Inainte, martie 1983 (Anul 40, nr. 11796-11822)

1983-03-01 / nr. 11796

ANUL XXXIX NR 11 796 ^^J\mR/T^j\LARTIEJ^ SUB SEMNUL ÎNFĂPTUIRII HOTĂRÎRILOR CONFERINȚEI NAȚIONALE A PARTIDULUI Acțiuni susținute pentru onorarea exemplară a contractelor cu beneficiarii de peste hotare Colectivul întreprinderii de transformatoare și motoare electrice din Filiași acționează pe căi complexe, cu înaltă responsabilitate comunistă, muncitorească pentru onorarea la termen, ori in devans a prevederilor din Antractele încheiate cu beneficiarii de peste hotare, pentru îndeplinirea planului revenit la producția de export. „Indicațiile, prețioase _________ le orientări cuprinse în Raportul prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu la Conferința Națională a partidului ne sunt călăuză în fiecare zi, în fiecare lună. Suntem chemați să acordăm o atenție mai mare, superioară celei din anii trecuți, producției fizice și, în primul rînd, celei destinate exportului, pentru sporirea contribuției noastre la lichidarea datoriilor externe ale României socialiste, la asigurarea unei balanțe active de plăți, cale de creștere a puterii economice a patriei, ridicare în continuare a năstării poporului nostru —4 ne-a precizat inginera Ioana Gerea, directorul unității. Nu am reușit să ne înscriem în ritmul, incadența stabilită. Cu toate acestea, ne străduim și credem că vom reuși să realizăm integral obiectivele ce le avem la export, obiective, sarcini deosebit de mobilizatoare dacă avem în vedere că ponderea exportului in producția marfă ce ne revine in cel de-al treilea an al cincinalului actual urmează să ajungă la peste 40 la sută“. Evidențele întreprinderii atestă că în intervalul scurs din acest an s-a încheiat fabricația, a trecut întregul program complex de probe, inclusiv verificările de recepție ale reprezentantului beneficiarului, și au fost livrate în Cipru 122 transformatoare de diferite tipuri și capacități, beneficiar pentru care se află în fază avansată de execuție alte 70 de exemplare, înscrise intr-un contract suplimentar, pe care colectivul unității din Filiași și-a propus să le expedieze la destinație pină la sfîrșitul acestei luni. Au fost, de asemenea, onorate prevederile din contractele revenite în perioada scursă din acest an cu beneficiari din R.D. Germană,Uniunea Sovietică — la transformatoare și motoare electrice, și se pregătesc noi loturi de produse solicitate atît în țările amintite, cit și în Brazilia, Cehoslovacia, Siria, în alte țări. Bunăoară, reprezentantul beneficiarului din Brazilia s-a prezentat de curind la recepția primelor 174 de transformatoare stabilite în contractele pe acest an, produse pe care constructorii din Filiași le-au terminat de executat. Pentru Siria se află in faze avansate de execuție 275 de motoare, iar pentru Brazilia a intrat in producție cel de-al doilea lot de aproape 200 mașini electrice asemănătoare. In Cehoslovacia au fost livrate, de la începutul anului, 200 de motoare electrice, iar alte 100 se pregătesc în prezent de expediere. Explicația succeselor acestui colectiv — succese amplificate simțitor în perioada scursă din luna februarie și care, potrivit precizărilor directorului întreprinderii, vor cunoaște ritmuri mult mai ridicate în următoarele luni — se află în adoptarea de acțiuni pentru specializarea unor linii tehnologice, a unor formații de munci- MARIN COANDA (Continuare in pag. a IlI-a) Exportul - la timp și la I un inait nivel calitativ I întreprinderea de transformatoare și motoare electrice Filiași. Virgil Stoian și Dumitru Galbenu pregătesc mașina de debitat tablă silicioasă în benzi pentru transformatoarele de 100 KVA. de împotriva incompetenței și atitudinii indiferență în acțiunea de administrare a amendamentelor calcaroase! Pin zilele trecute, cantitatea de amendamente calcaroase ajunsă în 26 cooperative agricole se ridica la peste 15 000 tone, adică mai mult decât cea ridicată în Întregul an 1982. Se materializează, așadar, unul dintre programele majore, de deosebită importanță, inițiate de Comitetul județean Dolj al P.C.R., creîndu-se posibilitatea corectării unor defecte ale solului în vederea creșterii sensibile producției agricole pe unitaatea de suprafață. Dacă transportul se desfășoară, în Ing. AUREL TUDOR șeful D.S.P.A. Craiova linii generale, satisfăcător, probleme deosebite ridică modul cum se aplică amendamentele. Un control întreprins în opt unități a pus în evidență faptul că la cooperativele agricole din Coșoveni, Cleanov, Carpen, Veleni, aplicarea amendamentelor se desfășura in condiții de calitate și în ritm corespunzător. Din păcate s-au întilnit și cazuri ieșite din comun, care atestă o clasă lipsă de răspundere și pune sub semnul întrebării competența unor specialiști. In pofida timpului înaintat, aflăm că în unele C.A.P.-uri adminstrarea amendamentelor încă nu începuse. La Bariera Vilcii se realizase pe numai 2 ha, iar la Livezi, deși se lucrase pe o parte din suprafață, modul de depozitare a materialului dezvăluie lipsa spiritului gospodăresc, atitudinea intolerabilă a unor specialiști de a face treabă de mîntuială. O veritabilă mostră a lipsei de interes, a superficialității și nerespectării unor criterii tehnice elementare, un mod de lucru păgubitor constă în felul în care s-a acționat la fermele nr. 1 și 2 ale C.A.P. Brădești. In această unitate, deși pe 1983 erau programate numai 50 ha, cu 250 tone amendamente — material ce urma să fie adus în nod centralizat cu coloanele de mașini destinate acțiunii respective — dintr-un exces de zel care, din păcate, generează pagubă, au fost aduse 835 tone cu mijloace de transport de la S.M.A. Așadar, dintr-o condamnabilă lipsă de disciplină s-au consumat cel puțin patru tone motorină. (Continuare în pag a III-a) Telegramă Tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România Mult iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu. Asemenea întregului popor, comuniștii, toți doljenii înmănunchează în inimi și cugete cele mai frumoase gînduri și sentimente de dragoste și stimă, de aleasă prețuire și adincă gratitudine pentru dumneavoastră, mult iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, patriot înflăcărat, eminentă personalitate a contemporaneității, care au purtat cu deosebit succes noua solie de pace și prietenie a națiunii noastre în vizita întreprinsă, împreună cu mult stimata tovarășă Elena Ceaușescu, în Republica Populară Bulgaria. Inscriindu-se în tradiția exemplară a poporului român de a trăi în pace și bună înțelegere cu toate națiunile — căreia dumneavoastră i-au conferit strălucire fără precedent printr-o neobosită activitate de om politic și diplomat de excepție, dăruit nobilei cauze a instaurării în lume a unor relații întemeiate pe egalitate, respect, colaborare — această vizită reprezintă o nouă dovadă a consecvenței cu care acționau pentru aplicarea în practică a principiilor politicii externe a partidului și statului nostru. Primirea deosebit de călduroasă ce i-a fost rezervată pe timpul vizitei în țara vecină și prietenă, încununată prin înminarea înaltului ordin bulgar „Stara Planina" cu eșarfă conferit cu prilejul glorioasei dumneavoastră aniversări, constituie o nouă și strălucită mărturie a considerației și stimei de care vă bucurați pe plan internațional. In același timp, convorbirile purtate cu tovarășul Todor Jivkov și înțelegerile convenite se constituie într-o nouă și istorică etapă în continuă dezvoltare a colaborării multilaterale româno-bulgare, o puternică afirmare a dezideratului nobil de transformare a Balcanilor intr-o zonă a păcii, prieteniei, cooperării, lipsită COMITETUL JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. (Continuare în pag. a IV-a) La zi în agricultura județului Ritm alert la lucrările de sezon Cooperatorii și mecanizatorii din comuna Șimnic imprimă un ritm din ce în ce mai alert lucrărilor agricole de sezon. Astfel, la C.A.P. Șimnic au fost fertilizate cu îngrășăminte chimice 530 ha cu păioase și 100 ha pășune. Totodată, pe 20 ha au fost administrate îngrășăminte organice in doză de 25—30 tone/ha. De asemenea, la cooperativa agricolă din Izvor s-au fertilizat 70 ha cu masă verde, 700 din 930 ha cu păioase, precum și o însemnată suprafață cu pășuni naturale. In ritm susținut se desfășoară și administrarea amendamentelor calcaroase sosite in cele două cooperative agricole. In acest scop au fost mobilizate formațiile de cooperatori, lucrarea executîndu-se manual sub directa supraveghere a specialiștilor. Față de ritmurile atinse pină în prezent există premisa să se afirme că în următoarele 2—3 zile fertilizarea suplimentară a păioaselor cu îngrășăminte chimice se va încheia și, totodată, prin folosirea atelajelor unităților, vor spori cantitățile de îngrășăminte organice destinate, în principal, legumelor și plantelor tehnice. ^i)llf^UI]|lliliiil!9ll!l!S9liilil!lfliüliilllH[!liIlfiíillIlillilIllíl!iii!niiáSlilínOII Intense pregătiri la Sărbătoarea La cooperativa agricolă din Sărbătoarea toate utilajele agricole (tractoarele, cele șase discuri, grapele, semănătorile), ce vor fi folosite în campania de primăvară, se află gata de start. Paralel cu punerea în stare de funcționare a utilajelor agricole au fost fertilizate suplimentar 450 ha cu grîu și 50 ha cu orz. Totodată, cu cele 6 atelaje ale cooperativei agricole au fost transportate peste 150 tone gunoi de grajd, în principal, pe suprafețele destinate porumbului în cultură intensivă și legumelor. Specialiștii cooperativei agricole se ocupă cu toată răspunderea de asigurarea și condiționarea întregii cantități de sămînță. Gata de start, cu excepția a... 80 tractoare In stațiunile pentru mecanizarea agriculturii din județul nostru, repararea utilajelor ce vor fi folosite în campania agricolă de primăvară este, în linii generale, încheiată: Amărăștii de Jos, In S.M.A Calafat Filiași, Melinești, Murga și Plenița, Poiana Mare, Predești, Seaca de Pădure Șimnic, Vîrtop, Dăbuleni, Plopșor, Zănoaga Seaești, toate tractoarele se află in stare de funcționare, gata de start. Și totuși mai sînt, din păcate, și unele excepții. Este vorba de nu mai puțin de 80 tractoare care încă n-au fost reparate în întregime din cauză că lipsesc arbori cotiți și alte repere absolut necesare. Cele mai multe tractoare nereparate se află la S.M.A. Moțăței (director Iovan Roșescu), Bîrca (director, Victor Ionaș), Robănești (director, Valeriu Păunescu) și Bratovoești (director, Ilie Albu). O mare vină pentru această intolerabilă răminere in urmă revine centrelor de reparații de la Filiași și Predești, care n-au tras încă învățăminte din deficiențele semnalate in anii precedenți, cind n-au fost respectate graficele de reparații, iar o parte din tractoarele reperate au căzut un termen de garanție. Este cazul să subliniem și de această dată că la Centrul de reparații de la Filiași încă nu s-a pus ordine desăvirșită în asigurarea bunei calități a reparațiilor. Specialiștii de la Trustul S.M.A. Dolj au constatat, cu prilejul unui control, defecțiuni la linia de arbore, montarea unor repere cu toleranțe mai mari decât cele admise prin tehnologie. în pag. a ll-a: SPORT . Programul returului campionatului diviziei „A“, ediția 1982—1983. ^ Pronosticul scriitorului Bănuș Neagu : „La Kaiserslautern ori cucerim Europa, ori ne întoarcem in Balcani", Ziua cea mai... lungă. '^iiiDiiflaiiiiiiiiiiiiiiiiuuiiiiiiimiiiiiiuiiiiniiiiiiiHiiniiHiiiitiiiifiiiiiiiiiiiiîiiiiiiiiiiifiiiuiiniiiiinnitiiiiiiiuiiiiiiiimitiiiiiimimt“ Mărțișor N-a nins aproape deloc și anotimpul hibernal — anost și insignifiant — s-a strecurat in anonimat pe sub întrebătoarele îngrijorări ale gospodarilor satelor, atenți la mirajul semințelor din adîncuri ; gerul pătrunzător de la sfîrșitul lui făurar nu a fost, iată, decit o amenințare înșelătoare, pentru că din afunduri primăvara — anotimp suveran al tinereții și iubirii — și-a trimis inconfundabile solii , ghioceii, etalîndu-și gingășia, toporașii, dînd măsură nouă gustului de viață, poienile mișcind spre murmur colții ierbii înmugurinde, păsărelele prinse intr-un nou concert și, pe deasupra, aburul cald al pămîntului — pașnic învăluitor. Se străvăd in zare cocoarele, vorba poetului Marin Sorescu, „sonetele țăranilor“. Gîndurile noastre toate iau, acum,drumul inimilor celor dragi, cărora le oferim, intr-un ritual al pămîntului, însemnul iubirii, recunoștinței, prețuirii adunat într-o floare sau intr-un „mărțișor“. Cineva în noi jubilează, ceva în adîncul ființei fiecăruia tresare sub zvonul primenitor al primăverii. Dar mărțișorul aduce cu sine și semnificații mai largi, rotitoare sub soarele fierbinte al vieții înnoitoare pe care o trăim în patria liberă : prin grădini, oamenii satelor intră, cu hotărîre, în marea și nobila rapsodie a muncilor de primăvară ; ei, cei cărora munca le-a măsurat, generoasă, hărnicia, au și intrat demult, încă din iarnă, sub tutela binefăcătoare a activității neîntrerupte. In solarii, în ogradă, un grajd forfota n-a încetat deloc. GEO POP (Continuare în pag. a IV-a)