Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 1980 (Anul 13, nr. 3375-3453)

1980-10-01 / nr. 3375

II I* Is I*. IDk I i% I* I* I% Ik Ik I ik I* I iERI.flZI 0 La Gheorgheni, au fost recepţionate IERI primele 80 de apartamente, cu două şi trei camere, din noul cartier „Bucin". In final, noul şi modernul cartier va avea peste 1.000 de apartamente. La parterul viitoarelor blocuri, sunt prevăzute a fi deschise spaţii comerciale, unităţi prestatoare de servicii, a IERI, la unitatea de alimentaţie publică din cartierul Sîmbăteni din Odorheiu Secuiesc, I.C.S. A A.P. din localitate a deschis o expoziţie cu produse culinare, de patiserie şi cofetărie. Sunt expuse 30 de produse, negătite de lucrătorii întreprinderii, participanţi la concursul „Buna servire". Cu această ocazie, vor fi desemnaţi cei mai buni bucătari, patiseri, * cofetari. „ AZI, la Casa de cul- tură din Băile Tuşnad, va avea loc un medalion audiovizual „Pentru minte, inimă şi literatu- I ră”. Searat Ia ora 20, Fi- ' larmonica „Ch. Dima" din Braşov va susţine un concert de muzică popu- I Iară românească. ■ AZI, la căminul de I fete al întreprinderilor de , filatură şi de tricotaje din Miercurea-Ciuc, are loc * o consfătuire a tinere- J lor fete cu reprezentante ale comisiilor de femei din « cele două unităţi, pe te- I ma „Cum ne aranjăm Io- J cuinţa ■ MIME, la ora 12, la J Liceul de matematică- fizică din Miercurea-Ciuc. I şi la ora 17, in sala festi- ' vă a Muzeului judeţean, vor avea loc intilniri ale « cititorilor cu prof. univ. dr. Bányai László, pe margi- - nea cărţii sale „La răscru- de de drumuri“. Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi ,al Consiliului popular judeţean . Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.G.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, marţi, 30 septembrie, a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a analizat măsurile privind asigurarea realizării tuturor prevederilor planului pe ultimul trimestru al acestui an, a tuturor indicatorilor economici şi echilibrarea balanţei de plăţi. Comitetul Politic Executiv a cerut tuturor ministerelor, centralelor şi întreprinderilor, organelor şi organizaţiilor de partid, organizaţiilor de masă, tuturor oamenilor muncii, să acorde o deosebită atenţie realizării integrale a producţiei, cu prioritate a celei destinate exportului, descoperirii şi punerii in valoare de noi resurse de materii prime şi materiale, valorificării superioare a materiei prime, în special a metalului și masei lemnoase, sporirii pe toate căile a indicilor de calitate a produselor. In continuare, Comitetul Politic Executiv a analizat modul în care se desfăşoară lucrările campaniei agricole de toamnă. Apreciind rezultatele obţinute pînă în prezent, s-au stabilit măsuri care să asigure urgentarea strîngerii recoltei şi însămînţărilor, a transportului operativ şi depozitării în bune condiţii a tuturor produselor agricole, printr-o mobilizare generală, folosindu-se întreaga capacitate a mijloacelor tehnice, a atelajelor, întreaga forţă de muncă de la sate în scopul aplicării în cele mai bune condiţiuni a măsurilor şi hotăririlor adoptate de cel de-al II-lea Congres al consiliilor populare, a indicaţiilor secretarului general al partidului privind perfecţionarea in continuare a activităţii nsiliilor populare şi aplicarea mai fermă a principiilor conducerii muncitoreşti şi autogestiunii financiare, Cotal Politic Executiv a stabilit ca proiectele de legi acărora Congresul consiliilor populare şi-a dat ocol ... sa fie supuse dezbaterii publice. Ele sunt menite să asigure lărgirea in continuare a cadrului democratic al societăţii noastre, participarea nemijlocita a tuturor cetăţenilor, fără deosebire de naţionalitate, la înfăptuirea politicii partidului şi statului, consacrată dezvoltării multilaterale a patriei, la întărirea în toate sferele vieţii sociale a legalităţii, eticii şi echităţii socialiste. In conformitate cu hotărîrea Comitetului Politic Executiv, după dezbaterea publică, proiectele de legi urmează să fie supuse spre aprobare Marii Adunări Naţionale. Comitetul Politic Executiv a stabilit convocarea Plenarei C.C. al P.C.R. pentru data de 15 octombrie a.c. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat despre vizita oficială de prietenie pe care a efectuat-o în ţara noastră, in perioada 8-10 septembrie, tovarăşul Kenneth David Kaunda, preşedintele Partidului Unit ai Independenţei Naţionale, preşedintele Republicii Zambia, împreună cu tovarăşa Betty Kaunda. Comitetul Politic Executiv şi-a exprimat deplina aprobare faţă de rezultatele pozitive ale noului dialog românozam'dan la nivel înalt ce constituie o semnificativă confirmare a consecvenţei cu care partidul şi statul nostru acţionează pentru continua întărire a legăturilor de prietenie şi solidaritate cu tinerele state africane aflate pe calea dezvoltării de sine stătătoare. Comitetul Politc Executiv a dat o înaltă apreciere convorbirilor dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Kenneth David Kaunda, desfăşurate intr-o atmosferă de caldă prietenie, de preţuire şi respect reciproc, care au evidenţiat hotărîrea comună de a acţiona, in continuare, in spiritul principiilor şi prevederilor înscrise in Tratatul de prietenie şi cooperare din 17 aprilie 1979, pentru dezvoltarea şi intensificarea relaţiilor reciproce in domeniul politic, economic, tehnicoştiinţific, cultural şi în toate celelalte domenii. S-a apreciat că intensificarea cooperării economice româno-zombiene, a schimburilor comerciale, a conlucrării in sfera ştiinţei şi tehnologiei, a invăţămîntului şi culturii vine in sprijinul efortului naţional al celor două ţări pentru progres economic şi social. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere schimbului de vederi dintre cei doi şefi de stat cu privire la situaţia internaţională actuală, la mutaţiile şi prefacerea revoluţionare ce au loc în lumea contemporană şi a exprimat deplina aprobare faţă de concluziile la care au prins in urma examinării problemelor esenţiale ale vieţii politice mondiale. în acest sens, Declaraţia comună semnată la încheierea vizitei proclamă necesitatea respectării de către toate statele a principiilor egalităţii depline in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, npm'-'to'ului în treburile interne ale statelor, a dreptului fiecărui popor de a-şi alege liber calea dezvoltării sale. Comitetul Politic Executiv apreciază însemnătatea faptului că România şi Zambia se pronunţă pentru rezolvarea pe cale politică a stărilor de încordare şi conflict existenta in diferite regiuni ale globului, pentru oprirea cursei înarmărilor şi adoptarea unor măsuri concrete de dezarmare, în primul rind de dezarmare nucleară, pentru realizarea de progrese in domeniul cooperării şi securităţii in Europa, pentru sprijinirea luptei de eliberare naţională a popoarelor din Africa, împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, rasismului şi apartheidului, pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, pentru unirea şi conlucrarea strînsă a tuturor statelor şi popoarelor, a partidelor politice, a forţelor progresiste, înaintate de pretutindeni pentru a pune capăt tensiunii din viaţa internaţională şi a asigura reluarea şi continuarea politicii de destindere, colaborare si pace, de respect a imdeaentia-ei nationale. Comitetul Politic Executiv a aprobat în unanimitate documentele, înţelegerile si concluziile la care s-a ajuns cu prilejul vizitei si a stabilit măsurile corespunzătoare pentru înfăptuirea în bune condiţii a obiectivelor de colaborare şi cooperare prevăzute, pentru amplificarea continuă a relaţiilor româno-zambiene, spre binele celor două popoare, în interesul cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Comitetul Politic Executiv a ascultat, de asemenea, o informare prezentată de tovarășul Nicolae Ceaușescu privind vizita oficială de prietenie efectuata la tara pontaa, în perioada 13-17 septembrie de tovarășul Somora Moises (Continuare in pag. o 4-a? r EDIJE DE PRINZ! Anul XIII., nr. 3375 MIERCURI, 1 OCTOMBRIE 1980 Soarele a răsărit : 6,14 • Soarele apune : 17,56 Zile trecute : 275 * Zile rămase : 914 pagini - 30 bani Cu toate torţele şi mijloacele din dotare—pentru încheierea grabnică a recoltatului, pentru încadrarea semănatului in epoca optimă Unităţile din cadrul Consiliului unic agroindustrial de stat şi cooperatist Cîrţa mai au de recoltat circa 300 ha cultivate cu cartofi de toamnă, în timp ce sarcina de livrare a cartofilor la fondul de stat a fost realizată, pînă aseară, în proporţie de 67 la sută. Factorii responsabili de la nivelul consiliului, împreună cu reprezentantul direcţiei agricole de specialitate repartizat pentru a ajuta buna desfăşurare a acţiunilor din această toamnă, au analizat situaţia în lumina unui deziderat indiscutabil , obligaţiile către fondul de stat trebuie integral realizate. Acest lucru nu este deloc uşor in condiţiile in care in toate unităţile consiliului producţia a fost sub aşteptări, dar au fost minuţios analizate toate posibilităţile, considerîndu-se ca, prin a doua şi a treia recoltare pe toate suprafeţele cultivate cu cartofi, există posibilităţi de îndeplinire a angajamentelor asumate. Desigur această operaţie necesită un mare volum de forţă de muncă, dar, procedîndu-se la o mobilizare totală a maselor de cooperatori, apelîndu-se şi la elevi, inclusiv la cei din Bălan — oraş aprovizionat cu cartofi de unităţile din C.U.A.S.C. Cîrţa — se va putea finaliza în mod corespunzător această acţiune. A fost, de asemenea, evidenţiat faptul ca pentru onorarea sarcinilor faţă da fondul de stat eforturi în plus trebuie depuse la unităţile din Sîndominîc şi Cirţa, cele mai în pericol de a nu-şi îndeplini obligaţiile. Desigur se scontează, la Tomeşti şi Mădâraş de pildă, pe o depăşire a sarcinilor iniţiale, insă, pentru a exista certitudinea că planul consiliului va fi realizat, este absolut necesar să se apeleze la toate rezervele. In privinţa semănatului, din cele 1.600 ha programate a fi insăminţate in această toamnă s-a pus sămînţa sub brazdă pe aproape 700 ha. După cum ne informa directorul S.M.A. Cîrţa, ing. Ambrus Ladisla şi, în continuare ritmul însăminţărilor va spori simţitor, intrucît o bună parte din terenuri nu mai trebuie arate, ci doar discuiie. Cea mai avansată este unitatea din Mădâraş, care a semănat deja peste 60 la sută din suprafaţa programată fiind create condiţii ca in scurt timp semănatul să fie încheiat. Stean DANCIU IN PAGINA A 3-A Nici un tractor nu are voie să stea in aceste zile ! Producţia fizică trebuie realizată integral! Pînă la sfîrşitul lunii august, Fabrica de bere din Miercurea-Ciuc avea o restanţă la producţia fizică de peste 17.000 hl bere şi chiar dacă ceva s-a mai recuperat în septembrie, începutul lunii octombrie „prinde" unitatea tot cu o nerealizare de aproximativ 16.000 hl. Analizînd situaţia existentă cu tovarăşii Ioan Andrei, directorul întreprinderii de bere, spirt, amidon şi ape minerale Harghita, şi Eugenia Sandoiu, şefa fabricii, reiese că nerealizarea indicatorului producţiei fizice - cerinţă de prim ordin a noului mecanism economico-financiar — are cauze multiple, nu numai constructorul şi instalatorul (Grupul de şantiere de construcţii industriale Harghita şi, respectiv, Şantierul de instalaţii al T.I.M. Braşov) fiind de vină, cum ni se spunea. Pentru a lămuri aspectul menţionat anterior, vom arăta că noua capacitate ce trebuia să producă la începutul lunii iulie, produce doar parţial de-abia de la sfîrşitul lunii august şi nici nu se întrevede posibilitatea intrării in funcţiune la parametri proiectaţi, datorită nelivrarii unor utilaje care nici măcar încă nu sunt omologate de producător . Fiind vorba de realizarea planului producţiei fizice pe primul semestru al anului, perioadă cînd capacitatea existentă trebuia să producă din plin, constatăm că producţia fizică nu s-a realizat ritmic, lună de lună, ci odată da, altă dată nu ! De pildă, dacă in ianuarie se depăşeşte planul la producţia fizică, în lunile februarie, martie, aprilie şi mai, restanţa ajunge pînă la 19.000 hl bere, doar in iunie şi iulie realizîndu-se şi depăşindu-se planurile lunare. Cum producţia nu se poate face fără desfacere, prin îmbuteliere în sticle sau butoaie, adevărul este că aici rezidă una dintre cauzele nerealizării producţiei fizice. Atît in luna februarie, dar şi la sfîrşitul lunii septembrie, spaţiile de producţie, în secţiile de fierbere şi fermentare, au fost blocate datorită cantității de bere ajunsă la finele procesului tehnologic, dar neputînd fi livrată beneficiarilor. Fie din cauza absenței capsulelor, imbutelierea in sticle neavînd cum să se facă, fie datorită nesolicitării berii îmbuteliate în butoaie, fie datorită scăderii cererilor din cauza timpului răcoros. Una peste alta, toate concură la reducerea desfacerii berii, la nerealizarea planului producţiei fizice. Ce se poate face ? In primul rind, întreprinderea trebuie să dea dovadă de mai multă fermitate în relaţiile cu beneficiarii, determinîndu-i pe aceştia să-şi respecte obligaţiile contractuale. Pentru că, de pildă, dacă pînă la sfîrşitul lunii septembrie, trebuiau livraţi 12.071 hl bere la butoi, beneficiarii nu au preluat decit 5.573 hl. La rîndul său, comerţul de stat şi O.J.T. Harghita trebuie să asigure în mai mare măsură impulsionarea desfacerii berii la pahar, in toate unităţile de alimentaţie publică, procurindu-şi numărul necesar de dozatoare. Apoi, să se evite cazurile cînd într-unele unităţi nu se găseşte bere - de exemplu, duminică, 28 septembrie la oraseria „Corso" — deşi la fabrică este destulă. Prin colaborarea tuturor, producția fizică la fabrica de bere poate fi realizată. Radu VECSLER