Inainte, septembrie 1951 (Anul 8, nr. 2050-2075)

1951-09-01 / nr. 2050

ORDIN AL COMITETULUI REGIONAL PMR ȘIUL SEPTULUI POPULAR REGIONAL DOLJ. Anul VIII. Nr. 2050 4 PAGINI 4 LEI Sâmbătă 1 Septembrie 1951 Să întărim activitatea comisiilor permanente ale Sfaturilor Populare în realizarea măreței opere de construire a socialismului, în care poporul nostru muncitor va duce o viață mai îmbelșugată și fericită, Sfaturile Populare constitue pârghii puternice. Experiența măreață a Țării Socialismului ne arată că organele cele mai largi de atragere a masselor la construirea socialismului în toate domeniile activității sunt Sovietele. Vorbind despre aceasta tovarășul Stalin a spus. ..Sovietele sunt expresia dictaturii proletariatului. Prin soviete trec toate măsurile de consolidare a dictaturii și de construire a socialismului”. După cum sovietele de deputați sunt baza politică a URSS forma superioară de Stat a dictaturii proletariatului, Sfaturile Populare sunt baza politică a regimului de democrație populară din țara noastră. Aceasta se datoreze tocmai faptului că ele atrag permanent pe oamenii muncii în conducerea directă a Statului, întrețin și desvoltă inițiativa creatoare a masselor largi populare. De la constituirea Sfaturilor Populare, Comitetele Executive ajutate de Comisiile permanente au reușit să înregistreze o serie întreagă de realizări în toate domeniile de activitate. Ele au ținut seamă de sarcinile mărețe puse de Planul Cincinal, de înfăptuire a politicei de socializare a industriei, de electrificarea țării, de transformarea socialistă a agriculturii precum și de a construi noi școli, cămine culturale, dispensare, case de naștere, locuințe pentru oamenii muncii, lichidarea analfabetismului, etc. Comitetul Executiv al Sfatului Popular orășenesc Craiova ajutat de comisiile permanente și primind propunerile acestora a întreprins o serie întreagă de măsuri menite să îmbunătățească condițiile de viață ale populației orașului. Iată că, Comitetul Executiv, la jntropinierea și ajutat de comisia sanitară a întreprins acțiunea de curățire a orașului de gunoaie. Deasemeni cu sprijinul comisiei permanente de urbanistică si au dus acțiuni de înfrumusețare a orașului, creinduse grădini și parcuri de odihnă in diferite puncte. Un alt exemplu care ne dovedește că deputații din comisii au ajutat Comitetul Executiv, este și cel din Terpezița raionul Craiova, unde fiecare deputat și activist al Sfatului Popular a avut sarcini concrete în timpul campaniei de vară, fapt care a dus la îndeplinirea sarcinelor înainte de termen. Dacă unele Sfaturi Populare au avut succese în activitatea lor, acest lucru se atribuie faptului că o parte din comisiile permanente și-au alcătuit planurile de muncă sprijinindu-se pe obiectivele principale prevăzute în planul de muncă al Comitetului Executiv al Sfatului Popular respectiv și a secțiunilor de resort, și nu au fost lăsate toate sarcinele pe seama Comitetului Executiv așa cum se întâmplă la Sfatul Popular regional Dolj. Aici unele comisii permanente cum ar fi Gospodării locale, nu și-a întocmit nici un plan de muncă, să vină cu propuneri sau să dea sarcini precise fiecărui deputat și membru al comisiei, sau un alt exemplu este acel al Comisiei Agricole care s’a rupt de activitatea campaniilor agricole. Lipsa de activitate și sprijin din partea unor comisii permanente a făcut să se îngreuneze activitatea Sfaturilor Populare. Iată de exemplu, comisia permanentă Gospodării locale a Sfatului Popular raional Băilești, nu a venit cu nici o propunere concretă în ceiace, privește amenajarea și întreținerea drumurilor care sunt destul de defectuoase în acest raion. In cadrul comisiilor permanente s’a observat că în ultimul timp nu există o preocupare pentru lărgirea comisiilor permanente, prin recrutarea a cât mai mulți specialiști și oameni ai muncii. Controlul îndeplinirii planului întocmai și la termenele prevăzute, trebuie să constituie o preocupare a tuturor Comitetelor Executive și un genere al comisiilor permanente, preocupare care să ducă la întărirea disciplinei în muncă, la desvoltarea inițiativei creatoare, la succesul deplin al luptei poporului nostru pentru pace și construirea socialismului în scumpa noastră Patrie. Președintelui Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze Mao tse Dun Pekin iă mulțumesc din toată inima în numele poporului român și al meu personal, pentru felicitările și urările ce ne-ați adresat cu ocazia celei de a 7-a aniversări a eliberăm patriei noastre de sub țagiul fascist, de către glorioasa Armată Sovietică condusă de marele Stalin. Din partea mea, urez viteazului popor chinez noi și mari victorii în construirea unei patrii libere și fericite și în lupta pe care o duce împotriva imperialiștilor americano-englezi, pentru ca forțele socialismului și ale păcii să triumfe în lumea întreagă. Prof dr. Cr. Parison Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române Primului ministru al Republicii Populare Mongole Cioibalsan .Vă rugăm să primiți mulțumirile Guvernului Republicii Populare Române și ale mele personal pentru călduroasele urări pe care ni le-ați adresat cu ocazia celei de a 7-a aniversări a eliberării României de către glorioasa Armată Sovietică. Er Petru Cioza Preștedin ele Consliului de Miniștri ari Republicii Populare Române In numărul de azi: — Să întărim activitatea comisiilor permanente ale Sfaturilor Populare, (pag. 1-a). — Vom da viață hotăririi partidului și guvernului cu privire la însămânțările de toamnă, (pag. 1-a). — In luptă pentru belșugul Cincinalului vor folosi experiența oamenilor sovietici, (pag. 1-a). — Din Țara Socialismului Victorios. (pag. 2-a). — Analiza Comitetului regio nal de partid Dolj in campania de treeriș și colectare, (pag; 3-a). i — S.M.T. Olari și-a realizat planul de formare a întovărășirilor. (pag. 3-a). — Un bun exemplu de organimizare a muncii in vederea recoltării bumbacului, (pag. 3-a). — Raportul cartierului general al Armatei Populare Coreene și a voluntarilor chinezi, (pag. 4-a). — In legătură cu telegrama de răspuns a lui Ridgway la mesajul lui Kim Ir Sen și Peng Teli Huai. (pag. 4-a). Vom da viață hotarîrii partidului și guvernului cu privire însămânțările Vineri dimineața, in fața Sfatului Popular din comuna Cernele, se adunaseră mai mulți țărani muncitori. Printre ei se afla și comunistul Aurică Vasile. Din vorbă în vorbă, oamenii prinseră a discuta despre, felul cum trebue să se pregătească pentru însămânțările de toamnă. — Chiar acum vreau să vă vestesc tovarăși, un lucru mare. Când Aurică Vasile, rosti aceste cuvinte și despăruiri ziarul „Scânteia” cu Hotarîrea partidului și guvernului cu privire la însămânțările de toamnă, ochii tuturor ce-l înconjurau se ațintiră asupra ziarului — l a citește tovarășe Vasile, să auzim îndrumările partidului și guvernului pentru ca în anul victor să scoatem recolte și mai îmbelșugate — prinse a vorbi țăranul sărac Iordache Ion. Rar și pe înțeles, comunistul Aurică Vasile, începu să citească Hotarîrea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri cu privire la însămânțările de toamnă. Fiecare cuvânt, fiecare frază erau ascultate cu deosebită dragoste de țăranii muncitori .Este o datorie patriotică pentru fiecare țăran muncitor si-nu îndeplinească planul de însămânțări, și să însămânțeze în termenele fixate de Ministerul Agriculturii și să aplice măsurile agrotehnice stabilite, contribuind astfel la întărirea și înflorirea Patriei noastre”. Aceste cuvinte rostite de Aurică Vasile au fost ascultate cu mult interes de țăranii muncitori. — Eu, după câte auzii, până acum, din cele citite din Hotărîre, îmi dau pe deplin seama de grija partidului și guvernului față de oamenii muncii de pe ogoare, de a obține recolte și mai bogate. — începu să vorbească țăranul sărac Iordache Ion. De aceia eu mă prind ca planul de cultură ce mi s’a înmânat deunăzi, să-l îndeplinesc întocmai. Pe suprafața de 0,5 ha. prevăzută s’o însămânțez cu grâu, și 0,25 ha. cu secară, eu am și pregătit să transport peste 10 care de gunoi de grajd. De pe acum cele 100 kgf. de grâu oprit pentru samanții îl vor da la zbor și apoi îi voi încerca puterea de inrobțire, ca atunci când vor veni tractoarele S.M.T. Cârcea, cu care am contract pentru arături să nu mai zăbovim. — Dacă e așa tovarășe Iordache nici noi nu ne lăsăm mai prejos — a fost răspunsul țăranilor muncitori Constantin Gherghina, The Iordache și Alexandru Terpeș. „Cu toții ne vom strădui să dăm viață sarcinilor ce ne stau în față din Hotarîrea partidului și guvernului” — au fost ultimele cuvinte pe care le-a rostit comunistul Aurică Vasile de toamnă Pregătiri intense în vederea însămânțarilor de toamna Muncitorii și tehnicienii secției Portărești a gospdăriei de stat din comuna Afumați, raionul Băilești, având sprijinul conducerii și neprecupețitul ajutor al organizației de bază, au trecut imediat după terminarea tetrișului să se ocupe de selecționarea semințelor necesare însămânțărilor de toamnă, în vederea asigurării unei recolte cât mai bogate. Apariția Hotărîrii Comitetului Central al PMR și a Consiliului de Miniștri al RPR privind pregătirea și executarea la timp și în bune condițiuni a însămânțărilor și arăturilor de toamnă, a găsit pe salariații acestei secții a gospodăriei de stat Afumați cu însemnate succese în muncă. Astfel, până la această dată ei au tiierat și înmagazinat cantitatea de 70.000 kgr. orz. Această muncă, datorită efortului depus a putut fi realizată în interval de trei zile. Pentru a da viață Hotărîrii partidului și guvernului, conducerea secției și salariații desfășoară cu intensitate munca de triprare și selecționare a cantității de 67.000 kgr. grâu, care va servi drept sămânță. Muncitorii acestei secții, sunt hotărîți, ca sub îndrumarea organizației de bază și cu sprijinul conducerii gospodăriei să dea o atenție deosebită învățămintelor din Hotărîre, executând înainte de termen sarcinile ce le revin pentru campania de toamnă, înțelegând să contribue astfel la asigurarea unei recolte bogata. N. BORCAN coresp. ie Succesele colectivului dela „Dobrogeanu Gherea Colectivul de muncitori și tehnicieni de la morile unite și mizeria „Dobrogeanu Gherea” din orașul Craiova, depun eforturi în muncă pentru îndeplinirea primului an al Cincinalului în 11 luni. In urma muncii depusă de agitatorii organizației de bază, s’a reușit de a fi angrenați în întrecerea socialistă, peste 90 la sută din muncitorii și tehnicienii întreprinderii. Folosind tot mai mult metodele avansate de lucru ale stahanoviștiilor sovietici, colectivul de la moara comercială Doljul a obținut o realizare de plan în procent de 106 la sută, evidențiinduse comunistul Bogdan Gh., responsabilul echipei a 2-a, Mixt Alexandru și Tarșev Petre care au depășit planul de producție cu 6 la sută. Această depășire a fost posibilă datorită aplicării metodei Ninei Nazarova de luare a mașinilor în primire pe bază de contract. Moara Craiovei ce produce măciniș țărănesc, fiind bine îngrijită de muncitorii morari și mecanici care muncesc neobosiți, a reușit să facă față cerințelor, în așa fel ca țărănimea muncitoare ce vine pentru a măcina, să nu aștepte zile întregi la moară. Datorită organizării muncii de a se lucra în trei schimburi, s-a putut realiza o depășire de plan cu un procent de 150 la sută. In fruntea acestor depășiri de plan este tovarășul Nedeianu Ion împreună cu colectivul său de muncitori, care a obținut o depășire de pilon în procent de 178 la sută. In acelaș timp productivitatea muncii pe întreaga întreprindere a crescut cu 6,6 la sută. In lupta pentru belșugul Cincinalului, vor folosi experiența oamenilor sovietici Hotarîrea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri, privind pregătirea și executarea la timp și în bune condițiuni a însămânțărior și arăturilor de toamnă, pune în fața țărănimii muncitoare sarcini de mare răspundere. Sporirea Ixllșugului Cin aiului nostru, cere să depunem eforturi deosebite pentru asigurarea belșugului, pentru întărirea luptei pentru pace. Delegația de colhoznici muncitori din S.M.T. și tehnicieni sovietici in domeniul agriculturii care a vizitat regiunea noastră, ne-a împărtășit din cunoștințele și experiența ei pentru a putea obține recolte bogate. Mihai Oprea, colectivist la GAC. Coțofenii din Față, Iancu Ioan, deputat de raion ca și mulți alți țărani muncitori din regiunea noastră și-au notat sfaturile prețioase date de oamenii srivivici. Ei vor folosi aceste sfaturi in campania de însămânțări așa cum vor face toți țăranii muncitori din Patria noastră care s’au convins că experiența oamenilor sovietici ne este călăuză în bătălia ce o dăm zi de zi pentru belșugul Patriei noastre, pentru pace. In clișeu. Primiți cu drag sic, delegații anticii , împărtășesc țăranilor muncitori, din comunede imritate din bogata lor exprința in domeniul agrictuiii. Din tarile de democrație populară Frumoasele succese ale unei brigăzi de strungari din Mukden Vestita brigadă de strungari din Mukden condusă de Maren Cian a anunțat îndeplinirea planului de producție pe luna iulie cu o lună înainte de termen și depășirea planului de producție cu 99,3 la sută. Lucrând cu multă gtrijă și printr’o repartizare mai bună a muncii, brigada a reușit să mărească randamentul mașinilor. In cursul ultimei luni, brigada a obținut patru noi recorduri în producție, ridicând productivitatea muncii de 2 6 ori. Aceste recorduri se datorase însușirii temeinice a metodei sovietice de tăiere rapidă a metalelor, întreaga brigadă a depus în cursul lunii iulie o zi de muncă voluntară în folosul fondului pentru voluntarii chinezi din Coreea. In urma apelului lansat de Kao Kan, președintele guvernului popular al Chinei de Nord-Est, brigada și-a luat angajamentul ca în cursul lunei August să mărească și mai mult producția. O expoziție agricolă la Czenstochowa (R. Polonă) Expoziția agricolă care s-a deschis la 12 August în orașul Czenstochowa (R. Polonă), a stârnit un viu interes în rândurile țărănimii muncitoare din această regiune agricolă. Persoanele care vizitează această expoziție privesc cu admirație frumoasele pavilioane standuri, în care se află numeroasese diagrame artistice, picturi, hărți în relief, etc. De asemenea, vizitatorii acordă o deosebită atenție modernelor mașini agricole sovietice, care, datorită ajutorului generos acordat de Uniunea Sovietică, sunt folosite pe o scară tot mai largă în agricultura țării. Un mare număr de vizitatori este atras de sutele de parcele model precum și de grajdurile în care fermele de stat expun vitele de rasă. Un deosebit interes stârnesc terenurile însămânțate cu orez, bumbac și numeroase alte plante care până în prezent nu au mai fost cultivate în R. Polonă. Expunerea experiențelor miciuriniste atrage de asemenea numeroși vizitatori. Centrul expoziției este ocupat de către pavilioanele consacrate mecanizării agriculturii, electrificării satelor, cultivării plantelor și creșterii vitelor. Desvoltarea comerțului de stat și cooperatist în Albania Comerțul de stat și cooperatist din RP Albania se desvoltă și se consolidează. Sectorul privat al comerțului se reduce necontenit. Dacă în anul 1948 sectorul de stat și cooperatist reprezenta numai 57,13 la sută, în anul 1950 el a crescut la 78,12 la sută. Construcția de locuințe la Praga Administrația populară a orașului Praga face necontenit eforturi pentru îmbunatățirea condițiilor de locuit ale muncitorilor. Din luna Mai 1945 și până în prezent administrația populară a orașului a organizat repararea a 4.600 clădiri cu peste 40.000 locuințe. In cursul anilor 1949 și 1950 s’au construit 4.400 locuințe noi. In a doua jumătate a anului 1951 a început construirea a 260 locuințe. Anul acesta vor fi terminate la Praga în total circa 1000 locuințe.