Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 1982 (Anul 15, nr. 3994-4072)

1982-10-01 / nr. 3994

LA ORDINEA ZILEI Ploile căzute în ultimele zile, dealtfel extrem de necesare dezvoltării în condiţii normale a semănăturilor de toamnă, fac mai dificile lucrările de sezon, dar nu mai puţin imperioasă necesitatea realizării unor ritmuri corespunzătoare care să permită strângerea la timp,fără pierderi a re .-Hei, punerea sub brazdă a seminţelor noii recolte. La recoltatul cartofilor unităţile mari cultivatoare se apropie de procentajul de 80 la sută, cu excepţia unităţilor din C.U.A.S.C. Ditrău mult rămase în urmă. Se impune ca în toate unităţile, în toate consiliile acţiunea de recoltare să fie grăbită la maximum iontrucît ploile vor fi urmate foarte probabil de o scădere accentuată a temperaturilor, de brume sau chiar de îngheţuri. Tocmai de aceea trebuie transportate din cîmp cît mai urgent toate cantităţile de cartofi aflaţi la locurile de producţie utilizînd în acest scop toate mijloacele din dotare. Se constată mari rămineri în urmă la efectuarea semănatului deşi epoca în care ne aflăm ar pretinde ca majoritatea suprafeţelor rezervate culturilor de toamnă să-şi fi primit de-acum seminţa. Soluţia urgentării acestei lucrări constă in eliberarea grabnică a terenurilor destinate acestor culturi, în utilizarea intensivă a tractoarelor acordindu-se prioritate efectuării arăturilor de însămînțare, lucrare care „dictează" ritmul semănatului. Alte relatări despre activitatea în agricultură, in pagina a 4-a. C.U.A.S.C. Cîrţa : Recoltatul cartofilor a fost efectuat pe mai puţin de 80 la sută din suprafaţă, de aceea se impune creşterea operativităţii acestei lucrări. ssl-l-s Se impune, mai mult ca oricînd, urgentarea lucrărilor de recoltare şi a celor de însămînţare a culturilor de toamnă! vTTamenLocuriJapte Destine tinereşti Agenţiile internaţionale de presă transmit cu o frecvenţă de-a dreptul alarmantă informaţii prin care scot in evidenţă un aspect cu care se confruntă societatea capitalistă : imposibilitatea de a asigura locuri de muncă pentru milioane de oameni, majoritatea tineri sub 25 de ani. Adică unor oameni care după absolvirea şcolilor încearcă să-şi facă un rost în viaţă. Dar realităţile din lumea capitalului opresc adeseori zborul izvorit din elanul tineresc al celor aliaţi la vârsta marilor idealuri. Opunem acestei situaţii de-a dreptul deplorabila destinul unor tineri harghiteni. Antiteza nu mai necesită comentarii. MECANICUL AUTO Csilip László a rupt-o cu tradiţia celor din familia sa. In sensul că părinţii şi unchii lui, ca să-şi caute de lucru străbateau, cu decenii in urmă drumurile ţării şi se rein, torceau acasă la vremea recoltării cărţoiului, spre a stringe rodul pămintului cu care abia reuşeau să „iasă din iarnă". Ziceam că László a rupt-o cu tradiţia în sensul că de la el din Birzava şi pină la locul de muncă - barajul de la Frumoasa — nu-s decit ciţiva kilometri. Aici tinărul de 24 de ani este mecanic auto şi întreţine in bună funcţionare coloşii de 16 sau 20 de tone care transportă rocă şi pămint intru împlinirea muntelui ce va fi stavilă apei. Se zice că e un tînăr bun la foaie, de vreme ce deseori este folosit şi în postura de conducător auto. Fiindcă a avea două sau mai multe profesii e o realitate la indemnia multor tineri de pe meleagurile harghitene. METALURGISTUL Deşi are doar 26 de ani Ferencz János a parcurs în doar 4 ani un drum pe care confraţii lui intr-ale profesiei, aflaţi acum la virsta pen(Continuare in pap o *a) Radu POP in's 8 T. PROLETARI DIM TOATE ŢĂRILE, ONI fl-VA 1 (=) TTTjfY(\r\ HlfjpTT i nl..SOUL J-Edil Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean VINERI, 1 OCTOMBRIE 1982 Anul XV.. nr. 3994 Soarele a răsărit : 6,13 • Soarele apune : 17,57 Zile trecute : 274 Zile rămase : 914 pagini - 50 bani EDIJE DE PRINZ La noul service’ „Dacia“ din Miercurea-Ciuc : Totul ar fi în regulă, cu excepta unui mic... conflict Cu mai mult timp in urmă, discutînd cu beneficiarul si mai ales cu constructorul noului service „Dacia" din Miercurea-Ciuc, acceptam estimarea făcută privind termenul la care urma să fie gata acest obiectiv şi anume sfîrşitul lunii iunie. De data aceasta, intenţia noastră era de a consemna nişte lucruri apropo de calitatea lucrărilor, dat fiind interesul larg cetăţenesc pe care îl implică acest obiectiv. Intenţia însă nu a putut fi materializată pentru că, la prima încercare de rezolvare, am găsit doar cîţiva muncitori de la şantierul de instalaţii, cu care dialogul a fost scurt, ei spunîndu-ne că, în ceea ce ii priveşte, au făcut totul ce le aparţinea în cele două corpuri noi. Ar mai avea ceva de lucru la punctul termic dar nu pot să facă nimic pentru că nu au spaţiu — acesta urmînd a fi realizat cu aportul constructorului. Reprezentantul beneficiarului era, de asemenea plecat, pentru a rezolva sau, mai bine zis, clarifica un diferend cu constructorul... La a doua încercare, deplasîndu-ne la fața locului am putut sta de vorbă cu reprezentantul beneficiarului. De la acesta am aflat că cele două corpuri, respectiv A şi B (despre a căror funcţionalitate am făcut la timp precizările de rigoare), sunt gata. Că în prezent se lucrează la alimentarea cu energie electrică, lucrare care poate fi gata în aproximativ 10 zile. Ni s-a confirmat că instalatorii şi-au terminat treburile aferente şi la punctul termic nu pot lucra din cauza ... constructorului. Şi, iarăşi, am ajuns la divergenţa beneficiar-constructor, divergenţă care priveşte realizarea unor modificări la corpurile C şi D, adică spaţiile în care funcţionează în prezent serviceui Aceste transformări erau prevăzute şi în devizul în baza căruia s-a pornit lucrarea dar, pe parcurs, se pare că punctul de vedere al constructorului s-a schimbat şi, drept urmare, au fost retrase toate forţele de pe şantier. Este, însă,, o situaţie de moment pentru că beneficiarul ne-a asigurat că s-au făcut demersurile pentru clarificarea cît mai urgentă a situaţiei. Aşa ca, în principiu, dacă se realizează racordul la sursa de energie se poate face o recepţie parţială, utilajele urmînd a fi montate de către beneficiar. I. NETE Investiţii ’82 Cronica lunii septembrie Definitoriu pentru viaţa social-politică a ţării, in cursul lunii care s-a încheiat, s-a constituit, fără îndoială, amplul dialog pe care secretarul general al partidului, tovarăşul Niculae Ceauşescu l-a purtat, într-un climat de încredere, elan revoluţionar şi mîndrie patriotică, cu oamenii muncii din numeroase judeţe ale ţării. In faţa minerilor şi metalurgiştilor din judeţul Hunedoara, a studenţilor, cadrelor universtare şi cercetătorilor din invăţămîntul superior, a lucrătorilor din unităţi agricole din judeţele Teleorman şi Călăraşi, a colectivelor de muncă din unităţi industriale şi agricole vizitate din judeţele Vaslui, Iaşi şi Covasna, la marile adunări populare care au avut loc în municipiile Hunedoara, Vaslui, Iaşi şi Sfîntu Gheorghe, în cuvîntările pe care le-a rostit secretarul general al partidului, a fost subliniată cerinţa creşterii spiritului de răspundere. De fapt, un îndemn, pentru bunul mers al întregii activităţi, adresat tuturor oamenilor muncii, întregului nostru popor. Pentru că, în condiţiile realizării unui stadiu nou, superior de dezvoltare a econo- miei româneşti , care înseamnă calitate şi eficienţă în toate sectoarele - accentul trebuie pus, de-acum, pe capacitatea de a conduce ştiinţific şi competent, de a inova, de a perfecţiona, pentru a realiza o producţie sporită de înaltă calitate, cu consumuri materiale şi de muncă cît mai mici. A fost subliniat, de asemenea, imperativul perfecţionării şi dezvoltării autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii economico-financiare. Ideile acestea se subsumează, dealtfel, preocupării statornice a partidului şi statului nostru, a secretarului general, tovarăşul Ncolae Ceauşescu, preocupare ce se înscrie ca o condiţie esenţială a edificării unei economii moderne, eficiente, corespunzător exigenţelor stabite de Congresul al Xll-lea al partidului. Premisa acestor deziderate o reprezintă puternica bază tehnico-materială de care dispunem şi care, prin spirit de răspundere, printr-o continuă pregătire profesională şi tehnică, trebuie fructificată din plin, spre binele patriei şi al nostru, al tuturora. Există, aşadar, capacităţi moderne de producţie şi nu ne rămine decât, acţionînd cu răspundere, angajare şi competenţă, punînd în valoare experienţa organizatorică şi de conducere acumulate, să asigurăm îndeplinirea sarcinilor mari şi complexe ce ne revin în această etapă de referinţă pentru dezvoltarea patriei noastre. Conţinutul plin de idei al cuvîntărilor rostite la marile adunări populare au făcut ca ele să fie receptate de întregul nostru popor, care acţionează în această perioadă cu eforturi sporite pentru a da morodnicie toare, pen* t* este hotărit să intîmpine Conferinţa Naţională a partidului. Un profund ecou şi semnificaţii deosebite a avut-o cuvîntarea secretarului general al partidului rostită în Capitală cu prilejul deschiderii noului an de învăţămînt, un adevărat îndreptar în baza căruia trebuie să se acţioneze pentru dezvoltarea şi perfecţionarea învăţămîntului de toate gradele pentru adîncirea procesului de integrare a acestuia cu cercetarea şi producţia, în 18 septembrie a avut loc Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. S-a examinat proiectul Legi privind protecţia plantelor cultivate şi a pădurilor şi regimul pesteidelor, şi s-a hotărit să fie supus dezbaterii şi adoptării de către Marea Adunare Naţională. Comitetul Politic Executiv a hotărit, de asemenea, convoptoarei C.Cnuţe, matru de Actualitatea I I ■ Venind în sprijinul producătorilor din zona necooperativizată a Vlăhiţei, S.M.A. Mărtiniş a asigurat trei combine de recoltat cereale, astfel în acest an cca. 50 la sută din suprafeţe vor fi recoltate mecanizat. ■ La secţia din Suseni, a S.M.A. Gheorgheni lucrează, de puţine zile, noi utilaje şi maşini agricole. Este vorba de o maşină d© adunat furaje în căpiţe, ca şi de un tractor A 1800, cu disc, tractor ce pregăteşte zilnic 30 ha teren agricol în vederea însămînţărilor. ■ Ieri, au fost efectuate probele de încercare la barajul nou construit, pe un pîrîu de munte din apropierea comunei Suseni, cu forţele proprii ale C.A.P. din localitate. Barajul, ca şi conductele de alimentare ce urmează a fi postate pe o distanţă de 700 m va asigura apa necesară animalelor fermei zootehnice din cadrul acestei cooperative agricole. 1 . , mmmrrmmm # mmm # —j I ■ Ieri, în organizarea comitetelor sindicatelor de la I.C.M.I.H., întreprinderea de tractoare şi P.T.T.R., au avut loc analize pe tema : ,participarea cadrelor tehnice la activitatea de creaţie tehnico-ştiinţifică, invenţii şi inovaţii". La aceste analize au participat membrii comitetelor sindicatelor, membrii comisiilor inginerilor şi tehnicienilor, muncitori, tehnicieni şi ingineri, inventatori şi inovatori.