Inainte, iunie 1956 (Anul 13, nr. 3517-3541)

1956-06-02 / 3517. szám

• *i Să legăm propaganda de problemele concrete pe care le ridică practica construirii socialismului . Pornind de la faptul că una din condițiile esențiale ale victoriei în lupta pentru construirea socialismului este educația marxist-leninistă a membrilor partidului precum și a oamenilor muncii fără de partid, înarmarea lor cu cunoașterea profundă a teoriei marxistleniniste, a legilor și forțelor motrice de dezvoltare a societății, Congresul al II-lea al P.M.R. a trasat sarcinile de întărire continuă a propagandei de partid, de legare a acesteia de problemele concrete pe care le ridică practica construirii socialismului. Comitetul de partid regional Craiova, avînd preocuparea permanentă de a întări propaganda de partid, de a o îmbunătăți continuu, de a o lega de problemele concrete ale economiei, a reușit să obțină o serie de rezultate pozitive. O atenție deosebită a fost acordată organizării și bunei desfășurări a învățămîntului de partid. In cadrul acestuia au fost cuprinși în cursul acestui an un număr de 37.063 cursanți, dintre care 21.764 sunt membri de partid, 4432 candidați de partid și 10.841 nemembri de partid. Un interes deosebit a fost acordat învățămîntului de partid de comitetele orășenești Craiova Tr. Severin și de comitetele raioșinale Băilești, Amaradia, Tg. Jiu și Novaci. Nu același lucru putem spune însă despre comitetele raionale Balș, Filiași și Calafat care, în afară de faptul că nu s-au preocupat săi încadreze in învățămîntul de partid un număr mai mare de cursanți din sectoarele productive, nu s-a preocupat să organizeze cercuri și forme de învățămînt în întovărășirile agricole, minimalizînd în acest fel, importanța educării marxist-leniniste a țărănimii din sectorul socialist al agriculturii. Succesul muncii de propagandă depinde într-o mare măsură de felul în care comitetele de partid asigură pregătirea calificată a cadrelor ce muncesc in domeniul muncii de propagandă. Dacă acest lucru a fost realizat într-un procentaj destul de ridicat în raioanele Craiova, Tr. Severin, Băilești, Caracal, Filiași, nu același lucru se poate spune despre raioanele Plenița, Gura Jiului, Corabia și Oltețu. Acest lucru se datorește faptului că unele cadre care muncesc în domeniul propagandei, necunoscînd adevărata stare de lucruri de pe teren și problemele concrete pe care le pune viața în fața partidului nostru, tratează în mod mecanic tezele marxism-le• * . 1 * Pv — Si —. A AAni rl i flAJl. nanismului nu» a pxjuviu.Edițiile concrete de care trebuie să lege aceste teze. Din cauza ruperii de viață, unii propagandiști cad în confuzii politice, manifestă tendința de a trece cu ușurință peste problemele mai spinoase, prezintă în mod abstract acțiunea diferitelor legi economice. Sarcina cadrelor noastre de propagandă este tocmai de a găsi cele mai eficace metode de a propaga învățătura marxist-leninistă, de a generaliza experiența practică revoluționară a partidului și poporului nostru, de a trage concluziile corespunzătoare din această experiență, călăuzindu-se după învățătura marxist-leninistă. Organele raionale și orășenești cît și aparatul Comitetului regional, al comitetelor raionale și orășenești și instructorii teritoriali ai acestora, nu în toate cazurile au muncit cu organizațiile de bază pentru a le determina să conducă nemijlocit propaganda de partid. Ca să ilustrăm această situație putem arăta că din cei 200 instructori teritoriali care și-au propus să sprijine organizațiile de bază în acest domeniu, doar 40 s-au achitat de această sarcină pînă la 10 februarie, iar din cele 900 organizații de bază care și-au propus să analizeze munca de propaganda și agitație, doar 285 și-au dus această sarcină la îndeplinire până la 10 februarie. Cu toate acestea, în cadrul regiunii noastre, propaganda de partid bine coordonată și îndrumată de către organele și organizațiile de partid, a obținut o serie de rezultate pozitive. Faptul că mai bine de 6000 de țărani muncitori, cursanți în diferite forme ale învățămîntului de partid, au intrat în G.A.C., întovărășiri agricole și asociații simple, arată că propaganda a fost legată din ce în ce mai mult de problemele concrete ale economiei noastre. Comitetele de partid orășenești Craiova și Tr. Severin, și cele din raioanele Amaradia, Segarcea, Corabia, Novaci, Băilești, Filiași, au dovedit că știu să conducă în bune condițiuni munca de propagandă, să o lege pe aceasta de problemele concrete, să educe masele în spiritul învățăturii marxist-leniniste. Cu toate acestea mai sînt încă multe de făcut in domeniul muncii de propagandă în regiunea noastră: întreaga muncă de agitație și propagandă trebuie să fie strîns legată de viață, să fie subordonată îndeplinirii cu succes a sarcinilor ce ne stau în față in domeniul industriei, agriculturii și construcției culturale. Marxism-leninismul ne învață că teoria revoluționară este o călăuză în activitatea practică, că teoria ruptă de practică este moartă, iar practica care nu este luminată de teoria revoluționară, nu are perspective de dezvoltare, este oarbă. Pentru a conduce cum se cuvine toate ramurile construcției socialiste cadrele noastre trebuie să-și însușească teoria marxist-leninistă, să știe să o folosească ca o călăuză în rezolvarea problemelor ridicate de activitatea practică. Organele și organizațiile de partid sunt chemate să studieze cerințele oamenilor muncii, să seziseze problemele care prezintă interes pentru ei și care-i frămintă și ținând seama de aceasta să organizeze agitația și propaganda. Ele sunt chemate să arate nu numai succesele și realizările, dar să scoată la iveală lipsurile și greutățile in dezvoltarea noastră, să explice cauzele lor și caracterul lor temporar, să indice căile de lichidare rapidă a lipsurilor, să dirijeze eforturile oamenilor muncii spre înlăturarea lipsurilor existente. Forța propagandei noastre trebuie să constea în caracterul ei veridic, concret, accesibil și eficace. Munca ideologică a partidului nostru sa caracterizat întotdeauna prin spiritul ei combativ, prin lupta ei hotărîtă împotriva ideologiei burgheze, care în toate manifestările ei este străină nouă. Lupta împotriva ideologiei burgheze și a concepției burgheze despre lume, împotriva rămășițelor capitalismului din conștiința oamenilor, trebuie să capete un caracter mai activ, mai concret De aceea, se impune ducerea unei munci de lămurire împotriva misticismului, explicarea științifică a diferitelor fenomene din natură, a diferitelor întîmplări. In această direcție un rol important îl are explicarea situației internaționale, lămurirea oamenilor muncii, îndeosebi de la sate, de forța lagărului păcii și al socialismului. Aceasta poate duce la demascarea diferitelor uneltiri și a svonurilor cu care elementele dușmănoase încearcă să adoarmă conștiința țărănimii noastre: îmbunătățirea continuă a propagandei de partid, legarea continuă a acesteia de problemele concrete pe care le ridică practica construirii socialismului, este sarcina principală care trebuie să stea în fața tuturor organelor și organizaților. HPM org de fial.id. Y / ANUL XII NR. 3517 SÎMBĂTĂ 2 IUNIE 1956 4 pagini, 20 bani 7N INTERIORUL ZIARULUI! — Pe marginea unui schimb de experiență. Activitatea culturală oglindită în realizările economice ale satului (pag. 2-a). — Calendarul lucrărilor agricole pe luna iunie (pag. 2-a). — Artiștii amatori (pag. 2-a). — VIAȚA DE PARTID. Critica și autocritica — armă pentru înlăturarea lipsurilor. Pe marginea plenarei comitetului de partid raional Băilești cu activul (pag. 3-a). — Pe tarlaua întovărășirii (pag. 3-a). — Cînd nu există îndrumare și control (pag. 3-a). — Un om ca atîția alții... (pag. 3- a). — Un eveniment însemnat în istoria relațiilor sovieto-iugoslave (pag. 4-a). — Nota adresată de sovietic Guvernului S.U.A. Guvernul (pag. 4- a), la concurs De pe cuprinsul Adunare festivă in cinstea Zilei de 1 Iunie Comitetul oraș firesc pentru apărarea copilului din Craiova, a organizat vineri 1 Iunie, orele 16, în sala Teatrului Național o adunare festivă închinată zilei de 1 Iunie, ziua internațională a copilului, în prezența a sute de persoane, care au umplut sala pînă la refuz, tov. Ioana Popa, președinta Comitetului regional pentru apărarea copilului a deschis adunarea, și a dat cuvîntul tovarășei Ioana Stancoveanu vicepreședintă a sfatului popular regional, care a vorbit despre „1 Iunie Ziua internațională copilului”. Subliniind importanța a acestei zile, vorbitoarea a spus, printre altele : Sínt 6 ani de cînd, din inițiativa FDIF, și a FMTD, 1 Iunie a fost proclamată ziua copiilor lumii. Nici o idee n-a făcut mai repede înconjurul lumii, n-a mișcat mai adine inimile, n-a galvanizat mai puternic voința a milioane de femei și, bărbați ca ideea păcii, a apărării vieții copiilor. Milioane de oameni înțeleg azi mai bine că războiul poate fi evitat. Victoriile tot mai mari dobîndite în ultimii ani de forțele păcii, în frunte cu U.R.S.S., le-au întărit această idee. Victoriile cucerite în ultimii ani de poporul nostru sub conducerea partidului, a spus vorbitoarea, sînt expresia voinței de a construi pentru topit o viață lipsită de grija zilei de mîine. în regiunea Craiova funcționează azi 116 case de naștere, asigurîndu-se astfel asistența medicală în instituții bine dotate și cu un personal temeinic pregătit. Față de 1948 avem astăzi cu 300 la sută mai multe spitale de pediatrie, cu 275,70 la sută mai multe case de naștere iar numărul locurilor îin căminele de zi a crescut cu 658,9 la sută. In ultimii 4 ani numărul căminelor de zi din întreprinderi a crescut cu 25 la sută iar grădinițele sezoniere cu 85 la sută. In regiunea noastră se plătește trimestrial 1.780.000 lei la un număr de 12.530 mame și 14.800 copii. Victoriile noastre, munca noastră, a încheiat tovarășa I. Stancoveanu, sunt expresia celei mai mari griji de a crește copii sănătoși, capabili de fapte îndrăznețe, care să ducă mai departe cu puteri înzecite opera începută de părinții lor. S-a dat citire apoi unor telegrame adresate C. C. al P.M.R. și Comitetului național pentru apărarea copilului din R.P.R. După aceea a urmat un program artistic dat de Ansamblul U.T.M, Școala Populară de Artă și ansamblul de la „Casa pionierilor”. Se dezvoltă mecanizarea în exploatarea forestieră La sectorul Novaci se organizează prima exploatare forestieră complet mecanizată. Operațiile de tăiere a copacilor cît și fasonarea materialului lemnos se execută cu ferăstraie electrice. Scosul și apropiatul buștenilor se face cu ajutorul funicularelor, iar încărcatul în vagoane a materialului prelucrat se face cu macaraua de pe rampa cu role. Pînă la sfîrșitul anului, sectoarele I.F.E.T. Novaci și Baia de fier vor fi sectoarele cu cel mai mare procent de mecanizare a lucrărilor. La I.F.E.T. Tg. Jiu toți buștenii de fag se scot din pădure cu ajutorul funicularelor. In primele luni ale acestui an s-au introdus funicularele de tip ușor pentru scoaterea buștenilor și la I.F.E.T. Baia de Aramă. Cu tot timpul nefavorabil din primele luni ale acestui an, datorită mecanizării muncii s-au putut realiza cu succes sarcinile de plan, iar muncitorii Nicolae Piluță, Ilie Rușianu, Eugen Năchescu și alții, reușind să-și depășească simțitor norma între 100—200 la sută, au realizat un cștig între 1.500—2.000 lei. ST. GACIU coresp. regiunii noastre La exploatarea carboniferă Rovinari Exploatarea carboniferă la zi Poiana-Rovinari a primit de curînd noi utilaje sosite din Uniunea Sovietică cu ajutorul cărora, se extrage tot mai mult cărbune. IN CLIȘEU , uriașul excavator cu cupa de 3 m. c. care a $1 intrat in funcțiune. Execută a doua prașilă Căutînd să aplice pe scară tot mai largă indicațiile agronomilor în vederea obținerii unei recolte sporite țăranii muncitori din comuna Zănoaga, raionul Caracal, folosesc cu pricepere timpul pentru efectuarea lucrărilor de întreținere a culturilor. In momentul de față, ei au terminat prima prașilă pe suprafața de 1.028 hectare porumb, 42 hectare floarea-soarelui și 14 hectare sfeclă de zahăr, devenind primii pe raion. Spre a nu da posibilitate buruienilor să se dezvolte și pentru a se afîna pămîntul bătut de ploile căzute, ei au început cea de a doua prașilă la aceste culturi. Pînă în prezent, a doua prașilă a fost executată pe o suprafață de 150 hectare porumb. ENE POPA coresp. Muncă bine organizată Alături de numeroasele colective ale brigăzilor conduse de fruntașii întrecerii socialiste Iacobescu Ion, Dobre Ion, Păun Constantin, Alexe Vasile, Cazan Gheorghe și alții, se află în momentul de față și brigada condusă de tovarășul Pițigoi Ion, împreună cu întregul colectiv el a studiat factorii care pot concura la sporirea productivității granicelor și s-a luat hotărîrea ca să se aplice inițiativele : „Schimbul de noapte la nivelul celui de zi" și „întregul schimb la nivelul orelor celor mai productive”. In aceste condiții s-a trecut la aplicarea cu mai mult succes a forajului în regim rapid și cu noroi ușor. Prin succesele deosebite obținute în întrecere, brigăzi membrii acestei au realizat cîștiguri cuprinse între 3.500—5.500 lei. M. GUTA coresp. Au primit avansuri în bani dezvoltarea și întărirea GAC. Dezvoltarea îndeosebi a ramurilor anexe — sectorul zootehnic, grădinăritul, etc. — le-a adus mari venituri. Din produsele revenite din sectorul zootehnic, și de la grădina de legume și zarzavaturi, contractate cu cooperativa, au fost încasate importante sume de bani. La începutul acestei luni, colectiviștii au primit ca avansuri în bani, suma de 3 lei pentru fiecare zi-muncă efectuată de la 1 ianuarie pînă în prezent. Tovarășii Ion Georgișan și Ilie Vața pentru 72 zi, de muncă au primit cîte 216 lei, fiecare, iar tovarășii Preda Vitan, Dumitru Oprișan și alții au primit de asemenea sume importante. GH.IDREA coresp. Membrii gospodăriei agricole colective „Viață Nouă” din comuna Poiana Mare, raionul muncesc cu multă rîvnă Calafat, pentru Chemarea comitetului executiv al sfatului popular regional Craiova privind acțiunea de reparare și ingrijire a drumurilor Dezvoltarea pe care a luat-o economia noastră națională în anii primului cincinal, sarcinile importante ce-i stau în față in anii celui de al doilea cincinal, scot in evidență o problemă de o deosebită însemnătate: îmbunătățirea și dezvoltarea căilor de comunicație. Ele constituie azi arterele prin care pulsează întreaga activitate economică din țara noastră. Intensificarea schimbului dintre oraș și sat, dezvoltarea pe care au luat o in ultimul timp transporturile auto, impun cu toată tăria îmbunătățirea îndeosebi a stării de viabilitate a drumurilor. Sfaturilor populare, in atribuția cărora cade repararea și întreținerea drumurilor regionale, raionale și comunale, le revin în această privință sarcini deosebit de importante. Folosind răgazul dintre muncile agricole, cheltuind cu chibzuială fondurile ce le sunt puse la dispoziție în acest scop, utilizînd din plin resursele locale și mobilizînd în această muncă masele de cetățeni, ele au posibilitatea de a transforma această preocupare într-o largă acțiune de masă, o adevărată acțiune patriotică. Ținând seama de toate acestea, sfaturile populare din regiunea Craiova au inițiat o largă acțiune de reparare și întreținere a drumurilor care a început să dea o serie de rezultate pozitive. Pentru extinderea acestei acțiuni în întreaga țară, bazîndu-se pe masele de țărani muncitori, comitetul executiv al sfatului popular regional Craiova, cheamă la întrecere toate comitetele executive ale sfaturilor populare regionale din țară. Propunem ca această întrecere să se desfășoare în perioadele dintre campaniile agricole, stabilindu-se două etape: prima pînă la 23 August, iar cea de a doua pînă la 7 Noiembrie 1956. In cadrul acestei întreceri noi ne luăm următoarele angajamente: In răgazul dintre muncile agricole de primăvară și cele de vară, vom realiza 50 la sută din volumul total al lucrărilor de reparație și întreținere a drumurilor prevăzut pentru întregul an, executînd: extragerea și transportul a 500.000 m.c. material pietros; așternerea pe drumurile regionale, raionale și comunale a 450.000 m. c. pietriș; refacerea și desfundarea a 4.700.000 m.l șanțuri, repararea și întreținerea a 1.800 m.l poduri și podețe ; executarea a 500 m.l îndiguiri pentru protejarea drumurilor. Prin executarea acestor lucrări se vor întreține 3.000 km. drumuri, folosindu-se 600.000 zile muncă cu brațele și 400.000 zile cu atelajele. La sfîrșitul primei etape, planul lucrărilor de întreținere și reparare a drumurilor va fi executat în proporție de 80 la sută, iar la sfîrșitul celei de a doua etape va fi realizat în întregime. Lucrările finanțate din fonduri bugetare se vor realiza în proporție de 50 la sută pînă la 23 August și 90 la sută pînă la 7 Noiembrie. La aceste lucrări se obține și reducerea prețului de cost cu 8 la sută prin folosirea rațională a mijloacelor de transport și a utilajului rutier și micșorarea distanțelor de transport prin descoperirea de noi cariere; mărirea productivității muncii cu 5 la sută peste sarcinile de plan, printer-o mai bună organizare a șantierelor în vederea eliminării golurilor de producție. Pentru înfăptuirea acestor obiective vom lua următoarele măsuri: Antrenarea țăranilor muncitori pentru executarea lucrărilor de reparație și întreținere a drumurilor prin organizarea de întreceri patriotice pe circumscripții electorale, sate, comune și raioane; organizarea de consfătuiri ale deputaților cu alegătorii; folosirea celor mai variate forme de agitație verbală și vizuală ; stabilirea felurilor de lucrări, a locului de muncă și termenelor de execuție pe circumscripții electorale și pentru fiecare contribuabil în parte ; folosirea justă a inginerilor și tehnicienilor din cadrul secțiilor de drumuri, a picterilor și cantonierilor în scopul obținerii unor lucrări de bună calitate; stimularea și sprijinirea comisiilor permanente ale sfaturilor populare în vederea descoperirii de noi cariere de piatră și nisip, precum și lărgirea celor existente ; popularizarea realizărilor obținute în această acțiune prin folosirea panourilor de onoare, gazetelor de perete, foilor volante, presei locale, stațiilor de radioficare și radioamplificare și studioului regional de radio. In numele comitetului executiv al sfatului popular regional Craiova, Președinte IOAN MOANGA PETRE POROINEANU.