Inainte, ianuarie 1974 (Anul 31, nr. 8962-8986)

1974-01-03 / nr. 8962

Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou ! Dragi tovarăși și prieteni, || Cetățeni ai României socialiste . Peste cîteva momente încheiem anul 1973 și începem noul an animați de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obținute în politica internă și externă a partidului și statului, în înfăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al X-lea și de Conferința Națională și totodată, însuflețiți de hotărîrea neabătută de a da viață obiectivelor făuririi societății socialiste , multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condițiuni sarcinile planului de la stat pe 1974. In anul 1973 s-au obținut noi și însemnate progrese în dezvoltarea și modernizarea industriei și agriculturii, ai celorlalte ramuri economice în creșterea avuției naționale, în perfecționarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învățămîntului, științei, artei și culturii, a creșterii nivelului de trai, material și spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcție socialistă. Toate acestea demonstrează, odată în plus, justețea politicii marxist-leniniste a partidului, creșterea rolului său de forță politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a întregului popor care își făurește liber, în mod conștient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obținute în acest an, pentru munca plină de abnegație consacrată edificării socialismului și comunismului în România, conducerea partidului și statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, cele mai calde felicitări, întregul nostru popor pășește în noul an hotărît să facă totul pentru a îndeaplini sarcinile trasate de recenta plenară Comitetului Central, întîmpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al XI-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieții economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea și organizarea tuturor forțelor societății într-o direcție unică, îmbunătățirea continuă a activității economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potențial material și uman al țării, întărirea ordinii și disciplinei socialiste, dezvoltarea inițiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăți. Realizările dobîndite în acești 3 ani, sporurile însemnate obținute în dezvoltarea economiei naționale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condițiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres și civilizație. Dragi tovarăși. Desfășurarea vieții internaționale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justețea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justețea politicii externe a partidului și statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării și prieteniei cu țările socialiste, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. (Continuare în pag. a IV-a) 1 V 4 * 4i La dispeceratul Termocentralei din Craiova se comunică primul milion de kWh pe ’74... La întreprinderea de confecții, o atmosferă intimă, plăcută, ca peste tot în noaptea Revelionului... Mă aflam la Termocentrala Craiovei, în primul ceas al noului an. Aici l-am întrebat pe Vasile Mănescu, secretarul comitetului de partid : „Cu ce începeți anul IV al cincinalului in curs Omul, unul din inițiatorii chemării lansată de acest colectiv în februarie '73, de aici, din Craiova, către toate Întreprinderile producătoare de energie electrică și termo din ramura de resort, el însuși un reprezentant demn al acestui colectiv, mi-a răspuns : — Am început, în seara zilei de 22 decembrie, orele 21 și șase minute, cu producerea celui de-al șaptelea miliard kWh de energie electrică realizat intr-un an, ceea ce reprezintă un nou record în istoria termocentralelor românești, de capacitatea celei de la noi, din Craiova. In această primă zi a anului IV al cincinalului, intrăm cu o depășire substanțială față de plan, față de ceea ce am înscris in chemarea din februarie '73, realizată cu o masivă reducere de combustibil convențional... — Și, totuși, i-am repetat întrebarea : cu ce snerpeți ? Începem de la ceea ce am realizat până acum. Deci, de la o cotă înaltă. Ce să-ți mai spun ?. Uite, asta merită să o scrii: Pregătim o chemare „mai tare" decit cea lansată in februarie trecut. Dacă și celelalte colective din țară vor bate pasul în ritm cu noi, și au posibilitatea să o facă, o să avem o întrecere de milioane... Discuția o angajasem în dispeceratul termocentralei. Nici nu observasem că ultima tură a lui '73, alcătuită din ing. Aron Rădulescu, din șeful de tură Valerian Axente și Ion Nica, predase ștafeta primei ture a lui '74. Inginerii Ion Brătucu și Ion Rogaciu, maistrul Ștefan Poenaru, șeful de bloc 315 MVA, Dezideriu Bírta, operatorii Marin Leoveanu, Constantin Gheorghe, Ion Urechiatu și electricianul Dumitru Alexandrescu trecuseră pe poziții. Neobișnuitul, care se chema trecerea in alt an, se consumase, aici, intr-o discretă și simplă stringere de mină. Dar cită investiție de încredere ! Cită căldură omenească se consumase in acest discret și simplu gest de matură prezență omenească ! Ochii, doar ei, ochii, puteau să o povestească... Și prelungind această scurtă și bărbătească străfulgerare, care-mi incendiase sufletul, m-am trezit spunindu-i lui Vasile Mănescu : Cred că drumul lui Prometeu spre astre nu s-a născut decit ca o replică la el insusi... Omul mi-a ascultat gundul pină la capăt. Știi ce mi-a zis cină pe tabloul de comandă aparatele au măsurat al cincilea milion kWh de energie electrică '74 - e frumoasă ideea asta cu Prometeu, dar e prea îndepărtată de mine ca să mă încălzească. Eu ți-aș sugera o alta, dacă nu atit de mitologică, exclusiv omenească, pe măsura a ceea ce facem noi, comuniștii de la termocentrală, producem căldură și lumină, e drept. Ne străduim să răspundem in chip comunist unei realități clădită pe măsura unei aspirații in care ne regăsim cu toți, deopotrivă. Că această aspirație e fără precedent, neîncetat iară precedent, caută-i măsura în omul capabil să fie... Om. Noi n-am văduvit cerul de astre, ci am înălțat ahul, ca unică măsură a dorinței noastre. Dacă vrei, e o summa summorum, artist Închipuită. De la om la oameni... Nu aveam nevoie să mi-o închipui. O trăiam in aceaclipă, fericit aleasă la Termocentrala Craiovei. Al IV-lea an începuse in cetatea luminii oltene, vijelios și mai mult decit promițător !... I. DOBRESCU De la om la oameni WUWW.V.* li ! § START BUN ÎN NOUL AN PE PLATFORMA CHIMICĂ 154 tone amoniac peste plan j. După ce a încheiat cel de-al treilea an al cincinagiului cu rezultate care-l p§gnorează, colectivul Combinanatului chimic a luat unl bun și meritoriu start penntru 1974. In zilele de 1 și 2 g ianuarie, în fabricile cetății chimice craiovene, activitatea nu a încetat. Numeroși ingineri, operatori, maiștri, muncitori au răspuns prezent la datorie, p lângă instalațiile aflate în plin proces de producție, Noaptea revelionului, primele zile ale acestui an au consemnat pe graficele de g- producție noi și însemnate g realizări, de bun augur, g pentru cel de-al patrulea an m al cincinalului. U Din datele ce ne-au fost g furnizate rezultă că prevegherile de plan, corespunzătoare primelor 48 de g din acest an, au fost pre cu g mult depășite. j§ Astfel, în zilele de 1 și 2 g ianuarie a.c., la amoniac s-au realizat o depășire de 154 g de tone. Rezultate bune s-au înregistrat și la producția de uree. Față de cantitatea de 1720 tone planificate, s-au obținut, în 48 de ore, 1950 de tone, deci o creștere de 230 de tone. Tot în aceste două zile, au fost ambalate, pentru beneficiarii interni, peste 3000 tone îngrășăminte, iar pentru partenerii străini — peste 1900 de tone. S-au remarcat colectivele conduse de maistrul Petru Tohătan de la fabrica de amoniac II și cel condus de maistrul Ion Voina de la fabrica de uree II. La grupul de produse organice, planul a fost depășit cu 16 tone la acid acetic, 22 tone acetat de vinil monomer și cu 4 tone la butanol. Fabricile de acetilenă și-au realizat integral sarcinile de plan pe primele două zile ale anului. La acest grup, merită a fi evidențiate colectivele de muncă conduse de maiștrii Stelian Lazăr, Viorel Seceră, Vasile Procopciuc și ing. Alexandru Vasilescu. Ceferiștii la datorie Alături de celelalte colective de muncă ce nu și-au întrerupt activitatea și în ziua Anului Nou se numără și ceferiștii din cadrul Stației Craiova. Ei s-au aflat la datorie, asigurînd și circulația normală, în de plină siguranță a trenurile lor de călători și de marfă. Primele trenuri plecate din Stația Craiova au fost si conduse de mecanicii Congstantin Bistriceanu, la trenul de marfă 2001 și Ștefi fan Boltașu la trenul de persoane 2081. In noaptea Anului Nou, au tranzitat si prin Stația Craiova 1278 g vagoane, cu 300 mai mult ji față de media zilnică a anului trecut, în ziua de 1 | ianuarie a.c., au fost desficărcate 102 vagoane de 1 marfă. La desfășurarea normală a activității din stație, au fi contribuit, printre alții, șefii de tură Max Cosăgceanu, Marin Roman, Constantin Cojocaru și Iancu Florea. = Carnavalul tineretului ieri după-amiază, la Casa de cultură a tineretului din Craiova, a început tradiționalul carnaval ce se organizează la începutul fiecărui an. Primii participanți au fost elevi și studenți, tineri din întreprinderile și instituțiile craiovene, îmbrăcați în frumoase costume și măști de carnaval. In atmosfera specifică tradiționalei sărbători, în care antrenul și voia bună și-au dat întîlnire, tinerii s-au simțit ca la ei acasă, legînd multe prietenii. La ambianța plăcută a serii și-au dat concursul formațiile de muzică ușoară „Național“ și „Columna“. N-au lipsit jocurile distractive, parada măștilor și a costumelor, surprizele. Carnavalul continuă astăzi după-amiază. împlinirile de azi—la temelia izisinzilor de mâine Laolaltă cu locuitorii țării, oamenii Doljului au trăit clipe de neuitat, generate de satisfacțiile anului încheiat, de înaripatele planuri ale lui 1974: înnoita Cetate Băniei a trepidat sub focul artificiilor și al focurilor de a lumini chiar dacă a lipsit obișnuitul covor de zăpadă, colective de oameni ai muncii din marile întreprinderi ale municipiului au petrecut revelionul împreună, urîndu-și din adîncul inimii sănătate și fericire, noi succese în noul an, de excepție in marea competiție — îndeplinirea cincinalului înainte de termen. In case trainice și bogate, oamenii satelor, în jurul meselor încărcate cu bunătățile, strînse în 1973, și-au urat recolte mai mari, noi sporuri pe cîntarul comparațiilor. în rindurile următoare prezentăm, pentru cititorii noștri, cîteva secvențe din noaptea Revelionului — picături din marele fluviu al bucuriei — surprinse la întreprinderea „Electroputere“, întreprinderea de confecții și Casa tineretului. In multe, în foarte multe locuri, după un obicei care în anii noștri a devenit tradiție, cei ce muncesc împreună, cei ce sînt zi de zi părtași la succese și la necazuri, la locurile de producție, au fost împreună și în noaptea de revelion. Așa am întîlnit, împreună cu familiile lor, pe cele cîteva sute de muncitori și ingineri ai cunoscutei întreprinderi craiovene „Electroputere“, petrecînd de această dată în frumoasa sală a cantinei întreprinderii. Am remarcat cu ușurință atmosfera de voioșie, cadrul intim plăcut, prietenos, cadru stimulat de formația de muzică ușoară și cea de muzică populară, soliștii, toți salariați ai întreprinderii. „Familia noastră mare, unită, ne spune tovarășul Victor Ionescu, directorul întreprinderii, nu se dezminte nici de această dată. Ca și în muncă, și la petrecere suntem împreună. Ascultînd cuvintele secretarului rar al partidului nostru, genetovarășul Nicolae Ceaușescu, am simțit cît de puternic suntem angajați, împreună cu întreg poporul, pe drumul prosperității, al civilizației socialiste. Am simțit din plin mîndria pentru tot ceea ce am înfăptuit, pentru tot ceea ce înfăptuim. Urările conducătorului țării au fost urările noastre, ale tuturor“. La o altă masă, Constantin Merzescu, șeful secției montaj LDE, cu electricienii Dumitru Cernătescu și Ion Anton. Și întreb : — Ce vă doriți în noul an ? Constantin Merzescu : „Eu știu una : sănătate și belșug tuturor ! Și mai știu că, dacă vom lucra așa, ca în ultimele zile din 1973, să fie probleme. Pentru n-au aceasta, însă, trebuie să lucrăm toți ca unul“. Șeful de atelier de la transformatoare, Tudor Pădeanu, ne întîmpină cu urarea „La mulți ani !“. La rîndu-ne, îi urăm sănătate lui și familiei, tuturor celor apropiați și dragi. La clasica întrebare ne răspunde : „In cronica anului trei al acestui cincinal ne-am înscris și noi, constructorii de transformatoare, cu rezultate bune. Din cuvîntarea secretarului general al partidului nostru am reținut că anul 74 va fi un an de efort susținut. Sistemul energetic național are nevoie de produse, de o complexitate tot mai mare. Practic, întreaga producție transformatoare existentă de la „Electroputere“ Craivva aparține unei concepții proprii, ceea ce ilustrează grăitor nivelul înalt de pregătire profesională a muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor noștri, existența unei baze tehnico-materiale moderne. Ne dăm, însă, perfect ,de bine seama că economia națională are nevoie de o gamă tot mai diversificată de transformatoare, ceea ce pentru noi este și un îndemn, dar și o serioasă angajare la ridicarea ștachetei produselor. După cum calității știți, în întreprindere s-au executat bobinajele primului transformator bloc de 400 MVA la 400 kW. Este un prim răspuns la efortul anului IV al cincinalului“. Aceleași gînduri frumoase le-am întîlnit și în cuvintele muncitorilor Mihai Stancu Reportaj realizat de I. GOTU R. DIACONESCU GH. POPESCU (Continuare în pag. a II-a)