Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1981 (Anul 14, nr. 3454-3528)

1981-01-03 / nr. 3454

PROLETAR! DIN TOATE TARILE, UNITI-VA ! Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului' popular judeţean' ' MESAJUL DE ANUL DU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de tovarăşul NICOLAE GEAUŞESCU Drog! tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1980 şi, totodată, cincinalul 1976—1930 cu noi şi remarcabile realizări in toate domeniile de activitate, în cadrul dezbaterilor largi purtate zilele trecute in plenara Comitetului Central al partidului, in Marea Adunare Naţională, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste s-a făcut bilanţul realizărilor noastre pe acest an şi pe întregul cincinal. Şi în acest an industria noastră socialistă a continuat să se dezvolte, prevederile cincinalului realizîndu-se cu o depăşire de citeva zeci de miliarde de lei. S-a dezvoltat, de asemenea, agricultura, au crescut produsul social şi venitul naţional, s-a ridicat nivelul de trai material şi spiritual al celor ce muncesc. Cu un legitim sentiment de mîndrie şi satisfacţie constatăm că, in această perioadă, am parcurs un drum important în dezvoltarea economico-socială a patriei, în edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate in România. S-au afirmat tot mai puternic forţa şi superioritatea orînduirii noastre noi, hotărîrea întregului popor, mai unit ca oricînd, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, sub conducerea partidului, de a-şi făuri o viaţă liberă şi demnă, viitorul socialist şi comunist. Pentru măreţele înfăptuiri obţinute în cursul acestui an şi al întregului cincinal, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii fără deosebire de naţionalitate, organelor şi organizaţiilor de partid, organizaţiilor de masă şi obşteşti, întregului nostru popor cele mai calde felicitări şi urări de noi şi noi succese în activitatea viitoare. Vom intra, peste cîteva minute, in nou! an - 1981 - primul an al celui de-al şaptelea cincinal, care asigură transpunerea în viaţă a istoricelor hotârîri ale Congresului al Xl-lea al partidului, parcurgerea unei noi şi deosebit de importante etape în realizarea Programului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate Noul cînci na prevede continuarea dezvoltării in ritm înalt a forţelor de producţie ale ţării şi, totodată, realizarea unei calităţi noi, superioare în întreaga activitate economică şi socială. Aceasta impune să asigurăm organizarea superioară a producţiei şi muncii in toate sectoarele, afirmarea largă a revoluţiei tehnicoştiinţifice, creşterea susţinută a productivităţii muncii — izvorul principal al sporirii bogăţiei noastre naţionale —, aplicarea riguroasă a noului mecanism economico-financiar, creşterea puternică a eficienţei întregii activităţi economice. Este necesar să realizăm o adevărată revoluţie in agricultură, valorificînd mai bine fiecare metru de pămînt pentru a asigura producţii agricole sporite care să satisfacă în condiţii tot mai bune cerinţele de consum ale întregii populaţii. Să ridicăm, în continuare, nivelul gîndirii şi creaţiei ştiinţifice, al învăţămîntului culturii şi artei, să intensificăm activitatea de educare patriotică, revoluţionară a maselor, de formare a omului nou cu o conştiinţă înaintată. Să perfecţionăm formale metodele colective de organizare şi conducere a producţiei, să întărim democraţia muncitorească, autoconducerea şi autogestiunea, punînd tot mai larg în valoare marile posibilităţi de progres pe care le oferă orînduirea noastră socialistă — orînduire a libertăţii şi demnităţii umane, a muncii pentru propria bunăstare şi fericire, pentru progresul general al patriei. Depinde de noi, toţi, ca viaţa fiecăruia să fie mereu mai bună, ca gradul de civilizaţie a poporului să fie tot mai inart. Desigur, mai sunt de lichidat lipsuri, de depăşit unele dificultăţi, dar poporul nostru n-a dat niciodată inapoi in faţa greută ilor. El a luptat şia reuşit întotdeauna să înlăture obstacolele ce i-au stat în cale, să-şi apere libertatea şi demnitatea, să-şi asigure independenţa şi progresul. Cu atit mai mult o face astăzi, cînd, liber şi stâpîn pe destinele sale, munceşte pentru propria lui bunăstare şi fericire. Am deplina convingere că anul 1981, cncinalii din care intrăm vor,aduce poporului român noi şi mari realizări în muncă şi în viaţă, vor spori tezaurul avuţiei naţionale, ridicînd pe o treaptă superioară nivelul de trai material şi spiritual al întregii naţiuni. Garanţia mersului nostru neabătut înainte o constituie eroica noastră clasă muncitoare care îşi îndeplineşte cu cinste şi succes misiunea istorică în construcţia socialistă .Continuare in oaa a 4-a. Ediţie de dimineaţă! SIMBATA, 3 IANUARIE 1981 Anul XIV., nr. 3454 Soarele a răsărit : 7,52 • Soarele apune: 16,48 Zile trecute : 3 • Zile rămase : 362 4 pagini - 30 bani -1 AN NOU, CINCINAL NOU, CALITATE NOUĂ Debut promiţător al producţiei la furnalele Vlăhiţei * » Dacă ar fi fost să ne ghidăm după calendarul muncii şi nu după cel astronomic, ar fi trebuit să-i vizităm pe metalurgiştii vlăhiţeni liv noaptea de 5 decembrie, pentru că ei atunci au încheiat vechiul an și l-au început pe cel nou. Deci, am întîrziat, zicem, după calendarul muncii, aproape o lună, timp în care lucrătorii întreprinderii de fier au realizat peste plan aproximativ 2000 tone fontă și peste 400 tone mașinii și utilaje tehnologice pentru industria metalurgică. Faptul că in noaptea în care se fac urări şi se ridică pahare, peste 40 de furnalişti supravegheau „fierberea" incandescentă a metalului nu mai constituie un lucru ieşit din comun, fiind pentru ei ceva banal. „Aşa cum nu se odihnesc niciodată furnalele, aşa nu-şi pot permite pauze nici jurnaliştii" — ne spunea unul dintre ei- Aşa că i-am găsit şi i-am lăsat la posturi în noaptea-punte dintre ani pe maistrul Csender Béla, Daniel Gheorghe, Tankó Lórincz, Székely Imre, Molnár Anton. Fireşte, nu este primul Revelion pe care îl petrec intr-un asemenea cadru, în care vor reveni, de altfel, după 16 ore de la încheierea turei. Este totuşi, noapte de sărbătoare, iar mulţi dintre colegii lor, împreună cu familiile, „închină" în sala de mese a cantinei muncitoreşti. De acolo ,conducerea întreprinderii, imediat după miezul nopţii, vine în halele de producţie, felicitîndu-i pe cei de lingă focul continuu cu prilejul păşirii în noul an. Iar felicitarea s-a potrivit bine, pentru că în prima zi a anului, jurnaliştii au depăşit planul la fontă specială — aşa cum am aflat mai tîrziu — cu 16 tone. — Cu ce ginduri intraţi în noul an ? — In primul rînd, avem în vedere orele pe care le mai avem de petrecut pina la ieşirea din schimb,, ca totul să meargă bine, să păşim în noul an şi in noul cincinal, cum s-ar spune, cu dreptul. In această noapte a anului, ochii colegilor de muncă* ce^ nu sint in tură sint îndreptaţi asupra noastră. In această noapte ne simţim mai solidari ca oricînd cu toţi acei care ca şi noi, îşi petrec Revelionul la locul de muncă. Aşadar, vlăhiţenii au păşit cu dreptul în 1981 şi, dacă e să ne luăm după tradiţia acestui colectiv de muncă, vor păşi in cursul anului tot aşa. Iuliu CONDRAT • Ceferiştii la datorie . . . Din Ciceu, nr. . .. ora ... liber trenul nr. ... A început noaptea Revelionului '81 pentru impiegata de mişcare Florica Pădure, ca şi pentru sutele de ceferişti prezenţi la datorie. Printre alţii, veteranii triajului C.F.R. Ciceu, şeful de gară, Alexandru Mladin, de trei decenii prezent, zi de zi, la post, la descompunerea, trierea şi compunerea unor noi trenuri de călători ori de marfă ; instructorul staţiei, Ilie Secşeanu, care petrece în mijlocul feroviarilor cel de-al 22-lea Revelion ; Casiera de bilete Somodi B, Pareschiva, care să nu-ţi vină să crezi ! — a eliberat în această noapte mai multe legitimaţii de călătorie, decît într-o tură obişnuită de serviciu . . . La posturile lor se aflau în noaptea de cumpănă dintre un an plin de izbînzi şi un altul pe care o veri şi mai bogat în roade, în bucurii şi satisfacţii, Sárosi Adalbert, impiegat şef de tură, Nagy Alexandru, operator de manevră, Szakács Francisc, impiegat de mişcare expeditor, Tamás Árpád, şef de manevră la cocoaşa de triere a vagoanelor, Kopacz Coloman, manevrant, Jakab Iosif, sabotor. Oameni care, în această noapte, s-au întrecut pe sine. Au descompus şi compus, un plus, faţă de o tură normală de serviciu, 10 trenuri, au manevrat suplimentar 515 osii vagoane de marfă. La Revizia de vagoane, şeful de tură Silvestru Amza, ca şi Vizi (Continuare in pag . 4a# A. BORȘ REVELION ’81 Sub semnul unui viguros optimism (In paginile 2-3}