Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1982 (Anul 15, nr. 3839-3915)

1982-04-01 / nr. 3839

PROLETAR» DIM TOATE TARILE. UNITI-VA ! Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, miercuri, 31 martie, a avut loc plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Plenara a adoptat, în unanimitate, următoarea ordine de zi : 1. Raportul privind situaţia economico-financiară pe ansamblul economiei naţionale, rezultată pe bază de bilanţ, în anul 1981 2. Raportul privind realizarea programului de producere a energiei în cincinalul 1981-1985 şi dezvoltarea bazei energetice a ţării pînă în 1990. 3. Raportul privind rezultatele recensămîntului animalelor domestice, de la 1 februarie 1982, şi unele măsuri pentru realizarea programului de întărire a autoconducerii şi autoaprovizionării teritoriale, precum şi asigurarea aprovizionării în bune condiţii a populaţiei. 4. Raportul cu privire la efectivul, compoziţia şi structura organizatorică a partidului la 31 decembrie 1981. 5. Raportul cu privire la activitatea desfăşurată in anul 1981 de către organele de partid, de stat şi organizaţiile de masă pentru înfăptuirea politicii de cadre a partidului. 6. Raportul privind activitatea de rezolvare a propunerilor, sesizărilor, reclamaţiilor şi cererilor oamenilor muncii în 1931. 7. Raportul privind activitatea internaţională a partidului şi statului în 1981 şi principalele orientări în politica externă în anul 1982. La plenară au participat, ca invitaţi, prim-secretari ai comitetelor judeţene de partid, cadre de conducere din ministere, instituţii centrale, organizaţii de masă şi obşteşti, redactori şefi ai presei centrele care nu sunt membri ai CC. al P.C.R. In cadrul dezbaterilor au luat cuvintul tovarăşii : Pavel Aron, Ion Sîrbu, Alexandrina Găinuşe, Vasile Sechei, Ferdinand Nagy, Constantin Crişan, Miu Dobrescu, Dan Surulescu, Ioan Avram, Lina Ciobanu, Ion Lăzărescu, Trandafir Cocârlă, Gheorghe Vlad, Ion Teşu, Paraschiv Benescu. 1. In cadrul plenarei a fost examinat şi aprobat în unanimitate Raportul privind situaţia economico-financiară pe ansamblul economiei naţionale, rezultată pe bază dle bilanţ, in anul 1981. Comitetul Central al Partidului Comunist Român a apreciat că în anul 1981 au fost obţinute rezultate importante in dezvoltarea economică şi social-culturală a ţării, în creşterea potenţialului productiv şi tehnico-ştiinţific al economiei naţionale, în lărgirea şi modernizarea forţelor de producţie, in ridicarea eficienţei economice şi perfecţionarea conducerii economico-sociale, în sporirea avuţiei naţionale şi, ca urmare, s-a asigurat înfăptuirea Programului partidului de ridicare continuă a nivelului de trai material şi refiritual al tuturor cetăţenilor. Realizarea de către unităţile economice a unei creşteri cu 12,3 la sută a beneficiului net, a unui excedent de peste 8,5 miliarde lei la bugetul statului, precum şi a unui excedent de peste 300 milioane dolari la balanţa comercială a României constituie succese importante în măsură Se asigure înfăptuirea ia. continuare a Programului partidului de ridicare con-tinuă a nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Rezultatele înregistrate confirmă realismul şi justeţea politicii partidului, care aplică în mod creator adevărurile generale, legităţile socialismului, la condiţiile istorice concrete ale României şi la a cărei fundamentare un rol important il are secretarul general al partidului, preşedintele republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Plenara a evidenţiat că succesele obţinute ilustrează elanul şi abnegaţia cu care oamenii muncii de la oraşe şi medir - români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi - întregul popor au acţionat in strînsa unitate, sub conducerea partidului, a secretarului său general, pentru înfăptuirea sarcinilor actualului plan cincinal, a obiectivelor stabilite de Congresul al Xl-lea al P.C.R. Dînd o înaltă apreciere succeselor deosebite obţinute, Comitetul Central a apreciat că in anul 1981 se puteau obţine rezultate şi mai bune în toate domeniile da activitate, dacă o serie de unităţi şi-ar fi îndeplinit mai bine sarcinile. In legătură cu aceasta, s-a subliniat faptul că nu în toate sectoarele s-a acţionat cu exigenţa şi responsabilitatea necesare, pentru aplicarea fermă a noului mecanism economico-financiar, pentru creşterea eficienţei la toate locurile de muncă şi îndeplinirea integrală a tuturor indicatorilor de plan. Comitetul Central al P.C.R. a cerut guvernului, ministerelor, centralelor industriale şi întreprinderilor să acţioneze cu fermitate în vederea recuperării rămînerilor în urmă şi înlăturării grabnice a tuturor neajunsurilor, prin organizarea superioară a muncii şi a producţiei, folosirea integrală a capacităţilor de producţie", a maşinilor şi utilajelor din dotarea întreprinderilor. Plenara a stabilit ca obiectiv prioritar ridicarea nivelului calitativ al producţiei, creşterea eficienţei, încadrarea tuturor unităţilor producătoare in normele de consum stabilite şi reducerea continuă a consumului de energie şi materii prime, perfecţionarea şi generalizarea tehnologiilor moderne, de mare randament şi eficacitate, valorificarea superioară a materiilor prime şi materialelor refolosibile, reducerea continuă a cheltuielilor de producţie, in vederea satisfacerii cerinţelor de forţă de muncă în toate sectoarele de activitate, plenara a stabilit ca guvernul să ia măsuri urgente pentru folosirea raţională, cit mai judicioasă a forţelor de muncă prin redistribuirea lor in funcţie de nevoile economiei naţionale şi reducerea in continuare a personalului neproductiv. O importanţă deosebită s-a acordat sarcinilor ce revin ministerelor, centralelor şi întreprinderilor pentru perfecţionarea aplicării noului mecanism economico-financiar. Comitetul Central al P.C.R. a cerut ministerelor, organelor centrale de sinteză, organelor şi organizaţiilor de partid să ia imediat toate măsurile necesare pentru a se asigura îndeplinirea integrală şi in mod ritmic a tuturor sarcinilor de plan. Plenara a aprobat măsurile adoptate de Comitetul Politic Executiv privind recuperarea integrală a nerealizărilor la export din anul trecut, la producţia pentru care au existat contracte, valorînd circa 1 miliard de dolari. Trebuie să se facă totul pentru îmbunătăţirea comerţului exterior, îndeosebi pentru creşterea exportului, în vederea realizării obiectivului stabilit de conducerea partidului şi statului privind echilibrarea balanţei de plăţi şi lichidarea datoriei externe. Plenara şi-a exprimat încrederea că întreaga noastră clasă muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, vor acţiona şi in viitor cu abnegaţie şi energii sporite pentru realizarea exemplară a planului de producţie pe anul in curs şi pe întregul cincinal, asigurând astfel o bază tot mai temeinică pentru progresul neîntrerupt al economiei noastre naţionale, pentru înflorirea continuă a patriei, pentru îmbunătăţirea permanentă a calităţii vieţii întregului popor. 2. Comitetul Central al P.C.R. a analizat şi aprobat in unanimitate Raportul privind realizarea programului de producere a energiei în cincinalul 1981—1985 şi dezvoltarea bazei energetice a ţării pînă în 1990. Plenara a dat o înaltă apreciere contribuţiei hotărîtoare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la elaborarea şi fundamentarea întregii politici energetice a ţârii şi a planurilor de dezvoltare în acest domeniu, care pornesc de la necesitatea de a asigura creşterea puternică şi buna gospodărire a tuturor resurselor energetice în vederea progresului multilateral al economiei naţionale, a sporirii continue a avuţiei socialiste şi creşterii, pe această bază, a nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. Pornind de la cerinţele economiei naţionale şi ţinînd cont de implicaţiile crizei energetice mondiale, Comitetul Central al partidului a aprobat măsuri menite să asigure înfăptuirea neabătută a programului energetic, astfel incit, in linii generale, pînă în anul 1990 România să-şi asigure o independenţă în ceea ce priveşte energia şi combustibilii. Pienara a indicat să se acţioneze pentru extinderea şi perfecţionarea sistemului electroenergetic naţional, devansarea realizării de centrale electrice pe cărbuni, valorificarea potenţialului hidraulic, introducerea în balanţa energetică a noilor resurse de energie şi diminuarea folosirii hidrocarburilor. Pînă la sfîrşitul acestui deceniu vor fi operate schimbări în structura puterilor instalate, extinzîndu-se construcţia de centrale pe cărbune, de hidrocentrale, precum şi utilizarea sporită a resurselor noi de energie. In domeniul energiei nucleare s-a hotărît accelerarea lucrărilor de construcţie şi amplificare a puterii instalate în centralele nuclearo-electrice. Pe aceste baze se va asigura creşterea producţiei de energie electrică de la 74,1 miliarde kWh la 82,5 miliarde kWh în 1985 şi la 110 miliarde kWh în 1990. Plenara a adoptat, de asemenea, un ansamblu de măsuri vizînd creşterea contribuţiei cercetării ştiinţifice şi tehnologice la realizarea programului energetic, precum şi pentru perfecţionarea conducerii sectorului energetic şi reducerea continuă a consumului de energie. Pienara şi-a exprimat convingerea că organele şi organizaţiile de partid vor face totul pentru a asigura unirea şi mobilizarea largă a iniţiativei şi eforturilor oamenilor muncii din toate ramurile economiei naţionale care contribuie la dezvoltarea bazei energetice a ţării - şi în primul rind a puternicului detaşament al minerilor şi energeticienilor - asigurind îndeplinirea exemplară a tuturor obiectivelor şi prevederilor stabilite. În legătură cu îndeplinirea programului de producerre a energiei în cincinalul 1981-1985 şi dezvoltarea bazei energetice a ţării pînă în 1990, plenara a adoptat în unanimitate o hotărîre, care se dă publicităţii. 3. Comitetul Central al P.C.R. a examinat şi aprobat, în unanimitate, Raportul privind rezultatele recensămîntului animalelor domestice, de la 1 februarie 1982, şi unele măsuri pentru realizarea programului de întărire a autoconducerii şi autoaprovizionării teritoriale, precum şi asigurarea aprovizionării in bune condiţii a populaţiei. Analizînd rezultatele recensămîntului, plenara a subliniat că in anul 1981 s-a înregistrat o creştere importan(Continuare in pag. a 4-a) EDIJIE DE PRÎNZ JOI, 1 APRILIE 1982 Anul XV., nr. 3839 Soarele a răsărit : 5,57 • Soarele apune : 18,43 Zile trecute : 91 • Zile rămase : 2744 pagini - 50 bani LA ORDINEA 7,0,ET Și aco£o unde semințere nu pot fî încâ puse sub brazda, se găsesc multe de făcut Toate măsurile ce se impuneau cu fost luate la C.A.P. Zetea pentru ca atunci cînd timpul va permite să fie începute lucrările agricole de p£i amăvara. Pînă atunci, se efectuează alte lucrări, evident legate tot de buna pregătire a campaniei. Adică, pe cele 200 ha însămînţate s-au aplicat 17 tone îngrăşăminte chimice, substanţă activă pe 90 ha cu orzoaica de toamnă s-au dat, de asemenea, 9 tone îngrăşăminte chimice, iar alte 20 tone au fost împrăştiate pe suprafeţele ce urmează a fi cultivate cu trifoi, sfeclă de zahăr şi nutreţuri. Pînă în prezent, au fost transportate un cîmp peste 4000 tone îngrăşăminte naturale, pe o suprafaţă de 80 ha acestea fiind deja şi împrăştiate. Se mai lucrează în aceste ziile la transportul şi împrăştiatul, pe diferite suprafeţe, a amendamentului calcaros — pînă ieri această lucrare se realizase pe 15 ha fiind împrăştiate ceva mai mult de 120 tone. Am putut vedea, tot ieri, numeroşi cetăţeni ce lucrau la curăţitul pătunilor şi pajiştilor se făceau defrişări, se ardeau resturile rezultate din curăţiri, se stringeau pietrele şi se distrugeau muşuroaiele. La transportul gunoiului de grajd erau prezente la lucru 27 de atelaje, iar pe terenurile pe care se constatase exces de umiditate se săpau şanţuri pentru scurgerea apelor. Pină in prezent, această lucrare a fost efectuată pe o suprafaţă de 200 hectare, de către o brigadă complexă de muncitori. în rest, pentru că în cîmp nu se pot, deocamdată, efectua alte lucrări agricole, forţa de muncă a fost comasată în atelierele de producţie din cadrul sectorului de industrie mică, cooperatorii de aici fiind ferm hotărîţi ca, la fel ca şi in ceilalţi cai, să aducă din această activitate însemnate venituri unităţii lor. Aşadar, la C.A.P. Zetea sunt create toate condiţiile pentru ca, odată cu sosirea vremii bune, să poată fi declanşată, pe fronturi largi, campania agricolă de primăvară. Anton BORŞ IERI. AZI suună IERI, la Staţiunea de cercetări pentru cultura cartofilor din Miercurea-Ciuc au fost sortaţi şi calibraţi, în vederea plantării, 400 tone tuberculi. AZI, la Şcoala generală nr. 2 din Gheorgheni, are loc faza pe şcoală a concursului „Start spre viitor". Cu această ocazie, se vernisează şi o expoziţie din lucrările pionierilor, realizate in cadrul cercurilor tehnico-aplicative. Incepind de AZI şi pină in data de 12 aprilie, in organizarea întreprinderii cinematografice judeţene, in localităţile Gheorgiheni, Gălăuţaş, Ditrău, Odorheiu Secuiesc, Cristuru Secuiesc, Ciumani vor avea loc medalioane literar-cinematografice sub genericul „20 de ani de la victoria definitivă a socialismului la oraşe finate". La Casa de cultură din Borsec, AZI, la ora 19:30, va avea loc expunerea „Bogatele înfăptuiri in dezvoltarea patriei socialiste - temelia trainică pentru noi progrese in actualul cincinal". ■ In organizarea Consiliului judeţean al sindicatelor, AZI, la ora 15, la Casa de cultură a sindicatelor din Gheorgheni, va avea loc deschiderea festivă a tradiţionalei manifestări „Luna cărţii in întreprinderi şi instituţii". Participă ca invitaţi Mircea Măciu, directorul Editurii Ştiinţifice şi Enciclopedice, şi Bitay Ödön, şef de secţie la Editura Politică. n MlINE, la ora 14, la Întreprinderea de tractoare din Miercurea- Ciuc, o brigadă ştiinţifică de pe lingă casa municipală de cultură din localitate se va intilni cu lucrătorii întreprinderii amintite. In acest cadru se va purta un dialog pe tema „Necesitatea recuperării integrale şi in termen a compensaţiilor — obligaţie a fiecărui om al muncii". ■ M1IE, la ora 18, in sala mare a clubului „23 August" din Topliţa, Teatrul naţional din Tirgu Mureş — secţia română va prezenta cunoscuta piesă a dramaturgului Mihail Sebastian „Steaua fără nume“