Inainte, ianuarie 1975 (Anul 32, nr. 9271-9295)

1975-01-03 / nr. 9271

ANUL XXXI NR 9271 VINERI 3 IANUARIE 1975 4 PAGINI 30 BANI Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1974 cu rezultate remarcabile în dezvoltarea economico-socială, în ridicarea bunăstării materiale și spirituale a întregului popor, în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în România socialistă. Oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, au întîmpinat a 30-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al Xl-lea cu strălucite succese în realizarea planului producției industriale și agricole, în toate domeniile de activitate. Rezultatele obținute în creșterea producției materiale, sporirea venitului național au permis trecerea in acest an la majorarea retribuției tuturor oamenilor muncii, asigurînd pînă la sfirșitul anului 1975 o creștere mai mare a veniturilor față de prevederile planului cincinal. Putem deci spune cu îndreptățită mîndrie că anul 1974, cu toate greutățile și lipsurile care s-au mai manifestat, a dus la creșterea avuției naționale, demonstrînd încă o dată justețea politicii marxist-leniniste a partidului nostru. Acum, la încheierea unui an de muncă încordată, dar plină de satisfacții, adresez, în numele conducerii de partid și de stat, precum și al meu personal, calde felicitări clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, întregului nostru popor — făuritorul conștient al viitorului nou, liber, al României. Anul acesta va rămîne înscris cu litere de aur în istoria României ca anul în care Congresul al Xl-lea a adoptat primul Program al Partidului Comunist Român, precum și Directivele noului cincinal și prognozele de dezvoltare economico-socialâ pînă în 1990. Aceste documente prefigurează în mod minunat viitorul patriei noastre, înarmează întregul partid și popor cu o orientare clară, teoretică și practică, în munca și lupta pentru edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea spre comunism a României. Planul dezvoltării economico-sociale pentru 1975, adoptat recent de Marea Adunare Națională, prevede un ritm înalt de dezvoltare a economiei naționale, asigură condițiile tehnico-materiale pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Datorită situației grele economice internaționale, îndeosebi a crizei energetice, se impune să luăm toate măsurile pentru ca aceste situații să influențeze ci mai puțin asupra dezvoltării economiei noastre naționale, să asigurăm (Continuare în pag. a IV-a) REVELION’75 Ne apropiem cu febrilitate de secunda care va marca încheierea anului 1974, an de o deosebită însemnătate în destinele patriei contemporane. A fost anul jubiliar al Eliberării, anul Congresului al XI-lea al partidului, anul cel mai fierbinte al cincinalului înainte de termen. Vom deschide, în această noapte, prima filă a unui a n care se anunță continuator, pe plan superior, al eforturilor pentru mai bine, mai îmbelșugat. Cînd gîndim toate acestea, micul nostru echipaj se îndreaptă spre platforma industrială unde se înalță silueta zveltă a întreprinderii de confecții. La bordul „Daciei“, aparatul de radio captează din eter vocea atit de familiară a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Președintele României vorbește calm, emoția momentului se condensează cu simplitate in cuvinte care se adresează deopotrivă minții și inimii. Ne simțim bine și știm că, în aceste clipe, milioane de români, bărbați și femei, tineri și vârstnici se simt bine. Afară, pe cerul Craiovei, zeci și sute de rachete, jerbe multicolore. In dosul ferestrelor luminate feeric, bănuim veselia. La „confecții“, cum spun craiovenii, revelionul se petrece în jurul tradiționalei mese, încărcate cu roadele anului care s-a încheiat. îl prindem, în transfocatorul întrebării, pe tovarășul Constantin Popescu, directorul tehnic al întreprinderii: — Vă mărturisesc că am ascultat cu mult interes alocuțiunea tradițională rostită de secretarul general al partidului. 1975 este un an deosebit de generos și pentru noi, cei care lucrăm în confecții. Noi deschideri pe piețele mondiale, piața internă are și ea solicitări din cele mai variate și de bun gust vestimentar. Dumitru Dumitru, secretara uneia dintre organizațiile de partid din întreprindere, intervine în scurta noastră discuție: — Dorim ca în anul 1975, firma unității noastre să capete și mai multă personalitate, iar ca femeie, doresc ca în fiecare casă să înflorească zîmbetul maternității, închinăm și noi un pahar de vin. E bun. E de viață lungă. Revenim în inima orașului, la Casa de cultură a tineretului, îi întîlnim aici pe cei care s-au învrednicit să dea viață atîtor și atîtor inițiative mobilizatoare, pe cei care reprezintă tinerețea urbei noastre socialiste. Sunt peste 130 de tineri și tinere de la unitățile economice ale Craiovei. Il recunoaștem pe Ilie Călin de la „Electroputere“, pe Ion Rădulescu, secretarul comitetului U.T.C. de la „7 Noiembrie“, familia Cismărescu de la C.F.R., Virgil Boboc, prim-secretar al Comitetului municipal U.T.C., ne prezintă, pe rînd, alți și alți tineri și tinere, majoritatea familiști, tineri căsătoriți. Atmosfera este tonică. Jovialitatea și-a dat mîna cu exuberanța specifică. Mesele încărcate, o orchestră bună. Ringul de dans neîncăpător. Se ride, glumele trec din gură în gură. Suntem și noi prinși în iureșul unui vals. Aceeași atmosferă antrenantă de optimism și entuziasm tonic am întîlnit și la cantina nr. 1 din cadrul complexului studențesc de pe strada Libertății (Facultatea de agronomie). Aici, își dăduseră întîlnire aproape 500 de studenți craioveni, între care numeroși tineri din 36 de țări ale Africii, Asiei și Americii Latine, veniți la studii în Cetatea Băniei. Cu cîteva momente înaintea sosirii noastre, tocmai se încinsese tradiționalul dans românesc „Perinița“, a cărui valoare de simbol își sporise, evident, semnificațiile. Asistentul universitar Niculae Mătăsaru și studentul Sorin Ștefan Stanciu ne-au încredințat că programele de dans• ION DOBRESCU DAN LUPESCU ROMEO POPESCU Foto : V. MIHAILESCU (Continuare în paga II-a) șînsââgsjiga „La mulți ani fericiți"! Aspect de la revelionul colectivului întreprinderii de confecții. Debut industrial în noul an 31 decembrie 1974. Orele curg spre un început de an nou. E aproape de miezul nopții și orașul trăiește cu toate ferestrele aprinse. Ferestre aprinse de lumină, dincolo de care oamenii s-au așezat sărbătorește în fața meselor, într-o frumoasă comuniune de sentimente, gînduri și bună dispoziție. Ferestre de lumină, dincolo de care a început revelionul. Pe străzile orașului se mai aud, doar ici și colo, pașii trecătorilor grăbiți. Dar, dincolo de orașul luminilor de sărbătoare, dincolo de atmosfera orelor de revelion, în miezul de noapte al Anului Nou cîteva mii de oameni au trecut peste pragul de timp festiv, trăind momentul prin gesturi de zilnică profesiune. La Combinatul chimic, la Termocentrală sau la calea ferată, mii de oameni s-au aflat la datorie. Personalul medico-sanitar din unitățile spitalicești sau stația de salvare, personalul din telecomunicații, lucrătorii ordinei publice sau transportului auto s-au aflat și ei la datorie... La Combinatul chimic, schimbul III și-a început lucrul, ca de obicei, cu o oră înainte de miezul nopții. In timp ce la familii, acasă sau la restaurante se pregăteau cupele cu șampanie, pentru întimpinarea noului an după datina străbună, peste 1500 de chimiști, aflați la locul lor de muncă, supravegheau instalațiile, erau în fața tablourilor de comandă, așa cum se întîmpla în fiecare zi. Ii întîlnim pe inginerul șef coordonator Ion Nica și legăm o discuție caracteristică acestor clipe de un fel deosebit. Pentru reporteri, în general, inginerul Ion Nica nu pare a fi un interlocutor destul de comunicativ. Răspunsurile sale sunt, de obicei, directe, fără prea multe detalii. Și de această dată, ne răspunde în același modi „Pentru noi, schimbul de lucru de astă-seară e un schimb obișnuit, ca toate celelalte. Așa cum au fost și cele de ieri și cele de alaltăieri...“. Și, totuși, această zi are ceva aparte. Are o dublă semnificație. In primul rînd calendaristică, în al doilea rînd de producție. Chimiștii craioveni au trăit emoția începutului de an încă de la 17 decembrie 1974, cînd au raportat, cu 14 zile mai devreme, îndeplinirea sarcinii NISTOR ȚUICI ȘTEFAN TUNSOIU (Continuare în pag. a II-a) Partidului, ca o fierbinte urare După datina de sărbători, în ultima zi a anului, reprezentanții pionierilor și școlarilor din Craiova au venit cu Plugușorul la sediul Comitetului județean de partid, pentru a adresa din inimile lor tinere urări de sănătate și fericire, mulțumiri partidului conducător. Alaiul colindătorilor, fete și băieți, cu fețele îmbujorate de emoția momentului, îmbrăcați în frumoase costume naționale din zona Olteniei, s-a oprit în piața din fața Comitetului județean de partid și a dat glas sentimentelor de recunoștință, de dragoste fierbinte pentru partidul părinte. Tinerii colindători au fost primiți de tovarășii Petre Gigea, prim- vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean, Ion Cetățeanu, secretar al Comitetului județean de partid, Vasile Bulucea, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, și de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Pe fundalul sonor al clinchetului de clopoței, al tălăngilor și în pocnetul bicelor, colindătorii au prezentat, prin versurile Plugușorului și Sorcovei, frumoasele tradiții ale datinelor străbune, transmise din generație în generație, înnobilate de noile realități ale patriei noastre socialiste. Piața răsunat de cîntec, joc și voa roșie, mesajul fierbinte al urătorilor găsind ecou în inimile fiecărui trecător, oprit să admire și să aplaude spectacolul folcloric tradițional. Pe vers și melodie, colindătorii au evocat mărețele evenimente ale anului 1974- alegerea primului președinte al Republicii, aniversarea a trei decenii de la Eliberarea patriei, istoricul Congres al partidului, evenimente bogate în semnificații pentru mersul înainte al țării noastre pe drumul deschis și condus de Partidul Comunist Român. In aplauzele puternice ale mulțimii, colindătorii și-au încheiat urarea cu versurile: „Și-acum urătorii noștri / Dau onorul în dulce / Ca mierea limbă românească/ Să ne trăiască partidul, patria, poporul/ Și Nicolae Ceaușescu, conducătorul! Micii colindători sunt invitați, apoi, în sediul Comitetului județean de partid și răsplătiți cu daruri, bupă datina străbună. PUICA MONDOC