Glasul Bucovinei, aprilie 1940 (Anul 23, nr. 5874-5896)

1940-04-02 / nr. 5874

Mării 2 Aprilie 1940 umărul 2 lei Ziarul: Telefon Nr. 29-17 Imcus la registrul publicaţiilor periodice al Tribunalului Cernăuţi, S. HI, sub Nr. 15/38 din 26 Mai 1938. — Proprietar: Institutul de Arte grafice şi Editură „Glasul Bucovinei“ S. A.R. Cernăuţi Director responsabil: Dr. AUREL MORARU] ORGAN NAŢIONAL ROMANESC Anul XXH No. 58T4 APARE ZILNIC ZZZZZ Tipografia: Telefon Nr. 29 17 REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: Cernăuţi, Strada Iancu Fiondor 33 sau D. Petrino Nr. 5 Cuvintele Regale rostite la înălţătoarea serbare ostăşească de la Şcoala Militară de Geniu din Bucureşti Bucureşti (Rador). La Şcoala Militară de Geniu din capitală a fost ieri o înălţătoare serbare ostăşească la care au participat M. S. Regele, Marele Voevod Mihai de Alba Iulia, membrii guvernului şi un mare număr de şefi ai armatei. După cuvântarea ocazională rostită de d. General Ilcuş, ministrul apărării naţionale, a răspuns M. S. Regele Carol: „Camarazi, vremurile excepţionale prin care trece toată lumea au făcut ca voi să eşiţi din şcoală cu câteva luni mai devreme decât era prevăzut şi să primiţi gradul de sublocotenent. Aceasta face din voi o promoţie de circumstanţă excepţională. Promoţia a primit numele Aceluia, care in credinţa şi cu dragostea Sa de neam, a putut să împlinească visul milenar, aceste două fapte. Să purtaţi acest nume sfânt pentru toată ţara, „promoţia Regele Ferdinand“ şi că sunteţi o promoţie excepţională fac ca şefii voştri să vă poată cere să fiţi şi voi excepţionali , excepţionali prin simţământul datoriei, excepţionali prin credinţa voastră. Plecând la unităţile voastre, să nu uitaţi niciodată aceste două imperative. Eu am convingerea neclintită că acest tineret, care astăzi îşi pune prima tresă de ofiţer, va fi la înălţimea datoriei şi la înălţimea strămoşilor. Aşa să vă ajute Dumnezeu (urale puternice acopăr ultimele cuvinte ale Suveranului)“. Majestatea Sa Regele intrând apoi în sala de masă este primit cu puternice urale. M. S. Regele a rostit apoi următoarele cuvinte: „închin paharul Meu întru sănătatea promoţiei Regele Ferdinand, fiţi demni de numele ce-l purtaţi, (urale puternice au acoperit cuvintele Suveranului). A urmat după aceia defilarea nouilor sublocotenenţi sub comanda directorilor şcolilor militare respective. M. S. Regele Carol însoţit de Marele Voevod Mihai de Alba Iulia de membrii guvernului prezenţi şi de şefii militari a trecut în localul şcoalei militare de geniu unde a semnat în cartea de aur. Promoţia tuturor şcolilor militare a trecut în sala de mese admirabil impodobită unde s’a servit masa, la care au luat parte M. S. Regele, Marele Voevod Mihai şi înalţii demnitari civili şi militari. M. S. Regele a închinat un păhar de şampanie în cinstea nouilor ofiţeri. Noul sublocotenent lenache Iordache a ciocnit păharul cu Suveranul după care a rostit o vibrantă cuvântare. La însufleţită cuvântare a tânărului sublo* cotenent M. S. Regele Carol a răspuns următoarele : „Iţi mulţumesc pentru aceste frumoase cuvinte mişcătoare pe care Mi Le*ai rostit în numele întregei promoţii. Facă Dumnezeu ca aceste făgădueli şi aceste înălţătoare simţeminte, pe cari le*ai expus în numele tuturor camarazilor tăi, să pătrundă adânc în sufletul fiecăruia şi să fie un crez pentru întreaga lor viață. Acest spirit de credinţă, acest spirit de jertfa, este un spirit de care depinde tot viitorul neamului nostru şi viitorul acestui neam depinde în mare parte de ofiţerii oştirei. Cu cât ofiţerii vor fi mai pătrunşi ca virtuţile militare sunt virtuţi de fiecare clipă, cu atât mai puternică şi cu atât mai bună va fi mm Duminică a avut loc, la Bucureşti, în prezenţa unei numeroase asistenţe compusă din cei mai de seamă reprezentanţi ai artelor noastre plastice, critici şi literaţi şi în prezenţa d-lui ministru Ion I. Nistor, solemnitatea deschiderii Salonului Oficial de primăvară în Palatul Artelor din şoseaua Kiseleff. După cuvântarea marelui pictor Ştefan Popescu, senator şi vicepreşedinte al juriului Salonului Oficial, care a exprimat mulţumirile artiştilor pictori pentru grija pe care guvernul o arată faţă de manifestările plastice, subliniind totodată necesităţile urgente care se cer rezolvate pentru ca Salonul Oficial să fie ceia ce trebue să fie, adică o clădire largă unde să poată fi găzduite mai multe opere ale tinerilor artişti, a răspuns d-l Ministru Ion I. Nistor. „Vernisajul de azi, — a zis d-sa, — al Salonului Oficial de pictură şi sculptură, îşi are semificaţia sa deosebită. De multă vreme, pictorii şi sculptorii români nu s’au manifestat un număr aşa de impozant şi într’o armonie şi solidaritate aşa de desăvârşită, ca astăzi, la al 17-lea Salon da Unire. Domnul vice-preşedinte a insistat, cu drept cuvânt, asupra neajunsurilor pe urma cărora suferă desvoltarea artelor noastre plastice. In substanţialul său discurs, rostit de curând cu ocazia discuţiei generale de răspuns la Mesagiul Tronului, maestrul Ştefan Popescu a stăruit asupra condiţiilor prea puţin prielnice pentru desvoltarea mişcărei noastre artistice. Credem şi noi ca în complexiunea civilizaţiei mondiale nu se poate ţine seamă numai de cutura materială, oricât de indispensabilă ar fi ea, pentru desfăşurarea normală a vieţei publice , ci că datoria Statului este să îşi arate deplina sa solicitudine şi faţă de cultura intelectuală şi sufletească, care trebue să-şi găsească expresia ei în opere de artă, despre care expoziţia de astăzi ne dă cea mai strălucită dovadă. De aceea Ministerul Cultelor şi Artelor este preocupat de satisfacerea unor dintre revendicările cele mai ardente ale Corpului artiştilor plastici. Ministerul, împreună cu conducerea Muzeului „Simu“, a luat iniţiativa ridicărei unui Palat al Artelor în centrul oraşului, oştirea noastră. Aceste virtuţi sunt înainte de toate virtuţi cetăţeneşti, dar sunt virtufi cetăţeneşti cari sunt sporite prin prizma cavaleris*mului şi jertfei, care sunt totdeauna ideile do*minatoare ale ofiţerului. Deci, încă odată, mulţumind pentru cuvintele cari şi sau spus, pun toată nădejdea ca întreaga această promofie de ofiţeri va fi la înălţimea lor. „Aşa să ne ajute Dumnezeu“. (urale puternice şi prelungite). In tot timpul acestei manifestafiuni a ridicării la gradul de sublocotenent a promoţiilor şcolilor militare din capitală, a prilejuit o adevărată manifestafiune ostăşească unde a domnit o caldă atmosferă camaraderească plină de entuziasm şi tăgăduitoare de mari realizări în viitor, toate manifesşi particulare, în care să poată fi concentrate ţările de artă, atât oficiale, cât vom căuta să ţinem seama, desigur, şi de sugestia făcută de maestrul Ştefan Popescu, ca să se poată creea mici ateliere pentru artişti tineri cari din cauza lipsei de mijloace materiale nu au totdeauna posibilitatea de a-şi desfăşura toată puterea lor creatoare. In cadrul mijloacelor sale restrânse, Ministerul s’a străduit totdeauna să încurajeze activitatea artistică, achiziţionând operele cele mai reprezentative, recomandate totdeauna de Comisia de specialişti. Ne vom strădui ca această modalitate să-şi găsească aplicare şi la celelalte autorităţi şi instituţiuni publice, ţinându-se totdeauna seama de valoarea artistică a operelor ce se vor achiziţiona. Dacă în trecut s’a făcut puţin pentru arta plastică, astăzi solicitudinea şi interesul pentru ea au sporit esenţial şi aceasta graţie înaltelor străduinţe ale Majestăţii Sale Regelui, care s’a interesat totdeauna şi a urmărit cu mare atenţie mişcarea artistică, vizitând ateliere şi expoziţii, şi încurajând-o cu vorbă şi faptă. „De aceea, în clipele acestea solemne, gândul nostru al tuturora, se îndreaptă plin de admiraţie şi recunoştinţă, către Augustul protector al Artei plastice româneşti, depunând la treptele Tronului omagiile de mulţumită şi supunere a pictorilor şi sculptorilor români. Declarând deschis Salonul Oficial din anul acesta, strig din adâncul sufletul: Trăiască Majestatea Sa Regele, Trăiască Marele Voevod Mihai, Trăiască, crească şi înflorească mişcarea artistică, împreună cu toţi reprezentanţii ei“. D-l Ministru Ion I. Nistor şi artele plastice Plata ordonanţelor pentru materiale Toţi posesorii de Ordonanţe emise de Stat să se prezinte pentru încasarea lor la Acţia de Incas, şi plăţi până la 5 Aprilie.