Inainte, iulie 1950 (Anul 7, nr. 1693-1718)

1950-07-01 / nr. 1693

Să pornim cu avânt la desmiriștitul ogoarelor! Ne găsim în plină campanie a muncilor agricole de vară. De succesul acestei mari bătălii, depinde în mare măsură asigurarea hranei poporului nostru muncitor și întărirea economică a țării noastre, depinde înlesnirea luptei pe care clasa muncitoare în frunte cu Partidul, în alianță cu țărănimea muncitoare o duce pentru îmbunătățirea permanentă a condițiunilor de trai ale oamenilor muncii. Una din principalele munci care trebuiesc făcute de îndată ce lanurile se seceră este întoarcerea de grabă a miriștilor. Dar pentru ce se fac oare desmiriștirile ? Experiența a dovedit că desmiriștitul aduce un foarte mare spor de recoltă. Iată de pildă țăranul mijlocaș Firan Ciuvulică din comuna Galicea Mare, ascultând de cuvântul Partidului și urmând exemplul colectiviștilor din sat, anul trecut și-a desmiriștit primul locul lui. Anul acesta pe suprafața desmiriștită grâul bate la piept, arătând o recoltă sporită. Campaniei desmiriștitului trebue să i se dea acum o atenție deosebită pentru ca întreaga suprafață de unde s-au recoltat păioasele să fie desmiriștită. După datele Comitetului Provizoriu Județean, reese clar că acolo unde organizațiile de Partid de la plăși și comune și Comitetele Provizorii au știut să mobilizeze țărănimea muncitoare, campania desmiriștitului nu a fost neglijată, ci paralel cu secerișul s’a executat întoarcerea miriștilor. De pildă în plasa Calafat. Aci Comitetul plășii P.M.R. Îndrumând munca Comitetului Provizoriu și tuturor organizațiilor de massă, s-a reușit mobilizarea țăranilor muncitori, realizând până în ziua de 28 Iunie desmiriștitul pe o suprafață de 2580 ha. Deasemenea o bună organizare a muncii s’a observat și in plasa Gângiova, unde s’au desmiriștit 2467 ha. In plasa Calafat și Rojiște, primele care au pornit la desmiriștit au fost gospodăriile agricole colective din aceste plăși. Exemplul lor patriotic a fost urmat îndeaproape de țăranii săraci și mijlocași care privesc cu ochii lor ațintiți la tot ceea ce fac colectiviștii, pentru ca recolta să fie cât mai bogată. Au fost cazuri când țăranii săraci și mijlocași datorită educației făcută de Partid au fost primii care au pornit la de&miriștiii. Așa au fost de pildă: Petre Manea, țăran mijlocaș din comuna Galicea Mare, Hie D. Voinea, țăran mijlocaș din comuna Măceșul de Sus și mulți alții ca ei care au înțeles sfatul Partidului. Dar totuși sunt și unele plăși in care atât organizațiile de Partid, Comitetele Provizorii cât și tehnicienii agricoli au subapreciat importanța lucrărilor ele desmiriștit și continuă să o subaprecieze. Acestea sunt plăștie: Filiași, Șimnicu, Segarcea și altele, care foarte puțin au desmiriștit din suprafețele secerate. ’ Organizațiile de Partid și Comitetele Provizorii din aceste plăși nu duc îndeaproape munca de lămurire în rândul țărănimii sărace și mijlocașe ca acestea să părăsească și înapoiata deprindere de a lăsa miriștile neintoarse pentru păscutul oilor. Bătălia pentru desmiriștit este o parte însemnată din lupta pentru sporirea recoltei, pentru îmbunătățirea vieții țăranilor săraci și mijlocași, pentru asigurarea unei hrane îndestulate poporului muncitor. Agitatorilor de Partid de la sate tocmai acum le revine sarcina însemnată de a lămuri pe țăranii săraci și mijlocași care este rolul acestor desmiriștiri. Gospodăriile agricole de Stat trebue să fie primele care să-și termine cât mai grabnic lucrările de desmiriștiri, dând exemplu țăranilor muncitori. Un rol foarte important îl au membrii gospodăriilor agricole colective din județul Dolj. Porniți pe calea belșugului, pe calea fericirii, ei trebue să dovedească celorlalți țărani săraci și mijlocași, că folosind metodele cele mai înaintate, metodele agrotehnicii sovietice, ei au numai de câștigat. De aceea, membrii gospodăriilor colective trebuiesc să fie primii în realizarea planului de desmiriștiri. Stațiunile de mașini și tractoare din județul Dolj, trebue să-și intensifice munca de lărgire a întovărășirilor vechi și de constituire a altor noi și întovărășiri. Ele trebue să treacă de îndată la desmiriștit, cu utilajul care este pregătit pentru această campanie. Nu trebue pierdută nicio clipă din timpul prețios. Numai niște dușmani ai poporului muncitor, numai chiaburii, pot nutri gândul ticălos de a înfometa poporul muncitor. Comitetele Provizorii începând de la județ și până jos la comună, precum și organele tehnice agricole, au marea sarcină de a mobiliza țărănimea săracă și mijlocașă pentru a duce la bun sfârșit această campanie de seamă. Să nu pierdem nicio zi în zadar. Niciun atelaj să nu stea nefolosit. Toate tractoarele, plugurile și vitele de muncă să fie folosite la maximum. Să veghem ca toți să-și facă la timp desmiriștitul, să nu lăsăm pe chiaburi nicio clipă din ochii noștri și să dăm in vileag faptele lor mârșave. In felul acesta vom asigura sporirea producției agricole a anului viitor, una din condițiunile necesare in lupta pentru ridicarea nivelului de trai, pentru întărirea Patriei noastre, pentru construirea socialismului, pentru pace. Să fie intensificată munca de desmiriștit în plasa Craiova Cominiul Provizoriu al plășii Craiova, văzând că în campania de pregătire a recoltării a obținut rezultate bune, în campania de desmiriștit care are o importanță și mai mare s’a culcat pe laurii victoriei, crezând că acțiunea se va desfășura de la sine. Comitetele Provizorii comunale, profitând de ocazia ca nu mai simt controlate de nimeni, la rândul lor, au făcut și ele tot așa, ducând muncă numai din birou fără a mai lua contact cu terenul, mulțumindu-se a se baza numai pe datele aduse de paznicii câmpeni. Datorită acestui fapt, plasa Craiova se află codase pe județ în campania dezmiriștitului deoarece din cele 11.600 ha. programate pentru desmiriștit până în ziua de 29 Iunie nu se realizase decât 103 ha. Comitetul P. M. R. al plășii Craiova, trebue să sprijine in munca sa Comitetul Provizoriu al plășii, ca acesta la rândul lui, să-și poată intensifica munca de lămurire în massele țărănimii muncitoare pentru întovărășiri cu frsetae " SMT.-ului IM S^=7 CZ/* ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN PMR DOLJ ȘI AL COMITETULUI PROVIZORIU JUDEȚEAN SI ORĂȘENESC * ANul VII. NR. 1693/ 4 PAGINI 4 LEI SâMBătă 1 IUlie 1950 Pentru o recoltă îmbelșugată Grâul pe care l-am predat Statului este un pumn zdravăn în fața imperialiștilor americani și englezi Cu carele împodobite in verdeață, încărcate cu grâul ca aurul, țăranii muncitori din Lascăr Catargiu Dolj transportă la magazia de recepționare cotele obligatorii „Pentru o recoltă bogată pentru pace”, ei și-au îndeplinit cu cinste angajamentele luate. ________ ______ (Citiți reportajul în, pag. 3-a) Cu cinci zile înainte de termen (Dela corespondentul nostru Crețu Smarand, prin telefon).— Sub lozinca: „Să facem recoltarea la timp și fără nicio risipă”, țăranii muncitori din comuna Vârvor, până în seara zilei de 28 Iunie a. c., au secerat cele 1.157 ha. grâu cu cinci zile înainte de termenul fixat. Aceasta s-a putut realiza datorită sprijinului dat de organizația de bază și Comitetul Provizoriu, cât și dragostei țăranilor muncitori față de îndeplinirea cu cinste a planului de recoltare. Secerat și desmiriștit în acelaș timp Bah.La îndemnul organizației de Partid și al Comitetului Provizoriu comunal, țăranii săraci și mijlocași din comuna Braneț-Romanați, au început secerișul păioaselor, secerând suprafața de 9 ha., desmiriștind apoi și 4 ha. pe care le-au însămânțat cu porumb furajer. Incepându-se seceratul de grâu, în 2 zile s’a secerat o suprafață de 97 ha. C. RUSU Corespondent Recolta frumoasă a colectiviștilor de la Botoșești-Paia Membrii gospodăriei colective din Botoșești-Paia Dolj, însămânțând culturile leguminoase după metodele agrotehnice sovietice, au reușit să obțină realizări însemnate. Cele trei pogoane însămânțate cu cartofi au crescut în lujer de 60 cm. înălțime, având în cuib până la 50 bucăți cartofi. Greutatea unui cartof este de la 150 gr. până la 200 gr. Deasemeni și floarea soarelui Jdanov a crescut înaltă de 1,40 m., iar diametrul îl are de 25 cm. C. PETRACHE. Corespondent. Tractoriștii ajută țăranii muncitori la transportul batozelor pe anii Pătrunși de importanța ce o prezintă strângerea recoltei făcută la timp, tractoriștii de la S.M.T. Barca au transportat în mod voluntar 4 batoze și 4 locomobile din comunele plășii Barca în plasa Rojiște, distanță de circa 35 km., aducând prin aceasta o economie de aproape 15.000 lei țăranilor muncitori din plasa Rojiște. Așa au înțeles tractoriștii de la S.M.T. Bârca-Dolj, să ajute țărănimea muncitoare din plasa Rojiște. Se repară carele pentru Sub1 lozinca: „Să nu rămână niciun atelaj nereparat, până nu începe treieratul”, membrii gospodăriei colective „1907” din Măceșul de Sus Dolj, și-au amenajat un atelier de fierărie, înzestrat cu toate uneltele necesare. La acest atelier s’au reparat până în prezent 7 care, legate cu fier transportul grâului la arii și s’au ascuțit 24 fiare de plug ce vor fi întrebuințate în campania desmiriștitului. In această operațiune de reparat s’a evidențiat în mod deosebit fierarul Oprea Stănculescu, care a ucrat și noaptea pentru a putea da la timp carele reparate. • rv -----------------------------— in pag. 311 n. in nr-a Rapida înaintare a trupelor Nord-Coreene A fost forțată trecerea peste râul Han. 50 consilieri americani surprinși la Seul cilifi Sa folosim metodele agrotehnice în campania agricolă de vară Hotărîrea Consiliului de Securitate privitoare la problema coreeană nu are putere legală — Schimbul de comunicări între secretarul general al O.N.U. și Guvernul Uniunii Sovietice — Moscova, 30 (Agerpres). — TASS transmite: Secretarul general al Organizației Națiunilor Unite, Trygve Lie, a adresat ministerului de afaceri externe al U.R.S.S. următoarea comunicare: „Am onoarea să vă comunic următorul text al rezoluției adoptată de Consiliul de Securitate la cea de a 474-a ședință a sa, care a avut loc la 27 iunie 1950: „Consiliul de Securitate, stabilind că atacarea armată a Republicii Coreene de către trupele din Coreea de Nord constitue o violare a păcii, apelând la încetarea imediată a operațiunilor militare, apelând la autoritățile din Coreea de Nord să-și retragă imediat forțele sale armate la paralela 38, luând act din raportul comisiei Organizației Națiunilor Unite pentru Coreea că autoritățile Coreei de Nord nu au încetat operațiunile militare și nu și-au retras forțele armate la paralela 38 și că sunt necesare măsuri militare urgente pentru restabilirea păcii securității internaționale, luând act de apelul Republicii Coreene adresat Organizației Națiunilor Unite cu privire la măsuri imediate și eficace în vederea asigurării păcii și securității, recomandă membrilor Organizației Națiunilor Unite să acorde Republicii Coreene ajutorul necesar pentru a respinge atacul armat și a restabili pacea și securitatea internațională in această resiune”. Răspunsul Guvernului Uniunii Sovietice Moscova, 30 (Agerpres). —TASS transmite textul răspunsului guvernului sovietic la comunicarea d-lui Trygve Lie: „Secretarului general al Organizației Națiunilor Unite, d. Trygve Lie-New York Guvernul sovietic a primit din partea d-voastră textul rezoluției Consiliului de Securitate din 27 iunie, conținând un apel adresat membrilor Organizației Națiunilor Unite cu privire la necesitatea de a interveni în afacerile coreene în favoarea autorităților din Coreea de Sud. Guvernul sovietic constată că această rezoluție a fost adoptată cu șase voturi, cu participarea unui al șaptelea membru — reprezentantul Kuomintangului, Tsiang Ting Fu, — care nu are drept legal de a reprezenta China. Se știe că, în conformitate cu Charta O.N.U., pentru adoptarea hotărîrilor Consiliului de Securitate sunt necesare șapte voturi, între care cinci ale membrilor permanenți ai Consiliului și anume: Statele Unite, Anglia, Franța, U.R.S.S. și China. Se știe de asemenea ca atunci când s’a adoptat hotărîrea susmenționată doi membri permanenți ai Consiliului de Securitate — U.R.S S. și China — erau absenți. Se știe că, în conformitate cu Charta O.N.U., hotărîrile Consiliului de Securitate in chestiuni importante pot fi luate numai cu condiția unanimității tuturor celor cinci membri permanenți ai Consiliului și anume: Statele Unite, Anglia, Franța, U.R.S.S. și China. Ținând seama de cele declarate mai sus, este absolut limpede că menționata hotărîre a Consiliului de Securitate privitoare la problema coreeană nu are putere legală”. _______------ 1 Zilele Medicale Romino-Sovietice Ședința Secției de Științe Medicale a Academiei R. P. R. Cu prilejul Zilelor Medicale Româno-Sovietice, Academia R. P. R„ Secția de Științe Medicale, a ținut Miercuri după amiază o ședință. Ședința a fost prezidata de acad. Șt. S. Nicolau, secretar prim al Academiei R. P.R. Conducătorul delegației sovietice, Tihon Boldîrev, minitru adjunct al Sănătății al U.R.S.S., membru corespondent al Academiei de Științe din U.R.S.S., a făcut apoi comunicarea intitulată: „Noua etapă a microbiologiei sovietice”. A urmat la cuvânt prof. Alexei Zenin, membru al delegației sovietice, care a desvoltat comunicarea: „Tratamentul lupusului cu vitamina D, 2 combinată cu diatermo-coagularea”. Membra delegației sovietice, prof. Elena Ivanovna Voronțova, a făcut o comunicare despre „Principiile luptei împotriva silicozei”. S’au ținut deasemeni alte comunicări științifice. In Uniunea Sovietică succesele obținute în domeniul apărării sănătății poporului sunt rezultatul politicii Guvernului Sovietic și a Partidullui Comunist (bolșevic) al URSS. Mii de colective de savanți și profesori desvoltă, zi de zi, cuceririle științei medicale sovietice, cea mai înaintată din lume, jji