Gazeta Transilvaniei, septembrie 1919 (Anul 82, nr. 180-202)

1919-09-02 / nr. 180

Pagina 1. lor, au fost ceasuri când de ar fi fost credinţă şi la aliaţi ca şi la noi, crăpau pământul în două şi acopeream pe toţi duşmanii. Dar, am fost nevoiţi să-i ucidem pas cu pas, spărgându-le pepturile cu baioneta, şi astăzi dorm unde n’au visat niciodată, şi fraţii lor, care se sfâşie între dânşii pentru ideia sovietistâ, nu mai au timp să-şi aducă aminte de ei. E josnică nerecunoştinţa lor, şi cât de limpede ne dau dovadă că n’au suflet ! După toate exemplele strălucite de vitejii, acum ca şi în toate veacurile trecutului, e destul de întemeiată afirmaţia, că noi, despre care Americanii nici n’au ştiut că existăm până n’a ajuns acolo faima Mărăşeştilor şi a Oituzului, am ridicat în inncinta lumii flamura demnităţii sufleteşti, şi o vom apăra cu toate puterile noastre, ca să rămână generaţiilor viitoare s’o ducă pe culmea măreaţă a civilizaţiei. Şi acolo vom ști și noi să probăm o demnitate. Const. Asminei. Reforma agrară Textul proiectului decret-lege aşa cum a fost modificat şi primit de Marele Sfat naţional — Art. 20. Preţul terenurilor espropriate prin acest decret-lege se fixează pe jugăre catastrale pe categorii şi calităţi de pământ. El se determină prin orice elemente de apreciere, ca: preţul de vânzare al pământului în localitate şi vecinătate în anul 1913, preţul regional de arondare, evaluarea făcută de instituţiunile de credit venitul net la jugăr catastral, aprecierea asupra calităţii pământului dată de specialişti, impozitul fonciar şi oricari alte date luate din ultimii cinci ani până la 1913. Socoteala se va face în Lei. Unde în urma Împrejurărilor speciale preţul de espropriere astfel determinat ar fi fără proporţie de mare sau mic, acolo se va putea schimba în mod corespunzător motivându-se temeinic. Preţul de espropriere a imobilelor menţionate sub punct 1. 7) art. 2 nu va întrece preţul normal, neluându-se în socotinţă caracterul specific al acestor imobile. Art. 21 Proprietarul, sătenii interesaţi, creditori hipotecari, uzufructuanţii şi aceia cari au vreun alt drept real intabulat, apoi „Banca Agrară“ au dreptul de a ataca cu recurs hotărârea comisiunei judeţene privitoare la preţul de expropriere la Curtea de apel din Cluj. Recursul este a se înainta în termen de 15 zile de la înmainarea respective publicarea în „Gazeta Oficială" a hotărârei comisiunei judeţene. (Art- 22) „Banca Agrară", creditorii hipotecari, uzufructuanţii şi aceia cari au vreun alt drept real intabulat vor putea uza de recurs chiar şi in cazul când proprietarul şi sătenii au căzut de acord asupra preţului. Art. 22. Toate hotărîrile comisiunilor judeţene se vor afişa la primăria comunei şi la prefectura judeţului după publicarea verbală în şedinţă şi se vor publica prin „Gazeta Oficială*. Hotărîrile privitoare la preţ se vor imanua numai proprietarului la sediul administraţiei moşiei. Art. 23. Curtea de apel va hotărî — după ascultarea părţilor — în Senat special. Ea va avea dreptul să ridice dovezi noui şi să asculte experţii — şi la faţa locului. Art. 24. întrucât părţile vor fi reprezentate de advocaţi înaintea oricărui for prevăzut de acest decret-lege, advocatul nu va putea reclama altă plată sau alte spese pentru lucrul prestat de el în cursul procedurei de despropriere și împărțire de pământ, decât ce i se va statori, după normele legilor de procedură civilă, dacă nu s’a făcut acord prealabil. învoirile prealabile vor trebui însă încheiate înaintea judecătoriei de ocol. Art. 25. Toate organele încredinţate cu executarea reformei agrare vor fi obligate a solicita ajutorul judecătoriilor de ocol şi a tribunalelor, ca cărţile funduare să consume cu posesiunea faptică şi ca sătenii împărtăşiţi cu pământ să fie înscrişi în cărţile funduare. Art. 26. Până la terminarea lucrărilor de espropriere şi achitarea preţului de rescumpărare prin „Banca Agrară“, sătenii intraţi în folosinţă individuală, sau tovărăşiile înfiinţate de bancă cu răspundere solidară, vor plăti băncii pentru folosinţă o arandă corespunzătoare, care în caz de controversă o va statori definitiv comisiunea judeţeană. Din ziua când proprietatea a fost declarată definitiv expropriată, proprietarul are drept la renta obligaţiunilor de rescumpărare, pentru care — la caz că preţul moşiei nu ar fi fixat încă definitiv — va primi dela „Banca Agrară* un avans anual corespunzător învoit sau statorit fără apel de comisiunea judeţeană. Art. 27. Arânda se va socoti pe anul economic. Dacă tovărăşia sau sătenii arândaşi nu vor plăti la timp, „Banca Agrară* îşi va încassa pretensiunea în baza extrasului din cărţile sale, pe cale administrativă. Art. 28. Pentru arături şi semănături proprietarul va primi în numerar despăgubirea învoită, sau în caz de controversă statorită definitiv de comisiunea jdeţeană. (Art 18, 27). Rescumpărarea inventarului formează obiect de liberă invoială. Dacă sătenii împărtăşiţi nu vor avea bani de ajuns să rescumpere inventarul învoit, banca va trebui să le crediteze. Convocare Comitetul central electoral mi-a dat mandatul să reorganizez partidul nostru naţional român în judeţul Braşov. După ce aici avem deja constituit clubul nostru politic judeţian învit pe toţi membrii lui din toate comunele acestui judeţ, preoţi (dacă nu e preot, învăţător sau alt intelectual) să chieme imediat într-o sală potrivită din comuna lor pe toţi bărbaţii înscrişi în listele electorale şi: 1) Să se constitue alegându-şi prezident, secretar şi Casier. 2) să dreseze un proces verbal despre constituire. 3) . Toţi trei delegaţii oficioşi să se prezinte negreşit în ziua de Vineri 5 Septembre ora 2 p. m. în oraşul de reşedinţă Braşov în sala de şedinţe a Consiliului comunal (la Sfat) aducând cu sine toate procesele verbale amintite. Această conferinţă confidenţială va săvârşi organizarea partidului şi în circumscripţiile electorale, pe baza principiilor, cari le-a primit confernţa partidului nostru naţional român, ţinută în Sibiu în ziua de 10 August 1919. Braşov în 27 August 1919. Dr. Vasile Saftu Doctor D. A. Sgardelii cu practică clinică dela facultăţile din Viena şi Berlin fost 8 ani la Sanatoriu Parkersdorf dă consultaţiuni pentru boale interne şi nervoase dela 2'/,—4. Strada Neagră Nr. 6. A furit Atelierul de tâmplărie cu inxiuunt stalaţiuni de maşinărie Dr. Dozsor Rudolf, preia orice lucrări aparţinătoare acestei branşe. Braşov, Str. Petfăriei Nr. 29._____ 1—2 Telegrame şi ştiri Situaţia In Asia mică neschimbată Salonic. Din Constantinopo se anunţă că situaţia în Asia mică nu a suferit încă nici o schimbare, cu tote că nouii miniştri turci şi Suleiman Sedec paşa au luat toate măsurile militare posibile pentru înfrângerea trupelor revoluţionare ale lui Mustafa Chemai paşa. Numărul aderenţilor lui Mustafa Chemai paşa creşte din zi în zi şi îndrăzneala lor nu mai cunoaşte margini Americanii şi ratificarea tratatului de pace cu Germania Paris. Din New-York se anunţă că Wilson nu este mulţumit cu hotărîrile de până acum ale comisiunei externe a senatului american. Wilson a declarat aderenţilor săi că pretinde ca senatul să ratifice tratatul de pace cu Germania fără de modificare şi nu este dispus a admite nici un fel de compromis cu republicani în sensul de a modifica anumite puncte ale tratatului. Wilson a mai declarat că guvernul întreg este pătruns de acelaş punct de vedere. Aderenții lui au intenția să pornească în senat o puternică campanie pentru primirea tratatului de pace nemodificat. Concurs Devenind postul de substitut de secretar comunal din comuna Zalan, judeţul Treiscaune, vacant se deschide prin aceasta concurs şi învit pe reflectanţi ca până în 15 Sept. 1919 să-şi înainteze documentele referitoare cualificaţia prescrisă în art X. legea 1883 § 6 respective art. XX legea 1900 § 3 sau despre absolvirea cursului notarial prescris de Consiliul Dirigent dimpreună cu documentele care vor arăta ocupaţiunea de până acuma Dotaţia: 1 Salar fundamental 1400 k. 2 Quartir / 100 k. 3 Adaus de scumpete, de caracter provizor 100 k. 4 Cvinevenale de 5 ani de câte 100 k. Sfântul Gheorghe 20 Aug. 1919 3—8______Prim-pretorul plasei. Sepsi Informaţiunii Schimbul de mărfuri Intre România şi Cehoslovacia. — Se anunţă din Praga: Acceptând guvernul român propunerea guvernului cehoslovac de-a face schimb de mărfuri între România şi Cehoslovacia, a fost pornit alaltăeri de aci primul tren cehoslovac spre București. Guvernul cehoslovac dorește ca raporturile comerciale cu România să fie din cele mai vii.* Anchetarea Împotriva generalului Farret. Din ordinul generalului Foch s’a început mai de acum câteva săptămâni o anchetă, care să cerceteze activitatea seralului de tristă amintire pentru noi românii, Farret. Zele acestea un număr de doamne şi comercianţi din Timişoara au fost ascultaţi în această chestiune. Sediul comitetului de anchetă e la Chichindamare. (Bănatul) * Chestia oraşului Fiume. Se anunţă din New-York, că Wilson doreşte ca oraşul Fiume să fie cedat Italiei şi portul să fie internaţionalizat şi pus sub controlul Ligei popoarelor. Se crede că Italia şi Iugoslavia vor primi compromisul american. * Bolşevicii s’au retras de pe Nistru. In urma înfrângerii trupelor bolşeviste în Ucraina au fost retrase de pe Nistru gărzile roşii ruseşti, aşa că graniţa românească dinspre Ucraina a fost liberată de presiunea inamică. In cursul retragerii bolşevicii ruşi au distrus documentele, cari ar fi putut da lămuriri asupra unor anumite legături, cari ar fi existat între ei şi populaţiune. Muncitorii cârţii din Franţa au hotărât să ţie în cursul lunei Septembre un mare congres naţional. Comitetul executiv al sindicatului a hotărât să fie primiţi în sindicatul muncitorilor cărţii şi gazetarii profesionişti. * Spirt pentru economii de pământ Fiindcă unii economi de pământ şi-au luat numai o parte din cantitatea de spirt cuvenită pentru înflătit şi secerat, o nouă împărţire de spirt se va face săptămâna aceasta. Adeverinţele le face d. dr. Wilhelm Gaali, şeful biroului de date (str. Argentarilor Nr. 5, etajul I, uşa Nr. 7) Preţul unui litru 50 coroane. Spirtul nu este destinat numai pentru economii de pe teritorul oraşului, ci pentru toţi economii de pământ din provincie şi anume: Cristianul, Ghimbavul, Hălchiul, Bodul, Sântpetru şi Săcelele, care are pământ sau în arândâ în hotarul oraşului. Oficiul de alimentaţie orăşenesc. * Rectificare. — In darea de seamă din 15 August s’a spus In Ioc de d-nul Mareea secretar al Reuniunei femeilor din Schei, d-nul Percea, se face cuvenita rectificare.* Mulţămită. La reuniunea femeilor rom. Braşov-Şchei, pentru ridicarea „Monumentul eroilor, s’au mai înscris ca membri fondatori: Dna Maria Bărbier, din incidentul zilei onomastice; Dna Lenuţa Orghidan, precum şi Domnii: Andrei Găitănar, Ioan Bucă şi Vesilie Bucă, selvind fiecare câte 100 cer. Exprimăm şi pe calea aceasta sincerile noastre mulţămite. Pentru comitet M. N. Bădiţoi, cassieră. Elena I. Pricu, prezidentă, Budapesta. Trimisul special al agenţiei „Dacia" a fost primit alaltăeri, de primul ministru Ştefan Friedric, în palatul ministerului de război. Acesta a făcut următoarele importante declaraţiuni asupra evenimentelor în Ungaria: Vrem să trăim în cea mai bună înţelegere cu România ; fiind înconjuraţi de Slavi, suntem avizaţi unul la altul. Constituanta are să decidă forma statului : monarhică sau republicană, cum şi reformele agrară şi electorală. Constituanta va forma cabinetul, care va semna pacea; cabinetul este format numai de specialişti cari nu au făcut politică activă nu au fost nici deputaţi. In guvern sunt reprezentate toate păturile, de aceea va urma calea mijlocie. Alegerile pentru constituantă se vor face la 20 Septemvrie, pe care teritorii depinde de Aliaţi. Opinia publică este cu noi, avem alături ţărănimea. Armata română, care era aşteptată s’a purtat escepţional de bine, svonuile puse în circulaţie pe seama armatei sunt absolut neîntemeiate. Nu avem decât cuvinte de laudă fără nici o reservă faţă de armata română. Nu pot spune nimic asupra şi uniunei cu România. Constituanta va decide, se va face plebiscit. In cabinet vor fi luaţi conducătorii muncitorilor chiar din cauza aceasta suntem siliţi să chemăm în cabinet dintre muncitori, cărora să le oferim portofolii; este inadmisibil însă ca muncitorimea să dicteze. Nu suntem reacţionari, n’am permis progromul şi n’am lăsat să fie omorîţi nici chiar dintre bolşevici; teroarei albe nu i-am dat teren. Guvernul este sigur că se bucură de simpatia şi încrederea marei majorităţi a poporului maghiar. In guvern este corespunzător reprezentat comerţul, industria mare, mică, clasa funcţionarilor, agronomii şi muncitorii. Partidul socialdemapcrat nu a întrebuinţat influenţa spre a înfrânge bolşevis t V. mulţi unii dintre conducători s-au supus teoriilor comuniste alţii au fugit in străinătate părăsind pe muncitori. Cu toate acestea s-a asigurat muncitorilor rol important în politica viitoare şi spre a nu se putea afirma că alegerile nu vor fi întradevăr libere, rog aliaţi, să institue o comisiune specială de control, în care să fie şi socialişti. Până la completa înlăturare a bolşevismului şi până la instalarea tribunalelor şi administraţiei şi pregătirea alegerilor generale pentru adunarea naţională maghiară, roagă presa şi România să ajute tendinţa de a restabili viaţa constituţională în Ungaria. (Agenţia Dacia) Censurat de Ioan Brotea Aviz important Extras din ordonanţa Nr 21. şi 25. modificată a comandamentului trupelor din Transilvania. Vor fi consideraţi ca infractori , acei cari fără rea credinţă prin localuri publice, gări, trenuri, pe străzi etc, vor comunica, colporta, comenta în orice chip ştiri fie adevărate fie imaginare sau păreri relative la operaţiunile de râsboiu, situaţia şi dislocarea trupelor, dispoziţiunile autorităţilor militare sau orice chestiuni privitoare la armata română. Aceasta infracţiune se va judeca şi condamna de pretori în prima şi ultima instanţă cu închisoare până la un an şi cu amendă până la 2000 lei. Când faptele de mai sus se vor fi săvârşit în scop de a spiona sau trada, se aplică pedepsele prevăzute de legile penale în vigoare pe timp de răsboi. Ultima oră. Pacea cu Austria Comunicarea oficială a tratatului va avea loc probabil Marţa viitoare Delegaţiei austriace i se acordă la termin pentru răspuns de 5 zile. Lyon. Consiliul suprem al Aliaţilor, a cărui şedinţă fusese precedată de o ultimă întrunire a comitetului de coordonare, a terminat Sâmbătă examinarea tratatului, rectificat, de pace cu Austria, hotărându-se asupra unui anumit număr de chestii rămase în suspensie. S-au fixat de asemenea şi terminii scrisoarei de trimitere preşedintelui delegaţiei austriace. Ambele documente au fost imediat transmise imprimeriei naţionale. Comunicarea oficială a tratatului definitiv va fi făcută cancelarului Renner, probabil, Marţia viitoare. O nouă notă trimişi guvernului român. Conţinutul ei nu se cunoaşte Bucureşti O nouă notă a fost trimisă de Conferinţa de pace, prin ministrul Franţei la Bucureşti, guvernului român. Conţinutul ei nu se cunoaşte încă, dar e aproape sigur, că ea e determinată de delegaţii americani la Conferinţă, care cer ca România să respecte condiţiile în discuţie aşa cum au fost formulate în prima notă. Consiliul de miniştrii de Sâmbătă seara nu a luat în discuţie această ultimă notă, întrucât ea venise după ţinerea Consiliului de miniştrii; s’au întrunit însă Duminecă la dl. Brătianu, fără să se ştie încă ce hotărâri s’au luat. Guvern de concentrare D-nul T. Mihali şi d-nul Iancu Flondor în audienţă la regele Bucureşti. D-nul T. Mihali a fost primit ori în audienţă de rege. Se pare că se fac sforţări pentru formarea unui guvern de concentrare. După d-nul Mihali a fost primit în audienţă d-nul Iancu Flondor, întrevederile marelui duce Nicolaevici cu representanţii guvernului rus. 4i se va oferi tronul Rusiei de Vest Berlin. Din Stockholm se anunţă: Nicolae Nicolaevici a sosit la Stockholm, unde va avea întrevederi importante cu reprezentanţii noului guvern al Rusiei de Vest. Este vorba de a se utiliza autoritatea popularului mare duce, pentru de a provoca o mare mişcare pentru cucerirea Petrogradului. E probabil, că guvernul Rusiei de vest va oferi lui Nicolaevici tronul, căutând să atragă prin aceasta pe partea lui populaţiunea rurală, care este încă legată sufleteşte de sistemul imperialist. Situaţia politică în Ungaria Partidele politice şi-au pus speranţele in guvernul român, de la care aşteaptă salvarea Ungariei Budapesta. In urma unor greşeli comise de reprezentanţii puterilor aliate în Budapesta opinia publică maghiară a fost zăpăcită. Partidele politice maghiara au tendinţa de a satisface dorinţele antantei, dar şefii partidelor nici nu mai pot pricepe, cari sunt scopurile reale, pe cari puterile Antantei le urmăresc în Ungaria. Astfel se explică combinaţiunile fantastice cari circulă în Budapesta. Liniştea şi mulţumirea tuturor păturilor sociale, realizată de atitudinea foarte demnă plină de tact a comandamentului român, a fost tulburată prin anumite combinaţiuni politice şi intrigi ascunse înscenate în afară. Partidele democratice sunt foarte nemulţumite din cauza sprijinului şi preferinţelor ce se acordă unor anumite cercuri de către reprezentanţii puterilor înţelegerii. Aprovizionarea Budapestei a fost luată în mâni de comandantul trupelor române deoarece autorităţile maghiare s-au dovedite incapabile pentru acest serviciu. De 3 zile, de când, trupele române fac serviciul aprovizionării capitalei, se simte deja o mare uşurare. Noul guvern Friedrich pare că încearcă să lucreze cu vechile mijloace şi încearcă să suprime cu forţa toate părerile potrivnice politicei sale. Friedrich tinde să asigure viaţa noului guvern din Ungaria prin severe măsuri poliţieneşti. Partidele politice din Budapesta cu deosebire ale democraţiei şi-au pus speranţele în guvernul român, de la care aşteaptă salvarea Ungariei prin instituirea unui guvern democrat. Democraţii nutresc simpatia României şi o privesc cu mare bunăvoinţă aşteaptând de la ea o politică înţeleaptă şi înţelegătoare, care corespunde strălucitelor fapte de arme ale trupelor româneşti. Declaraţiile primului ministru Friderich Ungurii vor să trăiască în bună înţelegere cu Românii. Viitoarea Constituantă va decide forma de stat. Guvernul se bucură de încrederea majorităţei. Armata română merită toată lauda. Muncitori vor fi reprezentaţi în Cabinet. 1 GAZETA TRANSILVANIEI Ţineţi-vă dârji. Journal de Geneve din 19 August publică următoarea declaraţie a profesorului George D. Heron făcută biroului român de presă! România este admirabilă. Ţineţi-vă dârji. Nu vă lăsaţi intimidaţi. Dacă politicienii marilor puteri sunt contra voastră, aflaţi, că opinia publică a celor două lumi este întreagă cu voi. România a suferit mult şi greu cu o răbdare admirabilă pentru cauza comună. Suferise destul, a venit timpul să mişte, şi s’a pornit bine. Menţinerea la putere a lui Bela Kun, era o ruşine şi un pericol pentru civilizaţia occidentală. Atâta timp cât a fost, era pericol ca bolşevicii unguri să nu facă funcţiune cu cei din Rusia, pentru a mătura apoi Cehoslovacia şi Austria şi să pătrundă în Elveţia şi Italia. Sub Bela Kun, Budapesta era o sursă de conrupţie. Bela Kun nu s’a menţinut aşa de mult de cât graţie uneltirilor câtorva financiari. Civilizaţia trebue să fie recunoscătoare României, pentru că a distrus acest centru. Nu este decât o singură discordanţă în aprobarea generală a atitudinei României. Vreau să vorbesc de o parte a presei italiane. Aceasta mă miră foarte mult şi mă întristează, deoarece din unirea acestor două popoare latine, Italia şi România, depinde salvarea Europei şi Asiei occidentale. Italia este citadela puternică a speranţei şi ordinei în mijlocul nebuniei şi teroarei care pare că se întinde în lumea întreagă. România este păzitoarea porţilor Europei în spre Asia, şi România este aceea care va trebui chemată pentru a dărăma haosul Asiei occidentale şi Europei orientale. Italia şi România trebuia şi trebue să lucreze împreună, inspirate de un înalt ţel comun în această oră extrem de periculoasădin istoria omenirei. Încă odată, ţineţi-vă dârji, dreptatea şi oamenii bravi sunt cu voi. A. Murefia* Braalfe* & Comp. Brate Nr. 180—1919. I