Gazeta Transilvaniei, iunie 1918 (Anul 81, nr. 62-74)

1918-06-02 / nr. 62

Hr. 62. Iașov, Sâmbătă 2 (15) iunie 1918. • ABONAMENTUL: Pe un an..................................24 Coroane. S Vr » ....... 12 „ n V4 » ....... 7 » _ i lună . . 256 cor. Numărul 12 bani. ZI AR POLITIC NATIONAL. Redactor responsabil: G. Crainic. Editura: Tipografia „Gazeta Transilvaniei“, Strada Prundului Nr. 15. Redacţia şi administraţia: Strada Prundului Nr. 15. Inseratele se primesc la administraţie. Preţul după tarif şi învoială. Manuscrisele nu se înapoiază. Al VI-lea împrumut de răsboiu- Durata de patru ani încheiaţi a războiului mondial şi cheltuelile enorme împreunate cu aceasta au constrâns şi guvernul nostru, ca şi pe celelate guverne ale statelor amestecate în această horă a morţii, să facă un nou apel la cetăţenii lor să-i pună la dispoziţie prisosul de bani, pentru ca să poată acoperi cheltuelile şi pregăti mijloacele, cu care să asigure biruinţa şi să pună cât mai în grabă capăt războiului ucigător de oameni şi mistuitor de averi. Şi de data aceasta puterile centrale au dovedit o mare superioritate asupra contrarilor, căci, întocmai ca şi la împrumuturile de mai înainte, ele găsesc terenul favorabil să seadreseze numai în interiorul ţării, la cetăţenii şi institutele financiare proprii, să subscrie şi la acest împrumut, un lucru ce nu l-au putut ajunge nici una dintre puterile antantei. Statele duşmane au luat împrumut peste trei din patru părţi sumele trebuincioase la purtarea războiului şi astfel s’au băgat în jugul datoriei la streini, prin ceeace şi-au legat în mare parte neatârnarea lor economică La noi şi mai cu seamă în Germania statul e dator numai cetăţenilor lui proprii şi prin urmare toate dobânzile rămân în ţară ca un venit al cetăţenilor ei şi prin aceasta au o uşurare la suportarea dărilor apăsătoare. Experienţele făcute la emisiunea celorlalte împrumuturi de mai înainte au îndemnat ministeriul nostru de finanţe să emită un singur titlu de rentă de 51/2 % cu un curs de 92 K. neto, faţă de 9075 K. de la emisiunea anterioară, ceea ce dovedeşte că efectele noastre de război sunt mai căutate, au un curs mai urcat la bursă şi o bonitate superioară crescân- dă. Dobânda cea mare mai cu seamă azi, când băncile mai mari abia dau 21, %, constitue un mare avantaj, care este întregit încă şi prin numeroase favoruri, acordate acestor titluri, ca depuneri de cauţiuni şi putinţa de a plăti cu ele dările de câştig de război în valoarea nominală. Pe lângă aceasta ele pot fi lombardate cu 5% la Banca austroungară şi astfel rentabilitatea lor e superioară, iară răscumpărarea lor de cassele statului nu se poate face înainte de 1925. De bună seamă detentorii lor vor avea să se bucure şi în viitor de diferite alte favoruri, ca nişte cetăţeni, cari au adus jertfe pentru tron şi ţară în momentul critic, când s’a făcut apel la dânşii. In sfârşit mai amintim şi împrejurarea, că cursul din comerciu al obligaţiunilor precedente este ajuns peste pari şi nu arareori se fac transacţiuni cu cursul de 101’50. Mână în mână cu aceste emisiuni de rentă merge regularea sistemului de dare şi desigur la regularea cea nouă se va ţine cont de posesorii titlurilor de împrumut de răsboiul cari şi prin aceasta şi-au arătat patriotismul. Poporul nostru românesc, care cu sutele de mii de piepturi apără ţara şi tronul pe toate fronturile, desigur, va dovedi acelaş patriotism şi pe terenul subseriei şi la împrumutul de stat. N’are averi mari, dar din puţinul lui nu va pregeta să jertfească şi pentru acest împrumut de războiu, prin ceea ce va contribui la alinarea multor dureri prin grăbirea încetării răsboiului. Exemplul frumos din trecut nu e permis să se piardă, ci din contră să se intăriască şi mai mult. Institutele noastre de bani la rândul lor de sigur vor sta şi de data asta la înălţime, nu numai prin îndemnarea altora să subscrie, ci şi prin subscriere proprie. Tot asemenea instituţiunile noastre de altă natură, fondurile şi fundaţiunile, îşi vor plasa mai rentabil şi mai sigur capitalele lor disponibile în împrumutul de răsboiu. Apelăm și noi la publicul românesc să subscrie cât mai mult la acest împrumut, care am dori să fie cel din urmă în cursul duratei răsboiului.