Inainte, septembrie 1953 (Anul 10, nr. 2665-2690)

1953-09-01 / nr. 2665

I — ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL T.M.R.— HL-# AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CAAOVA I Anul IX Nr. 2665 Marți 1 Septembrie 1953 I 4 PAGINI — 20 BANI Pentru imbinatörirea muncii de partid Un puternic răsunet a avut în rândul masselor largi populare programul de măsuri economice adoptat de plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19—20 August, —program având ca obiectiv realizarea într-un timp apropiat a unei serioase îmbunătățiri a nivelului de trai material și cultural al oamenilor muncii de la orașe și sate, prin ridicarea producției agricole, sporirea producției bunurilor de larg consum, dezvoltarea construcției de locuințe și alte lucrări în domeniul social, sanitar și cultural, întregul partid își concentrează eforturile asupra sarcinii dezvoltării economiei naționale și a ridicării serioase și continue a nivelului de viață și cultură al poporului. îndeplinirea acestei sarcini nu poate fi decât rodul muncii organizate, pline de avânt a oamenilor muncii, sub conducerea partidului. Conducerea de partid dă masselor conștiința intereselor și a țelurilor luptei, capacitatea de a acționa organizat pentru atingerea țelurilor lor. Forța partidului constă în încrederea și sprijinul de care se bucură din partea masselor, în realizarea de către masse a politicii partidului. Forța masselor constă în conducerea lor de către partid. Capacitatea masselor de a înfăptui cu succes sarcinile făuririi vieții noi depinde într’o foarte mare măsură de calitatea conducerii lor de către organizațiile de partid, de nivelul muncii de partid. O deosebită însemnătate pentru îmbunătățirea activității organizațiilor de partid are Hotărîrea adoptată de plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19—21 August cu privire la îmbunătățirea muncii de partid și întărirea legăturii partidului cu masseri. Preocuparea conducerii partidului pentru îmbunătățirea muncii de partid are ca scop întărirea capacității de mobilizare a organizațiilor de partid în vederea realizării sarcinilor mari puse de Plenară cu privire la dezvoltarea economiei și ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului muncitor. Analizând munca de partid, plenara a constatat că după verificarea membrilor partidului și mai ales după demascarea acțiunii antipartinice și antistatale a deviatorilor, Luca, Pauker, Georgescu, vigilența cadrelor de partid și a membrilor partidului, preocuparea lor pentru puritatea rândurilor partidului au crescut. Activitatea organelor de conducere ale partidului s’a îmbunătățit, coeziunea lor s’a întărit, îmbunătățirea muncii de partid se oglindește în succesele obținute de organizațiile de partid în conducerea întrecerii socialiste pentru îndeplinirea planului de stat, în conducerea politică a muncii în domeniul agriculturii. Organizațiile de partid au fost în fruntea oamenilor muncii pentru organizarea avântului industriei, ceea ce a dus la creșterea producției globale a industriei socialiste de două ori și jumătate față de 1938. A crescut rolul de conducător politic al organizațiilor de partid în industrie și agricultură, în viața culturală, artistică, științifică a țării. S-au ridicat și se ridică numeroase cadre de partid și de stat.Totodată plenara a subliniat că în munca de partid există un șir de lipsuri și slăbiciuni, care trebue lichidate cu toată hotărîrea. In munca de partid se manifesta lipsuri în ce privește aplicarea și respectarea principiilor democrației interne de partid și al conducerii colective. In unele organizații regionale, raionale și orășenești au loc călcări serioase ale democrației interne de partid și ale principiului conducerii colective. Unii secretari ai comitetelor de partid iau hotărîri de unul singur, fără consultarea temeinică a membrilor biroului. In unele regiuni și raioane, participarea membrilor comitetului regional sau raional la rezolvarea problemelor principale ale muncii de partid este formală. Ședințele activelor de partid nu se țin regulat, ele nu sunt folosite pentru consultarea activului asupra problemelor vieții de partid și de stat, pentru atragerea lui la elaborarea hotărîrilor. Intr’o serie de cazuri, critica din partea cadrelor de partid este înăbușită sau nu e luată în seamă. Controlul îndeplinirii hotărîrilor și a sarcinilor de partid este adeseori nesistematic, și în unele cazuri, superficial. Aparatul de partid încă organizează în mod nesatisfăcător controlul executării hotărîrilor partidului și sesizarea conducerii partidului asupra diferitelor lipsuri, denaturări, etc. Slăbiciuni serioase se manifestă în activitatea unor organe și organizații de partid, a unor comitete executive de sfaturi populare cât și în activitatea altor organe de stat, în ce privește întărirea legăturii cu massele. Mai sunt activiști de partid cu munci de răspundere care lucrează din birou, vin rar în contact cu oamenii muncii, au devenit inaccesibili pentru aceștia, consideră problemele privitoare la traiul celor ce muncesc ca probleme puțin importante. De o slabă preocupare pentru condițiile de muncă și de trai ale muncitorilor au dat dovadă Ministerul Agriculturii, Ministerul Gospodăriilor Agricole de Stat, Ministerul Industriei Alimentare, Ministerul Industriei Ușoare și alte organe. Deosebit de dăunătoare pentru cauza construirii socialismului este subaprecierea de către unele organe de partid și de stat a sarcinii întăririi legăturilor cu massele de țărani muncitori, a consolidării alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare. Unele organe de partid și de stat nu țin seama de nevoile și cerințele juste ale țărănimii muncitoare, nu exercită controlul asupra felului cum se aplică politica de impozite și de colectări a statului democrat-popular. Un șir de organe sindicale, și chiar Consiliul Central al Sindicatelor, nu poartă suficientă grijă pentru îmbunătățirea traiului oamenilor muncii, își îndeplinesc în mod nesatisfăcător misiunea de a veghia la respectarea drepturilor oamenilor muncii, la respectarea prevederilor Codului Muncii și a contractelor colective, la construirea de locuințe și instituții de interes social-cultural, etc. Adeseori membrii de partid din sindicate nu luptă cu toată fermitatea pentru dezrădăcinarea birocratismului care a pătruns în activitatea unor organe sindicale. Unele organizații de partid nu dau atenția cuvenită sindicatelor și nu se îndrumează suficient. Deși Uniunea Tineretului Muncitor a obținut o serie de succese serioase, există încă lipsuri în munca sa în rândurile tinerilor muncitori, ale tineretului studios și mai ales ale tinerilor de la sate, în educația marxist-leninistă a cadrelor utemiste. Unele organe de partid nu activizează în măsură suficientă sfaturile populare pentru a le transforma cu adevărat în cea mai largă organizație de massă a celor ce muncesc. In multe locuri sfaturile populare lucrează funcționărește, fără atragerea la participarea activă în munca lor a deputaților, a comisiilor permanente, a comitetelor cetățenești, manifestă lipsă de inițiativă și spirit gospodăresc în soluționarea a numeroase probleme privind îmbunătățirea nivelului de trai al populației. Unele ministere și instituții centrale, ca Ministerul Comerțului Interior, Ministerul Agriculturii, Ministerul gospodăriei Comunale, Comitetul pentru Cultură Fizică și Sport înlocuesc de multe ori munca vie, operativă, bazată pe mobilizarea masselor de oameni ai muncii, prin avalanșe de circulări și dispoziții, care paralizează munca sfaturilor populare. Sarcinile mărețe care stau în fața partidului nostru impun îmbunătățirea muncii partidului și întărirea legăturii partidului cu massele. In acest scop, plenara C.C. a pus în fața tuturor organelor și a organizațiilor de partid sarcini însemnate. Una din sarcinile cele mai importante care stau înaintea organelor și organizațiilor de partid este întărirea democrației interne de partid. Toate organele și organizațiile de partid trebue să respecte cu strictețe hotărîrea C.G. al P.M.R. cu privire la termenele de alegere a organelor de partid și cu privire la dările de seamă periodice ale acestor organe în fața organizațiilor de partid. Conferințele regionale pentru dare de seamă și alegeri vor avea loc odată la 2 ani, iar cele raionale și orășenești ale comitetelor de partid și alegerea birourilor organizațiilor de bază, odată pe an. Comitetele regionale, raionale și orășenești vor organiza regulat adunări ale activului de partid pentru discutarea problemelor principale ale activității partidului. Plenara cere tuturor comitetelor de partid să respecte cu strictețe principiul conducerii colective, care este principiul suprem al conducerii de partid. Orice tendință de încălcare a acestui principiu, de luare a hotărîrilor de unul singur, sau fără discutarea prealabilă a hotărîrilor în colectivul de conducere trebue combătută cu asprime.1 Toate hotărîrile organelor de partid trebue luate numai pe baza unei studieri temeinice și aprofundate a problemelor. Trebue lichidate manifestările cultului personalității, care au loc în propaganda de partid și în activitatea practică a organizațiilor partidului, manifestări ce sunt incompatibile cu învățătura marxistleninistă. Trebue arătate comuniștilor și massei oamenilor muncii marea forță colectivă a partidului, experiența și înțelepciunea colectivă a conducerii partidului, care se călăuzește de învățătura lui Marx, Engels, Lenin, Stalin. Organele și organizațiile de partid trebue să poarte o grijă neslăbită întăririi continue a unității rândurilor partidului — izvor al forței sale de neînvins — întăririi coeziunii partidului în jurul Comitetului Central. Luptând pentru îmbunătățirea muncii cu cadrele de partid, organele și organizațiile de partid trebue să promoveze cu curaj cadre tinere, capabile și devotate, să combată hotărît fluctuația cadrelor. O atenție deosebită trebue dată ridicării nivelului muncii ideologice, și mai ales muncii de pregătire politico-ideologică a cadrelor de partid, combaterii tendințelor de rupere a teoriei de practică, a bacherismului și citatomaniei, a tratării mecanice, dogmatice a ideilor marxism-leninismului în locul însușirii esenței învățăturii marxiste. Sarcina centrală a partidului este întărirea alianței între clasa muncitoare și țărănimea muncitoare — temelia regimului democrat-popular, întărirea alianței cu țărănimea muncitoare, sub conducerea clasei muncitoare, este chezășia succesului în opera de construire a socialismului. Acest principiu stă la baza întregii activități a partidului. Trebue să ținem minte mereu indicația marelui Lenin că socialismul nu poate fi construit fără o .(Continuare în pag. 4-a).; In interiorul ziarului: ~ Tin ajutorul organelor de colectare. Să mobilizăm toate forțele pentru îndeplinirea integrală a planului de colectări la toate produsele (pag. 2-a). ■— Pregătiri în vederea deschiderii noului an școlar (pag. 2-a)." — Din activitatea căminului cultural „Tudor Vladimirescu”, din comuna Pârșcoveni (pag. 2-a)." — Pentru continua îmbunătățire a aprovizionării populației din orașul Craiova (pag. 3-a). — Din experiența stahanoviștior sovietici. Avansuri mari la rabotarea metalului (pag. 3-a). — Mai multe produse de larg consum peste plan (pag. 3-a). Scrisori către redacție (pag. 3- a). — încheierea lucrărilor sesiunii Adunării Generale O.N.U. (pag. 4- a). •— Sport (pag. 4-a).‘ Oamenii muncii din regiunea Craiova se angajează să dea viață măsurilor economice adoptate de partid și guvern Vor munci din toate puterile pentru a răspunde grijii ce ne-o poartă partidul Expunerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej făcută cu prilejul celei de a 9-a aniversări a eliberării patriei noastre, a fost primită cu deosebit interes de către membrii din gospodăria noastră colectivă. Noi, membrii gospodăriei agricole colective „7 Nombrie” din comuna Șimnic, raionul Craiova, vedem în cuvintele iubitului conducător al poporului nostru muncitor adevărata grijă ce o acordă partidul clasei muncitoare oamenilor muncii, ridicării nivelului lor material și cultural. Gospodăria noastră colectivă deși tânără, cu ajutorul dat de partid și guvern, în mai puțin de un an de zile a dovedit cu prisosință superioritatea muncii în colectiv. De pe terenurile gospodăriei noastre, noi am obținut anul acesta recolte bogate, cu mult superioare decât cele dobândite de țăranii muncitori cu gospodării individuale și datorită BARBU D. CONSTANTIN membru al gospodăriei agricole colective din comuna Șimnic, raionul Craiova acestui fapt, un număr de peste 50 familii de țărani muncitori sunt hotărîți să vină alături de noi în gospodăria colectivă. Până acum, împreună cu soția am efectuat 300 zile-muncă, pentru care vom primi la împărțirea avansului peste 1200 kgr. grâu, precum și alte produse pe care nu le-am fi putut obține nici în doi ani, dacă munceam singuri pământul după metodele moștenite din bătrâni. Pe lângă acestea eu voi mai primi și o sumă de bani drept plată pentru cele 40 zile efectuate ca delegat de batoză în comună. Alături de ceilalți colectiviști, mulțumesc partidului și guvernului pentru ajutorul ce ni l-au acordat, pentru ca alături de clasa muncitoare să putem contribui din plin la construirea socialismului, la întărirea și consolidarea alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare. In urma lucrărilor Congresului fruntașilor din gospodăriile colective, și a cuvântării rostite la acest Congres de către tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, munca s’a îmbunătățit mult în tânăra noastră gospodărie colectivă, și suntem convinși că măsurile pe care Plenara lărgită a Comitetului Central al Partidului nostru a hotărît să le ia pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii, vor ajuta și gospodăria noastră să devină ,un adevărat centru de atragere a țărănimii muncitoare pe făgașul construirii socialismului la sate. Alături de soție vor munci din toate puterile mele pentru consolidarea gospodăriei colective. Pentru o bună deservire a populației muncitoare Colectivul de salariați al sucursalei nr. 1 a O.C.L. Alimentara organizat în brigadă de bună deservire a consumatorilor, alături de toți oamenii muncii ce lucrează în sectorul alimentar, își exprimă recunoștința profundă față de noile măsuri luate de partid, intensificându-și eforturile în muncă. Datorită organizării și aplicării metodei șefului de raion al magazinului „Gastronom” din Moscova, acesta a reușit să-și depășească sarcinile planului lunar pe luna August în proporție de 16 la sută. Demne de remarcat în această privință sunt și succesele obținute de membrii brigăzii a IV-a a sucursalei nr. 11, care a reușit să-și depășească planul de producție pe luna August cu 25 la sută. • Alături de toți oamenii muncii din sectorul alimentar din orașul Craiova, colectivul de muncitori ai acestei sucursale, este hotărît să traducă în fapte sarcinile trasate prin Plenara C.C. al P.M.R. din 19-20 August, în vederea îmbunătățirii continui a aprovizionării oamenilor muncii. N. FIERARU Grija părintească a partidului și guvernului pentru viața oamenilor muncii Recenta expunere a tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej, cu privire la programul măsurilor economice adoptat de către partidul nostru iubit, a avut un larg răsunet în mijlocul colectivului de muncitori de la cooperativa „I. C. Frimu”încălțăminte din orașul Craiova. In ședința ce a avut loc cu acest prilej, după ce tov. Popescu Dumitru a terminat de citit importantul conținut al expunerii legat de îmbunătățirea continuă a vieții celor ce muncesc din țara noastră, au luat cuvântul numeroși muncitori care au arătat sprijinul ce l-au primit și-l primesc încontinuu din partea partidului clasei muncitoare. „Apoi, drept să vă spun — a început muncitorul Galeș Gheorghe — în fiecare seară fiul meu îmi povestește de Poiana Țapului. Acolo a fost el în concediu de odihnă trimis prin grija partidului nostru iubit”. „In cooperativa meșteșugărească noi am obținut o serie întreagă de succese. Colectivul a fost bine organizat. Partidul ne-a sprijinit la timp cu cele necesare. Prin munca noastră am reușit să ne sporim simțitor salariile. Sarcina noastră, a tuturor muncitorilor dela cooperativa „I. C. Frimu”-încălțăminte, este de a porni și mai hotărîți la lupta pentru lichidarea lipsurilor ce mai dăinuesc în cooperativa noastră, făcând în felul acesta ca munca noastră să fie tot mai roditoare”. Acestea au fost cuvintele rostite cu multă dragoste de către muncitorul cooperator Mirca Ion. Exprimându-și astfel dorința de a traduce în fapt cuvântul partidului, harnicii muncitori de la cooperativa „I. C. Frimu”-încălțaminte Craiova, s’au angajat să dea cât mai multe produse de larg consum peste plan, spre a face cât mai îndestulată viața oamenilor muncii din țara noastră. PENTRU OCROTIREA NAPIEI ȘI COPILULUI sau înălțat și amenajat numeroase construcții de folos obștesc pentru ocrotirea mamei și copilului. In clișeu: clădirea casei de naștere ,,Donca Simo” din comuna Rusănețti, raionul Corabia.