Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1982 (Anul 15, nr. 3916-3993)

1982-09-15 / nr. 3980

Marţi dimineaţă, preşedintele Republicii Federale Nigeria, Alhaji Shehu Shagari şi persoanele oficiale care il însoţesc, au vizitat Combinatul petrochimic Brazi şi întreprinderea „1 Mai" Ploieşti, prilej de a cunoaşte în mod direct experienţa şi realizările euivelor acestor repetative unităţi ale industriei româneşti. Directorul combinatului a prezentat oaspeţilor profilul acestui complex de valorificare superioară a ţiţeiului. înalţii oaspeţi au fost invitaţi să viziteze o parte din instalaţiile combinatului. Adresînd calde felicitări petrochimiştilor de la Brazi pentru realizările importante obţinute, preşedintele Nigeriei le-a lurat noi succese în activitatea lor creatoare. în continuare, a fost vizitată întreprinderea „1 Mai" din Ploieşti. Directorul întreprinderii a prezentat activitatea unităţii, dezvoltarea pe care a cunoscut-o uzina în anii din urmă. în continuare, oaspeţii au vizitat secţii productive de bază. Vizita s-a încheiat pe platforma de încercare, unde oaspeţilor le-au fost prezentate cîteva instalaţii în stare de funcţionare. La sfirşitul vizitei, preşedintele Republicii Federale Nigeria a mulţumit pentru primirea făcută şi a felicitat călduros colectivul unităţii pentru performanţele obţinute în munca sa. (Continuare in pag. a 4-a) IIII llul Il Vizita oficiată de prietenie în fara noastră a preşedintelui Republicii Federale Nigeria, Alhaji Shehu Shagari PROLETARI PIN TOATE tARILE. 0NIT1-WÂ I BlfllPit® lET^NMSiiBunnair ^ Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean WSjaESSSQS&’fa, EDIŢIE DE PRÎNZ MIERCURI, 15 SEPTEMBRIE 1982 Anul XV., nr. 3980 Soarele a răsărit : 6,53 • Soarele apune : 19,20 Zile trecute : 258 • Zile rămase : 1074 pagini - 50 bani A început de an şcolar 85.000 de copii au ocupat astăzi sălile de clasă ale şcolilor din judeţ. Dintre ei, 6.567 pentru prima dată. Au trecut in cea de-a doua fază pe treptele cunoaşterii, adică în clasa a V-a, 6.266, iar 6.574 au păşit in ultima fază a invăţămîntului general, in clasa a IX.a. Dintre aceştia din urmă mulţi o fac în premieră în localităţile lor, fiindcă treapta în ziia de liceu a fost organizată pentru prima dată şi în şcolile din Plăieşii de Jos, Lăzarea, Cirjiu, Frumoasa, Lunca de Jos, Avrămeşti şi Secuieni, in prezent numărul claselor de acest fel din mediul rural ajungind în judeţul Harghita la 53. In fine, in treapta a doua de liceu sunt cuprinşi 1.692 de elevi la cursurile de zi, iar un număr de 481 tineri muncitori îşi completează studiile prin forma de invăţămînt seral. Şi în acest an, ca şi în precedenţii, momentul începutului de an şcolar este momentul unei treceri în revistă a forţelor şi mijloacelor cu care se pleacă la drum. Bilanţul este bogat. Copiii aduc în şcoală, la această întilnire cu principala lor îndatorire socială, energia şi prospeţimea minţilor lor tinere, dorinţa şi voinţa lor de a munci din răsputeri pentru a deveni oameni întregi, stăpîni pe (Continuare in pag. a 4-a) Adina FELEKI, inspector general-adjunct la Inspectoratul şcolar judeţean Harghita LA ORDINEA ZILEI La ferma nr. 11 a I.A.S. : Recoltatul fructelor în plină desfăşurare Printre lucrările de sezon se numără şi recoltarea fructelor, aceasta fiind, e adevărat, o lucrare mai puţin frecventă în judeţul nostru dar, bineînţeles, extrem de importantă pentru unităţile cu profil pomicol. Poposind, zilele trecute, la Ferma nr. 11 (din Cobăteşti) a I.A.S. Miercurea-Ciuc am avut ocazia să surprindem o activitate deosebit de intensă. — în cursul zilei de azi — ne spunea şeful fermei, tehnicianul Both Gawil — am reuşit să recoltăm o cantitate maximă de prune: 10 tone. în total am recoltat şi expediat pînă în prezent 26 tone de prune, 20 tone de mere şi 6 tone de pere. In cfara muncitorilor permanenţi din cadrul fermei am beneficiat de un ajutor deosebit de preţios din partea elevilor din comună, precum şi a celor din Cristuru Secuiesc, care au participat zilnic un număr de 50—100 la recoltatul fructelor. Avem ocazia să admirăm atît în lădiţele gata de expediţie cit şi în livadă calitatea excelentă a fructelor, aspectul comercial deosebit, consecinţă atît a efectuării la timp a lucrărilor de îngrijire cit şi a recoltării făcută cu grijă. De la interlocutorul nostru aflăm că din sfera preocupărilor conducerii (Continuare în pag. a 4-a] Ştefan DANCIU C.A.P. Siculeni : Masivă mobilizare de forţe la recoltarea cartofilor IN ZIARUL DE AZI : Cooperativele de producţie, achiziţii şi desfacere a mărfurilor, în consens cu sarcinile autoaprovizionării in profil teritorial (pagina a 2-a) Festivalul naţional „Cintarea României" Din activitatea organizaţiilor sindicale Cuvinte încrucişate Instantanee (in pagina a 3-a) Vești dirn ziarul „Novgorodskaia Pravda" Sport (în pagina a 4-a) Preocupări pentru creşterea productivităţii muncii Pe primele opt luni ale anului, la Fabrica de prelucrare a lemnului din Sîncrăieni, din cadrul I.F. E.T. Miercurea-Ciuc, productivitatea muncii, calculată la producţia netă realizată, nu a fost îndeplinită decât în proporţie de 94 la sută, cu toate că producţia netă pe această perioadă a anului a fost depăşită cu peste 500.000 lei. Cauzele sînt diverse, o influenţă deosebit de negativă avînd-o depăşirea numărului mediu scriptic al celor încadraţi, în cadrul acestora existînd un mare număr de municipitorii indirect productivi. Cum numărul mediu scriptic al personalului muncitor a fost depăşit cu 9 la sută, era dificilă îndeplinirea indicatorului de productivitate a muncii. A fost necesară încadrarea şi menţinerea unui mare număr de oameni indirect productivi? „In prima parte a anului — ne răspunde ing. Szabó Géza, directorul fabricii a demarat acţiunea de reintegrare a stocurilor de materii prime, absenţa lor producîndu-ne mari greutăţi în anul trecut, iar pentru punerea în ordine şi completarea stocurilor a trebuit să folosim un mare număr de muncitori, la descărcarea din vagoane, la așezarea lemnului la șoproane, apa la aducerea lui în atelierele de prelucrare..." Cum stocurile au fost completate, cum atelierele au materia primă asigurată, în lunile următoare se va putea reduce numărul muncitorilor auxiliari ? Intr-o oarecare măsură, da. Creşterea productivităţii muncii se află în atenţia conducerii unităţii, a Consiliului oamenilor muncii, în primul rind dimensionindu-şi riguros numărul persoanelor ce manipulează materialul lemnos, apoi, in fiecare atelier, folosinduse eficient şi integral timpul de muncă, ca şi utilajele din dotare ; deşi nu sunt utilaje noi, datorită bunei întreţineri de către pricepuţii meseriaşi de aici toate funcţionează la parametri nominali, divid produse de bună calitate. O creştere substanţială a (Continuare (n pag . 4-a) QPSfiÎHZaftE MaMN», EFIClEflTfl' Actualitatea " Azi, 15 septembrie, Studioul Central de Radio Bucureşti va transmite indirect, pe programul I, incepînd cu ora 13, ediţia specială a emisiunii „De la 1 la 3", consacrată actualităţii şi dezvoltării judeţului Harghita. Incepînd de ieri, Consiliul popular comunal din Gălăuţaş a declanşat activitatea de transport a finului de pe lotul zootehnic. La această acţiune au fost mobilizaţi toţi deputaţii, precum şi toţi deţinătorii de atelaje din comună. Un număr de 15 persoane — muncitori fruntaşi, tehnicieni, ingineri de la întreprinderea de tricotaje Miercurea-Ciuc, au plecat azi într-o deplasare de 4 zile la unităţile de profil similar din Cluj-Napoca, Oradea, Satu Mare, Sighetul Marmaţiei, unde vor participa la schimbul de experienţă organizat de comitetele sindicatelor şi consiliile oamenilor muncii, pe tema : „Eficienţa iniţiativelor şi a activităţii de creaţie tehnico-ştiinţifică". El La parterul noului bloc de locuinţe din Vlăhiţa s-a deschis, recent, un spaţiu comercial însumînd 1.470 m.p. în cadrul acestui spaţiu funcţionează raioane de desfacerea articolelor electrice, spori, cosmetice, jucării şi menaj. Tot aici funcţionează o cofetărie, un restaurant şi un laborator de patiserie. A intrat în funcţiune un captator solar, montat la patiseria „Tîrnava" din Odorheiu Secuiesc. Energia solară astfel obţinută este folosită la încălzitul apei. fl De la începutul acestui an pînă acum, uteciştii din municipiul Odorheiu Secuiesc au colectat şi predat 50 t de fier vechi, 8 t hîrtie şi 20.000 de sticle şi borcane. gg In incinta stadionului Unirea din Cristuru Secuiesc a început construcţia unei tribune din beton cu o capacitate de 1.000 de spectatori. O mare parte din aceste lucrări se realizează prin munca patriotică a cetăţenilor oraşului. In centrul oraşului Cristuru Secuiesc a început montajul conductelor de distribuţie prin care cetăţenii oraşului vor beneficia de apă potabila provenită de la barajul din Beteşti. La magazinul mixt din satul Mihăileni, comuna Şimoneşti, au început de curiind reparaţiile capitale. Ele vizează in principal interioarele şi constau în compartimentarea spaţiilor existente aşa incit ele să fie cît mai corespunzător folosite.