Gazeta Sporturilor, iunie 1938 (nr. 2780-2809)

1938-06-01 / nr. 2780

anul XV. — Nr. 2780 DIRECTORI FONDATORI: E. EMILIAN și E. MUNTEANU DIRECTORI AL MUNTEANU Și N. PAPAGHEORGHE BILRCURILE; Strada Anghel Saligny No. 2. București COTIDIANUL SPORTULUI ROMANESC Peste câteva zile urmează să înceapă cea mai mare ștafetă organizata vreodată in țară: 2250 km. cu aproximativ 2500 alergători străjeri. Pregătirile sunt aproape terminate. Ștafetele străjerești care vor da prin acest extraordinar efort dovada elanului și disciplinei lor) vor porni dela cele patru puncte de graniță oprindu-se în următoarele orașe, câte jumătate de oră. 1. Ștafeta străjerească a graniței de vest: Ceanadul-Mare, Timișoara, Lugoj, Caransebeș, Orșova, Turnu- Severin, Craiova, Strehaia, Pitești, Slatina. 2. Ștafeta străjerească a graniței de nord: Grigore Ghica Vodă, Cernăuți, Burdujeni, Roman, Bacău, Mărășești, Mizil, Focșani, R. Sărat, Buzău, Ploești. 8. Ștafeta străjerească a graniței de est: Vadul lui Vodă, Chișinău, Huși, Bârlad, Tecuci, Galați, Brăila, Buzău, Cioranca. 4. Ștafeta străjerească a graniței de sud: Giurgiu. Pe tot cuprinsul țării, prin care cele patru ștafete străjerești vor străbate munții și văile ca să aducă iubitului lor Suveran simbolul unității de fapte și simțiri pentru apărarea granițelor. Comitetele locale compuse din capii autorităților și fruntașii vieței locale pregătesc primiri sărbătorești tinerilor străjeri ai celor patru ștafete. —, _t.c~t~.i_ vor opri, fruntașii localităților vor semna pergamentul omagial, care este dus odată cu urna de pământ la București și apoi, pornind din nou în goană, străjerii înșiruiți pe șoselele județelor vor da mai departe, din mână în mână urna cu pământ de graniță. Joi dimineața, 2 iunie, comandanții străjeri, comisarii generali de parcurs, desemnați de Direcția organizării din Straja Țării, vor pleca cu automobilele la cele patru puncte de graniță de unde se dau plecările în zilele de 4, 5 și 8 Iunie 1988. Organizarea echipelor finalei DIRECȚIA ORGANIZĂRII DE PE LANGA COMANDAMENTUL «STRAJII ȚARII» A DATERS SPRE COMPLETARE URMA*TOARELE INSTRUCȚIUNI SPECIALE — Echipele finale vor fi compuse din 12 alergători plus 2 rezerve numai străjeri și un conducător. Tabelul cu numele lor va fi înaintat imediat Comandamentului, arătându-se din ce straturi face parte și va fi certificat de Comandantul de Legiune, ce răspunde de identitatea concurenților. Pe baza acestui tabel, se vor înainta de Comandament certificate de călătorie. — Ținuta în costum străjeresc, se admit pantofi după alegere. — Instalarea pe parcurs, gata la ora 16/8/VI crt. — Echipierii vor fi numerotați în spate, începând cu numerile 1-12, de la plecare la sosire, iar în față vor avea scos mare Granița (Vest, Est, Nord, Sud). Culorile pe care se vor impun- Din patru colțuri de țară, bravii noștri străjari vor porni Sâmbătă dimineață spre București ca să aducă Suveranului cele patru urne cu pământ de la granițe 1. La Chiswich (Londra) se dispută un campionat internațional de tennis, la care iau parte doi jucători români: Hamburger și Tănăsescu. Reprezentanții noștri au realizat pe courts-urile engleze, rezultate excelente, din care „Gazeta Sporturilor” a publicat însă măsura informațiilor primite, câteva. Pe ziua de azi am primit însă deja un corespondent ocazional al „Gazetei” din Londra o interesantă scrisoare asupra modului cum s’au comportat cei doi jucători români. Ce poate învinge astăzi și pe Austin ne scrie un corespondent ocazional din Londra LONDRA, 29. — Am asistat azi la Campionatul de Tennis de la Chiswick (Londra) în care iau parte și jucătorii noștri Constantin Tănăsescu și Hamburger. Am fost foarte impresionat de felul în care Constantin a bătut în sfert de finală pe J. Jones jucătorul lor de Cupa Davis pe care Schmidt l-a bătut greu în 5 seturi. Constantin s-a jucat cu el și l-a eliminat cu 6-2, 6-2. Ținuta jucătorului nostru (cât și a lui Hamburger de altfel) este ireproșabilă atât pe teren cât și în afară, și ambii sunt foarte populari. Constantin, împreună cu Betey Nuthalle sunt favoriții campionatului dublu mixt unde au o șansă de primul rând. Jocul lui Constantin este actualmente dintre cele mai strălucite și după declarațiile celor cu cari am vorbit trebue să joace neapărat la Wimbledon unde are șanse de a face figură dintre cele mai frumoase. Am întrebat pe arbitrul matchului lui Const, și J. Jones — care este un gazetar specializat în Tennis — ce crede de Constantin, și mi-a declarat că românul este un exelent jucător că acest domn arbitrează și la Wimbledon. Mi-a spus că actualmente consideră pe Constantin, capabil de a bate pe orice englez, chiar și pe Austin. La Wimbledon, dacă Federația română îi va permite să participe, va juca în mixt cu Frieda James, cu care se pare că va ajunge departe. Trebue să-ți spun că am ascultat o conversație între doui englezi cari vorbeau de jucătorii noștri, și cari erau încântați de ținuta lor și de sportivitatea ce au arătat. Iată acum rezultatele făcute panii astăzi de Hamburger și Tănăsescu:L Hamburger — D. L. Conts 6-3, 8-6. In semi-finală: Van den Egnde bate pe Hamburger. Tănăsescu — A. Tyzee v. o. Tănăsescu >— Jones 6-4, 6-3. Semi-final: Tănăsescu b. Choy 6-2, 6-2. La dublu mixt: Tănăsescu Miss Nuthall b. Wtight — Miss Knight cu 6-1, 6-3. Corespuna atât numerile cât și denumirea , jocul lui de picioare și drop shot-urile sale simt "Jn" „—... mine am care a vazut. f Lew est pas pe.. met». i*1’. — Pentru ștafeta străjerească graniței West-Roșu. — Pentru ștafeta străjerească graniței Nord.Galben. — Pentru ștafeta străjerească graniței Est-Albastru. — Pentru ștafeta străjerească graniței Sud-Verde..1. mm SSa.J.ii ea Matchul Barney -Ross - Armstrong s-a amănat pentru astă seară de două zile la New York, plouă incontinuu Formidabila întâlnire dintre Barney Ross și Armstrong care pasionează întreaga lume pugilisUcă și,care urma să se dispute săptămâna trecută la New York, a fost amânată din cauza timpului defavorabil pentru astă seară. De două zile plouă încontinuu la New York, și un acord la intervenit între comisiunea de box și cei doi campioni pentru amânarea galei. Mike Iacobes este mulțumit de această amânare și speră să realizeze astă seară o rețetă record. Matchul de astă seară, opune pe doi campioni mondiali: Barney Ross deține pe acela al categoriei welter, iar Armstrong pe acela pană. In joc este titlul categoriei welter. Pe drept cuvânt un match unic in analele boxului mondial, Armstrong având de suferi un handicap de cel puțin șapte kilograme. Valetti a câștigat Turul ciclist al Italiei MILANO 30. Al 24ilea tur ciclist al Italiei ar fi terminat ieri cu ctapa Locarno Milano, câștigată de italianul Rizzi. învingătorul general al Turului este italianul Valetti, care a parcurs întreaga distanță de 3754 km, cu o medie orară de 33,262 km. Mare frământare în cercurile FRFA Se mărește numărul echipelor divizionare! Sau se menține formula iu I serii ? Turneul de calificare nu va fi modificat Deși parte din oficiali lipsesc din Capitală, făcând deplasarea împreună cu echipa națională de football, la FRFA activitatea este copioasă, iar culisele sunt foarte active. Evident problema cea mai arzătoare este aceia a turneului de calificare și a viitorului campionat național. Iată știrile pe cari le-am cules în cursul zilei de ari: Problema jucatorilor străini Din anturajul președintelui F. R. F. A. aflăm că ședința comitetului federal a fost definitiv fixată pentru 7 iunie, la ora 19. Pe ordinea de zi a acestui comitet federal figurează importanta problemă a admiterii a doi jucători străini în campionatul României — chestiune care va fi negreșit soluționată în această ședință. Acelaș comitet va desbate pe larg problema care s’a pus cu prilejul recentelor contestații. Se vor stabili jurisprudențe precise cari să servească de îndreptar și să delimiteze cazurile când trebuie să se dea rejucarea matchurilor sau continuarea jocului. TURNEUL DE CALIFICARE Centrul tuturor discuțiilor îl ocupă însă turneul de calificare și viitoarea formulă a campionatului național. In urma avizului d-lui V. V. Țuflea, C. C. N. va decide astă seară suspendarea tuturor locurilor din cadrul turneului de calificare până după ședința comitetului federal de la 7 iunie. După informațiuni de nună oră, conducerea F. R. F. A. este hotărâtă să mențină această competiție. Dealtfel, Vineri va avea loc o foarte importantă întrevedere, în cursul căreia se va stabili precis soarta acestui turneu, precum și formula campionatului național. Față de dorința președintelui FRFA ca din viitoarea divizie națională să nu lipsească centrele din vechiul regat, este probabil să se iB?oreasc."' üiureritrul echipeloriviziei A de la 12 la 14. Mai circulă versiunea că actuala formulă va mai fi menținută și pentru unul viitor. 25.000 lCI de jucător ... dacă echipa României ajunge în semifinalele Cupei Mondiale Federația română de football a stabilit următoarele premii pentru echipa națională, la matchurile Cupei mondiale. 7.000 lei în cazul victoriei asupra Cubei. 15.000 lei, în cazul victoriei asupra Suediei, 25.000 lei, în cazul unei victorii în semifinală. Mai departe, pentru finală, nu au fost stabilite prime... Maclei a câștigat campionatul de cross al Finlandei Campionatul de cross-country al Finlandei a revenit lui Maclei cu 25:13.5. După el s-au clasat Pekuri cu 25:14, Larboranti cu 25:17, Joenvinen, Lohtinen și Virtanen. 'Af'? Un aspect al frumoasei curse motocicliste de Duminecă. Miercurii 1 Iunie 1988 ABONAMENTE» ?a un an .. . . V . Y . . . . LEI 1000 ?• șase luni...............................* 500 Instituțiuni, Cluburi și Proprietari * 2000 Un număr vechi: 4 PUBLICITATEA DUPĂ TARIF 1 Direcția..... 3.26.60 TELEFON I Administrația . . 3.26.60 Redacția . . . 3.26.69 După vizita lui Preston North End Ce trebuie sa ne rămână Despre simțul strategii al footballistului. Publicul nostru Și stilul englez. Cum se joacă cu și fără minge Păcat că această vizită a clubului Preston North End la București s-a aflat încadrată în pregătirile și în preajma celui mai mare eveniment footballistic al globului — «Cupa mondială». Astfel, ecoul celor două matchuri azi le-a făcut la București câștigătoarea Cupei Angliei este oarecum estompat. In alte împrejurări fără îndoială că jocul englezilor ar fi stârnit comentarii prelungite și discuții animate. Oricum, noi ne facem datoria de teumna observațiile noastre, eu COUYÎugerc» cit «lifol ___ zei progresului tehnic al footballului românesc. Publicul nostru din zilele cu soare... Vom începe prin a aduce o acuzație unei părți din public a publicului nostru din zilele cu soare. Am făcut eforturi mari pentru a nu polemiza, Duminecă, cu vecinii noștri de bancă, ale căror manifestări au dovedit o complectă neînțelegere a footballului. Am ascultat, astfel comentarii cu totul lipsite de pricepere — ceea ce la publicul nostru nu trebuie să mai fie îngăduite ne-au fost lovite timpanele de chiote și huidueli, pentru că cei doi fundași englezi trimiteau mingile înapoi la portar... De altfel, nu este prima oară când publicul nostru reacționează în felul acesta în fața unor astfel de situații. Tribunele nu acceptă sub nici un motiv ca o acțiune ofensivă să fie oprită de apărarea adversă prin passe înapoi, la portar. După concepția sportivilor noștri, o acțiune de acest fel este socotită nesportivă și... lașe. Iar tonul îl dau firește, elegantele doamne cari populează tribunele arenelor noastre și cari au o concepție foarte necruțătoare asupra curajului sportiv Trebuie să atragem așadar atențiunea celor cari n’au avut contactul cu footabilul decât din tribună, ea colaborarea dintre fundași și portari este o formă superlativă a evoluției tehnicei și că, în toate părțile unde footballul a atins un grad de desvoltare superioară, conlucrarea dintre fundași și portar este cu atât mai apreciată și mai aplaudată cu cât este mai desăvârșită abilitatea realizatorilor ei. Din păcate, la noi colaborarea fundași-portar este aproape inexistentă. Sunt chiar foarte frecvente cazurile când o echipă primește goaluri pentru că nu este suficientă armonie între componenții a părții imediate. In concepția engleză, portarul nu este un om care stă cramponat de poartă, ci un jucător mobil, care trebue să acționeze ca și un fundaș, în suprafața întreagă a spațiului de reparație. De câte ori nu am subliniat jocul portarilor străini, cari știu să se plaseze astfel încât să acopere tot careul și de câte ori, prin contrast nu am adus critici portarilor noștri cari nu se deslipesc de poartă decât Suntem convinși că în momentul când jucătorii noștri vor fi învățat să se apere prin colaborarea cu portarul, cei cari au huiduit vor fi primii cari să aplaude cu frenezie. După cum au aplaudat Duminecă pe cei doi fundași ai Venusului, când au aplicat tactica de offside deși cu câteva minute înainte huiduiseră pe englezi, cari făcuseră acelaș lucru. Venus a dominat dar Preston a câștigat După match, am auzit mulți spectatori consolându-se cu gândul că Venus a dominat categoric și că a pierdut pe nedrept de vreme ce trei sferturi din timp a jucat un terenul oaspeților. Aceasta nu este o consolare pentru cine cunoaște concepția tactică a footballului englez. Sistemul de joc în w. m. este un sistem de apărare. Mai clar, după concepția engleză, «ca să câștigi un match trebuie să ști să te aperi, ea să câștigi trebuie să primești mai puține goaluri decât adversarul». De aceia jocul cu trei fundași, tot de aceia retragerea unui înaintaș înapoi Este eficace acest sistem? Indiscutabil că da. Este suficient să reamintim memorabilul match Venus — Rapid (2-0) din returul campionatului 1936—37, pentru a ilustra afirmația de mai sus. Vă reamintiți, desigur că Venus a practicat, după sfatul lui Platho, un WM, excelent și că Rapid, deși a dominat 70 din 90 de minute, a fost totuși învins comod de o echipă în care Colea Vâlcov și Dan Gavrilescu aveau roluri esențiale. Footballul este un joc de asociație și ca atare este bazat pa strategie. Toată lupta specialiștilor și a creatorilor de drumuri în football este să găsească formule și combinații pentru ca din summum-ul eforturilor celor 11 jucători să realizeze cât mai mult, fie printr’un sistem cât mai economic, fie printr’o tactică adevărată temparamentului și personalității jucătorilor respectivi. Din nefericire, la noi încă nu se pune suficient preț pe aceste elemente — de o importanță primordială în * 041/îl? •»/<t nrvp.rtf-Q/î Or, faptele sunt categorice in această direcție. Cu cât simțul strategic al unei echipe este mai desvoltat și mai cultivat, cu atât este mai puțină nevoie de energie și de vedete pentru că această echipă să se afirme. Antrenamentul jucătorului englez Dar, nu orice echipă, pentru simplul fapt că are și respectă un sistem de joc definit, poate realiza. Se cere pentru aceasta condițiuni precise, cari nu se învață deja o zi la alta, ci au nevoie de ani lungi de pregătire.Jucătorii englezi au asupra jucătorilor noștri ascendentul a trei mari avantagii. 1) O condiție fizică excelentă, care permite un efort prelungit. Știți cum se realizează în Anglia condiția fizică? Știți că în Anglia jucătorul este obligat la antrenamente zilnice de atletică ușoară și la exerciții de mlădiere și elasticitate? 2) O condiție tehnică desăvârșită. N’am văzut la noi o echipă o tehnică de oprire a balonului ca la englezi n’am văzut o precizie mai mare ca la ei în mânuirea — ca să zicem așa — balonului; n’am văzut la nimeni o adresă mai perfectă în trimiterea cu capul a mingii. Acestea sunt rezultatul unor antrenamente speciale, despre cari la noi nici nu se pomenește. 3) Jocul fără minge. Acesta este un capitol asupra căruia englezii ne-au făcut o adevărată demonstrație. Nimeni nu ne-a arătat atât de clar cât de important este pentru Ion Vornic (Continuare în pag. Hlai Auer, la doi metri de poarta lui Holdcroft, nu reușește totuși să marcheze. 99 Asigurarea Românească pentru locul 4“ se vorbește din ce în ce mai insistent de fuziunea cluburilor Sportul Studențesc și Juventus. Conducătorii principali ai celor două grupări păstrează deocamdată o discreție totală, în privința acestei fuziuni- In schimb, suporterii au început să vorbească. — N’ar fi rău. — N’ar fi rău de loc. — S’ar termina cu recursurile, am rămâne in Divizia națională A și am avea și o echipă redutabilă... Toate aceste observații sunt juste, și n’au provocat discuții în contradictoriu. S’au încurcat, însă socotelile, când a intrat în discuție numele viitoarei grupări. — Ce nume îi dăm, domnule? Propunerile au început, bineînțeles, să curgă— Să-i zicem «Sportul juventist».1 — Nu merge. — Atunci, «Juventus sportiv». — Nu se leagă. — Să-i găsim un nume vechit. — Care? ! — Să-i zicem «Dacia» sau «Naționala». Toate aceste propuneri au fost însă respinse. In locul lor, a triumfat următoarea propunere, care se potrivește într’adevăr perfect cu SCOpul fuziunei: — Să-i zicem «Asigurarea românească pentru... locul patru». — Asta este domnule!... au convenit suporterii celor două grupări. Va fi acceptat, însă, numele acesta de conducerea celor două cluburif