Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1979 (Anul 12, nr. 2834-2909)

1979-01-03 / nr. 2834

i-a fost dat omenirii să trăiască, încă de la începuturile unei vieţi sub zodia raţiunii, ipostaza prometeică de veghetori ai focului. Acest însemn al civilizaţiei umane s-a logodit de-a pururi cu ulterioarele evoluţii, cu cuceririle ştiinţifice verosimile şi neverosimile, cu calitatea modernă a lui Homo sapiens, aceea de făuritor de bunuri, m ai,moşiera activităţii industriale. Sint doar citeva din crimpstele de gînduri care încearcă pe reporter, privitor la cumpănă de ani la veghetorii focului continuu de la furnalele Vlăhiţei. Şi n-a fost nimic — acum cind anul nou se rupe de anul vechi care să semene cu statica imagine a zodiei, cind iasca şi amnarul nici măcar nu sugerau viitorul destin al chibritului, şi cind la hotarul dintre zile şi nopţi se rostuiau oameni de veghe la menţinerea locului viu. Ci a fost - atit-de-comun-zilelor noastre — atmosferă de muncă, fiindcă focul vlăhiţean nu-i doar loc pentru păstrarea vie a flăcării, ci-i focul şarjelor de fontă, această pline a industriei ce se zămisleşte in cuptoarele vlahifene de mai bine de 150 de ani. Veghetori de foc şi făuritori de şarjă in noaptea cind se-ngeamănă vechiul cu noul au fost la furnalele vlăhiţene maistrul principal Varga Dénes, maistrul Csender Béla, jurnaliştii Sándor Imre, Fodor Dénes, Cseke Áron, Tankó Jenő, Imecs Domokos, Lőrincz Lajos şi alţi 27 de tovarăşi de muncă ai lor. Iar cind orele ceasornicului arătau miezul nopţii, şuvoiul de foc a prins a se prelinge către oala de turnare, iar macaraua să transporte metalul lichid in melanjor. Drumul metalului către viitorul destin industrial începe cu suişuri şi coborîşuri determinate de procedeul tehnologic, pînă crud lingourile de fontă specială, fontă produsă in anul 1978 in premieră la Vlăhiţa, şi a cărei calitate a permis economisirea, numai in cursul lunii decembrie, a circa două milioane lei-valută, au găsit un prim loc de popas in containere. Şi pe cind se alimenta furnalul din nou, pe cind se supraveghea temperatura, compoziţia chimică şi coeficientul de aer, iar în tainica noapte jerbele de lumină ale metalului prelins mai scînteiau focuri de artificii, oamenii aceş . (Continuare in pag, o 3-a) La vetrele cu foc continuu DIN TOATE ŢĂRILE, MNIŢIVA 1 M M HARGHITEI® Organ al Comitetului Judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular Judeţean Anul XII., nr. 28344 poflini, 30 boni_ | Miercuri, 3 ianuarie 1979 | Mesajul adresat de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1978 cu noi şi mari realizări în opera de construcţie socialistă. Muncind cu abnegaţie şi elan, eroica noastră clasă muncitoare a asigurat îndeplinirea programului de dezvoltare şi modernizare a industriei, a cărei producţie a crescut în cei trei ani ai cincinalului într-un ritm mediu de peste 11 la sută. S-au obţinut, de asemenea succese deosebite în agitură, în creşterea producţiei agricole, în dezvoltarea tuturor ramurilor economiei naţionale. Ca urmare, a sporit avuţia socialistă, venitul naţional, ceea ce s a reflectat în îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale întregului nostru popor. Aplicînd programul de creştere mai rapidă a veniturilor oamenilor muncii, în acest an au încheiat înainte de termen prima etapă a majorării retribuţiilor ; de asemenea, au fost mărite pensiile, alocatile pentru copii, s-a trecut la aplicarea săptâmînii de lucru reduse. Succese de seamă am obţinut in înflorirea ştiinţei şi învâţămîntul, a creaţiei literar-aristice, în făurirea culturii noi, socialiste. ro , o aceste realizări ogli.idesc forţa creatoa o a poporului nostru, liber şi stăpîn pe destin dstare, hotărîrea sa de a înfăptui neabătut Programul elaborat de Congresul al XI-lea, unitatea de granit a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, în jurul Partidului Comunist - conducătorul încercat al întregii naţiuni pe calea socialismului, bunăstării şiericirii. Pentru minunatele rezultate obţinute în construcţia socialistă în anul 1978, doresc să adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor fiilor patriei - români, maghiari, germani, sîrbi şi de alte naţionalităţi - întregului nostru popor, cele mai calde felicitări, precum şi urări de noi şi tot mai mari succese în activitatea viitoare. Peste cîteva clipe intrăm în anul 1979 - cel de-al patrulea an al cincinalului. Prin obiectivele ce ni le propunem, prin continuarea dezvoltării în ritm înalt şi modernizarea forţelor de producţie, a întregii economii naţionale, anul viitor va marca, fără îndoială, o nouă treaptă în ascensiunea rapidă a României pe drumul civilizaţiei şi progresului. Sarcina centrală în acest an este ridicarea la un nivel tot mai înalt a activităţii economico-sociale, realizarea unei calităţi noi, superioare în întreaga operă de construcţie socialistă. Aceasta impune să valorificăm tot mai eficient potenţialul material şi uman de care dispunem, să promovăm cu fermitate cele mai noi cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice în toate domeniile. (Continuare în pas. a 4-a) Pe întreg cuprinsul judeţului, oamenii muncii români şi maghiari au sărbătorit Revelionul 79 Cu satisfacţia împlinirilor, cu hotarîrea obţinerii de noi succese Miercurea-Ciuc Tineretul şi-a manifestat bucuria, încrederea în înfăptuirea năzuinţelor sale Această minunată noapte de la răspintia dintre ani a constituit un deosebit prilej de manifestare a bucuriei faţă de Împliniri şi, concomitent, de proiecte de viitor, pentru cei ce şi-au sărbătorit revelionul la „Clubul tineretului" din Miercurea-duc. Aici, in atmosfera tinerească specifică vîrstei şi vremurilor de azi, cind visurile cele mai îndrăzneţe se transformă in realitate palpabilă, s-a petrecut mai mult decit frumos ... Cu toţii, cei prezenţi, tineri din unităţile industriale ale oraşului reşedinţă de judeţ - de la Întreprinderea de tractoare pe şenile, întreprinderea de producţie industrială şi construcţii pentru căi ferate, întreprinderea de prelucrare a lemnului, poştă, întreprinderile comerciale şi din alte unităţi, au trăit acest eveniment de sfirşit de an cu credinţa că in noul an roadele muncii lor vor fi şi mai bogate. Hotărirea lor in acest sens li se observa cu uşurinţă pe chipuri in minutele in care secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a rostit, la posturile de radio şi televiziune, înălţătoarele cuvinte ale mesajului de Anul Nou. Printre cei pe care i-am întilnit aici se numărau şi Mihai Gherasim, lăcătuş mecanic la I.P.I.C.C.F., Böjte Csaba, lăcătuş de întreţinere la I.P.L., Szentes Magdalena, lucrătoare la magazinul „Central", Ábrahám Irma, de la magazinul cu autoservire din cartierul „Tudor Vladimirescu", Szávuly Melinda, elevi la Liceul industrial nr. 2 şi alţi tineri — români şi maghiari —, din ale căror cuvinte de urare am desprins acel crez caracteristic întregului tineret din judeţul nostru, acea hotărire de a depune strădanii sporite pentru ca şi in anul în care s-a păşit rezultatele să fie dintre cele mai valoroase, cinstindu-se astfel cum se cuvine calitatea de utecist. ... Antren, distracţie, voie bună, entuziasm tineresc susţinute şi de formaţia „VOX 7 '77", de cintăreţii de muzică folk, soliştii de muzică populară şi uşoară, care au contribuit ca sărbătoarea trecerii in noul act să rămînă de neuitat. (I. OPROGIU). Odorheiu Secuiesc Pentru frumoasele rezultate ale anului ce a trecut Nici la Odorheiu Secuiesc, fulgii n-au fost darnici în preajma anului nou, aşa că cei da aici şi-au luat rămas bun de la 1978 beneficiind de o temperatură primăvăratecă, ceea ce nu i-a împiedicat, fireşte, pe locuitorii municipiului să sărbătorească conform obiceiului tradiţional noul an. Amintim în primul rînd pe muncitorii întreprinderii de matriţe şi piese turnate din fontă, care au organizat revelionul în moderna cantină a unității. Peste 200 de muncitori ai întreprinderii - împreună cu familiile lor -, au ciocnit paharele pentru frumoasele rezultate ale anului ce a trecut, pentru depășirea sarcinilor de plan, pentru viitoarele rezultate ale lui 1979. Artiștii amatori ai întreprinderii au prezentat un program de ţinută, dedicat acestei ocazii, dar nici orchestra care a asigurat muzica de dans nu s-a lăsat mai prejos, tocmai pentru ca toţi să se simtă cit mai bine Merită să menţionăm faptul că cei de aici şi-au organizat revelionul prin forţe proprii, cum s-ar zice, începînd de la prepararea mîncărurilor şi terminînd cu servirea acestora. Chiar dacă în grupe mai mici, totuşi petreceri colective de revelion au organizat şi cei de la întreprinderea de confecţii, întreprinderea de aţă şi filatură. Fabrica de mobilă, ca şi cei de la „Tehnoutilaj". Cum se obişnuieşte de ani de zile, la Clubul tineretului din municipiu au petrecut tinerii - de această dată în jur de 70, de distracţia cărora s-au îngrijit atît membrii Teatrului popular, cit şi orchestra de muzica populară a clubului. Se cere, de asemenea, amintit şi revelionul organizat la complexul hotelier „Tîrnava", unde au petrecut 200 de oameni ai muncii, cît şi de sărbătoarea organizată de unităţi de alimentaţie publică precum „Harghita", „Homorod" şi „Parc", care au găzduit în jur de 500 de participanţi. Peste tot, s-au sărbătorit succesele Cinului încheiat, închinînd paharul pentru noul an, promițător de noi și însemnate realizări. (MORVAY Zoltán). (Continuare în pag. a 2-a)