Inainte, octombrie 1965 (Anul 22, nr. 6405-6431)

1965-10-10 / nr. 6413

Pagina 4 • ÎNAINTE Lucrările Adunării Generale a O.N.U. NEW YORK — Trimisul special Agerpres, Nicolae Ionescu, transmite: In ședința de vineri după-amiază a lucrărilor Adunării Generale a ONU primul a luat cuvîntul ministrul de externe al Camerunului, Simon Nko'outoungou. Referindu-se la problemele organizării și funcționării ONU, el s-a pronunțat pentru „sporirea numărului locurilor rezervate in organismele ONU mici" și a subliniat că pentru țărilor ca organizația să devină mai eficientă in eforturile de menținere a păcii „este necesară îmbunătățirea colaborării dintre Consiliul de Securitate și Adunarea Generală". Vorbind pe larg despre lupta împotriva colonialismului și rasismului, el a cerut, printre altele, înăsprirea sancțiunilor economice împotriva Africii de sud „ca o ultimă șansă de abolire prin mijloace pașnice a practicilor de apartheid și rasiale din această țară". Etoungou a spus că guvernul său se pronunță în favoarea convocării conferinței mondiale pentru dezarmare. Abdul Rahman al-Bazzaz, primul ministru și ministru de externe al Irakului, a subliniat în intervenția sa că „un progres în problema dezarmării va fi dificil de realizat ,în cursul aceleiași zile au fost reluate lucrările unor comitete. Astfel,Comitetul pentru problemele de tutelă și teritorii neautonome a continuat dezbaterile pe marginea problemei „îndeplinirii Declarației cu privire la garantarea independenței țărilor și popoarelor coloniale". La discuțiile asupra situației din Rhodesia de sud au luat cuvîntul reprezentanții Sudanului, României, Noii Zeelande și Statelor Unite. In Rhodesia de sud, a subliniat în intervenția sa reprezentantul țării noastre, Mihai Magheru, „se încearcă substituirea regimului colonial cu un alt regim care, la rindul său, posedă toate caracteristicile colonialismului. Populația africană este privată de drepturile sale cele mai elementare, în primul rînd de dreptul de a se ocupa liber de problemele sale, în propria sa țară. Un popor de 4 milioane de oameni este supus unui regim de opresiune instaurat de un guvern minoritar care încearcă să perpetueze această situație prin proclamarea unilaterală independenței". Reprezentantul român a a subliniat necesitatea luării unor măsuri urgente și eficace în această dita timp cît numeroase dispute majore rămîn nesoluționate și uneia din marile puteri ale lumii — Republica Populară Chineză — nu îi sînt restabilite drepturile în Organizația Națiunilor Unite". El s-a pronunțat pentru convocarea conferinței mondiale pentru dezarmare „cu participarea tuturor statelor lumii" și a declarat că „o condiție prealabilă pentru înfăptuirea dezarmării generale și totale este lichidarea bazelor străine" Primul ministru al Irakului s-a referit, de asemenea, la problema palestiniană și la situația din Arabia de sud, acuzînd „Marea Britanie de violarea în repetate rînduri a rezoluțiilor Comitetului celor 24 al ONU". Ultimul care a luat cuvîntul, ministrul de externe al Somaliei, Ahmed Yusuf Dualeh, a formulat serie de critici la adresa activității a ONU, pronunțîndu-se pentru întărirea organizației. „Somalia, a spus Yusuf Dualeh, consideră principal universalității ca un principiu de bază al Națiunilor Unite", adăugind că Republicii Populare Chineze trebuie să i se redea locul ce i se cuvine de drept în organizație. ★ problemă. „Delegația română, a spus Mihai Magheru, este gata să sprijine toate recomandările care vor ține seama de cererile legitime ale poporului Rhodesiei de sud și de prevederile declarației din 1960 cu privire la acordarea independenței țărilor și popoarelor coloniale". La lucrările Comitetului pentru problemele juridice, pe marginea adoptării rapoartelor Comitetului de drept internațional privind desfășurarea ultimelor sale două sesiuni, reprezentantul român, Constantin, Flitan vicepreședinte al comitetului, împreună cu reprezentantul Ghanei, au prezentat un amendament care recomandă permanentizarea seminariilor organizate în vara trecută de comitet, cu participarea unor studenți care s-au remarcat prin buna lor pregătire și unor tineri funcționari guvernamentali. La aceste seminarii trebuie asigurată participarea unui număr mai mare de reprezentanți ai țărilor în curs de dezvoltare. Comitetul pentru problemele social-umanitare și culturale a dezbătut vineri, în continuare, problema „măsurilor pentru respectarea cît mai grabnică a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului". Dejunul oferit de Corneliu Mănescu NEW YORK 9. Trimisul special Agerpres, Nicolae Ionescu transmite: La 8 octombrie, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe al Republicii Socialiste România, șeful delegației române la cea de-a 20-a sesiune a Adunării Generale a ONU, a oferit, la sediul misiunii permanente a țării noastre la ONU, un dejun la care au participat: Amintore Fanfani, președintele celei de-a 20-a sesiuni a Adunării Generale, U Thant, secretar general al ONU, Ilias Tskimokos, vicepreședinte al guvernului și ministrul afacerilor externe al Greciei, Vaclav David, ministrul afacerilor externe al R. S. Cehoslovace, J. Luns, ministrul afacerilor externe al Olandei, M. Dughersuren, ministrul afacerilor externe al RPMongole, Katema Yifru, ministrul afacerilor externe al Etiopiei, Ahmed Yussuf Dualeh, ministrul afacerilor externe al Somaliei, Arthur J. Goldberg, șeful delegației SUA, reprezentant permanent la ONU, reprezentanții permanenți ai Cehoslovaciei — Jiri Hajek, Danemarcei — Hans R. Tabor, Greciei — A. Lintis, Olandei — dr. J. B. De Beus, Mongoliei — L. Toib, și adjunctul secretarului general al ONU pentru problemele politice — A. Nesterenko. Din partea română au participat: Mircea Malița, Mihail Hașeganu și alți membri ai delegației României. Dejunul s-a desfășurat într-o atmosferă deosebit de cordială. Situația din Indonezia DJAKARTA 9 (Agerpres) — într-o declarație făcută presei, dr. Subandino, prim-vice-prim-ministru al Indoneziei, a subliniat că președintele Sukarno a adresat un apel la unitate pentru ca „forțele colonialiste, neocolonialiste și imperialiste să nu exploateze evenimentele de săptămîna trecută". El a avertizat că aceste forțe așteaptă să începem să ne luptăm între noi pentru a intra în țară". Subandro a reamintit că președintele Sukarno a cerut tuturor acelora preocupați de criză „să creeze o atmosferă calmă și să lase în seama lui să găsească o soluție politică". Intr-o declarație radiodifuzată, ministrul informațiilor, dr. Ruslan Abdulgani, și-a exprimat încrederea că, sub conducerea președintelui Sukarno, Indonezia va învinge actuala criză. El a adăugat că țara trebuie să înțeleagă că neocolonialiștii, colonialiștii și imperialiștii vor folosi orice prilej pentru a o ataca. Agențiile de presă și postul de radio Djakarta anunță că atît în capitala Indoneziei, cît și în alte orașe din țară au loc demonstrații la care participă, printre alții, și reprezentanți ai partidului „Mașumi“, interzis de mai multă vreme în Indonezia. Postul de radio Djakarta a anunțat că elemente aparținînd partidelor „Nahdatul Ulama" și „Mașumi" s-au dedat la manifestări îndreptate împotriva Partidului Comunist din Indonezia. Același post de radio a anunțat că vineri dimineața a fost incendiat sediul Comitetului Central al Partidului Comunist din Indonezia. Agențiile de presă anunță că autoritățile militare au arestat cinci conducători ai organizațiilor comuniste de tineret și au întreprins percheziții la sediul unor organizații obștești. Agenția Reuter anunță din Djakarta că în insula Jawa continuă ciocniri între diferitele grupări ale armatei. Foști imbertiști provoacă tensiune în capitala dominicană SANTO DOMINGO (Agerpres). Elemente care au făcut parte din fosta juntă dominicană a lui Imbert Barreras creează o stare de tensiune în capitala dominicană. Potrivit agenției Prensa Latina, postul de radio de la San Isidro, interzis de guvernul provizoriu dominican condus de Garcia Godoy, continuă să transmită apeluri incitînd la acțiuni subversive și acte de teroare împotriva elementelor progresiste care în perioada crizei dominicane au sprijinit forțele constituționaliste. Două atentate au avut loc vineri, unul împotriva locuinței lui Amir Abdel Hasdun secretar general al Federației studenților dominicani, și altul împotriva reședinței colonelului Miguel Angel Hernando Ramirez, care din primele zile după răsturnarea triumviratului, lui Cabral s-a alăturat luptei pentru restabilirea ordinei constituționale. Aceste atentate urmăresc crearea unei situații de nesiguranță pentru a se permite militarilor de dreapta de a recurge din nou la forță și de a zădărnici unele măsuri luate de guvernul provizoriu în vederea restabilirii ordinei în țară și pregătirii alegerilor. După eșecul negocierilor anglo-rhodesiene LONDRA (Agerpres), Guvernul britanic consideră că situația creată ca urmare a eșecului negocierilor asupra Rhodesiei este „extrem de gravă". Agenția France Presse subliniază că în cursul întrevederilor de vineri după-amiază premierul britanic, Harold Wilson, a amintit șefului guvernului rhodesian, Ian Smith, că, în cazul unei proclamări ilegale a independenței, guvernul britanic va fi nevoit să aplice sancțiuni economice Rhodesiei. Pe de altă parte, se crede că Națiunile Unite vor interveni, de asemenea, și Rhodesia ar putea fi izolată. Guvernul britanic nu preconizează totuși o intervenție militară în Rhodesia în eventualitatea aplicării măsurii preconizate de guvernul minorității albe de la Salisbury; în comentariul său agenția France Presse precizează că dacă Ian Smith va proclama independența în mod unilateral, majoritatea țărilor Commonwealthului, ca și alte numeroase țări ale ONU, sunt hotărite să aplice sancțiuni economice. întrebat de un ziarist dacă își va pune în aplicare intenția sa, primul ministru Ian Smith a declarat că „nu este imposibil ca Rhodesia să declare în mod unilateral independența sa". „Singura carte care rămîne guvernului rhodesian de jucat este o declarație de independență unilaterală", se spune într-un mesaj al său adresat națiunii vineri seara, Încheierea Conferinței parlamentarilor N.A. T.O. NEW YORK 9 (Agerpres). La New York s-a încheiat vineri cea de-a 11-a Conferință anuală a parlamentarilor NATO. în timpul lucrărilor conferinței s-au manifestat din nou divergențele din cadrul NATO care au la origine, în primul rînd, poziția Franței față de această organizație: într-un raport prezentat de Michel Boschet, membru al Adunării Națione Franceze, el a subliniat colegitatea țărilor membre în luarea de hotărîri ce privesc propria lor soartă este una din primele necesități ale unui „nou“ NATO. El a cerut ca nici o națiune să nu fie pusă în situația de a risca propria ei existență, fără să participe la luarea hotărîrilor care pun în pericol această existență. „Alianța atlantică, a spus Boscher, a devenit o relicvă istorică". Remaniere parțială a guvernului britanic LONDRA 9 (Agerpres). La 9 octombrie a fost anunțată la Londra o remaniere parțială a guvernului britanic, care afectează îndeosebi o serie de miniștri care nu fac parte din cabinetul englez, format numai din titularii principalelor portofolii ministeriale. Printre personalitățile îndepărtate din guvern se află lordul Bowden, care a deținut pină in prezent funcția de ministru de stat pentru problemele educației și științei, și lordul Taylor, fost secretar parlamentar pentru relațiile cu Commonwealths și pentru colonii. Concomitent a fost dată publicității și lista noilor membri ai guvernului. Astfel, Edward Redhead, care a deținut funcția de ministru de stat în Ministerul Comerțului, a fost numit ministru de stat pentru educație și știință, lui Richard Marsh i s-a încredințat postul de secretar parlamentar în Ministerul Tehnologiei, Henry Wilson a fost numit consilier juridic al coroanei pentru Scotia, iar lords Brown, a devenit ministru de stat in Ministerul Comerțului cu misiunea de a „stimula“ exporturile. Astăzi, aproximativ 13 milioane și jumătate de alegători din Turcia sunt chemați la urne să aleagă pe cei 450 de membri ai Adunării Naționale. La această confruntare iau parte 6 partide politice. Principalele partide care își dispută întîietatea sînt Partidul dreptății (guvernamental) și Partidul republican al poporului. Observatorii politici sunt de părere că învingătorul va fi „tînărul" sau „bătrînul", adică primul ministru adjunct Suleyman Denarel, șeful Partidului dreptății, care este în vîrstă de 42 de ani, sau președintele Partidului republican, Ismet Inonu, care are 84 de ani. Partidul dreptății se pronunță în favoarea întreprinderii particulare și a investițiilor de capital străin pe plan intern, iar politica sa externă este proocidentală. Partidul republican al poporului are o componență mixtă, numărînd printre membrii săi atît oameni de afaceri cît și lideri sindicali, ofițeri în retragere și studenți. în ultimul timp în sinul acestui partid s-a creat și o fracțiune cu tendințe mai accentuate de stingă. Partidul republican al poporului are o orientare oarecum asemănătoare partidelor social-democrate din Occident. Deși nu se opune sistemului capitalist, el preconizează, sub o formă oarecare, naționalizarea întreprinderilor cu capital străin. în politica externă, partidul se pronunță pentru continuarea aderării Turciei la NATO, CENTO și Piața comună, dar se declară și în favoarea dezvoltării relațiilor cu țările socialiste. în afară de aceste două partide, celelalte trei care fac parte din coaliția guvernamentală condusă de premierul Urguptu se străduiesc să se afirme prin obținerea unui număr mai mare de locuri în parlament. Partidul republican naționalțărănesc, condus de Alparslan Turkesh, este în favoarea unor relații strînse cu Occidentul, dar și pentru o politică mai independentă în problemele de interes național. Partidul națiunii, sub conducerea lui Osman Bolukbashi, este un partid conservator de dreapta. Noul partid al Turciei, condus de Ekrem Alidjan, este prooccidental în politica externă. Dintre membrii săi fac parte în special oameni de afaceri și lideri profesioniști. Pentru prima oară își face intrarea în arena electorală Partidul muncitorilor turci, creat în anul 1961 de mai mulți lideri sindicali și condus de Mehmet Ali Aybar, în programul său partidul cere naționalizarea tuturor industriilor importante, o reformă agrară cuprinzătoare și în general crearea unei economii independente bazate pe valorificarea resurselor proprii și nu pe ajutorul străin. Pe plan extern, partidul preconizează retragerea Turciei din NATO, îmbunătățirea relațiilor cu țările socialiste și cu cele neangajate. Acest partid se bucură de o anumită popularitate în rândurile muncitorilor și intelectualilor. Observatorii politici consideră că Partidul dreptății are unele șanse de a-și menține poziția de întîietate, dar nu este de loc sigur că va putea obține o majoritate care să-i permită să formeze singur guvernul și să nu fie obligat din nou să recurgă la alcătuirea unui guvern de coaliție, în legătură cu aceasta trebuie ținut seama și de declarația președintelui Turciei, Gemal Gursel, făcută ziarului „Akșam" cînd subliniat că „în prezent Turcia nu a poate fi guvernată de un guvern format dintr-un singur partid, în țara noastră asemenea guverne nu au dat rezultate pozitive". A. BRAUNSTEIN COMENTARIUL ZILEI Confruntarea electorală din Turcia TURCIA . In foto : Monumentul lui Kemal Ataturc din centrul orașului Ankara. BUDAPESTA. La 8 octombrie a părăsit Budapesta, îndreptîndu-se spre patrie, delegația Partidului Comunist Francez în frunte cu Roland Leroy, membru supleant al Biroului Politic al CC al PCF, secretar al CC al PCF, care, la invitația PMSU, a făcut o vizită în RP Ungară. NEW YORK. Ministrul de externe al Italiei, Amintore Faniani, care prezidează lucrările sesiunii Adunării Generale a O.N.U., l-a primit pe ministrul de externe al Olandei, Joseph Lans. Ei au discutat despre stadiul actual al pregătirii reuniunii miniștrilor afacerilor externe ai țărilor Pieței comune, care se va desfășura la Bruxelles la 25 și 26 octombrie și va fi prezidată de Fanfani. TEL AVIV. La Tel Aviv s-a făcut cunoscut că între Israel și Republica Ciad au fost semnate o serie de acorduri de colaborare economică, comercială, în domeniul cultural și medical. Discuții între conducătorii celor două state au avut loc cu prilejul vizitei oficiale de zece zile a președintelui Giadului, Francois Tombalbaye, în Israel. De la Tel Aviv președintele Tombalbaye pleacă la Paris, unde va avea convorbiri cu președintele Franței, de Gaulle. TOKIO. Ca urmare a taifunului „Carmen“ care s-a abătut asupra Insulelor Mariane, șase nave pescărești japoneze, care aveau la bord peste 200 de persoane, au dispărut în largul Oceanului Pacific. LIMA. Un bombardier al trupelor guvernamentale peruviene, care participase la operațiuni împotriva forțelor de partizani din munți, a explodat în aer și s-a prăbușit în apropierea localității Piura, capitala departamentului cu același nume. Cei patru membri ai echipajului au fost dați dispăruți. Autoritățile au ordonat o anchetă la locul prăbușirii avionului pentru a determina cauzele exploziei. BELGRAD. Marko Nikezici, secretar de stat pentru afacerile externe al R. S. F. Iugoslavia, a primit la 9 octombrie pe Alain Peyrefitte ministrul informațiilor al Franței, care se află într-o vizită oficială în Iugoslavia. în aceeași zi, Toma Granfil, vicepreședintele Vecei Executive a Republicii Serbia, a oferit un dineu în cinstea oaspetelui francez, BRUXELLES. Paul Henri Spaak, ministrul afacerilor externe al Belgiei, și-a amînat vizita în Statele Unite din cauză de boală. Spaak urma să aibă întrevederi cu înalte oficialități americane și apoi să participe la lucrările sesiunii Adunării Generale a ONU. LONDRA. Colin Jordan, liderul naziștilor britanici, a fost arestat sîmbătă sub acuzația de comportare jignitoare la adresa guvernului în cadrul demonstrațiilor în favoarea rasiștilor sud-rhodesienii care au avut loc în fața reședinței din Downing Street a premierului britanic. Duminică dimineața, Colin Jordan va compare în fața unui tribunal din Londra, NEW YORK. Observatorul astronomic „American Museum Hayden Planetarium" a anunțat că cometa Ikeya-Seki, descoperită la 18 septembrie la Tokio, similară cu faimoasa cometă din anul 1882, ar putea deveni „cel mai spectaculos obiect ceresc al acestui secol". Cometa Ikeya- Seki este în prezent suficient de luminoasă pentru a fi văzută cu binoclul. Potrivit calculelor astronomilor, la 21 octombrie cometa va atinge punctul ei cel mai apropiat de soare și luminozitatea ei va crește atît de mult încît ea va putea fi vizibilă chiar în cursul zilei. FLORENȚA. Prof. Bighini, directorul Observatorului astronomic din Arcetri, a declarat că la acest observator a fost înregistrată o explozie solară însoțită de o emitere abundentă de raze X. Prof. Righini a subliniat că pînă în prezent nu s-a știut că acest fenomen se poate produce și în perioada „Soarelui calm“. BELGRAD. La 8 octombrie a sosit la Belgrad, într-o vizită de 6 zile, o delegație comercială indiană condusă de Mamubhai Shah, ministru de stat pentru comerț al Indiei. Delegația va avea convorbiri cu conducătorii iugoslavi în vederea dezvoltării relațiilor economice bilaterale, în special în domeniul industriei și comerțului. SCURTE ȘTIRI - SCURTE ȘTIRI Criza politicii britanice în Aden Colonialismul este muribund, dar încă nu a murit. Mai sunt încă popoare care își jertfesc pe cei mai buni fii ai lor în lupta pentru extirparea celei mai rușinoase plăgi a secolului — colonialismul. Strategia puterilor coloniale cuprinde un arsenal bogat de mijloace pe care le folosește pentru menținerea sub formă sau alta a jugului colonial. o Bunăoară, în Aden situația s-a înrăutățit considerabil în ultimii doi ani. încercările guvernului englez de a menține prezența britanică la răsărit de Suez a întîmpinat dificultăți din ce in ce mai mari, ceea ce a făcut ca încordarea să crească în această parte a lumii. Recent, guvernul englez a suspendat pe neașteptate constituția Adenului, destituind pe premierul Abdul Mackanee și atribuind împuterniciri depline înaltului comisar britanic. Această măsură nu numai că nu a intimidat poporul Adenului, ci, dimpotrivă, a făcut să crească brusc presiunile pentru evacuarea bazei militare din această colonie. Din inițiativa Frontului Național de Eliberare din Aden, în întregul protectorat au fost difuzate afișe care îndeamnă populația să participe la grevele și demonstrațiile organizate în semn de protest împotriva hotărîrii guvernului britanic. Autoritățile au dislocat trupe în diverse centre pentru a-i împrăștia pe demonstranți. Agenția Reuter transmite că sute de soldați britanici și unități ale gărzilor naționale au fost alăturate poliției pentru a asigura „strictele măsuri de securitate". Acțiunile represive întreprinse împotriva poporului din Aden au stîrnit protestele legitime ale opiniei publice din țările arabe. Astfel, un purtător de cuvînt oficial sirian a declarat la Damasc că: „Republica Arabă Siria condamnă cu hotărîre persecuțiile la care este supus poporul din Aden", adăugind: „Marea Britanie ar trebui să înțeleagă că a trecut timpul diplomației tunurilor". El a afirmat apoi că „guvernul laburist trebuia să tragă învățăminte din trista experiență a Suezului și să se retragă din Aden și din Arabia de sud înainte ca colonialiștii să fie izgoniți de mase, care nu vor depune armele decît după eliberarea sudului arab de imperialism". Comitetul special al ONU pentru examinarea aplicării privire la acordarea Declarației cu independenței țărilor și popoarelor coloniale difuzat un raport în care atragea atenția Adunării Generale a ONU asupra situației periculoase din Aden. Autoritățile colonialiste engleze au instituit în Aden și în protectoratele din Federația Arabiei de sud starea excepțională, iar poliția continuă arestările în masă și perchezițiile. Numeroase persoane care se opun regimului colonial sînt ținute de cîteva luni în închisori și lagăre de concentrare, fără a fi judecate sau anchetate. Avioane militare engleze bombardează în protectoratele din Arabia de sud populația pașnică, în raport se cere Angliei să îndeplinească imediat, hotărârile ONU — să anuleze starea excepțională și toate legile care îngrădesc libertatea, să înceteze acțiunile împotriva poporului din Aden și protectoratele din Federația Arabiei de sud, să elibereze toți deținuții politici, să organizeze alegeri generale care trebuie să fie urmate neapărat de acordarea unei adevărate independente acestor teritorii. Problema Adenului și a celorlalte teritorii din Federația Arabiei de sud va fi prezentată și în fața Adunării delegația Generale a ONU de către teritoriilor ocupate din Arabia de sud, din care face parte fostul prim-ministru al Adenului, Mackanee, precum și alți reprezentanți ai mișcării de eliberare națională. V. ASPROIU DIN TOATA LUMEA . Potrivit datelor publicate de Direcția centrală de statistică a Finlandei, la 1 ianuarie 1965 această țară avea 4.610.740 locuitori, în cursul anului 1964 populația țării a crescut cu 0,7 la sută. B. Bessonov, cercetător în domeniul literaturii, a descoperit recent în fondurile arhivistice din Leningrad două lucrări necunoscute ale scriitorului N. V. Gogol. Una este intitulată: „Regulile de viață în lume“, iar cea de-a doua — „Despre structura sufletească și lipsurile noastre care ne tulbură și ne împiedică să fim liniștiți“. Ambele opere au fost scrise între 1840 și 1850 și oglindesc dorința marelui scriitor de a contribui la educarea morală a societății. După părerea specialiștilor, lucrările recent descoperite ale lui Gogol îl situează în această privință în poziția de precursor al lui L. Tolstoi. B. Bessonov a descoperit, de asemenea, 13 scrisori ale lui Gogol, considerate în trecut ca fiind definitiv dispărute, precum și un manuscris cu planul unei lucrări care pare a fi confesiunea lui Gogol. 9 în localitatea Bitlis din Turcia a decedat jot cetățeanul Yusuf Yandin, care împlinise vîrsta de 125 de ani. Hrana lui principală în ultima perioadă a vieții au fost brînzeturile și iaurtul. Yusuf Yandin nu a fumat niciodată. Populația capitalei Italiei a fost la 27 septembrie de 2.500.000 locuitori. în 1870, cînd Roma a devenit capitala Italiei, numărul locuitorilor acestui oraș era de 240.000. în 1930 numărul populației s-a ridicat la un milion, iar în 1959 atinsese cifra de două milioane. In Kenya a murit recent un bătrîn, despre care rudele sale au afirmat că avea 140 de ani. El se numea Paren Alambamala și aparținea tribului Baluhya. Bătrînul avusese 10 soții și 103 copii. îngrijorat de scăderea numărului credincioșilor, un pastor protestant din New Jersey (SUA) a hotărît să amenajeze un vagon-biserică, ce urmează să fie atașat trenului care circulă in mod obișnuit între Morristown și New York — via New Jersey. Vor fi oficiate slujbe religioase pentru pasagerii trenului, cît și pentru persoanele aflate în gări. Ziarele americane comunică, insă, că deocamdată vagonul cel mai căutat din trenul amintit este tot cel restaurant. 9 Roi prieteni din San Juan (Puerto Rico), Israel Rodriguez și Ruben Martinez, au hotărît să se întreacă într-o competiție originală: care bea mai mult alcool, înghițeau pahar după pahar și se țineau bine. Nu se întrevedea victoria vreunuia dintre ei Meciul părea nul. înfuriați, concurenții s-au încăierat și sau bătut atît de violent, încît ambii au murit în timp ce erau transportați la spital. Și aici, mecinul... 9 Lee Kuan, primul ministru al Singaporelui, a cerut ca la intrarea noii sale reședințe să i se construiască o scară cu 87 de trepte. întrebat ce anume l-a determinat să dorească atâtea trepte, președintele a răspuns: „Mulți dintre cei care vin să mă plictisească cu tot felul de cereri vor renunța, probabil, aflînd că trebuie să urce atît ca să ajungă pînă la mine“. La Londra, în timpul unor lucrări terasiere pe Tamisa, Jeff Talon a descoperit un ceas vechi de aur. Sub capacul ceasului s-a găsit planul unei case cu unele însemnări misterioase. După îndelungi cercetări Jeff a stabilit că această casă se află într-o suburbie a Londrei și că proprietarul ei este ceasornicarul White. Conformîndu-se indicațiilor planului, Jeff și White au făcut o serie de săpături în curtea casei și au descoperit lingă o fîntînă o casetă cu bijuterii în valoare de 12.000 lire sterline. Se pare că această casetă a fost Îngropată de un strămoș al lui White. Jett și White au împărțit comoara. Medicina franceză a realizat recent o substanță adezivă sintetică specială pentru vasele sanguine, țesuturile nervoase și cele musculare. Această substanță prezintă avantajul că după ce sudează vasele sau țesuturile respective este resorbită de organism. Elevul Alan Jenkins, în vîrstă de 15 ani, din Londra, a bătut recent recordul la care visa de mult. El a străbătut în 16 h 56‘ 30‘ cele 265 de stații ale metroului londonez. Recordul precedent era de 18 h 31‘. Redacția și administrația : Craiova Calea Unirii nr. 16 — Telefoane : 26.13 — 25.52 — 37.11 — 19.93 — Tiparul ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA OLTENIA 40.163