Gazeta Transilvaniei, iunie 1918 (Anul 81, nr. 62-74)

1918-06-02 / nr. 62

Pagina. 2 Nr. 62—1918. GAZETA TRANSILVANIEI. Logica d-lui V. Goldiş. Cetim în „Foaia Pop. Rom." din Budapesta . Aflându-se la Arad, zilele acestea, prim redactorul ziarului nostru, a întrebat pe d-l Vasile Goldiş, secretar consistorial, că ce spune d-sa despre desminţirea aspra a Mitropolitului Vasile Mangra dată la afirmaţia directorului „Românului" cum că Mangra ar fi dintre acei cari au intervenit la guvern şi a cerut să se trimeată comisar al guvernului la şedinţele Sinodului. Mitropolitul taxează aceasta afirmaţie de „o calomnie mincinoasă". D-l Goldiş mi-a răspuns : — Ar face mai bine Mitropolitul Mangra ca în Ioc să mă numiască calomniator, să se ducă la prim-ministru dr. Wekerle, şi să-l tragă pe dânsul la răspundere, căci şeful guvernului a fost acela care, răspun- Situaţia pe câmpul de luptă. I. Comanicaftsl statala! major ars^e s ægas5. Budapesta 14 Iunie. Pe frontul muntos italian lupte de artilerie moderate. Am zădărnicit două întreprinderi de recunoaștere ale dușmanului la partea inferioară a.râului Piave. Spre nord dela Devoli î n Albania am respins, după o luptă de12 ceasuri, la care au luat parte și trupe bulgare, un atac francez. Cu ocaziunea apărării contra unui atac aerian dușman îndreptat asupra portului Cattaro hidroplanele noastre a doborît un aeroplan englez. II. Comunicatul statului" major german. Contra atacurile fransene au fost înăbuşit® In talari cl® sânge. Prada uriașe în tunuri a Germanilor. — Germanii au pătruns în pădurea Willerscotteret. Berlin 14 Iunie. Frontul de vest: Crupa de armată a moștenitorului de tron Rupprecht. Spre sud-vest de la Ypern Francezii au îndreptat atacuri puternice contra liniilor noastre dintre Vermezeele şi Vierstraat. I-am respins însă sângeros făcând prizonieri mai mulţi ofiţeri şi peste 150 de soldaţi. Pe Kemmel au decurs lupte de recunoaştere favorabile. In celelalte părţi ale frontului activitatea răsboinică a fost numai în restimpuri mai vie. Grupa de armată a moştenitorului de tron german. Pe câmpul de luptă de la sud-vest de Noyon artileria a desvoltat o activitate continuă potenţată. La Courcelles şi Mery, precum şi în valea Mac spre vest de la Oise duşmanul a reînoit contraatacurile sale zadarnice, pe cari le-am respins cauzându-i pierderi grave. Pe ambele laturi ale şoselei când la interpelarea d-lui deputat St. C. Pop, in chestia trimiterei de comisari ai ■guvernului la Sinoade, a declarat că „a împlinit numai dorinţa unor politiciani români de toată încrederea, cari au cerut să se exercite control asupra bisericilor." Pe baza acestei declaraţii a ministrului preşedinte Wekerle am tras concluzia logică, că şi Mitropolitul Mangra e printre acei cari au intervenit în acest sens la guvern, căci ştim doar cu toţii că cercurile conducătoare maghiare consideră pe Vasile Mangra ca unul din politicanii români „de toată încrederea". Mitropolitul ar putea să ceară acum prim-ministrului Wekerle ca să fie mai precis, şi să dea numele acelor „politiciani români de toată încrederea cari au cerut să se exerite control asupra bisericilor". Şi dacă printre aceştia, nu se va afla numele lui Vasile Mangra, atunci voi zice un mea culpa. Soissons-Villers-cotterets am străbătut în pădurea Villers-cotterets. Armata generalului Böhm a luat ca pradă de răsboiu din 27 Maiu până azi 830 de tunuri, împreună cu acestea numărul tunurilor luate de grupa de armată a moştenitorului de tron german de la 22 Mai încoace se urcă la 1050. Eri am doborât 28 de aeroplane duşmane. Căpitanul Berthold a obţinut a 34-a, sublocotenentul Udet a 29-a şi locotenentul Lerzer a 25 a victorie aeriană. Pierderile duşmane în avioane în decursul lunii Mai au fost: 23 baloane captive şi 413 aeroplane, dintre cari 223 au căzut în dosul liniilor noastre, iar celelalte dincolo de liniile duşmane. Noi am pierdut în luptă 180 de aeroplane şi 23 de baloane captive. ŞTIRI LOCAIE. *i , ' ' îa atenţiunea proprietar?!©? de vita. Vicespanul oraşului Braşov a lichidat suma de 221254, coroane ca contravaloare a celor 419 capete de vite luate în primire de comisunea a VII a dra Marosvâsárhely în timpul refugierei şi aceşti bani se vor distribui celor în drept conform stabilirii făcute de judecătoria cercuată la timpul său. Banii lichidaţi îi pot ridica cei interesaţi în proximele zile dela primăria oraşului. —x — Treia de birou la oficiul de dare pe timpul de vară, începând din 17 iunie până la alte dispoziţii şi orele de birou la oficiul r. u. de dare vor fi în zilele de peste săptămână dela 7 până la 1, iar cassa va fi deschisă dela 8 până la 12. — x— Bilete pentru pâne și zahăr Oficiul de alimentare orășenesc comunică: începând din 17 Iunie se vor distribui biletele pentru pâine valabile pentru timpul din 23 Iunie până în 20 Iulie. Distribuirea se face după numerii biletelor de legitimare. Biletele de zahăr pentru luna Iulie se vor extrada numai la 24 iunie. —x— Lucra post® căpăta : 1 Soda], 1 ceasornicar, 2 croitori de bărbaţi, 2 lăcătuşi de construcţie, 1 morar pentru moară de păsat şi orz, 1 perier, 2 putinari, 2 tâmplari, 1 tinichigiu, 1 turnător de fer, 2 arbierî, 1 zugrav de odăi. 2 Personal de serviciu : 2 servitori pentru prăvălie 1 ziier. 3. Ucenicilor să mijloceşte locuri în orice branşa, aleasă de el însuşi; mijlocirea este gratuită.. Brassé, 14 Iunie 1918. ŞTIRI DIVERSE*. f fiestrâegerea circulaţiei imobilelor. Ordonanţa guvernului, privitoare la restrângerea circulaţiei imobilelor, care a produs pretutindenea atâtea nemulţămiri, a fost extinsă cu ziua de 1 Iunie a. c. prin ordonanţa Nr. 53.448/918 şi asupra comitatelor: Baranya, Bihor, Nográd, So