Inainte, martie 1953 (Anul 10, nr. 2509-2535)

1953-03-01 / nr. 2509

Anul II Nr. 2509 | Duminică 1 Martie 1953 ! 4 PAGINI — 20 BANI Să pornim cu avânt la însămânțări! Nu de mult a apărut comunicatul Ministerului Agriculturii în care sunt fixate zonele, epocile și urgențele de însămânțare. Din acest comunicat reese clar că o mare parte din raioanele regiunii noastre cum ar fi Corabia, Caracal, Gura Jiului, Bănești, Balș, Calafat, Cuj- Opii, etc., cad în zona II a D ’aceea, imediat după ce pământul s’a svânt gît ele trebuie să înceapă însămânțatul grâului de primăvară, secarei, ovăzului, mazărei și altor plante. Declanșarea la timp și cu toate forțele a campaniei de însămânțări are o mare însemnătate economică și politică. Din recolta anului acesta vor fi aprovizionați din plin oamenii muncii de la orașe cu alimente și se va asigura materia primă din abundență pentru industria noastră socialistă. Timpul favorabil din ultima vreme a creat condiții prielnice începerii insămânțărilor. In afară de aceasta, succesele obținute în ceiace privește mecanizarea agriculturii au creat și ele condiții favorabile pentru îndeplinirea la timp și în bune condițiuni a însâmânțărilor. Nenumărate S.M.T.-uri din regiunea Craiova ca Bănești, Olari, Plopșor, etc., au fost înzestrate cu tractoare noi de tip K.D. 35, ce vor face ca roadele ogoarelor noastre să fie din ce în ce mai bogate. • In comunele, gospodăriile agricole de stat și colective unde organizațiile de bază și sfaturile populare au acordat atenția cuvenită acestei campanii, unde s’au pregătit din timp toate condițiile premergătoare, însămânțările au și început. Așa de pildă, în primele zile după topirea zăpezii, la gospodăria de stat Tâmburești și gospodăria colectivă ,,Înainte” din Coțofenii din Față s’a și însămânțat un mare număr de hectare cu ovăz, mazăre, și s’au executat arături timpurii de primăvară. Un mare rol în reușita la timp a campaniei de însămânțări îl are pentru regiunea noastră chemarea la întrecere patriotică, către toate raioanele și comunele, lansată de raionul Calafat. Nu trebuie pierdută nicio clipă din timpul prețios care ne stă în față. Oamenii muncii trebuie să tragă învățăminte prețioase din anii trecuți, când recoltele însămânțate timpuriu au dat minunate rezultate. Organele de partid și sfaturile populare trebuie să combată cu tărie poziția dăunătoare a uinor elemente care așteaptă așa zisa „desprimăvărare generală” și să arate că situarea pe această poziție nu poate decât să dea apă la moară dușmanului de clasă. Comitetele raionale de partid, organizațiile de bază sătești, fiecare comunist și agitator, trebuie să-și îndrepte atenția spre îndeplinirea la timp a planului de însămânțări, să axate și să mobilizeze pe fiecare țăran muncitor, pentru a folosi minuțios timpul bun de muncă. Organizațiile de bază sătești au datoria să mobilizeze pe fiecare om al muncii de a întrebuința just orice tractor, atelaj, semănătoare, etc., folosindu-se din plin, conform normelor stabilite pentru fiecare in parte. Comitetele de partid raionale și comitetele executive ale sfaturilor populare au de asemenea datoria să execute un control riguros asupra mersului însămânțărilor. Comunele trebuiesc împărțite în sectoare cu responsabili din rândurile deputaților sfaturilor populare, care să controleze în fiecare zi cum se îndeplinesc sarcinile de plan. Organizațiile de partid trebuie săi antreneze țăranii muncitori în întrecerea patriotică, având ca obiectiv central efectuarea la timp șiei bune canditimi a lucrărilor de primăvară. Comuniștii, membrii organizațiilor de massă, deputații, trebuie să fie cei dintâi care să iasă la însămânțări, constituind pilde demne de urmat pentru țăranii muncitori. Chezășia recoltelor bogate o constituie aplicarea pe scară tot mai largă a înaintatelor metode agrotehnice. De aci decurge în mod logic sarcina de mare răspundere ce revine organelor agricole și mai ales inginerilor și tehnicienilor. „Avem nevoie de agronomi —• a spus tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej în Raportul prezentat in ședința plenară a C.C. al P.M.R. din 3—5 Martie 1949 — fără agronomi nu poate exista agricultură științifică, o agricultură socialistă”. De aceea, aceștia trebuie să lupte din răsputeri împotriva svonurilor băbești, a rutinei și a practicei vechi, la adăpostul cărora se ascund de multe ori uneltirile dușmanului de clasă. Inginerii agronomi și tehnicienii trebuie să fie purtătorii noului în știința și practica agricolă, să mobilizeze țărănimea muncitoare la lupta pentru obținerea unor recolte cât mai bogate, să aplice mai ales în practică învățămintele trase de la recenta consfătuire pe țară a cadrelor din agricultură. Paralel cu campania de însămânțări, trebuie desfășurată larg mumtca pentru creerea de noi întovărășiri agricole prin care să se dea posibilitate țărănimii muncitoare, să-și lucreze pământul în comun și cu mașinile statului. Acolo unde ele se găsesc deja formate, organizațiile de bază trebuie să îndrume comitetele de conducere, să folosească just toate mijloacele de muncă și să ia mai ales măsuri pentru aplicarea temeinică a minimelor agrotehnice. Gospodăriile colective din întreaga regiune trebuie sa fie fruntașe la însămânțări. Organizațiile de partid și sfaturile populare trebuie să sprijine din toate puterile tinerele gospodării colective, să le ajute la organizarea muncii, astfel ca toți colectiviștii să cunoască sarcinile ce le stau în față. Odată cu aceasta trebuiesc create condiții ca toți colectiviștii să participe la muncă, astfel ca niciun petec de pământ să nu rămână neînsămânțat. Comuniștii din gospodăriile colective au datoria de a fi cei dintâi la muncă și de a contribui la organizarea întrecerii socialiste între brigăzi și echipe, baza succesului in orice acțiune. Organizațiilor de bază din gospodăriile de stat și S.M.T.-uri le revine sarcina de a mobiliza pe tractoriști, pe ingineri și tehnicieni, pentru ca aceștia să lupte din toate puterile în vederea ducerii, la bun sfârșit a campaniei insămânțărilor. In acest scop, ei vor antrena tractoriștii în întrecere socialistă și în aplicarea metodelor de lucru ale tractoriștilor din Uniunea Sovietică, pentru lucrări de bună calitate, pentru reducerea prețului de cost la hantru, etc. Toate acestea se pot realiza cu ușurință aplicând tot mai mult metoda vestitului stahanovist sovietic Ivan Buneev, de lucru după graficul orar. Nu trebuie uitat nicio clipă că munca de însămânțări se face în condițiile unei ascuțite lupte de clasă. Orice manifestare a dușmanului trebue demascată, zdrobită și combătută cu tărie, la timp, înainte ca ea să poată face rău. îndeplinirea campaniei însămânțărilor de primăvară la timp și în bune condițiuni, va fi un minunat prilej de trecere în revistă a forțelor cu care țărănimea muncitoare luptă pentru a contribui la îndeplinirea sarcinilor de plan ale cincinalului in patru ani. Im interior al ziarului: " Conferința regională a Asigurărilor Sociale, (pag. 2-a). "— Subfiliala S.R.L.G. Caracal sprijină acțiunea de pregătire a campaniei insămânțărilor de primăvară. (pag. 2-a). Pentru îmbunătățirea activiitații stațiilor de radioficare din regiunea Craiova. (pag. 2-a). — Pentru o mai temeinică cunoaștere și folosire a mașinilor și utilajului la fabrica „Electroputere”. (pag. 3-a). — Raionul Corabia a rămas în urmă cu pregătirile pentru însămânțări. (pag. 3-a). — Colectiviștii și-au organizat temeinic munca. (pag. 3-a). — Mai mult sprijin cursului seral de partid din gospodăria agricolă colectivă „Drumul lui Lenin” din comuna Cetate, (pag. 3-a). — Comentar extern. — Agresorii imperialiști vor da socoteală în fața popoarelor pentru crimele săvârșite în Coreea, (pag. 4-a). — Sesiunea Comitetului Executiv al Federației Sindicale Mondiale. (pag. 4-a). Nota Ministerului afacerilor externe al R. P. Bulgaria adresată ambasadei iugoslave la Sofia. (pag. 4-a): La lupta pentru o înaltă productivitate a muncii, pentru creșterea bunei stari a celor ce muncesc . Norme noi în pas cu posibilitățile noastre Dintr’un mic atelier de reparații, așa cum era pe timpul patronului hrăpăreț Filculescu, actuala întreprindere metalurgică „Octombrie Roșu” din orașul Craiova a crescut și s’a dezvoltat zi de zi, datorită sprijinului primit din partea partidului și guvernului nostru. Pentru ca producția și productivitatea muncii să crească necontenit, în această întreprindere au fost aduse și instalate mașini noi, au fost perfecționate cele existente, iar majoritatea muncitorilor stahanoviști și fruntași în producție, cu sprijinul tehnicienilor și al organizației de bază, au introdus numeroase dispozitive, raționalizări și inovații care au făcut ca întreprinderea „Octombrie Roșu” să-și îndeplinească și depășească lunar sarcinile de plan în mod simțitor. Aplicarea minunatelor metode de lucru ale oamenilor sovietici, extinderea metodei de tăere rapidă a metalelor, Bâkov-Bortkevici, organizarea locului de muncă după metoda ajutorului de maistru Vladimir Voroșin, au permis stahanovistului Măriuța Dumitru să lucreze în contul anilor viitori, dând zilnic câte 2-3 și chiar mai multe norme peste plan. Zilele trecute în cadrul unei ședințe la care au luat parte numeroși stahanoviști și fruntași in producție, stahanovistul strungar Măriuța Dumitru a cerut să i se dea cuvântul. Cu această ocazie, el a cerut reexaminarea normelor umflate ce nu mai corespund în momentul de față și printre altele a spus: „Am stat și m’am gândit adânc asupra celor ce vreau să vă spun. In întreprinderea noastră în ultimul timp au crescut cadre noi de muncitori. Datorită ridicării gradului de calificare, muncitori cum ar fi atemistul Bucur Gheorghe, mecanicul auto Ghidiceanu Adrian și mulți alții ca ei au dat zilnic câte două și chiar mai multe norme într-un schimb. Au existat cazuri când muncitori fruntași din întreprinderea noastrei au realizat chiar și câte 5-6 norme zilnice în 8 ore de muncă. Asemenea depășiri de normă obținute datorită creșterii nivelului tehnicității, introducerii de noi metode de muncă și reutilării întreprinderii noastre cu utilaj de cel mai modern tip, nu mai corespund intereselor noastre, ale oamenilor muncii, care luptăm pentru reducerea prețului de cost al produselor ce le fabricăm. Pentru a fi în pas cu noile noastre victorii pe frontul construirii socialismului și a contribui la înflorirea continuă a patriei noastre, cer ca la lucrările ce le execută timpul de lucru să fie redus cu 15 la sută”. lor Propunerea reexaminării normene corespunzătoare, făcută de către stahanovistul Măriuța Dumitru, a fost îmbrățișată cu multă căldură și de alți muncitori. Astfel, pe baza succeselor obținute până acum, stahanovistul Bucur Gheorghe a cerut să i se reducă timpul de lucru la lucrările ce le execută cu 20 la sută, iar muncitorul Griță Dumitru a cerut reducerea timpului cu 30 la sută. La întreprinderea metalurgică Octombrie Roșu” din orașul nostru, muncitorii din toate secțiile discută pe locul de producție rol examinarea normelor nereale și în însuflețite adunări ei se angajează a munci cu timpi de lucru reduși, pentru a aduce astfel o cât mai prețioasă contribuție la îndeplinirea planului cincinal în patru ani, la creșterea productivității muncii, la ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc din scumpa noastră patrie, Să asigurăm succesul campaniei agricole de primăvară! Pentru obținerea unei recolte cât mai bogate în acest an, care să contribuie la asigurarea hranei poporului nostru muncitor, colectivele S.M.T.Goliadin, Constanța și gospodăriei agricole de stat Periș-București au adresat tuturor muncitorilor, tractoriștilor, tehnicienilor și inginerilor din S.M.T.-uri și gospodării agricole de stat, chemări la întrecere în vederea realizării sarcinilor de frunte ce le stau în față pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani. Sub îndrumarea organizațiilor de bază, organizațiile sindicale din S.M.T.-urile și gospodăriile agricole de stat din regiunea Craiova, au datoria de a organiza pe baze temeinice, întrecerea socialistă, să sprijine și să stimuleze desfășurarea bătăliei pentru o re voltă cât mai bogată. _______________ Angajamentele muncitorilor de la G.A.S. Chemarea tractoriștilor Periș-București de la S.M.T.-Cobadins-Constanța Cu ocazia înmânării Steagului Roșu de Producție pe țară Gospodăriei Agricole de Stat „N. Bălcescu”-Periș regiunea București, muncitorii și tehnicienii acestei gospodării s-au hotărît să depășească planul de producție pe anul 1953 și să cheme la întrecere socialistă pentru îndeplinirea aceluiaș obiectiv pe muncitorii și tenicienii de la toate gospodăriile agricole de stat din țară. Muncitorii și tehnicienii de la Gospodăria Agricolă de Stat din Periș s’au angajat să termine lucrările din campania de primăvară cu cinci zile înainte de termenul fixat pentru culturile de câmp și până la 1 Mai pentru sectorul pomi-viticol. Prin folosirea justă a mașinilor și tractoarelor, muncitorii și tehnicienii s’au angajat să facă economii de carburanți în procent de 5 la sută și să reducă prețul de cost al lucrărilor cu 10 la sută. In acest scop, ei vor folosi metoda graficului orar a stahanovistului sovietic Ivan Buneev. Deasemeni se vor alcătui 5 agregate de câte 3 semănători în vederea creșterii productivității tractoarelor și mașinilor agricole. Muncitorii și tehnicienii de la Gospodăria Agricolă de Stat din Periș s-au angajat ca prin folosirea metodelor agrotehnice înaintate ale muncitorilor din sovhozurile din Uniunea Sovietică să obțină producții sporite la toate culturile. Ei și-au luat angajamentul să producă mari cantități de legume timpurii prin transplantarea a 2.500.000 fire de răsad cultivate în culturi nutritive și 2.000.000 fire răsaduri târzii pe o suprafață de 100 hectare.In acelaș timp vor fi însămânțate 60 ha, porumb în cuiburi așezate în pătrat, iar pe o suprafață de 200 hectare vor fi date îngrășăminte stadiale în scopul măririi producției de cereale. Conducerea gospodăriei și comitetul de întreprindere vor sprijini întrecerea socialistă, creând cele mai bune condiții de muncă, stimulând pe stahanoviști și pe fruntașii în producție astfel ca întrecerea să contribue din plin la realizarea înainte de termen și în cele mai bune condițiuni a muncilor agricole de primăvară, pentru o recoltă bogată. Hotărîți să lupte cu dârzenie pentru executarea la timp și în bune condițiuni a campaniei agricole de primăvară ca să contribue la obținerea unei recolte bogate în anul 1953 — an hotărâtor pentru îndeplinirea planului cincinal în 4 ani, colectivul de tractoriști, muncitori, tehnicieni și funcționari de la S.M.T.Cobadin, regiunea Constanța, îndrumați de organizația de bază și cu sprijinul comitetului de întreprindere au hotărît într’o ședință sindicală să intensifice întrecerea socialistă și să cheme la întrecere colectivele de tractoriști, muncitori și tehnicieni din toate stațiunile de mașini și tractoare. Muncitorii și tehnicienii de la S.M.T.Cobadin și-au propus următoarele obiective de întrecere: — Să termine lucrările agricole de primăvară cu 7 zile înainte de termen și să depășească sarcina de plan pe campanie cu 50 la sută, să realizeze economii de carburanți de 15 la sută prin reducerea consumului pentru fiecare cantru executat, etc. Deasemeni, colectivul S.M.T.Cobadin s’a angajat să respecte minimele agrotehnice și să execute lucrări de bună calitate pe terenurrile gospodăriilor agricole colective și ale întovărășirilor agricole, respectând contractele încheiate cu ele, ajutându-le să-și sporească producția la hectar cu cel puțin 30 1a sută. Pentru îndeplinirea acestor obiective, colectivul S.M.T.Cobadîn va lua următoarele măsuri tehnico - organizatorice: — Va desfășura larg întrecerea socialistă pentru folosirea întregii capacități de lucru a mașinilor și tractoarelor, va aplica cu strictețe normativul de îngrijiri tehnice și reparații Muncitorii și tehnicienii vor folosi atât la arat cât și la semănat metoda graficului orar a stahanovistului sovietic Ivan Bujneev. Pentru aceasta, comitetul de întreprindere și organele de conducere ale S.M.T.Cobadin s’au angajat să creeze condiții pentru dezvoltarea întrecerii socialiste, să stimuleze pe stahanoviști și fruntașii în producție prin popularizarea rezultatelor obținute și a metodiioor de muncă folosite. Au început însămânțările Pregătindu-se temeinic în vederea campaniei vnsămânțărilor de primăvară, membrii gospodăriei agricole colective „înainte” din Gorofenii din Față raionul Filiași, și-au reparat plugurile, grapele, semănătorile, și-au asigurat și condiționat semințele conform prevederilor Hotărârii guvernului și partidului din 6 Februarie a. c. In ziua de 24 Februarie a., după ce au constatat că terenul permite a fi lucrat în bune condițiuni, membrii gospodăriei agricole colective din Coțofenii din Față, au pornit la însămânțarea primelor culturi Până acum, ei au și însemnețat 0,50 ha, cu orz, 0,12 ha, cu cartofi, 1 ha, cu ovăz, etc. Comuna Sfatul popular al comunei Vela a luat din timp măsuri pentru executarea tuturor pregătirilor în vederea fnsămânțărilor de primăvară, respectând întocmai prevederile Hotărîrii guvernului și partidului din 6 Februarie a.a Până la data de 20 Februarie, au fost reparate toate uneltele agricole ale țăranilor muncitori din comună, cât și cele ale țărănilor muncitori din satele Suhar, Gubaucea și Bucovicior care aparțin de această comună. Totodată, sfătul popular, prin agenții agricoli din comună și de la sate, a distribuit planurile de cultură la timp, așa încât fiecare țăran muncitor știa ce are de însămânțat în primăvara acestui an. Tot în cadrul pregătirilor pentru însămânțări, în comuna Velatfon a făcut probele de germinație a semințelor ce vor fi aruncate sub brazdă. Rezultatul probelor a fost de 98 la sută la porumb, iar la orz și ovăz de 100 la sută. Terminând pregătirile, țăranii muncitori diin comuna Vela sunt gata de a porni cu tot avântul la executarea campaniei însămânțărilor de primăvară. JAIRAN MA5JAEU, coresp. Vela este gata cu pregătirile Pregătesc ogoarele Terminând pregătirile în vederea însămânțărilor de primăvară în ceia ce privește repararea tuturor uneltelor agricole, cât și selecționarea semințelor necesare acoperirii in întregime a planului de cultură, membrii gospodăriilor colective din Bistreț și Plosca au început să pregătească terenul ce va fi însămânțat în primăvara acestui an. Astfel, zilele acestea colectiviștii au ieșit cu grapele pe ogoare pentru a nivela terenurile ce vor fi însămânțate în etapa l-a. In această muncă s’au evidențiat comuniștii Zile Mușat din gospodăria colectivă Plosea, Petre Sava, Nicolae Ciucă și alții din gospodăria colectivă Blajneț. BALĂ EMIL