Inainte, noiembrie 1970 (Anul 27, nr. 7980-8004)

1970-11-25 / nr. 8000

ț • MHí&ltmi : ; ANUL XXVÎS ÍJ Nr. 8000 4 PAGINI 30 BANI Í Coordonate economice 1970—1971: In pragul conturării unui amplu program de investiții în municipiul Craiova Ce stimulează și ce perturbează ritmurile șantierelor de construcții locale ? Municipiul Craiova, tradițional centru economic și cultural al Olteniei, a cunoscut în anii din urmă transformări radicale în toate domeniile de activitate ca urmare a politicii partidului de industrializare socialistă construindu-se mari unități industriale de grad republican, cartiere cu peste 15 000 de apartamente, dotări edilitar-cetățenești. Toate aceste transformări impresionante pe linia gospodăririi și înfrumusețării schimbă radical aspectul edilitar-gospodăresc al orașului. Pentru anul 1970, în cadrul planului de investiții aprobat, comitetul executiv al Consiliului popular municipal are sarcina de a da în folosință 2 242 apartamente (din care 1 221 din fondul statului și 1 021 din fondurile populației), un spital de 1 620 paturi cuplat cu o mare policlinică, o bază de exploatare a transportului în comun pentru 200 autovehicule, 216 locuri în internate, 196 locuri în grădinițe, rețele orășenești de apă, canalizare precum și modernizarea suprafeței de 163 800 mp străzi. Sunt prevăzute, de asemenea, a se executa lucrări cu termen de dare în folosință în anii următori, din care menționăm : construcția de locuințe cu front de lucru pentru 1368 apartamente,din care 508 din fondurile statului și 860 din fondurile populației), prestigiosul edificiu al Teatrului Național, o secție a industriei locale pentru producția de bunuri de larg consum, cu o capacitate de 45 milioane lei producție anuală. In spiritul acestor sarcini, o serie de măsuri valoroase au permis ca planul de investiții, la nivelul Consiliului popular municipal, să fie realizat în primele 10 luni în proporții în general ritmice față de sarcina anuală. Aceasta a condus la darea în folosință a 1561 apartamente,din care 609 apartamente proprietate personală, construite prin O.C.N.P.P.), 32 săli de clasă, peste 6 km rețele de distribuția apei, 6,8 km colectoare principale și rețele de canalizare ; de asemenea, s-au terminat lucrările la policlinica spitalului general din Craiova, ln care funcționează deja o parte din secțiile noului spital , totodată s-au dat în producție baza de exploatare pentru transportul în comun a I.T.C. de la Cernele, unitatea de făinuri proteice de la Făcăi , amenajările la hala preselor și secția blocuri ceramice Moflend. In ceea ce privește planul de achiziții la utilaje, acesta a fost realizat în întregime la I.G.O. și I.C.F.L., mai puțin la I.T.C. unde urmează să sosească cele 23 autobuze planificate pentru acest an. Realizarea la termenul stabilit a lucrărilor la două obiective importante din municipiul nostru — Facultatea de medicină cat și extinderea și amenajările de la Liceul pedagogic — au permis inaugurarea la timp a Facultății de medicină și, respectiv, sărbătorirea centenarului cunoscutei școli craiovene. Făcînd o analiză temeinicia MARIN ROMAN economist, șef de serviciu la Consiliul popular al municipiului Craiova (Continuare în pag. a III-a) Industria locală și-a îndeplinit prevederile planului cincinal . După cum vedeți și din grafic, construcțiile sunt în mare măsură terminate... La cooperativa Arta populară: variațiuni pe mii de „strune" FI. Roșoga Schimburi utile de păreri pe teme zootehnice Aplicarea în mod științific a normelor de hrănire și îngrijire a animalelor, in condițiile intensificării și profilării producției zootehnice, se impune cu necesitate în toate fermele zootehnice — unități de bază din cooperativele agricole ale județului nostru. în acest sens, din inițiativa secției de propagandă a Comitetului județean de partid, cu sprijinul Casei Agronomului Craiova, s-a organizat o consultație științifică la cooperativa agricolă ,,23 August“ din Băilești privind „Creșterea și exploatarea taurinelor în fermele zootehnice“. Cu acest prilej, președinți, șefi de ferme și ajutori de șefi de ferme din 40 unități agricole cu sectoare zootehnice dezvoltate și-au îmbogățit cunoștințele teoretice și practice întreținîndu-se și cu specialiști din cadrul Direcției agricole și Stațiunii experimentale Simnic. In sfera desfășurării consultației, s-au dezbătut probleme de interes practic, abordîndu-se în mod deosebit cele referitoare la căile de rentabilizare a fermelor zootehnice, organizarea acestora, dirijarea creșterii raționale a tineretului animalier, creșterea industrială a taurinelor și folosirea eficientă a furajelor de volum. Timpul afectat s-a scurs printr-un permanent dialog și schimburi de idei utile între conducerile fermelor zootehnice și specialiștii Direcției agricole și Stațiunii experimentale Șimnio, contribuind la fundamentarea și generalizarea unor metode practice de lucru folosite de anumite ferme. S-a subliniat, cu acest prilej, preocuparea permanentă a conducerii C.A.P. „Drumul lui Lenin“ din Bîrca pentru dezvoltarea continuă a fermei de taurine. Președintele unității, Vasile Urziceanu, și șeful fermei zootehnice, Mircea Robu, au demonstrat în mod convingător că pot face economii de furaje fibroase, bogate în proteină (lucerna), prin administrarea în rația taurinelor, inclusiv a vacilor de lapte, a furajelor preparate în amestec cu uree. Pentru evitarea intoxicațiilor, ca urmare a introducerii în rație a acestui produs, ureea s-a administrat treptat, afectîndu-se animalelor o perioadă de circa 10 zile de acomodare. Cantitatea de uree nu a depășit 0,2—0,3 grame/kg greutate vie. Prepararea furajelor, amestecarea uniformă a acestora, precum și consumul lor au fost supravegheate îndeaproape de șeful fermei. Ca urmare, producția de lapte a crescut, depășind pe cea planificată, la data de mai sus, cu 120 litri pe cap de vacă furajată, iar animalele și-au îmbunătățit aspectul exterior și starea fiziologică. Numeroși președinți și șefi de ferme, printre care și Ștefan Stanciu, președintele C.A.P. AURELIAN NICOLA (Continuare în pag. a IlI-a) [ XfBM’s ] Campionatul județean de fotbal ♦ Derbiul captivant al juniorilor In pag. a ll-a Hotărite să traducă în viață importantele sarcini trasate de cel de-al X-lea Congres al partidului, colectivele de muncă din întreprinderile de industrie locală din județul Dolj au reușit să îndeplinească prevederile actualului cincinal înainte de termen. Asemenea succes de prestigiu se datorește și ansamblului de măsuri luate în ultimii ani pentru concentrarea secțiilor și întreprinderilor, dezvoltarea actualelor capacități de producție și construirea unor noi obiective. Intre care se numără fabricile de cărămidă de la BăUești și Calafat, atelierul de turnătorie din Băilești, Fabrica de făinuri proteice de la Craiova— Făcăi, uscătoria artificială de cărămidă de la Mofleni etc. Cele mai bune rezultate in creșterea și diversificarea producției, in perfecționarea Întregii activități economice, le-au obținut în această perioadă colectivele de muncă din cadrul I.IX. metal lemn Craiova și întreprinderii de morărit și panificație. Analizând resursele și posibilitățile existente, muncitorii, inginerii și tehnicienii din toate Întreprinderile de industrie locală ale Județului Dolj și-au propus ca pină la finele anului să dea peste sarcina planificată, în actualul cincinal, o producție suplimentară de aproape 65 000 000 lei. A. P. în atelierul I.A.S. Goești: indicațiile tehnice privind execuția unor reparații de calitate la tractoare sunt totdeauna utile și binevenite. Foto : Pavel Iovan 150 de ani de la nașterea lui Engels FR. ENGELS ȘI EPOCA NOASTRĂ In ultimii doi ani, omenirea progresistă a sărbătorit pe cei mai mari gînditori ai sec. XIX și XX, acele personalități care prin activitatea lor creatoare sai exercitat o uriașă influență asupra cursului epocii noastre l 150 de ani de la nașterea lui K. Marx în 1968, 100 de ani de la nașterea lui V. I. Kenin, și acum 150 de ani de la nașterea lui Fr. Engels. Fondul dezbaterilor care au avut loc și continuă să preocupe în cel mai înalt grad, cu ocazia aniversărilor amintite, se axează pe o singură idee : locul și rolul teoriei marxiste-leniniste în epoca noastră. Teoria socialismului științific, creație a lui Marx și Engels, stă azi la baza celei mai mari mișcări social-politice din care a cunoscut vreodată istoria. Forța acestei teorii nu constă numai în adevărul cuprins în legile descoperite, ci mai ales în forța reală a socialismului, victorios pe a vaste întinderi ale planetei, mișcărilor muncitorești, revoluționare și democratice din întreaga lume. Dacă facem abstracție de ideologia anticomunistă care de la „Manifestul Partidului Comunist“, din 1848 și pînă azi, n-a încetat nici o clipă lupta împotriva marxismului, recunoscîndu-l astfel ca o forță redutabilă, numeroase curente de gîndire dintre cele mai importante, filozofice și socialpolitice contemporane, numai că se raportează nu la marxism (fenomenul fiind obiectiv inevitabil) dar se și inspiră din acest viguros torent al culturii și vieții spirituale. Astfel, Jean Paul Sartre susține cu tărie că întreaga problematică a existențialismului n-ar fi decit o zonă regională, particulară de investigare în aria marxismului. Analiza moștenirii teoretice lăsate de Fr. Engels și dezvăluirea actualitățiideilor sale se împletesc inidisolubil cu creația lui E. Marx. Importanța și măreția operei celor doi titani ai gîndirii și luptei revoluționare decurg din descoperirile istorice făcute și din actualitatea lor. Pentru prima dată în istoria gîndirii și culturii este elaborată de E. Marx și Fr. Engels ideea că proletariatul și lupta sa sunt un produs obiectiv, logic al dezvoltării societății moderne. Apariției și organizarea clasei muncitoare în condițiile capitalismului este inevitabilă. Primul gînditor care demonstrează că proletariatul nu este numai o clasă Conf. univ. N. NOVAC (Continuare în pag. a ÎII-a) O veste îmbucurătoare pententara" dă în curînd în func gazin alimentar cu autoservire cărnii, diferite sortimente detoți cetățenii din cartierul „1 Mai“ al Craiovei . O.C.L. „Akțiune Complexul comercial „Bulevard“, compus dintr-un mali raioane de desfacere a pîinii, produselor de panificație, mezeluri, brînzeturi și produse zaharoase. ■ curier cotidiana • SPECTACOL FESTIV INAUGURAL DEDICAT SEMICENTENARULUI P.G.R. Astăzi, după amiază, va avea loc in sala Teatrului Național, spectacolul festiv inaugural al manifestărilor cultural-artistice din Județul Dolj dedicate semicentenarului Partidului Comunist Român. Cu acest prilej, Constantin Băbălău, tovarășul membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid Dolj, va vorbi despre „50 de ani de activitate glorioasă a Partidului Comunist Român“. In continuare va urma un spectacol festiv la realizarea căruia își vor aduce contribuția actori ai Teatrului Național, corul și orchestra simfonica a Filarmonicii de stat „Oltenia“, pre cum și soliști și formații de muzica populară din județ. ■ CU PRILEJUL ANIVERSARII NAȘTERII LUI FR. ENGELS In aceste zile, la casele de cultura, cluburi, cămine culturale și biblioteci au loc numeroase manifestări publice consacrate împlinirii unui veac și jumătate de la nașterea lui Friedrich Engels. După cum ne informează tov. N. Călugărescu, in comuna Vicvorul de Jos a avut loc o interesanta manifestare publică la care a luat parte un numeros public. Cu acest prilej, profesorul Ion Stanciu, directorul școlii generale din Ciutura, a conferențiat despre : „Friedrich Engels și gîndirea revoluționară contemporană“. Expunerea a fost urmată de un frumos spectacol prezentat de formații artistice ale elevilor. • MAGAZIE PENTRU DEPOZITAREA REPERELOR In cadrul acțiunilor privind folosirea și gospodărirea materialelor, comitetul de direcție al Uzinei „7 Noiembrie“ Craiova a aprobat și s-a trecut la construcția unei magazii, de mare capacitate pentru depozitarea reperelor din fabricația curentă. Pe baza unei evidențe stricte, piesele executate in secții se introduc In această magazie, urmind apoi să fie scoase și trimise In secțiile de montaj general. ■ VIZITA DE STUDII IN ANGLIA In ultimii ani, dirijorul craiovean Teodor Costin, directorul Filarmonicii de stat „Oltenia“, a susținut mai multe turnee in șapte țări europene, obținind pretutindeni succese artistice importante. In momentul de față, Teodor Costin face o vizită de o lună de zile la invitația statului englez. Cu acest prilej, pînă acum a avut fructuoase contacte cu instituții muzicale prestigioase din Londra, Manchester, Liverpool și Birmingham. • CĂRȚI NOI SUB TIPAR La Întreprinderea poligrafică din Craiova se află in ultimul stadiu de tipărire volumul II de „Documente privind problema țărănească din Oltenia (1911—1920)“, lucrare de amploare și de o mare Însemnătate științifică, alcătuită de cercetătorii Luchian Deaconu, Vladimir Osiac și Ileana Petrescu de la Centrul de științe sociale din Craiova. Tot sub tipar se află și volumul de reconsiderări literare și istorice „Permanențe oltene" editat de Comitetul județean pentru cultură și artă. • PE PRIMUL LOC: „CEI DE LA 12” In sala de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor din Craiova s-a desfășurat faza municipală a unui interesant concurs pe teme de circulație rezervat școlilor generale. La sfîrșitul unei pasionante dispute, pe primele trei locuri s-au situat, în ordine, echipele următoarelor școli : Școala generală nr. 12 (125 puncte), Școala generală nr. 22 (100 puncte) și școlile generale nr. 4 și 5 (cu alte 75 de puncte). Prof. H. TEODORESCU Tovarășului Ștefan Bisbriceanu, din Poiana Mare, îi răspundem la această cale că întreprinderea de rețele electrice Craiova ne-a comunicat că în urma cercetărilor făcute la fața locului și din discuțiile avute era tovarășii de la consiliul popular comunal a reieșit că pentru extinderea rețelei de joasă tensiune In satul Tunarii Vechi trebuie luate măsuri de constituire a fondurilor, urmind ca lucrările să fie cuprinse în planul Consiliului popular județean. Mai mulți locatari ai blocurilor din cartierul Valea Roșie ne solicită sprijinul în rezolvarea unor probleme cu caracter edilitar menite să conducă la crearea unor condiții optime în această zonă a orașului. Din verificările efectuate de Consiliul popular al municipiului Craiova s-a constatat că sesizările făcute sunt reale s-au luat măsuri corespunzășitoare. Astfel, la stația de amplificare s-a făcut un program judicios pentru a nu tulbura liniștea locatarilor. In legătură cu circulația autobuzelor pe traseul 3 Caracal s-au luat măsuri pentru respectarea graficului întocmit. De asemenea, s-a dispus ca Trustul de construcții să impulsioneze terminarea aleilor ce duc din Caracal la blocuri și lucrările de finisare ce se execută la complexul comercial din acest cartier. In răspunsul adresat redacției la sesizarea cetățeanului Gheorghe A. Alexandru din Dăbuleni, întreprinderea de rețele electrice Craiova face următoarea mențiune : postul de transformare nr. X a fost scos de sub tensiune datorită faptului că racordul la 15 kV era total necorespunzator, fiind pe stîlpi de lemn, prezentînd pericol de accidentare. I.R.E. Craiova a luat măsura să repare capital această rețea de medie tensiune. Deoarece soluția definitivă comportă volum mare de lucrări s-a hotărît rezolvarea provizorie nivelului de tensiune prin două injecții din rețelele adiacente.