în primul rând părerie lui Gallienne, câștigătorul etapei. Iată ce ne-a declarat francezul: <i a fost o etapă formidabilă. Recunosc că am fost avantajat de noroc. Tudose câștiga aproape sigur etapa, dacă nu i se rupea lanțul cu 2 km. înainte de sosire. Sunt fericit totuși că port «tricoul galbenii, pe care nici nu l-am îmbrăcat până acum». (N. R. Tricoul galben nici nu există; organizatorii au uitat să-l pregătească. PENTEȘ, un alergător de viitor, ne-a spus: «Deși cu mâna dreaptă rănită am făcut imposibilul să termin cu bine și această etapă. FEORDEANU: «Mai mult nu pot face. Sunt la primul meu «tur». Cantilly ne vorbește... In goană după declarații l-am găsit și pe bătrânul Cantilly, dar în autobuz— Ai abandonat? — Nu, am mașina în reparației... Vomu continua însă cu aceiași insistență ca și până acum, de îndată ce mi se va repara bicicleta.. O medie orară excelentă Etapa de astăzi, cu toate că a fost cea mai lungă, a prilejuit alergătorilor să înregistreze o medie orară de 26, 530 km, și aceasta în ciuda șoselelor nu tocmai bune și pline de noroiu. Tudósé a fost avertizat de F. R. C. Tudose enervat de ghinionul, care-l urmărește, a avut o atitudine (continuare în pag. 1 l-a)