Inainte, mai 1953 (Anul 10, nr. 2564-2569)

1953-05-05 / nr. 2564

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNI ȚI - VA I — ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL RM.R.— $/ AL STATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA Anul IX Nr. 2564 Marti 5 Mai 1953 4 PAGINI — 20 BANI Presa comunista, o puternică forță în lupta pentru pace și socialism Presa comunistă a fost creiată de Lenin și Stalin. Ei au întemeiat, redactat și condus primele ziare bolșevice — „Iskra” leninistă, „Brazoa” și apoi portdrapelul comunismului „Pravda”. Creind presa bolșevică, Lenin și Stalin au transformat ziarul într-un centru organizator al masselor în lupta pentru răsturnarea dominației capitaliste și construirea socialismului și comunismului. Concepția proletară asupra presei este fundamental deosebită de * joncepția burgheză. In lumea capitalistă presa este folosită în interesul clasei dominante exploatatoare, ostilă poporului, ea a devenit o fabrică de minciuni, cu scopul de a abate massele de la lupta de clasă. Concepția leninist-stalinistă asupra presei pornește de la ideia că ziarul trebuie să fie un propagandist, agitator și organizator colectiv în lupta pentru mobilizarea masselor largi populare în vederea construirii unei societăți noi, lipsite de exploatați și exploatatori. Lenin și Stalin s-au ocupat nu numai de conținutul ideologic al presei, ci și de toate condițiile tehnice, a întregei înfățișări grafice , a ziarului. Legea presei sovietice este adevărul, pentru că ea slujește cauza clasei muncitoare, cauza clasei care este purtătoarea progresului științific, cultural și social, clasă care este chemată să elibereze omenirea de jugul rușinos al exploatării. „Pravda” încă de la primul său număr se află în centrul luptei pentru promovarea spiritului de partid, pentru crearea unui partid muncitoresc de massă. „Pravda” apare în perioada dezvoltării partidului bolșevic în ilegalitate, când se da o luptă înverșunată pentru izgonirea menșevicilor din formele legale de organizare de atunci, ca presă, case de asistență medicală, case de asigurări, sindicate. „Pravda” nu descria numai succesele bolșevicilor în lupta de cucerire a organizațiilor muncitorești legale, ci constituia și un centru de unire a lor în jurul nucleelor ilegale ale partidului, îndrepta mișcarea muncitorească spre o țintă precisă. Astăzi, „Pravda”, în fruntea presei sovietce mobilizează popoarele sovietice in jurul marelui partid al lui Lenin și Stalin în vederea realizării visului de aur al omenirii, — comunismul. Poporul sovietic înconjoară cu dragoste presa sa. El vede in presă exponentul intereselor sale. Uriașa autoritate de care se bucură presa sovietică în massă și legătura ei strânsă cu poporul, este viu ilustrată de următorul fapt: în cursul a 9 luni din anul trecut, ziarele centrale și republicane, de ținut și regionale, au primit de la oamenii muncii peste 2.500.000 scrisori. Numai redacția „Pravdei” a primit aproximativ un sfert de milion de scrisori. Partidul Comunist și Guvernul Sovietic acordă presei o uriașă atenție. In Uniunea Sovietică apar peste 8000 de ziare, mai mult de 1500 reviste și alte publicații periodice. Tirajul total al ziarelor, atinge 40.000.000 de exemplare. Fiecare raion își are ziarul său, iar în unele raioane apar chiar câte două ziare în limbile naționalităților conlocuitoare. Presa sovietică în frunte cu „Pravda” servește cu credință și adevăr scopul nobil și înalt al luptei pentru viitorul luminos al omenirii. Ea mobilizează pe oamenii sovietici pentru menținerea și HAIDA CORNEL secretar al Comitetului de partid regional Craiova conspirarea păcii, pentru întărirea prieteniei între popoare. Presa sovietică în frunte cu „Pravda” este una din cele mai puternice și ascuțite arme ale frontului mondial al păcii, un mobilizator și organizator colectiv pe scară mondială a luptei pentru pace. Astăzi cuvântul „Pravdei” se bucură de o imensă autoritate și de un imens prestigiu în lumea întreagă. Dovadă că așa stau lucrurile, o constitue ecoul pe care l-a avut în lumea întreagă articolul redacțional din „Pravda” intitulat: „In legătură cu discursul președintelui Eisenhower”, care constitue o contribuție deosebit de prețioasă la înfăptuirea unui progres real pe calea înțelegerii și colaborării internaționale. „Pravda” și întreaga presă sovietică sunt călăuză și model pentru prea comunistă și muncitorească din toată lumea. Urmând exemplul „Pravdei”, ziarele comuniste și muncitorești învață de la ea să folosească cele mai puternice mijloace de luptă. Ziarele din țările de democrație populară, mobilizează massele la lupta împotriva elementelor capitaliste ce opun o rezistență înverșunată pentru recâștigarea „raiului” pierdut. Forța de nebiruit a presei sovietice, constă în legătura sa indisolubilă cu massele. Legată prin mii de fire cu massa oamenilor sovietici, presa sovietică reflectă în paginile sale, elanul, dârzenia, lupta plină de abnegație a milioanelor de constructori ai comunismului, scoate puternic în evidență voința lor fermă de a apăra pacea. După exemplul presei sovietice, presa din țara noastră în frunte cu „Scânteia” și-a creiat un activ larg de colaboratori și corespondenți voluntari din rândul oamenilor muncii. Zilnic la redacția „Scânteii” sosesc sute de scrisori, prin care cei ce muncesc aduc la cunoștință victoriile obținute în muncă, scot cu curaj la iveală și critică cu asprime lipsurile ce mai există în anumite sectoare de activitate, demască și iau atitudine combativă față de uneltirile veninoase ale dușmanului de clasă, fac propuneri pentru îmbunătățirea muncii. Călăuzindu-se după experiența de luptă a presei sovietice, „Scânteia” încă din anii grei ai ilegalității, a militat cu un combativ spirit de partid, împotriva putredului regim burghezo-moșieresc. Ea dus în massa oamenilor muncii , cuvântul înaripat al partidului, învățătura și teoria revoluționară a lui Marx, Engels, Lenin, Stalin. După eliberarea patriei noastre de către glorioasa Armată Sovietică, având mereu în față exemplul luminos al presei sovietice, presa de partid din țara noastră în frunte cu „Scânteia” luptă pentru întărirea și înflorirea patriei, pentru formarea conștiinței noi a constructorilor socialismului, pentru cimentarea alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, pentru prietenia de nezdruncinat dintre poporul român și marele popor sovietic." Apreciind covârșitorul rol al presei, partidul nostru se îngrijește în mod permanent de a creia condiții favorabile pentru buna apariție a ziarelor, pentru îmbunătățirea conținutului lor și a formei lor grafice. In țara noastră, din inițiativa partidului și a trecut la construirea mărețului focar de cultură, Combinatul Poligrafic Casa Scânteii „I. V. Stalin”, Combinat în care se tipăresc majoritatea ziarelor centrale și publicațiile. Dotat cu cele mai moderne mașini și utilaj tehnic, datorită ajutorului marii Uniuni Sovietice, Combinatul Poligrafic Casa Scânteii „I. V. Stalin” joacă un rol primordial în opera de culturalizare a masselor largi populare din țara noastră. Lupând pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de partid prin Hotărârea Biroului Politic al C.C. al P.M.R. cu privire la activitatea ziarului „Scânteia”, ziarele din regiunea noastră se străduiesc să-și îmbunătățească activitatea și metodele de organizare a muncii, pentru a putea fi arme din ce în ce mai puternice în mâna partidului, în lupta pentru dezvoltarea continuă a atitudinii socialiste față de muncă și față de bunul obștesc, în mobilizarea oamenilor muncii în lupta pentru construirea socialismului. învățând din experiența glorioasei prese sovietice, presa din țara noastră în frunte cu „Scânteia” educă pe oamenii muncii în spiritul dragostei și al devotamentului fierbinte față de patrie, al internaționalismului proletar, al aparării cauzei păcii. Ziarul „înainte”, organ al Comitetului de partid regional și al sfatului popular regional Craiova, și ziarele „Drumul socialismului” și „Steagul nostru”, organe ale comitetelor raionale de partid și ale comitetelor executive ale sfaturilor pomare raionale Tr. Severin și Tg. Jiu, învățând din exemplul glorioasei prese sovietice, se străduesc să descopere noul, să-l ajute să crească. Ele mobilizează pe oamenii muncii din regiunea noastră în jurul îndeplinirii sarcinilor ce le stau în față, pentru relizarea cincinalului în patru ani, însuflețesc pe oamenii muncii de a desfășura cu tot mai mult elan întrecerea socialistă, de a aplica metodele înaintate de lucru ale oamenilor sovietici, aduc o prețioasă contribuție în măreața operă de transformare socialistă a agriculturii. Totodată prin materialele publicate, ziarele din regiunea Craiova răspândesc învățătura marxst-leninistă, demască acțiunile morșave ale dușmanului de clasă. Luând poziție critică față de lipsurile existente în munca anumitor organe de partid și de stat, presa din regiunea noastră a izbutit să contribuie în mare măsură la lichidarea lipsurilor, desvoltând astfel spiritul critic și autocritic în massa celor ce muncesc. învățând de la „Scânteia”, ziarele din regiunea Craiova s’au preocupat de a strânge legătura cu massele, ținând seama că acesta este izvorul forței presei de partid. Câștigând încrederea oamenilor muncii, aceștia scriu ziarelor despre munca și viața lor, despre problemele ce-i frământă. Numai în decurs de o lună de zile ziarul „înainte” din Craiova, a primit peste 600 scrisori deja corespondenți. Față de anul trecut numărul scrisorilor primite de către redacția ziarului nostru regional a crescut considerabil. Numai în decurs de 3 luni de zile, anul acesta, oamenii muncii din Craiova au adresat ziarului peste 2500 scrisori, în timp ce anul trecut la redacția ziarului, au sosit cca. 3500 scrisori. (Continuare în pag. 3ra). Lenin și Stalin au pus bazele ziarului „Pravda“ — minunatul ziar comunist, care a educat sute de mii de luptători înaintați și devotați revoluției, clasei muncitoare, intereselor întregului popor. De pe întinsul regiunii Craiova Luptă pentru a deveni stamiiști In bătălia pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani, un rol de seamă îl are asigurarea materiei prime necesare bunei desfășurări a procesului de producție. Această sarcină nu se poate însă realiza dacă transportul materialelor nu se face la timp și în cele mai bune condițiuni. După exemplul conducătorilor auto sovietici și urmând pilda șoferului Clenciu Alexandru care a parcurs cu mașina peste 100.000 km, fără reparații, conducătorii auto de la Autotransport Craiova, desfășoară cu tot mai mult succes lupta pentru extinderea mișcării sutamiiste. In ultima perioadă de timp, succesele șoferilor antrenați în mișcarea sutamiistă au fost din ce în ce mai evidente. Spre exemplu, conducătorii auto Marinescu Savu, Trancă Ștefan și Stănuș Alexandru care lucrează pe autocamioane, au izbutit să parcurgă în bune condițiuni fiecare câte 8000-14.500 km, fără a avea vreun fel de reparații. Tovarășii mai sus arătați au făcut în decurs de o lună de zile o economie de 2.785 lei. In acelaș timp, tov. Ștefan Toma care deservește autobuzul cu nr. 42.272 Tx. B., a parcurs peste 25.000 km., străduindu-se a-și îndeplini angajamentul luat de a străbate cu autocamionul 100.000 km. fără reparații, pentru a putea primi titlul de conducător auto sutamiist. Cea mai însemnată depășire a parcursului la autobuzele de călători a obținut-o tov. Gruescu Florea care a parcurs cu autobuzul 56.186 km., realizând totodată o economie în valoare de 7.065 lei, din care 1800 lei reprezintă economie la cauciucuri. Au început privatul Țăranii muncitori din satul Leamna de Sus comuna Sărbătoarea raionul Craiova, îndrumați de organizația de bază și cu sprijinul tehnicienilor de la raion au ieșit cu însuflețire la plivit. Printre primii țărani muncitori care au ieșit la plivit au fost și comuniștii Sasai Constantin, Becheru Ștefan, Ghiță Nicolae și vă *duva Băran Maria care încă de pe data de 23 Aprilie, au terminat de privit culturile. Exemplul lor a fost urmat și de ceilalți țărani muncitori care nu mult după ziua de 23 Aprilie au terminat și ei cu privitul, îndeplinindu-și în felul acesta angajamenttul luat. C. I. LUPESCU coresp. Depășesc noile norme Ca și în celelalte întreprinderi și fabrici din regiunea Craiova, la Centrul mecanic S.M.T. Craiova, muncitorii au luat parte activă la acțiunea de reexaminare a normelor învechite, care constituiau o frână în lupta pentru mărirea productivității muncii, îndrumarea primită din partea partidului și exemplul comuniștilor care au fost mereu în fruntea întrecerii socialiste, au constituit un puternic îndemn pentru întreg colectivul întreprinderii. In întrecere cu timpul, lucrând după noile norme, încă din primele zile ale lunii Aprilie, muncitorii de la Centrul mecanic S.M.T. Craiova au obținut importante succese, depășind cu mult sarcinile de plan. Astfel, turnătorii Antonie Constantin, Rotaru Dumitru, Tudor Dumitru și mulți alții ca ei au dat în medie zilnic cu 44—85 la sută mai multe lucrări peste plan. Totodată, în întrecerea socialistă care a cuprins întreaga massă a muncitorilor, s-au evidențiat deasemeni strungarul Radu Ion care a înregistrat o depășire medie de 59 la sută, precum și stahanovistul Velman Erich, care duce o neobosită luptă pentru ridicarea calității lucrărilor ce le execută. Tot astfel, tânărul strungar Coșereanu Nicolae, de curând calificat în această meserie după metoda Cotlear, dă aproape zilnic câte două norme, în timp ce stahanovistul atemist Puțureanu Petre, în cinstea lui 1 Mai a realizat într’un schimb depășirea cu peste 200 la sută ei sarcinilor de plan. Roadele întrecerii patriotice In seara zilei de 25 Aprilie, țăranii muncitori din comuna Coșoveni raionul Craiova au terminat complect însămânțările din primăvara acestui an. încă cu câteva zile înainte de această dată, în comuna Coșoveni se terminase și însămânțatul bumbacului. Terminarea înainte de data stabilită a campaniei însămânțărilor de primăvară în această comună, se datorește îndrumării organizației de bază și sprijinului dat de sfatul popular comunal. La aceasta a mai contribuit și buna organizare a întrecerii patriotice ce a fost pornită între țăranii muncitori din comunele: Leu, Malu Mare, Ghindeni, Coșoveni și Castranova. S. SUSNOSCHI și M. DODOTOIU corespondenți Utemiștii din raionul Tg. Jiu întâmpină cu noi succese cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului In întâmpinarea celui de al IV- lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie, utemiștii din raionul Tg. Jiu s’au angajat să sprijine efectiv sfaturile populare în campania de însămânțări din primăvara aceasta. In satul Găieșoaia comuna Pinoasa, tinerii atemiști în frunte cu secretarul organizației de U.T.M., Pecingine Gheorghe, bază au fost printre primii care și-au însămânțat la timp, aplicând întocmai regulile agrotehnice. Dar ei nu s’au mulțumit numai cu atât. Tinerii utemiști din această comună au dat ajutor și celorlalți țărani muncitori care rămăseseră în urmă cu fnsămânțările, fiind hotărîți ca în cinstea celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului ce va avea loc la București, comuna lor să capete titlul de comună fruntașă pe raion. Datorită bunei organizări a muncii, comuna lor se numără printre comunele fruntașe la însămânțări pe raion. Deasemenea tinerii utemiști din satul Găleșoaia comuna Pinoasa, s-au angajat să facă 500 de ore muncă voluntară la construirea unei școli în satul Stejerei, o comună jecină cu a lor-