Gazeta Transilvaniei, 1854 (Anul 17, nr. 12-104)

1854-02-10 / nr. 12

46 Curtea de comerțu. - “ă Tiega romanesca si Moldati a proiECTU de reorganisația înaltei curți. 1-iu. Curtea apelativă de comerțu cu 7675 canțelaria ei ce va desființa. Pricinele comerțiale voru trece în atribuțiile curții apelative civile sec sia 2-a, din București, alu căria presidentu înpreună cu doi membri de două ori ne septămănă voru alcătui curtea de comerțu, luăndu parte la lucrare și neguțitorii judecători, și voru judeca pricinele de comerțu, asemenară dispozițiiloru artic. 3 din legiuirea pentru partea judecătorească în pricini comerțiale, și după formele prescrise prin procedura condicii de comerțu. Judecătorii neguțetori, avându - se îndeletnici numai de două ori pe septămănă în îndeplinirea funcțiiloru loru, va priimi fie care leafă pe lună căte lei una miie, și supleantulu neguțetoru va priimi lei 700. La grefa”) aceștii curți se voru adăoga unu ajutor și doi scriitori cu legile loru hotărâte de legiuirea în ființă, carei ce voru îndeletnici cu ținerea condicilorunui cu toată lucrarea, atingătoare de săvârșirea priciniloru comerțiale; că acestea, se va mai adăoga lei cincizeci pe lună. 7 Cheltuiala cancelariei. 2-lea. Să vomu desființa posturile de supleanți dela curțile civile din București și dela cele din Craiova, asessori carii, fie așezați pe lăngă ministrulu Dreptății. 3-lea. Înalta curte se va împărți în dăoă secsii, fieșcare secsie să va alcătui d'unu presidentu, de șase membri, d'unu supleantu și d'unu procuroru; voru luaa parte la cercetarea priciniloru șapte membri, și hotărărea se va da cu majoritatea alcătuită de patru glasuri. 4-lea. Secția întăiu pa judeca toate pricinele vei ce voru înainta, după apelațiile date în protiva hotărâriloru curțiloru apelative civile din București. Secția al doilea va judeca toate pricinele criminale și corecționale ce se voru fi judecate de către curtea criminalicească din București și de curțile apelative din Craiova, și a cărora revizuire să hotăraște de procedura condiei criminalicești, aa întămplare d'a mijloci apelație, precumu mi tote primiele comerțiale judecate de curtea de comerțu, și pricipele civile we voru fi hotărate de curțile judecătorești din Craiova, mi în protiva cărora voru mijloci apelații. Hotărârile fie căria din pomenitele secsii ale înaltei curți să voru supune prin Departamentulu Dreptății la întărirea șefului statului. La întămplare da nu aproba șefulu statului acele hotărâri, însoțite de observațiile ce ai ce voru face, se voru trimite în cercetarea amândurora secsiiloru unite, care voru procede în revisuirea loru, și voru da cu majoritatea glasuriloru cea din urmă hotărâre desăvârșită, carea, avându toată puterea unei desăvârșite judecăți, ce va pune în lucrare fără altă întărire. Căndu se va face o asemenea cercetare, presidentulu secsiei care va fi judecatu mai din nainte acea pricină, nu va mai putea avea parte la cea de iznoavă cercetare, ci unirea secsiiloru într'acestu casu va fi presidată de acela alu celiilalte secsii. Presidenții, membri și procurorii amândurora secsieloru roru apțiuni lefile orânduite prin legiuirea atingătoare de organisația înaltei curți, și supleanții loru voru priimi căte lei două mii leafă pe lună, prisosulu de lei trei sute pe lună, ce înfățișează tabla sumeloru trebuincioase, spre formarea unui alu doilea secoi a înaltei curți, peste cele ce au posturile ce se desființează, ce va răspunde din Vistierie, fiinducă tote venitul adunate din facsele judecătorești se varsă acolo. hvovatului substitutulu procurorului dela cea de acumu înaltă curte, voru trece la sec șia 2-lea a aceleiași curți, fiinducă această din urmă va judeca pricinele criminalicești. Voru trece asemenea la pomenita secsie alu doilea, unul din doi ajutori ai grafierului, și unulu din doi vătași de aprozi ce să audă acumu NE lăngă înalta curte. Punerea în lucrare a acestui proiectu va fi vremelnicească. TAB6LĂ comparativă de sumele ce resultă din posturile ce ce desființează, și de cele ce formează simbriile posturiloru cemează a ce înființa. Auine pe lună ale posturiloru ce se desființează. *) Canțelaria, Scriitoria. Lefurile de sună ale posturiloru ce să înființează. Secția 2-lea a înaltei curți. București, 3. Februariu c. v. „Vestitorulu romănescu” cuprinde acestea: Ogică cătra Departamentulu din năuntru! Mărirea Sa Împeratulu luăndu în de aproape considerație 1. Luminăției Case Dlui generalu- a distanță Prințulu oroiacoffu comanduitorulu oștiriloru corpuriloru alu 3-lea, alu 4-lea și alu 5-lea de infanterie, făcută în favorulu unoru persoane din Principatulu Valahiei, care prin ale loru activități și stăruințe au adusu folosu armatei, întru totu înaltu au b.. nevoitu a arăta aceloru persoane insigne de a Mărirei Sale considerație, și întru totu milostivindusă se cinstește cu deosebite ordine împerătești. Însoțindu pe lăngă aceasta listă de fețele ce au meritat această înaltă considerație prin ale loru slujbe, pe temeiulu porunci Dlui comisaru estraordinaru și plenipotentu în Principate cu Nr. 87, propus acelui Departementu să facă punere la cale de ai publica prin Vestitorulu romănescu. (scălitu.) Vice-presidentu Sfatului administrativu. Halcinschi. Nr. 97, anulu 1854, Ianuarie 31. Lista de boierii, caerulu si alte fețe din Valaziane au meritată întru totu înaltele ordine împeratești. Em. Sa Mitropolitulu Nifonu, Sf. Ana clasulu-iu. Il. episc. de Râmnicu Calinicu, Cr. Vladimiru alu 2-lea Eu. P. episcopulu de Buzău Filoteiu, idem. II. episcopulu de Argeșu Climentu, idem. Arhiepiscopulu Nicandru, însărcinatulu cu deosebite mănăstiri grecești, St. Vladimiru alu 3-lea clas. Arhimandritulu Iovu, ecsarhulu Cr. Mormântu, Cr. Ana alu 2-lea c. cu coroană. Mapeae pană Gheorghe Filipescu, bașu boieru și vornicu din năuntru, Cr. Ana ka. 1iu. Consilierulu zu statu actualu Mavrosu, precumu și după legiuirea din anulu 1817, să cuveneasă 80 23,170 28,520 para,