Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1972 (Anul 5, nr. 1198-1274)

1972-01-04 / nr. 1198

Anul IV nr. 1108 MARTI 4 ianuarie 1072 ! OAMENII MUNCII DIN JUDEŢUL NOU AN. PLINI DE AlflNTJ ! MIERCUREA-CIUC S ———— „Ca merii, ca perii, in mijlocul verii...“ S S ! Feerie, antren, entuziasm tineresc, o gamă de sentimente inveșmintate în haina sărbătorească a Revelionului. S-a petrecut în cinstea noului an, s-au ridicat pahare, s-a toastat, s-au făcut urări : ,,ca un fir de trandafir, ca merii, ca perii, în mijlocul verii, să fie sănătate şi fericire, să fie un an mai rodnic, mai bogat!" Acesta a fost cadrul în care s-a desfăşurat la Casa de cultură din Miercurea-Ciuc Revelionul tinerilor din oraş, români şi maghiari, unde, intr-o deplină frăţie şi voie bună au petrecut clipe de neuitat, incununind astfel un an plin de succese şi semnificaţii, un an care a deschis tineretului nostru cele mai largi pîrtii de ascensiuni de realizare şi afirmare in muncă şi învăţătură. S-a încheiat un an în care s-a cerut tuturor să fie prezenţi integral în viaţa socială, un an în care au fost deschise noi şi importante şantiere de muncă patriotică. Educaţia politico-ideologică bazată pe învăţătura marxist-leninistă, preambulul trainic la temelia viitorului om, cu cunoştinţe multilaterale, capabil să-şi fie însuşi stăpîn deplin, gînditor şi făuritor al societăţii de miine. Nenumăraţi au fost oamenii cu conştiinţa împăcată că au făcut tot ce li s-a cerut pe linie profesională şi obştească, sărbătorind în cintec şi joc ziua bilanţului. Am fost şi de astă dată prezenţi în mijlocul tinerilor şi, aşa cum în alte împrejurări iniţiam discuţii despre locul de muncă, despre gînduri şi datorii, am vorbit şi acum, despre bucurie şi fericire despre idealuri. Lucrul a fost mai uşor acum, căci dacă altădată ii mai simţim uneori reţinuţi pe unii interlocutori la această oră a cumpenei de ani, fiecare şi-a dorit cu putere ceva şi nu s-a sfiit s-o spună. Era ora confesiunilor, a făgăduinţelor pe care şi le fac. Am intîlnit, in sala sărbătoreşte împodobită cu mari ghirlande de flori şi tradiţionalul pom de iarnă, tineri de toate profesiile: inginerul Carol Tatar, elem Vivi N. SANDRU (Continuare in pag. a 2.a) Respectînd frumosul obicei statornicit aici de-a lungul anilor, gospodarii din Sinmartin și-au dat întilnire în pragul noului an, in sala mare a căminului cultural din localitate. E firesc, ca cei care au muncit umăr la uimar, pe parcursul întregului an, pe ogoarele cooperativei, să se intîlnească şi să petreacă împreună clipele de la cumpăna anilor, ca într-o atmosferă de voie bună, să-şi împărtăşească satisfacţia muncii împlinite. Şi au cu ce se mîndri harnicii gospodari din Sînmartin, căci nici unul dintre anii care au trecut de la înfiinţarea cooperativei nu s-a dovedit a fi atit de rodnic, atit de bogat în realizări ca anul 1971. Peste 2700 kg grîu, 30.000 kg sfeclă de zahăr, peste 25.000 kg cartofi, in medie la hectar — iată I. D. KISS PAŞII ÎNTR-UN E IN VIITOR in mun împreună şi Tineretul din Miercurea-Ciuc a petrecut plin de exuberanţă noaptea Revelionului. PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VAI 4 pagini 30 baniHARGHITEI ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN HARGHITA AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Cuvântarea tovarăşului MNIMII CE rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Stimaţi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, A devenit o tradiţie ca de Anul Nou să trecem în revistă munca pe care am desfăşurat-o, cu roadele şi bucuriile ei, împlinirile şi neajunsurile din anul încheiat şi, totodată, să scrutăm viitorul cu hotărîrea de a trăi şi munci şi mai bine, de a da viaţă altor şi altor năzuinţe de progres şi prosperitate. Anul pe care il vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul în care am intrat într-o nouă etapă a revoluţiei noastre economicosociale — etapa făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile primului an al cincinalului 1971—1975 au fost îndeplinite şi depăşite. Producţia industrială a continuat să se dezvolte un ritm înalt, cunoscînd o puternică diversificare şi modernizare. Agricultura noastră socialistă a dat anul acesta cea mai înaltă recoltă de cereale din istoria ţării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea învăţămîntului, ştiinţei şi culturii , factori de seamă ai făuririi noii civilizaţii socialiste în România. Dezvoltarea ascendentă a economiei noastre se reflectă sintetic in creşterea venitului naţional — care în acest an este cu circa 12 la sută mai mare decît în 1970 — ceea ce a permis trecerea la realizarea hotărîrilor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material şi cultural al întregului popor. Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă şi multilaterală activitate de perfecţionare a relaţiilor socialiste de producţie, a organizării societăţii. (Continuare în pag. a 3-a PRIMELE SUCCESE Primele ore ale Anului Nou — ore aşteptate pretutindeni cu rubiniul vinului de viaţă lungă —, au însemnat, pentru furnaliştii vlăhiţeni, clipe de muncă încordată, încununate de primele succese ale acestui an. Cupelor închinate în miez de noapte li s-au adăugat alte cupe, însumînd 122 de tone de fontă, închinate progresului şi prosperităţii patriei. Încă din primele 2 zile ale anului, uzina vlăhiţeană, pe linia rezultatelor bune obţinute în tot anul 1971, a realizat primele depăşiri de plan. Echipa de jurnalişti, condusă de maistrul Ioan Fülöp, în ziua de 2 ianuarie a închinat ţării o cupă cu... 23 de tone de fontă ... Fontă de Vlăhiţa, o cunoaştem cu toţii! Lucrătorii Complexului C.F.R. Ciceu ne anunţă că şi pentru ei primele ore ale Anului Nou au fost ore de muncă şi de realizări. în această perioadă, ei au asigurat regularitatea circulaţiei în proporţie de 100 la sută şi au redus staţionarea vagoanelor cu 16,2 la sută, iar staţionarea vagoanelor la tranzit cu manevră au redus-o cu 11,7 la sută, asigurînd, in acelaşi timp, tonajul prevăzut pe tren de marfă. în pag. a 4-a : Adunarea festivă consacrată semicentenarului Partidului Comunist din Chile Oamenii muncii din agricultura judeţului nostru au primit cu o deosebită satisfacţie măsurile adoptate de către Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. privind sprijinirea agriculturii cooperatiste, în scopul întăririi economico-financiare a unităţilor agricole şi îmbunătăţirii continue a nivelului de trai al tuturor lucrătorilor de pe ogoare. Dezbătînd pe larg aceste măsuri, ei îşi reafirmă, încă o dată, hotărîrea fermă de a traduce neabătut în viaţă sarcinile sporite ce revin agriculturii judeţului, fiecărui lucrător din agricultură, în actualul cincinal. Noroc şi la mulţi ani! Boldog újévet! TELEGRAMĂ Comitetului Central al P.C.R., tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU BUCUREŞTI Măsurile adoptate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. constituie un nou şi important sprijin dat agriculturii noastre cooperatiste, de care vor beneficia un mare număr de cooperative şi din judeţul nostru. Toate aceste măsuri dovedesc încă o dată grija permanentă pe care partidul şi statul nostru, personal dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu o manifestaţi faţă de dezvoltarea agriculturii, faţă de creşterea nivelului de trai al lucrătorilor de pe ogoare. BIROUL EXECUTIV AL CONSILIULUI UNIUNII JUDEŢENE A COOPERATIVELOR AGRICOLE DE PRODUCŢIE „HARGHITA“ (Continuare în pag. a 3-a) In faţa tabloului de comandă Există, în clipele cînd apropierea noului an ne găseşte pe toţi aşezaţi la masă, ciocnind paharele şi urîndu-ne noi împliniri, oameni care se află la locul lor de muncă. Sînt locuri unde activitatea cotidiană nu se opreşte nici un moment, locuri unde pentru bunul lor mers oamenii lucrează încontinuiu, nepărăsindu-le nici o clipă. Un asemenea loc îl constituie transporturile feroviare, trenurile parcurgînd şi acum distanţe mai lungi sau mai scurte, ducînd spre destinaţie pasageri sau mărfuri. Iar pentru ca mersul trenurilor să se desfăşoare normal, fără întîrzieri şi dereglări, simt necesari, în afara conducătorilor locomotivelor, impiegaţii de mişcare din gări, controlorii de linie, verificatorii vagoanelor etc, zeci sau sute de oameni asigurînd siguranţa transporturilor pe calea ferată. In turnul care concentrează instalaţiile de comandă electrodinamică al nodului feroviar Ciceu, în faţa tabloului de comandă, luminat mereu de becuri şi linii de tot felul, impiegaţii de mişcare Francisc Szakács şi Iiuliu, Bedő sunt mereu solicitaţi. Un tren de mărfuri poate trece prin staţie fără să oprească, altul, de pasageri, are asigurată cale liberă spre Tîrgu Mureş. Mecanicul locomotivei Diesel electrice, Ioan Duca, e bucuros , speră să ajungă în gara Tîrgu Mureş la timp, pentru a fi prezent între ai săi în clipa solemnă de la hotarul dintre ani şi pentru a aduce, călătorii spre cei dragi, cu care, împreună îşi vor petrece Revelionul. ... Un alt tren va trezime negaţii de mişcare, Francisc Szakács şi Iuliu Bóde, veghind la siguranţa traficului feroviar în noaptea Anului Nou, ce prin Ciceu. Cîteva comenzi şi accesul e liber, în alt sector, la triaj, se formează un tren de marfă, unul din acelea care va pleca de aici dimineaţa, în prima zi a anului 1972. R. WECSLER 4 Zborul timpului a mai depăşit o treaptă, sintem mai virstnici şi mai înţelepţi cu un an, mai siguri pe noi şi mai încrezători decit oricind in viitor. Am mai străbătut un an spre desăvîrşire, spre făurirea mult visatei de străbuni, viaţă liberă şi fericită, spre edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Cindim mai matur, muncim avind de-acum experienţa încă unui an. Savurăm satisfacţiile succeselor şi tragem învăţăminte din lipsurile ce au mai persistat pe ici-colo, hotărîţi să nu le mai repetăm in anul care începe. Pornim la drum cu conştiinţa marilor răspunderi ale actualităţii. Acest al doilea an al cincinalului, definitoriu , pentru existenţa noastră viitoare, adaugă pentru fiecare membru al societăţii, noi îndatoriri sociale, flacăra vie a unor noi întruchipări, o nouă dimensiune a idealului spre care tindem cu întreaga noastră voinţă şi pricepere. Deviza noastră este, mai departe, mereu mai departe pe drumul spre mai mult şi mai bine ! Vom înfăptui, indiferent de piedici şi de greutăţi, ceea ce ne-am propus, vom face din această ţară, din aceste plaiuri înfloritoare, leagănul bucuriei şi tinereţii, tărîm al deplinei libertăţi şi democraţii, al adevărului ridicat la rang de esenţă. Ne-am reluat, fiecare la locul lui, munca. Sărbătoarea Revelionului ne-a presărat in inimi tinereţe şi optimism. In faţa strungului şi a mistriei, a ogorului şi a semănăturilor, in faţa mesei de scris şi a planşetei, fiecare dintre noi este gata să înceapă acest an sub auspiciile marilor succese şi înfăptuiri. Va fi, o ştim de pe acum, bogat ca nici unul de dinaintea lui. Ne spune acest lucru planul recent adoptat de Marea Adunare Naţională, dar mai ales ne-o spun măsurile pe care Plenara din noiembrie le-a stabilit pentru ancorarea fiecărei conştiinţe în marea glastră a conştiinţei sociale, pentru făurirea, alături de destinul nostru material, a unui destin spiritual superior. Aşadar, începem un an în care vom avea multe de făcut. Urarea pe care am aşezat-o drept titlu al acestor rinduri şi pe care o adresăm din inimă tuturor locuitorilor Harghitei, îşi găseşte pe deplin motivaţia. SPOR LA MUNCĂ INNOUL AN ! Spor la muncă în noul an ! ) La ora cînd acele ceasornicului parcă s-au oprit o clipă, şi 1971 transmitea ştafeta frumoaselor realizări lui 1972, am poposit alături de harnicii muncitori ai Uzinei de fier Vlăhiţa la Revelionul organizat la restaurantul şi cantina din localitate. Bucuriile succeselor obţinute erau acum sărbătorite la un pahar cu vin, tineri şi virstnici, români şi maghiari îşi urau tradiţionalul „La mulţi ani.“ „Fericire şi bucurie.“ Pe cînd majoritatea locuitorilor petreceau Revelionul acasă sau, în grupuri organizate, un număr de 38 de oameni sărbătoreau sosirea anului nou la uzină in dogoarea șarjelor de fontă. Echipele conduse de Francisc Ambrus, loan Fülöp și loan Ferencz, alături de muncitorii Péter Francisc, Dionisie Székely, Dionisie B. Fodor, Matei Simo, au turnat în primele ore ale anului '72 primele 6 tone de fontă din acest an, în echipa de gardă am întîlnit pe veteranul uzinei Andrei Mag, care timp de 33 de ani, a trăit clipe de bucurie şi fericire alături de numeroşi muncitori ai uzinei şi care, în 1972 va ieşi la pensie. Pe adresa uzine, în seara Anului Nou au sosit telegrame din partea Comitetului judeţean de partid şi Combinatului minier Hunedoara, care felicitau conducerea şi pe cei care din acea noapte nu-şi precupeţeau eforturile ridicării economiei naţionale pe treptele cele mai înalte ale competitivităţii. DAN AVRAM (Continuare în pag. a 2-a) ROŞIE A FONIEI