Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1980 (Anul 13, nr. 3219-3295)

1980-06-09 / nr. 3277

Anul XIII., fi. 3277 - pag. a 4-a încheierea vizitei tovarăşului Todor Jivkov (Urmare din pag. 1) In sală sunt prezenţi membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători de instituţii centrale, organizaţii de masă şi obşteşti, personalităţi ale vieţii ştiinţifice şi culturale, generali. Participă şefi ai unor misiuni diplomatice acreditaţi la Bucureşti. Fundalul scenei sălii Palatului este dominat de portretele tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov, încadrate de drapelele de stat ale celor două ţări, precum şi de urarea în limbile română şi bulgară „Să se dezvolte şi să se întărească continuu relaţiile de prietenie frăţească, solidaritate şi colaborare multilaterală dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Bulgar, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Bulgaria!“. Mitingul este deschis de tovarăşul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei, intîmpinaţi cu deosebită însufleţire, cu îndelungi ovaţii şi urale, la miting iau cuvintul tovarăşii NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi TODOR JIVKOV, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria. Cuvîntările rostite de cei doi conducători de partid şi de stat sînt urmărite cu deosebită atenţie, cu larg interes şi deplină satisfacţie şi subliniate în repetate rînduri cu vii şi puternice aplauze. In uralele celor prezenţi la miting, tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov se îmbrăţişează prieteneşte, salută cu miinile strîns unite mulţimea care îi aclamă cu însufleţire. Miile de participanţi la miting dau astfel expresie stimei pe care o poartă celor doi conducători de partid şi de stat, satisfacţiei pentru noul dialog la nivel înalt românobulgar, care înscrie o nouă şi strălucită pagină în cronica relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre partidele, ţările şi popoarele noastre. * Sâmbăta, 7 iunie, s-a încheiat vizita oficială de prietenie pe care a făcut-o în ţara noastră, la invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, delegaţia de partid şi de stat a Republicii Populare Bulgaria, în frunte cu tovarăşul Todor Jivkov, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria. Vizita înalţilor oaspeţi bulgari a reprezentat, prin întreaga sa desfăşurare, prin rezultatele fructuoase ale convorbirilor dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov, un nou şi important moment în cronica bogatelor legături de prietenie şi bună vecinătate dintre România şi Bulgaria, deschizînd perspective ample dezvoltării neîntrerupte a relaţiilor de strînsă colaborare şi cooperare dintre partidele, ţările şi popoarele noastre, în avantajul reciproc, în folosul cauzei generale a păcii şi socialismului. Ceremonia plecării a avut loc pe aeroportul Otopeni, împodobit sărbătoreşte. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov, tovarăşele Elena Ceauşescu şi Liudmila Jivkova au sosit împreună la aeroport. Mii de bucureşteni veniţi aici să salute pe cei doi conducători de partid şi de stat au întimpinat cu ovaţii, cu urale sosirea tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov. S-a scandat cu însufleţire „Ceauşescu— Jivkov !", nume devenite simbol al prieteniei romăno-bulgare, cei prezenţi exprimînd deplina satisfacţie a întregului nostru popor pentru rezultatele deosebit de fructuoase ale convorbirilor la nivel înalt româno-bulgare care vor da un nou impuls conlucrării frăţeşti dintre partidele, ţările şi popoarele noastre. Ceremonia plecării a început prin prezentarea onorului de către o gardă militară. Primul secretar al C.C. al Partidului Comunist Bulgar şi-a luat, apoi, rămas bun de la persoanele oficiale române venite să-l salute la aeroport. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu şi-au luat rămas bun de la membrii delegaţiei bulgare - tovarăşii Stanko Todorov, Petăr Mladenov, Andrei Lukanov şi Petăr Diulgherov. La scara avionului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi-a luat, apoi, un câlduros rămas bun de la tovarăşul Todor Jivkov. Cei doi conducători de partid şi de stat s-au îmbrăţişat, şi-au strîns miinile cu căldură şi prietenie. La rîndul lor, tovarăşele Elena Ceauşescu şi Liudmila Jivkova şi-au strins cu căldură miinile, s-au îmbrăţişat. La ora 13:30, aeronava prezidențială a decolat, îndreptîndu-se spre patrie. ■ Competiţia internaţională de spadă desfăşurată în Tourcoing (Franţa) s-a încheiat cu un remarcabil succes al selecţionatei României (Ion Popa, Costică Bărăgan, Anton Pongrăcz, Zidaru Octavian şi Szabó Rudolf), situată pe locul întîi, cu 3 victorii urmată de Franţa — 2 victorii, Ungaria - 1 victorie şi Italia — zero victorii. Spadasinii români au învins cu 9—7 Franţa, cu acelaşi scor Italia şi la tuşaveraj (8—8 rezultatul asalturilor) selecţionata Ungariei. Echipa Franţei a întrecut cu 10-6 pe cea a Ungariei şi cu 13-3 reprezentativa Italiei. 19 La arena „Roland Garros" din Paris, în cadrul campionatelor internaţionale de tenis ale Franţei, în finala probei de simplu femei, Chris Everet Lloyd (S.U.A.) a învins pe Virginia Ruzici (România), după o oră şi jumătate de joc, cu scorul de 6—0, 6—3. Jucătoarea americană este pentru a 4-a oară laureată a acestui mare turneu (a mai câştigat în 1974, 1975 şi 1979). Proba de simplu bărbaţi a revenit lui Björn Borg, învingător cu 6—4, 6—1, 6—2 în finala disputată cu Vitas Gerulaitis (S.U.A.). B. Borg cucerește astfel pentru a 5-a oară trofeul de la Roland Garros, după ce fusese victorios în 1974, 1975, 1978 şi 1979. El este primul jucător din lume care şi-a înscris de cinci ori numele în palmaresul acestei probe şi de asemenea primul cîştigător la trei ediţii consecutive. La Topliţa s-a incheiat faza de zonă a turneului de calificare pentru divizia B — tineret la volei feminin. Vor participa la turneul final echipele Chimia Turnu Măgurele, neînvinsă in meciurile de la Topliţa, şi reprezentanta judeţului Harghita, E.G.O. Topliţa, care în ultimele două meciuri a învins, cu acelaşi scor de 3—0, pe A.S.U. Tîrgu Mureş şi pe Electro Botoşani. Dintre elevele profesorului topliţean Ion Moldovan s-au afirmat indeosebi Biró Edith şi Magdalena Pantea. „ In organizarea secţiei sport a Consiliului judeţean al sindicatelor, în colaborare cu Comisia judeţeană de sport-turism, la pădurea Jigodin din apropiere de Miercurea- Ciuc s-a desfăşurat faza judeţeană a concursului de orientare sportivă. Au participat 45 de concurenţi, băieţi şi fete, care au parcurs un traseu de 5 şi, respectiv 4 km, avînd 11 posturi de control. La fete, victoria a revenit Corneliei Rövid, de la Tricotajul Miercurea-Ciuc, secondată de coechipierele sale Biró Katalin şi Maria Biîlboc. La băieţi a ciştigat Ioan Buzdugan (Metalul Gheorgheni), urmat de Mikó László (O.I.F.P.C.A. Miercurea- Ciuc) şi Iosif Benedek (Minerul Bălan). ■ La Dealu Alb, în masivul Călimării, ieri s-a încheiat a cincea ediţie a tradiţionalei întreceri de orientare sportivă deschisă orientaliştilor din asociaţiile sportive ale cooperaţiei meşteşugăreşti din judeţ, intitulată „Raliul munţilor Călimani“. Au participat 40 de sportivi. Deşi timpul a fost nefavorabilîn Călimani a nins), iar traseul a măsurat 25 km cu o diferenţă de nivel de 750 m, nu s-a înregistrat nici un abandon. Ediţia din acest an a fost dominată categoric de sportivii Cooperativei meşteşugăreşti „Prestarea" din Miercurea- Ciuc, ale cărei echipe au ocupat primele două locuri. Pe locul al treilea s-a clasat echipa cooperativei „Calimanul“ din Topliţa . Azi, în sala de protocol a C.J.E.F.S. are loc prima rundă a turneului de şah care se va desfăşura în perioada 9- 19 iunie a.c. Iau parte 12 jucători (3 maeştri, 6 candidaţi de maeştri şi 3 jucători de categoria întîi), turneul oferind posibilitatea realizării unei norme secundare de maestru sau a unei norme principale de candidat de maestru. ■ La Ploieşti s-a desfăşurat faza de zonă a competiţiei rezervată sportivilor din reţeaua instituţiilor de învăţămînt, acţiuni sportive dotate cu „Cupa cadrelor didactice". Harghitenii s-au situat pe locul al doilea la şah (prin Dezső Géza) şi la tenis de cîmp (prin Bersan László), iar la volei, echipa cadrelor didactice din Subcetate s-a clasat pe locul 5. El Tradiţionala întrecere anuală de fotbal dintre echipele profesorilor şi absolvenţilor Liceului industrial din Cristuru Secuiesc s-a încheiat cu scorul de 6-3 în favoarea dascălilor. Tradiţia durează din 1950, în cele 31 de ediţii victoria revenind de 15 ori elevilor, de 12 profesorilor, iar de 4 ori jocurile s-au terminat nedecis. Colegiul de redacţie : IOAN OANCEA (redactorşef), STEFAN DANCIU, MIHAIL FIUMON, STEFAN KLEIN, SZILVESZTER LADISLAU, NICOLAE ŞANDRU, TEODOR VANCU (redactor-şef adjunct). Redacţia şi admnistraţia : Miercurea-Ciuc, str. 7 Noiembrie nr. 45/Telefoane : 11861 (red. şef), 11899 (secretariat de redacţie şi colectivul pentru probleme politico-ideologice şi cultural-educative), 13019 (colectivele pentru probleme economice, social-cetăţeneşti şi sport), 13633 (administraţia), 11606/223 (red. şef adjunct). Tiparul executat la Tipografia Miercurea-Ciuc, str. 7 Noiembrie nr. 43. Telefon : 11066. Telegrame externe Preşedintele Republicii Zair, Mobutu Sese Seiko, l-a primit pe ambasadorul României la Kinshasa, Octavian Luţaş, cu prilejul încheierii misiunii sale în această ţară. Din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, au fost transmise şefului statului zairez un călduros mesaj de prietenie, urări de sănătate şi fericire personală, împreună cu urări de noi succese poporului zairez pe calea progresului şi bunăstării. Evocînd cu multă satisfacţie recenta vizită efectuată în România, preşedintele Mobutu Sese Seko a rugat să se transmită preşedintelui Nicolae Ceauşescu cele mai calde salutări prieteneşti, urări de sănătate şi fericire, de noi succese şi prosperitate poporului român prieten. La Novi Sad s-au încheiat lucrările celei de-a noua Conferinţe a reprezentanţilor comisiilor naţionale pentru UNESCO din ţările balcanice, la care au luat parte delegaţii din România, Bulgaria, Grecia, Turcia, Iugoslavia şi observatori din Austria, Italia şi Ungaria. Participanţii au adoptat recomandările făcute de delegaţia română privind sprijinirea studiilor de seismologie şi cu privire la acordarea de asistenţă ţărilor balcanice in ce priveşte omul şi mediul ambiant, propuneri care vor fi prezentate în cadrul celei de-a 21-a conferinţe generale a UNESCO programate să aibă loc în toamnă la Belgrad. Studenţii negri de la Universitatea din Zululand, unul din bantustanele sud-africane, au hotârît să nu mai participe la cursuri, în semn de protest faţă de inechitatea şi practicile rasiale din sistemul de învăţămînt din Africa de sud — relatează agenţia France Presse. în aceeaşi situaţie se află şi universităţile frecventate de negri de la Turfloop, din Transvaal, şi Umtata, din bantustanul Transkei. Totodată, cursurile sunt boicotate şi de studenţii indieni din Durban şi cei metişi din Capetown, scrie agenţia citată, în acest fel, practic, toate universităţile sud-africane în care nu învaţă albi şi-au întrerupt activitatea, fiind cuprinse de mişcarea protestatară a tinerilor negri, metişi sau indieni. La Bagdad s-au încheiat lucrările celei de-a patra sesiuni a Consiliului interguvernamental al cooperării in domeniul informării al ţărilor nealiniate. Documentul final adoptat recomandă accelerarea eforturilor pentru realizarea unei noi ordini economice în domeniul informaţiilor, pentru eliminarea dezechilibrului existent în acest domeniu favorabil ţărilor industrializate. Participanţii au aprobat în principiu ideea creării unui fond comun al ţărilor nealiniate cu ajutorul căruia să se realizeze dotarea tehnică necesară schimbului informaţiilor de presă. Iugoslavia şi Sri Lanka îşi exprimă convingerea că ţările nealiniate, vor depune toate eforturile pentru depăşirea stării de tensiune ce se manifestă, în prezent, în relaţiile internaţionale şi pentru respectarea strictă a Independenţei naţionale, suveranităţii, integrităţii teritoriale şi dreptului popoarelor de a hotărî ele însele asupra viitorului şi a propriului sistem social şi orientării în politica externă, se arată în comunicatul comun publicat la încheierea convorbirilor avute la Colombo de Josip Vrhoveţ, secretar federal pentru afacerile externe al Iugoslaviei, şi ministrul de externe din Sri Lanka, Sahqul Hameed. Părţile subliniază necesitatea întreprinderii de noi eforturi în vederea realizării de progrese pe calea edificării unei noi şi mai echitabile ordini economice internaţionale. INFORMAŢIA HARGHITEI Luni, 9 iunie 16.00 Emisiune în limba maghiară. 18,50 1001 de seri. 19,00 Telejurnal. 19,25 Dosarul energiei. 19,40 De pe scenele lirice ale lumii. 20,05 Cadran mondial. 20,25 Documentar ştiinţific. 21,15 Roman foileton : „Bastardul“. Episodul 4. 22,05 Telejurnal. Marţi, 10 iunie 10.00 Teleșcoală. 11,00 Film serial : „Dallas — Compania petrolieră Ewing". 11,50 Telex. Cinema Luni, 9 iunie Miercurea-Ciuc. Cinematograful „Transilvania": Detectivul Toma. Odorheiu Secuiesc. Cinematograful „Olimpia" : Sosea odată un călăreţ. Cinematograful „Homorod“ : Prima iubire. Gheorgheni. Cinematograful „Mioriţa" : La cinci zile de acasă. Topliţa. Cinematograful „Căliman" : Furtul calului. Bălan. Cinematograful „Minerul" : Luca cel sărac. Cristuru Secuiesc. Cinematograful „Arta" : Camionul de cursă lungă. Băile Tuşnad. Cinematograful „Oltul" : întoarcerea fiului. Vlăhiţa. Cinematograful „Fierarul" : Speranţa. IRONOEXPRES Rezultatele tragerii excepționale din 8 iunie 1980 I : 21, 5, 38, 43, 33, 23 ; II : 19, 40, 16, 15, 1, 13 ; III : 33, 8, 7, 21, 10, 45 ; IV : 24, 25, 8, 31, 38, 15 ; V: 17, 20, 30, 16, 18; VI : 2, 22, 37, 42, 44 ; VII : 14, 42, 32, 19, 39 ; VIII : 40, 2, 12, 15, 21 ; IX : 33, 29, 9.