Gazeta Transilvaniei, 1858 (Anul 21, nr. 1-76)

1858-07-24 / nr. 53

. 353. Sinuiouș. Lazeta ese de doue ori pe sertemana, adesa: Mercurea si Sambeta, Foie a sandu se varpte. — Puetiulu loru este pe 1 anu 10 fi. pe diumetate anu 5 f. m. s. inlaintrulu: Monarchiei, i 2 474. liniie ii ss. - Pentru tegi straine 7 1. pe 1 sem... “si pe anulu intregu 14 f. Se prenumeră la tote postele s. r., cum si la toti cunoscutii nostri DD. . Pentru serie „petit - Bier De ceru 5 er. n.. 3 prinn Monagenia Austriaca. Ragtea ofisioasa. ORDINĂCIUNEA gubernământului c. r. pentru Apdeată, din 8. Martiu 1858, prin care pentru marele Principatu alu Ardealului se emite uvu gulământu provisoriu pentru clădiri. (Urmare:) - - pră sub lerulu livezu materiale de șăditu și trebue să se așeză rimpe luștino pe dură trebuinți. „Nine este iertatu a împedeca în timpulu clădirei șesațiiulu cutemiale de zidiri, cu lemne de clădire, cu căzătură și apele asemene, apoi gropile și canalele destimnate în timpu de nopte au a sei de bine. După clădirei loculu zidirei trebue să se curăță de cătră întreprinzătoriulu clădirei cu cea mai mare grăeire, de căzătura zidirei, de stelage, și de materialulu de clădire ce a mai remasu. La lovrile pardosite au prevăzute cu trotoaru, pardosela de drumu, care păte ca ruptu, seu trotoarulu ue ce afla în ființă mi s'a vătămatu prin clădire, au să se direagă pe spesele întreprinzătoriului de zidire. $ 85. Desaturarea defecteloru zidirei și a trimeasduiriloru de $ 78. Fântânele. Totă casa, unde este cu putință, trebue să fie prevăzută cu o fântână bine închisă, la unu locu cuviincosu adecă depărtată după cuviință dela marii fundământali ai edificiului și dela groapa ouă. Tare defeptele clădirei cari primejduiescu securitatea personale, de gunoiu au dela canalu, ear apa ce se scurge din ea, nu este iertatu a se deriva în uliță. $ 79. Ambitele. Ambitele, cari voiescu oamenii a te așeza pentru împreunarea clădiriloru dinainte cu cele din derăptu, dealungulu clădirei, au în afara aceleia, trebue să oi reparate din mare piază securu de focu la edificiele cele noaue. Ambitele de lemnu așezate la caturile edificieloru ce se află în ființă, cu prilejulu reparatureloru primari ce le cere trebuința, au a se repara seu din zidărie, seu după putință a se face secure de focu. $ 80. Spațiulu curții. Spațiulu curțiloru de casă, unde este cu putință, nu trebue strimtatu, parte ca să se căștige acru și lumină pentru locuințe, parte ca la întâmplări de seră să se poată da ajutoriu , înmpedecare. $ 81. Îngroditura curții. Mărginirea au îngrădirea curțiloru și a grădineloru între clădirile de locuință nu este iertatu a se face nici odată cu împletitură de nuiele. Deacă îngrăditura aceasta costă din ziduri, peri cu petre au cu țegle, ear nici odată cu șindile, de iarbă. § 82. Oprirea de bariere, de stâlpi anspatopi, de ante ipente, ante coperișe, țevi de fumu scoase kstpaniane. Rădicarea de ante-copereminte, ante-trepte pe ulițe, apoi așezarea trupuriloru grele ca înfrumsățări pe deasupra brâneloru de coperișu, la înființările de clădiri noue de regulă nu sunt iertate. Totu așea nu cere iertatu a scoate țevi de fumu din case cătră unițe au piațe. Unde se concedu ante - coperemintele aceste, nu este iertatu a le așeza mai latu de cătu de trei urme, și trebue să fie coperite cu aramă au cu fer albu și prevăzute cu țevi de scursu perpendiculari, trase căatunci aceleau a se copaie, au cu rail tră case. Spre a ce înființa bariere, stâlpi apărători, seau petre strujitoare înaintea caselor, trebue a se cere învoirea după cuviință, și deregătoria are să o dea numai prin escepțiune, după însușirea locale, cu privință la securitatea pentru cărăuși și pentru pedestrii. $ 83. Decorarea din afară. Pentru decorarea din afară și spoitura edificieloru, care trebue încă în planu arătată, ce defige peste totu, cum că nu este iertatu a aplica vreo decorare a fațadei, ce nu se nărăvește cu legile arhitecturei și a cuviinței, nici vreo spoitură prea înfocată, și cu deosebire nici o muzueală alb-străbătătoare a zidiriloru. $ 84. Lemne de preînștiințare, asecurarea pasagiului în tinea zidirei, curațirea apiei de nadipe după coexpulpea zidirei, ui îndetorirea de a repara pardosela și trotopiul î ntreprinderea unei zidiri noaue mi aa reparaturelele ce facu aa cu posiția cătră ulițe au către piațe, totudeauna trebue așezate prescrisele semne de preînștiințare, și în toate întâmplările, unde peste nopte trebue a ce lăsa seu cari după aflarea comisiunei oculătore de focu sunt periculoase pentru focu, seu cari potu adauge la lățirea unui focu ce s'a escatu, în restimpu de unu anu trebue delăturate, de nu cumva deregătoria competinte ap aula cu care a rosti, că este de neapărată trebuință, ca acele să se delăture îndată, că pn timpu mai scurtu decătu unu anu. Cu deosebire la zidirea ce amenință cu cotropire, seu care a devenitu ruină, deregătoria are să pună la cale fără întărziere dispusățiunea trebuincosă pentru depărtarea oricărui periculu. Neputăndu întreprinde proprietariulu casei pentru neavere încă și atunci zidirea, căndu i se învoiescu restimpuri și i se mijlocescu anticipate, atunci în întâmplarea cea mai din urmă clădirea are să se vânda pe calea licitărei publice suptu condiciune de a se repara. $ 86. Pardoseala drumuriloru publice. Ile au cetăți unde ce întreprinde o pardosire a drumuriloru publice, la așezarea pardosirilor umane prin unii pricepătoriu de arte trebue să se întreprindă o nivelare acurată, și după acesta să se mijlocească trebuinciosa căzătură a canalului, ce este a se pardosi, după aceea a purta grijă mai alesu pentru însămarea petreloru de pardoseală, rapi, și muchiose, prevăzute cu suprafață netedă, între cari se numeră cu deosebire: cartulu (mineralu cremănosu) basaltulu, granitulu, gnaisulu (peatră păturoasă), sinitulu m. a. a. BIAÎ.. Spre a forma o pardoseală netedă, compactă și răzăciosă petrele de pardoselă trebue mai nainte tăiate după modulu petreloru de zidituri aduse în forma cea mai regulată. Petrele să aibă o lățime ca de 2 pănă în 4, o lungime dela A pănă la 8 mi înălțime de la 6 pănă la 8 țoli, apoi la perlucrare cu ce sortizeză după asemenea lățire, și să ce până în legăture au în șiruri de căzătură în direcțiune perpendiculare au diagonale ne unu stratu de năprin maiulu cu torți să se întocmească și să se sipu înaltu de 6 țoli, aștearnă cu unu rându de năsipu grosu de unu țolu. În asemenea modu este de a se procede după putință și la relocarea pardoselei vechi ale ulițeloru, care nu trebue lenevită, spre a căștiga încetulu cu încetulu o pardoseală bună, în loculu pardoseleloruceloru vechi neregulate ue custă în multe locuri, fără nici o legătură. Unde însă nu există o pardosire, ulițele atace clădi cu mărunțișu de peatră ca și drumurile împărătești, iar canalele scurgătoare cari sunt a ce aplica de ambele părți, au a fi peste totu pardosite, mi de amândoane părțile caselor, pănă la canalele de scurgere pardosite, după împreglurările locali au cs ce așeză trotoare ne cătu eartă putința. (Va urma.)