Inainte, mai 1955 (Anul 12, nr. 3179-3203)

1955-05-03 / nr. 3179

3 . MAI 1955 ANUL XI Nr. 3179 marti 4 pagini, 20 bani mm, A Sărbătorirea zilei de 1 Mai, a constituit pentru oamenii muncii din regiunea Craiova, un minunat prilej de a-și manifesta hotărîrea de care sunt călăuziți în lupta pentru întărirea prin noi realizări a succeselor dobîndite pe calea: îndeplinirii planului cincinal, a întăririi patriei, a consolidării păcii. Sărbătorirea zilei de 1 Maii Mitingul din Capitală 'Ja și în ceilalți ani, Piața Stalin, unde au loc tradiționalele demonstrații ale oamenilor muncii, este bogat și primăvăratec împodobită. Pretutindeni flutură steaguri roșii și tricolore, strălucește în lumina soarelui inscripția sărbătorească I,i Mai”. Tribunele sunt îmbrăcate în roșu și împodobite cu verdeață și flori de primăvară. Deasupra tribunei principale — chipurile învățătorilor omenirii muncitoare, Marx- Engels-Lenin-Stalin, încadrate de drapele roșii. Chemarea „Trăiască și Mai” ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, ziua frăției muncitorilor din toate țările”, se poate citi de departe. Către acest loc de sărbătorire a marilor zile ale oamenilor muncii se îndreaptă acum mii de cetățeniipentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, încep să sosească în tribune invitații, membrii ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, conducători ai instituțiilor centrale și ai organizațiilor oamenilor muncii, personalități de frunte ale vieții științifice, culturale și artistice, generali și ofițeri ai forțelor armate ale R. P. R. vechi luptători ai mișcarii muncitorești din țara noastră. Eroi ai muncii socialiste, oameni ai muncii fruntași din întreprinderi și instituții — cetățeni pe pieptul cărora strălucesc ordine și medalii ale Republicii Populare Române: Sunt de față numeroși oaspeți din U.R.S.S., R.P. Chineză, Germania, India, Italia, R.P. Polonă, Suedia, R. Cehoslovacă, Norvegia, R.P. Ungară, Brazilia, Finlanda, Danemarca, R.P. Bulgaria, Chile, R.P.D. Coreeană, Algeria, Senegal, Maroc, invitați ai Consiliului Central al Sindicatelor, Institutului Român pentru relațiile culturale cu străinătatea, Comitetului Femeilor Democrate. In tribune se află membri ai corpului diplomatic. La ora 9, miile de oameni ai muncii salută cu urale puternice sosirea conducătorilor partidului și guvernului. In tribuna oficială iau loc tovarășii : Gh. Gheorghiu-Dej, Dr. Petru Groza, Gh. Apostol, I. Chilșinevschi, M. B. Mitin, membru al Academiei de Științe a U.R.S.S., Al. Moghioroș, Chivu Stoica, Miron Constantinescu, general de armată Emil Bodnăraș, C. Pîrvulescu, P. Borilă, Acad. prof. dr. C. I. Parhont acad. prof. Traian Săvulescu, D. Petrescu, general-locotenent Gh. Pintilie, Lotar Rădăceanu, Ștefan Voitec, Stelian Moraru, general locotenent I. Tutoveanu, Cornel Fulger, Theodor Iordăchescu, Florian Dănălache, începe mitingul de 1 Mai al oamenilor muncii din Capitală. Fanfara intonează „Imnul Partianilor Păcii”. Ia cuvîntul tov. Miron Constantinescu, membru în Biroul Politic al G.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Cuvintarea este des subliniată de aplauzele și uralele oamenilor muncii, mărturie a dragostei și atașamentului profund al poporului muncitor față de partidul și guvernul țării noastre, față de politica de construire a socialismului și de apărare a păcii. Vorbitorul amintește succesele importante obținute de oamenii muncii în îndeplinirea înainte de termen a primului nostru plan cincinal, care devine în aceste zile o măreață realitate, o mîndrie a fiecărui om al muncii. Calda chemare pe care partidul o adresează oamenilor muncii, de a lupta mai departe cu tot mai mult avînt pentru dezvoltarea industriei grele, temelia dezvoltării întregii economii a țării, pentru îndeplinirea și depășirea planului de stat, pentru întărirea alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, pentru ridicarea producției agricole, este îmbrățișată cu entuziasm de participanții la miting. Răsună lozinci reluate de mii de glasuri: „Partidul să ne trăiască, Republica să înflorească!”, „Vom munci cu tot elanul, să îndeplinim cincinalul!”, lozinci sub semnul cărora fiecare om al muncii din patria noastră luptă pentru construirea socialismului, pentru înflorirea patriei scumpe. Oamenii muncii își exprimă de asemenea prin ovații prelungite atașamentul de neclintit față de lagărul păcii, democrației, și socialismului, în frunte cu marea Uniune Sovietică, angajîndu-se să lupte necontenit pentru apărarea păcii, pentru întărirea capacității de apărare a patriei noastre. Mitingul oamenilor muncii a luat sfirșit. Aspecte din Craiova) Prima zi de mai... In această zi de primăvăratică sărbătoare, din nordul înghețat pînă în călduroasele ținuturi africane, din insulele oceanice pînă în îndepărtata Canada, peste tot acolo unde există oameni ai muncii, răsună cîntecul marii sărbători a solidarității internaționale a celor ce muncesc. Mai mult ca pricind în această zi a intîiului Mai, răzbate clocotitoare voința popoarelor și hotârîrea lor nezdruncinată de a lupta pentru cauza lor legitimă, libertatea și pacea. In țările libere ale lagărului democrației și socialismului, unde popoarele — stupine pe soarta lor — își croiesc drum drept pe calea făuririi unei vieți noi, fericite, oamenii muncii serbează ziua de 1 Mai cu bucuria datoriei împlinite, cu conștiința că minunatele realizări înfăptuite in lupta pentru construirea socialismului, duc la întărirea pe mai departe a invincibilului front al păcii în frunte cu marea Țară Sovietică. In această zi de sărbătoare, ei trimit un salut de îmbărbătare și acelor popoare care încă mai îndură crîncena exploatare a monopolurilor, care încă mai gem încătușate în lanțurile robiei capitaliste și coloniale, care suportă pe spatele lor nebuneasca cursa a înarmărilor, pusă la cale de imperialiști, in această zi, în străvechiul Paris și în cețoasa Londră, în zgomotosul New-York și în însîngeratul Madrid, la Tokio, Singapore, Melbourne sau Rio de Janeiro, răsună grandiosul marș al popoarelor care, înfruntînd samavolniciile polițienești, își manifestă, sub purpura steagurilor de luptă revoluționară, întreaga lor hotărîre de a nu da nici un pas înapoi în crîncena încleștare cu întunecatele forțe ale capitalismului. Privind cu speranță și deplină încredere la popoarele libere, ele își întrezăresc propriul lor viitor și sunt tot mai sigure în victoria ce o vor repurta pe calea cuceririi libertății: tremură în această zi, ascunși după safe-uri, furibunzii ațițători la un nou război. Forța popoarelor, pe care ar vrea să le înece în singe, îi înspăimîntă de moarte pe acești smintiți continuatori ai sinistrului führer. Ei simt cum le tremură pămîntul sub picioare și știu că mai devreme sau mai tirziu, acesta ii va înghiți, împreună cu putreda orînduire capitalistă. Alături de popoarele iubitoare de pace din întreaga lume, poporul nostru muncitor, sărbătorind ziua de 1 Mai, este mai hotărît ca oricind să pună stavilă criminalelor încercări ale imperialiștilor de a dezlănțui un nou măcel mondial. Poporului nostru îi este scumpă libertatea și pacea. El vrea să trăiască în liniște și bunăstare. De aceea, nici o jertfă nu va fi prea mare, dacă apărarea patriei o va cere. Minunata sărbătoare a celui de al XI-lea 1 Mai liber, a găsit orașele patriei noastre îmbrăcate haină de sărbătoare. Craiova și-a schimbat înfățișnarea în cinstea acestei sărbători. Clădirile curate poartă semețele steaguri roșii și tricolore. Pe frontispiciile lor, se află așezate la loc de cinste portretele marilor dascăli ai omenirii, Marx-Engels-Lenin- Stalin, și ale membrilor Biroului Politic al P.M.R Dar viațul nu poartă întîlniri numai purpura steagurilor; el poartă pînă departe, cîntecele, lozin• oile și uralele ce țișnesc din piepturile zecilor. de mii • de oameni ai muncii din Craiova, care se îndreaptă spre piața Al. I. Cuza, unde se va desfășura mitingul închinat sărbătoririi zilei de 1 Mai. E atîta voie bună, cîntec și veselie, încît nu știi unde să privești mai întii ! Ori la fețele îmbujorate ale oamenilor, ori la decorațiile ce sclipesc mindre pe piepturile celor care dînd bătălia cu normele, le-au învins, ori la graficele pe care colectivele de muncă și-au înscris victoriile dobîndite în cinstea marii sărbători... Mit I 11gul  • Miile de glasuri, lozincile, cîntecele, s-au potolit. De la tribună vorbește tov. Vladimir Gheorghiu, prim secretar al Comitetului regional P.M.R.Craiova. Ia apoi cuvîntul tov. Mihail Roșianu care, în numele C.C. al P.M.R., aduce un călduros salut oamenilor muncii din Craiova. In încheierea mitingului s-au citit telegrame adresate Prezidiului C.C. al P.C.U.S. și guvernului sovietic și C.C. al P.M.R. și Guvernului R.P.R.. Fanfara intonează un marș. Pe asfaltul pieței ■ AL . I. Cuza, pășesc primele coloane de manifestanți..*?!cepe marea demonstrație de trai a oamenilor muncii din orașul Craiova. (Citiți cuvîntările în pagina HI-aT. Cuvîntarea tovarășului Miron la mitingul din Piața Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri, vă felicit cu ocazia zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a clasei muncitoare, ziua frăției celor ce muncesc din toate țările în lupta pentru apărarea păcii, pentru independența națională a popoarelor, pentru socialism. Oamenii muncii din țara noastră, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, au realizat în cursul acestui an succese deosebite în toate sectoarele vieții noastre economice, politice și culturale, în munca de construire a socialismului. Pentru făurirea bazei economice a socialismului din țara noastră, partidul a aplicat în mod consecvent principiul leninist al industrializării socialiste, dezvoltarea cu precădere a industriei grele, care constituie pîrghia necontenitei creșteri a economiei țării. Muncind cu însuflețire pentru îndeplinirea Planului Cincinal, clasa muncitoare a obținut rezultate importante. Industria petroliferă din Republica Populară Romînă s-a apropiat încă în 1954 de nivelul ultimului an al Cincinalului, industria chimică a înfăptuit în trimestrul 1, la producția globală, planul său cincinal, iar industria construcției de mașini și industria electrotehnică realizează în cursul acestui trimestru planul lor cincinal. Peste 200 de întreprinderi din ramurile industriei grele, alimentare, de îmbrăcăminte și încălțăminte și-au îndeplinit planul cincinal și lucrează în contul anului 1956. Organizațiile de partid sunt în fruntea acestei lupte mărețe, mobilizînd clasa muncitoare, țărănimea muncitoare și intelectualitatea patriotică, sindicale cu sprijinul Organizațiile organizează cu succes U.T.M.-ului întrecerea socialistă. Creșterea continuă a puterii instalate și a producției de energie la termo și hidrocentralele noastre, fac ca planul de electrificare?e primii cinci ani să se îndeplinească, industria și agricultura să se poată dezvolta necontenit, avînd asigurată energia necesară. Țărănimea muncitoare luptă pentru înfăptuirea sarcinii partid și guvern, de a da pasă de recolte bogate și o producție mărită la hectar, de a produce în acest an 10 milioane tone de grîu și porumb. Sub conducerea organizațiilor de partid s-au întărit și dezvoltat cele peste 5.150 gospodării agricole colective și întovărășiri agricole, care au obținut succese importante în lucrările agricole, în producerea de recolte bogate la hectar, arătînd astfel drumul spre belșug al întregii țărănimi muncitoare, drumul transformării socialiste a agriculturii. Pe baza succeselor obținute în industrie și agricultură a crescut și s-a dezvoltat rețeaua comerțului socialist și cooperatist, a crescut și s-a dezvoltat schimbul de mărfuri între orașe și sate, astfel devenit posibilă în decembrie 1954 a desființarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele iar recent reducerea de prețuri la unele articole alimentare și industriale, ceea ce duce la o creștere a nivelului de trai al oamenilor muncii. Aprovizionarea orașelor cu mărfuri alimentare și a satelor cu mărfuri industriale este din ce în ce mai bună. In scopul creșterii nivelului de trai și salariului real este necesară îndeplinirea și depășirea planului de stat, mărirea continuă a producției, îmbunătățirea calității și sortimentelor produselor, creșterea productivității muncii, economisirea de materii prime și materiale, dezvoltarea întrecerii socialiste, aplicarea și extinderea metodelor înaintate ale fruntașilor în producție, scăderea prețului de cost al produselor. De o deosebită însemnătate în întărirea alianței dintre clasa muncitoare cu țărănimea muncitoare, în lupta pentru reducerea prețului de cost al produselor este ridicarea producției agricole, terminarea cît mai repede $ în bune condiții . a Constantinescu Stalin însămînțărilor de primăvară. Pentru aceasta sînt mobilizate toate forțele partidului, clasei muncitoare și țărănimii muncitoare, toate mijloacele, tractoarele, semănătoarele și atelajele. Comitetele executive ale sfaturilor populare trebuie să-și concentreze toate eforturile în această direcție. Sprijinul multilateral pe care țara noastră l-a primit din partea Uniunii Sovietice în ultimii 10 ani, se lărgește mai mult prin acordarea de către Uniunea Sovietică de ajutor tehnico-științific în domeniul producerii de energie atomică în Republica Populară Romînă. Prin acordul încheiat recent Moscova vom primi atît ajutor tehlanico-științific cît și sprijin în formarea de cadre științifice și inginerești, în scopul construirii unei pile atomice experimentale, a acceleratorilor de particule elementare și producerii de energie nucleară. Aceasta va da un mare avînt cercetărilor științifice și tehnice din țară, în domeniul fizicii, chimiei, electricității, medicinei, biologiei, etc. (Continuare in pag. l-a). Trec harnicii muncitori din industria grea revărsați pe străzi în lungi coloane, alături de miile de participanți din orașul nostru care au venit să-și manifeste dragostea față de oamenii muncii din întreaga lume, trec rînduri, rînduri, harnicii muncitori din industria grea. In fruntea acestora pășesc cu zîmbetul pe față, muncitorii, inginerii, tehnicienii și funcționarii uzinei „7 Noiembrie” din Craiova.Sunt cuvinte prea puține pentru a vorbi despre munca creatoare a harnicilor constructori de mașini și unelte agricole. Drumul pe care acești luptători ai prodesului tehnic au mers mereu înainte, este un drum luminos» care i-a condus din victorie in victorie. (Continuare in pag. 2-a) Aspecte de la marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Craiova. In deschiderea demonstrației au defilat zori drapelelor, urmați de un grup de demonstranți, care purtau portretele lui N. A. Bulganin, președintele Consiliului de Miniștri purtă»i U.R.S.S. și a tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej, președintele Consiliului de Miniștri al R.P.R. „.« . .. DEMONSTRAȚIA Miile de participanți la grandioasa demonstrație a oamenilor muncii își ațintesc privirile către grupul de manifestanți ce se zărește venind în spre piața Alexandru Ioan Cuza. In zare flutură faldurile unui uriaș drapel de culoare roșie, purtat de cîțiva muncitori, tractoriști, tineri, pionieri și sportivi. Defilînd prin fața tribunei oficiale, ei își manifestă dragostea față de partidul și guvernul nostru care le-a creat posibilitatea de a cinsti măreața zi de 1 Mai în libertate și liniște, de a munci pentru construirea unei vieți tot mai fericite. Urmează apoi medalionul cu chipurile celor patru mari dascăli : Marx, Engels, Lenin și Stalin, purtat de brațele vînjoase ale cîtorva muncitori din fabricile și întreprinderile orașului Craiova. In stînga și în dreapta lor, fîlfîie, în bătaia ușoară a vîntului primăvăratec, cîte 25 de drapele roșii. Coloana aceasta este urmată de două rînduri de muncitori ce poartă drapele roșii. Ele sînt continuate cu alte 300 de drapele roșii și tricolore. Un ropor de aplauze întîmpină pe cei ce poartă portretele membrilor Prezidiului C.C. al P.C.U.S. Sînt aplauze prin care miile de participanți la măreața sărbătoare de 1 Mai își exprimă încăodată dragostea și recunoștința lor față de Uniunea Sovietică care a acordat patriei noastre un ajutor prețios și dezinteresat în toate domeniile. Cu puternice urale și lozinci sunt întîmpinați acum muncitorii care poartă portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R.» precum și tablourile conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești frățești. Aplauzele lor exprimă dorința fermă a poporului nostru de a trăi în pace, de a duce o politică de prietenie ai toate celelalte țări. "■i. Din depărtare, se aud sunetele, trompetelor și tobelor pionierești.. Printre participanți e mult entuziasm : trec, pionierii, primăvara patriei noastre.