Inainte, noiembrie 1951 (Anul 8, nr. 2102-2125)

1951-11-01 / nr. 2102

ORGM DL COMITETULUI REGIOM PMR ȘI DL SFNTULUI POPULAR REG QNOL DOLJ 10 Anul VIII. NR. 21024 PAGINI 4 LEI Joi 1 Noembrie 1951 SĂ DESFĂȘURĂM LARG ACȚIUNEA DE LICHIDARE A NEȘTIINȚEI DE CARTE Nemărginite sunt perspectivele pe care Partidul și regimul nostru de democrație populară le-a deschis învățământului. Prin Hotărîrea sa din 16 August 1951, Partidul chiamă învățătorii, educatoarele și profesorii să lupte cu și mai mult avânt împotriva întunericului și neștiinței de carte. Azi, sute și mii de oameni ai muncii din Patria noastră, datorită posibilităților create de Partid, reușesc să scape de bezna neștiinței de carte în care s-au ținut vechile regimuri burghezemoșierești. Analizând posibilitățile locale și mergând pe linia lichidării tuturor greutăților, s’au programat pentru alfabetizare pe anul 1951—1952 de către secțiile de învățământ din regiunea Dolj un număr de 28.343 analfabeți. Dintre aceștia, 15.000 neștiutori de carte vor urma la ciclul I, iar 13.345 analfabeți vor urma în cursul acestui an ciclul II. Sarcinile mărețe pe care le ridică construirea socialismului în țara noastră, pun problema lichidării totale a analfabeismului și problema culturalizării masselor largi muncitoare, în cadrul revoluției culturale care se desfășoară în Patria noastră. Constructorul socialismului, al viitorului fericit al Patriei noastre, trebuie să fie înainte de toate un om cu o cultură înaltă, capabil să înțeleagă și să traducă in fapte mărețele sarcini pe care Partidul și Guvernul le pun în fața oamenilor muncii. Pentru a-și putea îndeplini sarcinile, secțiunea de învățământ de pe lângă Comitetul Executiv al Sfatului Popular regional Dolj și secțiunile de învățământ de la raioane, au luat o serie de măsuri organizatorice menite să asigure deschiderea noului an de alfabetizare în condițiuni mai bune decât anul trecut, învățând din experiența anului trecut, pornind de la adevărul că sarcina alfabetizării neștiutorilor de carte nu este o acțiune ce aparține exclusiv cadrelor didactice, ci ea este o problemă de Stat, secțiunile de învățământ au procedat la repartizarea de sarcini tuturor învățătorilor, având sprijinul Partidului și al organizațiilor de massă. Mergând pe linia strânsei colaborări, majoritatea secțiunilor raionale de învățământ au pregătit temeinic deschiderea noului an de alfabetizare. In raionul Băilești, Sfaturile Populare, în colaborare cu organizațiile de massă și sprijinite efectiv de organizațiile de bază și de Comitetul raional de Partid, s’au preocupat îndeaproape de problema alfabetizării, reușind să termine la timp toate pregătirile în vederea deschiderii cursurilor. După terminarea recensământului analfabeților, în acest raion s’a organizat în fiecare sat și comună, pe lângă școlile elementare, centre de alfabetizare cu indicatoare vizibile, încât fiecare neștiutor de care știe în prezent la ce centru va merge să învețe carte și chiar profesorul care-i va preda cursurile. Școlile și-au întocmit planul de muncă pe zile și ore, asigurându-se un control al acestei munci. Pentru asigurarea manualelor didactice și a rechizitelor necesare reșitunii’or de carte, în raionul Băilești s’au organizat, în cadrul căminelor culturale, trei serbări. Din fondurile realizate s’au procurat și distribuit analfabeților 812 abecedare pentru ciclul I, 1100 aritmetici pentru acelaș ciclu, iar pentru analfabeții care vor urma la ciclul II, s’au procurat și distribuit 442 manuale de limba română, 361 manuale de istorie, geografie și științele naturii, 1300 creioane și 1000 cadre. In raionul Sadova, care anul trecut a fost fruntaș în munca de alfabetizare, s’a reușit, datorită muncii cadrelor didactice, a organizațiilor de massă și sprijinul primit din partea Partidului, să se procure 1200 abecedare de ciclul I, 1200 aritmetici pentru acelaș ciclu și 800 rânduri complecte de cărți pentru ciclul II, astfel, problema cărților fiind rezolvată sută la sută. Sunt însă și multe cazuri în care unele Sfaturi Populare nu au privit cu suficientă atenție și seriozitate problema deschiderii cursurilor de alfabetizare. In comunele Racovița, Vâlsănești și altele din raionul Balș acțiunea de alfabetizare s’a dus în mod desorganizat, birocratic, Sfatul Popular raional considerând această acțiune ca o sarcină secundară. Aceiași situație se poate spune și despre secțiunea raională de învățământ Brahova, dlat și despre cadrele didactice din comunele Carpen, Gvardinița și Botoșești Pana. Pentru ca noul an școlar de alfabetizare să se desfășoare in bune condițiuni, cadrelor didactice le revine sarcina de seamă de a munci activ pentru lichidarea neștiinței de carte. In aceiași măsură organizațiile de massă, cum ar fi U.T M. ul, U.F.D.R.-ul A.R L.U.S. ul, Societatea pentru Răspândirea Științei și Culturii și in special Sfaturile Populare sub îndrumarea organizațiilor de bază, vor trebui să depună eforturi pentru ca niciun neștiutor de carte să nu rămână în afara cursurilor de alfabetizare, popularizând, prin toate formele de agitație, această măreață acțiune întreprinsă de Guvern și Partid. -—— -------- - — Crește numărul celor ce vor învăța carte in regiunea Dolj Regimurile Burghezo - moșierești în dorința lor de a exploata cât mai mult pe oamenii muncii au ținut în bezna neștiinței de carte masele largi ale poporului muncitor. Grija partidului nostru și a regimului de democrație populară față de oamenii muncii s’a manifestat și în această direcție. Anual în fiecare regiune a țării au fost alfabetizați, cu sprijinul acordat de partid, mii și zeci de mii de neștiutori de carte. Anul acesta ln regiunea Dolj, tn urma recensământului făcut, vor urma la cursurile de alfabetizare, la ciclul I, un număr de peste 100.Q00 oameni ai muncii de la orașe și sate. La ciclul ÎI vor continua să învețe un număr de 13.345 neștiutori de carte care au absolvit cursurile ciclului I anul trecut. In vederea deschiderii cursurilor de alfabetizare, care va începe la 1 Noembrie, mobilizate de organizațiile de partid, cadrele didactice desfășoară o vie activitate pentru a lămuri pe neștiutorii de carte asupra importanței frecventării regulate a cursurilor. Pentru buna desfășurare a acțiunii de alfabetizare, în regiunea Dolj au fost antrenați un număr de 3000 cadre didactice care vor face ca neștiutorii de carte să poată feri și citi. In numărul de azi ! — Să desfășurăm larg acțiunea de lichidare a neștiinței de carte, (pag. l-a). — Un sfert din populația globului a semnat Apelul Consiliului Mondial al Păcii, (pag. l-a). — Pun în funcțiune o uzină electrică proprie, (pag. l-a). — In întâmpinarea Congresului fruntașilor din gospodăriile agricole colective, (pag. 1-a). ■— Realizările și oamenii unui colhoz milionar, (pag. 2-a). — „Săptămâna Muzicii Sovietice” Concertul Nr. 2. (pag. 2-a). — „Ștafeta Păcii”, (pag. 3-a). — „Din experiența P. C. (b). ai Uniunii Sovietice” să îmbunătățim practica de organizare a adunărilor de partid, (pag. 3-a). — Conferința economică internațională se va tine la Moscova în Aprilie 1952. (pag. 4-a). —• In preziua deschiderii sesiunii Consiliului Mondial al Păcii, (pag. 4-a). — Planul Schuman întâmpină împotrivire în Belgia. (pag. 4-a). Un sfert din populația globului a semnat Apelul Consiliului Praga 30 (Agerpres). — Tass transmite: In ziua de 29 Octombrie, secretariatul Consiliului Mondial al Păcii a dat publicității un comunicat la care se arată că un sfert din populația globului a semnat Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. In comunicat se subliniază că la cursul campaniei pentru o întâlnire a reprezentanților celor cinci mari puteri în vederea încheierii unui Pact al Păcii deschis tuturor statelor, care a început în conformitate cu Apelul Consiliului Mondial al Păcii și care se desfășoară în toate țările, au și fost strânse 562.083.383 semnături. Potrivit datelor primite, încă incomplete, până la 15 Octombrie a fost strâns în diferite țări următorul număr de semnături: RP Albania — 865.885; Algeria — 100.000; Argentina — 1.500.000; Australia — 67.425; Austria — 842.153; Belgia — 387.500; Brazilia — 1.493.725; RP, Bulgaria — 5.627.000; Birmania — 129.830; Marea Britanie — 833.342; Canada — 270.000; Chili —500.000; RP Chineză — 344.053.057; Columbia — 10.000; Coreea — 7.047.821; Costa Rica — 34.000; Cuba — 786.778; Cipru — 103.824; R. Cehoslovacă — 9.020.522; Danemarca — 124.724; Egipt — 22.000; Elveția — 50.000; Finlanda — 525.000; Franța — 8.000.000; Germania (referendum popular împotriva remilitarizării Germaniei și pentru un Pact al Păcii) — 13.588.002; Guatemala — 65.073; India —1.200.000; Indonezia — 536.000; Irak — 12.000; Iran — 1.920.000; Israel — 201.337; Italia — 14.353.842; Japonia — 5.693.301; Liban — 170.000;Mexic — 160.000; RP Mongolă — 633.877; Noua Zeelandă — 10.000; Norvegia — 40.000; Olanda — 282.532; Peru — 5.578; R. Polonă — 18.053.000; Portugalia — 40.000; Porto Rico — 20.000; Republica Populară Română — 11.060.141; Spania — 350.000; Suedia — 248.580; Siria — 205.000; Tailanda — 152.531; Transiordania — 12.000; Triest — 80.000; Tunisia — 100.000; Uniunea Sud-Africană — 5.000; Uruguay — 215.000; RP Ungară — 7.148.000; URSS — 96.729.946; Venezuela — 36.000; Vietnam — 6.362057, Mondial al Păcii In cinstea zilei de 7 Noembrie Pun în funcțiune o uzină electrică proprie Efortul depus de muncitorii și tehnicienii de la „Tăbăcăria Bucovăț”, pentru a face ca întreprinderea lor să producă materiale cât mai multe și cât mai bune, dă pe zi ce trece roade tot mai bogate. Problema aprovizionării cu energie electrica a dat mult de gândit muncitorilor de la această întreprindere, pentru că uzina electrică a orașului nu putea să le furnizeze curentul electric necesar pentru punerea în funcțiune a mașinilor de care depinde producția. Organizația de partid, sindicatul și direcțiunea luând în discuție această problemă, a trecut în mod practic la luarea unor mărfuri. In întreprindere, au fost aduse două motoare electrice, unul de 60 H.P. și altul de 45 H.P. In mai multe zile de muncă voluntară, muncitorii de la „Tăbăcăria Bucovăț” au construit un local unde au fost instalate motoarele electrice. Prin efortul depus de mecanicul Bălan Ștefan, membru de partid, de strungarul Landman Iosif, și de mecanicii Mihai Constantin, Timoftei Harhati , alții, motorul electric de 60 H.P. a fost pus în funcțiune. In momentul de față muncitorii de la „Tăbăcăria Bucovăț” se străduesc a pune în funcțiune și motorul electric de 45 H P. Pentru a întâmpina cu cea mai frumoasă realizare ziua de Noembrie, muncitorii de la „Tăbăcăria Bucovăț” și-au luat angajamentul ca, în cinstea acestei zile, să pună complect în funcțiune noua lor uzină, întâmpinând ziua de 7 Noembrie prin înzestrarea întreprinderii cu uzină proprie, muncitorii de la Bucovăț asigură buna funcționare a întreprinderii lor pentru ca aceasta să se achite de sarcinile pe care Cincinalul i le pune în față. Aplică metodele stahanoviștilor sovietici Tot mai mare este numărul muncitorilor și tehnicieni 101 de la fabrica I. C. Frimu-confecții din Craiova care, stimulați de Hotărîrea partidului și guvernului cu privire la stahanoviștii și fruntașii în producție, aplică pe scară tot mai largă metodele stahanoviștilor sovietici, obținând succese însemnate în producție. Metoda de lucru în bandă a stahanovistului Nicolaev este acum aplicată de peste 300 muncitori. In urma aplicării acestei metode muncitorii au obținut o depășire de plan de 5 la sută, până la data de 29 Octombrie. Calitatea produselor fabricate a fost depășită cu 1 la sută peste sarcina planificată. Deasemieni muncitorii și tehnicienii care și-au luat angajamentul de a face o economie de 100.000 lei la materie primă, au reușit să obțină o economie de 181.756 lei la stofe, ață și altele. Cele mai însemnate economii sunt realizate de muncitorii de la sala de croit, ca de exemplu: comunistul Tudoroiu Marin, Gogu Dumitrescu și comunistele Măgureanu Paraschiva, Caravaleș Patelis, Constantinescu Aneta și Constantin Lucreția. In fruntea depășirilor se găsesc bandele de lucru d V-a și a I-a din care face parte colectivul de tineret la frunte cu utemiștii Ureche Ion, Cave Constantin și Bărbulescu Ion, care au realizat 40 la sută peste normă. La fel utemista Arman Fănța, Ganea Dumitru și Staicu Dumitru din banda a V-a ce și-au depășit norma cu 45 la sută, dând totodată lucru de bună calitate. In întâmpinarea Congresului fruntașilor din gospodăriile agricole colective Scrisoarea membrilor gospodăriei agricole colective „Ilie Pintilie“ din comuna Farcașele, raionul Caracal, către tovarășul GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ, secretar general al C. C. al P. M. R. IUBITE TOVARĂȘE GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ. Noi, membrii gospodăriei agricole colective „Die Pintilie” din comuna Fărcașete, raionul Caracal, regiunea Dolj, întruniți la adunare generală, aducem mulțumirile noastre călduroase Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român cât și Dvs. personal iubite tovarășe Gheorghe Ghieorghiu-Dej, pentru inițiativa convocării primului Congres al fruntașilor din gospodăriile agricole colective din țara noastră, care se va ține la luna Noembrie. Dâmdu-ne cu toții seama de importanța acestui Congres pentru noi colectiviștii la lupta pentru întărirea gospodăriilor agricole colective, noi, membrii gospodăriei agricole colective „Die Pintilie” din comuna Fărcașete, ne luăm următoarele angajamente: — Vom termina recoltarea sfeclei furajere până la 1 Noembrie. — Vom termina arăturile de toamnă până la Noembrie. — Vom termina construirea saivanului pesnu cele 260 oi, până la 30 Noembrie a.c. — Vom întări brigada permanenta de producți și vom activiza echipele, pentru ca colectiviștii s participe cu toții la muncă. — Vom întări învățământul de partid din ocdrul gospodăriei, pentru ca, cunoștințele participanților să fie mereu crescânde, în numele adunării generale a gospodăriei agricole colective „Vi © Pintilie” din comuna Fărcașe, NICOLAE POPA, președinte. P. CREȚESCU, secretarul organizației de bază. ION CALOTA, brigadier. Din tarile de democrație populară Crește producția de zahăr în R. P. Chinezi Se prevede că producția totală a rafinăriilor de zahăr din RP Chineză va depăși anul acesta cu 51 la sută producția din 1949. Producția a crescut mai ales în China de Sud și de Nord-Est, care sunt cele mai bogate regiuni producătoare de sfeclă și trestie de zahăr. O înaltă productivitate și o organizare mai bună a muncii au făcut ca producția de sfeclă de zahăr a fabricii din Șante în provincia Guandum să crească cu aproape 50 la sută în ultimii doi ani. Acesta arată ce rezultat poate da folosirea rațională a mijloacelor existente pentru spoirea producției. In bogatele plantații de zahăr din China de Sud și de Nord-Est s-au înființat stațiuni experimentale și pepiniere. Aceste stațiuni desfășoară o vastă activitate pentru îmbunătățirea continuă a metodelor de cultivare a zahărului. Numeroase angajamente ale muncitorilor bulgari în cinstea aniversării Revoluției din Octombrie In R. P. Bulgaria iau o amploare din ce în ce mai mare întrecerile socialiste în cinstea celei de a 34-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Constructorii din Dimitrovgrad și-au luat angajamentul să întâmpine marea sărbătoare a oamenilor muncii din toată lumea prin punerea în funcțiune a uzinei de azot și îngrășăminte minerale „Stalin”, un gigant al industrie bulgare. In prezent ei au terminat montarea utilajului. Importante succese au fost obținute la fabrica de textile din Gabrovo, care a realizat deprecum planul său anual de producție cu 159 la sută. Intrebuințând avansatele metode de lucru stahanoviste și folosind în mod științific tehnica, muncitorii de la această fabrică au sporit considerabil productivitatea muncii. Educarea cadrelor în industria cehoslovacă Organizațiile locale ale Partidului Comunist Cehoslovac și sindicatele manifestă o deosebita grijă pentru ridicarea continuă a nivelului profesional al muncitorilor și specialiștilor. In acest scop, în întreprinderile industriale se lărgește într’una rețeaua școlilor profesionale de pe lângă fabrici și uzine. Dacă în anul 1946 existau numai 22 de astfel de școli, către sfârșitul anului trecut numărul lor întrecea cifra de 1.600. Și anul acesta numărul școlilor a crescut considerabil. Numai în industria carboniferă, in primul semestru al anului curent și-au ridicat nivelul profesional în aceste școli de muncă circa 33.000 persoane. In școlile profesionale de pe lângă întreprinderile pentru construcția de mașini au absolvit aceste cursuri în aceeași perioadă 15.000 de bărbați și 9000 de femei. Anul acesta s-au creat multe școli noi de udarmie, care se organizează după exemplul școlilor stahanoviste sovietice,