Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1982 (Anul 15, nr. 3839-3915)

1982-04-01 / nr. 3839

Anul XV., nr. 3839 pag. a 2-a Printr-o disciplină fermă, la o muncă de bună calitate în hotărîrea adoptată de conferinţa pentru dare de seamă şi alegeri a organizaţiei de partid de la Remiza de locomotive din cadrul Complexului C.F.R. Ciceu, printre alte sarcini s-au stipulat măsuri de întărire continuă a disciplinei în muncă, în îndeplinirea sarcinilor. — Este o prevedere - ţine să ne precizeze tovarăşul Teodor Platon, secretarul comitetului de partid care trebuie să ne stea în atenţie în permanenţă, avînd în vedere, în primul rînd, rolul şi locul sectorului nostru de activitate in economia naţională, marile răspunderi faţă de bunurile materiale, dar şi faţă de viaţa concetăţenilor noştri, care fac obiectul de bază al activităţii feroviarilor. Din discuţia purtată pe această temă a rezultat că amintita prevedere s-a stipulat nu pentru că în cadrul organizaţiei de partid ar fi existat, ca de altfel şi în cadrul întregului colectiv, abateri ieşite din comun, cu consecinţe grave asupra activităţii. Dovadă şi faptul că în cursul anului trecut, printr-o totală mobilizare a forţelor, indicatorii de bază au fost îndepliniţi şi depăşiţi : 101,42 la sută la producţia globală, 101,12 la sută la transport mărfuri calculat în tone-kilometri şi 103,37 la sută la cel de călători sau cele 65,7 tone combustibili şi aproape 3 milioane kWh energie electrică economisite dovedind o muncă disciplinată, exemplară a comuniştilor Petru Teslovan, Molnár István, Kovács Matei, Simion Suciu, Darvas Dezideriu, Mihai Viţă şi multor altora, care şi în perioada actuală se situează în fruntea colectivului de muncă. Cu toate acestea, nici activitatea anului trecut n-a fost ferită de lipsuri, existind chiar şi membri de partid - Sirle Ioan, Galaczi Gheorghe, Vasile Teslovan şi alţii — care, în anumite împrejurări, au dat dovadă de nesocotirea disciplinei, a normelor ce trebuie să caracterizeze viaţa comunistului atît la locul de muncă, cit şi în familie şi în societate. Este salutară aşadar gîndirea organului de partid nou ales ca acest aspect al muncii de partid să fie abordat in primul rînd ca o permanentă activtate de prevenire a abaterilor, prin îndrumarea şi controlul eficient al activităţii şi comportării fiecărui membru de partid. Am reţinut hotărirea de a acţiona în aşa fel, incit birourile organizaţiilor de bază să acorde maximum de atenţie conţinutului adunărilor de partid, creşterii rolului educativ al acestora, creării unui climat în care să se manifeste din plin opinia sănătoasă a comuniştiifaţă de răsuri .Orfect de mici ar fi ele, lucruri care au constituit şi obiectul instruirii organelor nou alese. Pe de altă parte, s-au prevăzut acţiuni permanente prin membrii corectelor de agitatori, mai cu seamă în rindurile personalului de locomotivă, datorită şi faptului că după natura munci comuniştilor din acest sector, alături de adunările generale, munca politică de la om la om se dovedeşte a fi cea mai eficientă. Tot in interesul întăririi disciplinei, în cadrul instruirilor profesionale bilunare membrii activului de partid,indical, specialiştii primesc sarcini precise privind susţinerea acestei probleme, cadrele de bază ale organizaţiilor de parid, sindicate şi U.T.C. fiind prezente şi la analizele lunare privind siguranţa circulaţiei, contribuind la mobilizarea comuniştilor, a întregului colectiv pentru o muncă disciplnată, de bună calitate. Sunt măsuri care, aplicate cu consecvenţă, se vor solda cu efecte pozitive asupra activităţii feroviarilor din Ciceu din activitatea organizaţiilor - PE PR RTO Pentru declanşarea în bune condiţii a lucrărilor agricole de primăvară Zilele trecute, biroul coordonator al activităţii politicoorganizatorice de partid de la C.U.A.S.C. Gheorgheşti a întreprins noi măsuri in vederea declanşării în bune condiţii a lucrărilor agricole de primăvară. S-a procedat la o nouă repartizare a activului de partid în vederea îndrumării şi controlării lucrărilor, s-au alcătuit comandamente comunale pentru lucrările agricole, care, la rindul lor, şi-au elaborat planuri de măsuri şi grafice de executare a sarcinilor, ţinînd cont de urgenţele diferitelor perioade ale primăverii. Pe baza necesarului real, au fost repartizate, pe unităţi şi ferme, maşinile şi agregatele de la S.M.A. Tot sub îndrumarea biroului, s-a trecut la pregătiri în vederea împrăştierii, pe o suprafaţă de 400 ha, a celor 31.000 tone îngrăşăminte naturale aflate pe câmp, prin folosirea explozibilului, iar acolo unde condiţiile nu o permit, prin mobilizarea forţei de muncă manuale. De asemenea, în vederea Cronica lunii martie Martie, prima lună a primăverii. Din acest moment, in prim-planul preocupărilor partidului şi statului nostru, a lucrătorilor ogoarelor, a tuturor celor care, intr-un fel sau altul, sunt legaţi de activitatea din agricultură, se situează grija pentru producţia agricolă din acest an, pentru obţinerea unor recolte cit mai bogate. Grija statornică a partidului şi statului nostru pentru ridicarea continuă a producţiei agricole, vegetale şi animale, pentru aşezarea acestei ramuri importante a economiei naţionale pe baze moderne, în vederea satisfacerii în condiţii din ce în ce mai bune a cererii de produse agroalimentare pentru aprovizionarea populaţiei, de materii prime pentru industrie, a ridicării nivelului de trai al poporului este demonstrată şi de vizita de lucru efectuată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in ziua de 12 martie, în unităţi agricole din sectorul agricol Ilfov şi în judeţele Ia Coniţa şi Călăraşi. Cu acest prilej au fost formulate cerinţe şi indicaţii de maximă însemnătate pentru mobilizarea tuturor forţelor în vederea bunei desfăşurări a lucrărilor din campania agricolă de primăvară, a intensificării însămînţărilor şi respectării densităţilor optime stabilite, a îmbunătăţirii activităţii in zootehnie, a îndeplinirii întregului complex de măsuri dezbătut la recenta plenară a Consiliului Naţional al Agriculturii. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, in ziua de 18 martie a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. în cadrul şedinţei au fost examinate Raportul privind situaţia economio-financiară pe ansamblul economiei naţionale, rezultată pe baza de bilanţ, pe anul 1981, Raportul privind rezultatele recensămîntuirii animalelor, un Raport privind unele măsuri pentru realizarea programului de întărire a autoconducerii şi autoaprovizionării teritoriale, precum şi asigurarea aprovizionării la bune condiţii a populaţiei, Raportul cu privire la realizarea Programului energetic pe cincinalul 1981-1985 şi dezvoltarea potenţialului energetic pe cincinalul 1981—1985 şi dezvoltarea bazei energetice pînă în 1990, precum şi un Raport cu privire la încasările, cheltuielile şi venitul net din activitatea de poştă şi telecomunicaţii. Au mai fost analizate aspecte legate de efectivul, compoziţia şi structura organizatorică a partidului la 31 decembrie 1981, de activitatea pentru înfăptuirea politicii de cadre a partidului, de rezolvarea propunerilor, sesizărilor, reclamaţiilor şi cererilor oamenilor muncii,de activitatea internaţională a partidului şi statulii , în ziua de 19 martie, în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a avut loc o adunare solemnă consacrată împlinirii a 60 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist şi a 25 de ani de la înfiinţarea Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România. Într-o amplă cuvîntare, secretarul general al partidului a evocat prezenţa pilduitoare a tineretului revoluţionar în anii eroici ai luptei împotriva asupririi, a fascismului, pentru democraţie, pentru ndependenţa şi suveranitatea patriei, a dat o înaltă aprecere contribuţiei tineretului a mail zare-o tuturor marilor înfăptuiri ale epocii socialiste. în ultima zi , luni, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a avut loc plenara C.C. al P.C.R., moment de mare însemnătate a vieţii politice, economice şi socale a ţării, despre care informăm pe larg pe cititori in prima pagină a ziarului de azi. în viaţa judeţului nostru, principalul eveni-, ment al lunii trecute l-a constituit plenara Comitetului judeţean de partid,care a avut loc în ziua de 27 martie. Plenara a analizat activitatea desfăşurată de organele şi organizaţiile de partid pentru selecţionarea, promovarea şi educarea cadrelor în spiritul disciplinei şi răspunderii în îndeplinirea sarcinilor încredinţate, preocuparea Comitetului judeţean, a organelor şi organizaţiilor de partid, de masă şi obşteşti, pentru cunoaşterea şi însuşirea de către comunişti, de toţi oamenii muncii a documentelor de parte, a sarcinilor ce revin, în lumina acestora, colectivelor de muncă din judeţul Harghita, precum şi rezolvarea propunerilor, sesizărilor, reclamaţiilor şi cererilor oamenilor muncii în cursul anului 1981, adoptînd măsuri corespunzătoare. în ziua de 26 martie, s-au desfăşurat lucrările celei de-a Vll-a sesiuni ordinare a Consiliului popular judeţean, avînd la ordinea de zi un raport privind dinamica fenomenelor demografice şi influenţa lor asupra dezvoltării economice şi sociale a localităţilor de pe raza administrativ-teritorală a judeţului Harghita, o informare cu privire la respectarea Legii nr. 58/1974 privind sistematizarea teritoriului, localităţilor urbane şi rurale şi executarea prevederilor Deciziei nr. 264/ 1981 a Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, precum şi probleme organizatorice, în aceeaşi zi, a avut loc o adunare cetăţenească pe judeţ, care a dezbătut aspecte legate de dezvoltarea economicosocială a judeţului, executarea la timp şi în bune condiţii a lucrărilor edilitar-gospodăreşti, gospodârîrea fondului locativ, introducerea autoconducerii şi autoaprovizionării teritorale. Angrenaţi într-o entuziastă întrecere socialistă, oamenii muncii din industria judeţului au obţinut o seamă de rezultate notabile, numeroase colective de muncă raportînd indeplinirea înainte de termen a sarcinilor ce le-au revent pe primul trimestru al anului, odată cu înregistrarea unor succese în domeniul reducerii consumurilor materiale, de energie şi combustibil, precum şi în domeniul producţiei pentru export Lucrătorii ogoarelor depun eforturi în vederea asigurării condiţiilor necesare pentru obţinerea unor producţii sporite în acest an. Şi cu atît mai necesare sînt aceste eforturi cu cit vremea nu prea favorabilă a întîrziat declanşarea campaniei agricole de primăvară, aşa că lucrările, odată începute, vor trebui să se desfăşoare într-un ritm deosebit de rapid. eliminării băltirilor de apă de pe suprafețele cultivate, s-au format 24 echipe în care acţionează peste 60 de oameni, in fruntea echipelor aflîndu-se cei mai conştiincioşi membri de partid. Iniţiativă O iniţiativă lansată de birou Comitetului orăşenesc de partid Bălan, în contextul eforturilor îndreptate spre întărirea numerică şi calitativă a nodurilor partidului. Ea se referă, de fapt, la o nouă modalitate de preocupare privind formarea şi educarea membrilor de partid noi primiţi, constînd din organizarea de întilniri trimestriale ale membrilor biroului orăşenesc cu tinerii membri de partid, întîlnirile prilejuind discuţii privind problemele ce-i frămîntă, greutăţile ce le întîmpină, cu scopul de a-i ajuta in soluţionarea problemelor ce le au. Aceste întilniri prilejuiesc, totodată, scurte expuneri privind diverse aspecte ale muncii politico-organizatorice de partid, îndatoririle comuniştilor, cu referiri concrete la sarcinile ce stau în faţa organizaţiilor, a colectivelor de muncă respective, proiecţii de diafilme etc. Grupaj realizat de L. SZILVESZTER INFORMAŢIA HARGHITEI Să trăim raţional, să ne apărăm sănătatea Necesarul de calorii — una din bazele alimentaţiei raţionale — Discuţie cu dr. BODO FRANCISC, medic primar - - Pentru început, v-am ruga să precizaţi dacă alimentaţia raţională este o simplă necesitate sau contribuie fundamental la sănătatea organismului . . .  Sănătatea omului reprezintă prima condiţie pentru adaptarea lui la mediul natural, pentru formarea profesională, pentru bucuria de a exista şi beneficia de tot ce viaţa îi poate oferi,ar una din condiţiile esenţiale ale sănătăţii şi vieţii, atît pentru tineri cit şi pentru vîrstnici, o constituie alimentaţia raţională. Astăzi cunoaştem bine rolul pe care îl are o astfel de alimentaţie pentru păstrarea sănătăţii individului. De această alimentaţie raţională sunt legate dezvoltarea fizică şi psihică a copilului şi tînărului, capacitatea de muncă a adultului, menţinerea stării de sănătate cit mai îndelungată a vîrstnicului, prevenirea unor boli acute şi cronice. - Ce însemnătate are asupra organismului şi asupra capacităţii de muncă a adultului o alimentaţie raţională şi respectarea necesarului caloric ? Deşi importanţa unei diete adecvate a fost semnalată încă dinaintea erei noastre, totuşi, problema rezolvării ei la nivelul maselor largi nu a fost abordată decit în ultima vreme. Trecerea de la o alimentaţie empirică la o dietă bazată pe cuceririle ştiinţei, la alimentaţie raţională, este o problemă care preocupă din ce în ce mai mult popoarele lumii. O raţie alimentară echilibrată, tratată igienic şi consumată în cantităţi mici şi in mai multe mese pe zi, din care 15-20 la sută din raţia calorică la micul dejun, 5—10 la sută la gustare, 40—45 la sută la prinz, iar restul după amiaza şi seara, asigură nevoia de toate substanţele nutritive, substanţele minerale şi de vitaminele necesare Necesarul caloric il dictează munca efortul, fizic. Cu cit acesta este mai mare, cu atît sporul caloric este mai ridicat. Scăderea efortului fizic, fără schimbarea corespunzătoare a regimului de alimentaţie, duce la obezitate, cu consecinţele sale cunoscute. Pentru stabilirea raţiei aumezitare zilnice se ia în considerare activitatea fizică depusă de individ : astfel, un funcţionar, profesor său student, cu o cheltuială energetică mică, adică cu o activitate fizică uşoară, necesită 2500-2700 calorii. Moderată este cheltuiala de energie la mecanici, tractorişti, zugravi, şoferi care depun o activitate fizică medie, necesarul de calorii fiind între 3000-3200 calorii. Depăşeşte aceste valori şi ajunge la 3700 calorii raţia alimentară a unui miner în munci mecanizate, ajungînd pînă la 4000-4500 calorii la tăietori de lemne, unele categorii de mineri şi sportivi de performanţă. Cum poate însă cetăţeanul să-şi organizeze alimentaţia conform necesarului de calorii ? De unde poate afla echivalentul in calorii al unor alimente ? Pentru aceasta avem la îndemînă tabele cu compoziţia alimentelor, cite proteine, lipide, gluede conţin, precum şi cite calorii. Orientativ, dăm cîteva exemple : 150 g carne slabă de vacă conţin 109 calorii, 350 g pline albă 866 calorii, 300 g cartofi 224 calorii, iar 50 g zahar 205 calorii. Din păcate prea puţini îşi raţionează deta zilei după aceste criterii. - Se foloseşte noţiunea de alimentaţie echilibrată. Ce mai înglobează ea faţă de cele de mai sus ? - Se referă nu numai la evitarea exceselor asupra consumului, dar şi la pauzele prea mari între mese, pauze care creează o stae de înfometare, ce determină mobilizarea grăsimilor rezerva un organism care ajung în circulaţia sangvină ca şi cum s-ar fi ingerat o mare cantitate de grăsimi animale, cu consecințele cunoscute. Consemnare de luliu CONDRAT