Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1983 (Anul 16, nr. 4073-4147)

1983-01-04 / nr. 4073

INFORMATIA HARGHITE În haine de lucru şi de sărbătoare Locuitorii oraşului CRISTURU SECUIESC au întîmpinat Anul Nou cu hotărîrea de a munci exemplar încă din primele ore ale lui '83. În unităţile agroindustriale cristurene, cu „foc continuu“ prin care am trecut la orele de îngemănare a anilor, i-am găsit la datorie pe toţi cei ce trebuiau să asigure normala desfăşurare a activităţii. La pupitrul de comandă al celor 7 cazane ce menţin temperatura constantă în serele Complexului de sere, i-am aflat pe focniştii Hotos Péter şi Fodor Mózes, pe tehnicianul Dombi Eugen. La staţia de incubaţie a întreprinderii „Avicola" se aflau, supraveghind cele 500.000 ouă introduse la incubat pe operatorii Lőrincz Gábor şi Bank Elisabeta, pe şefa secţiei, inginera Vassi Karolina, care ne spunea că dorinţa ei cea mai de seamă în anul acesta este de a depăşi producţia celor 6 milioane de pui de o zi, pentru a asigura un număr suficient celor două ferme ale întreprinderii, dar şi pentru a livra în alte judeţe. In unitatea vecină, la I.S.C.I.P., suntem întîmpinaţi de secretarul organizaţiei de bază, tovarăşul Biro János, care ne spunea că în prima noapte a noului an, de la 16 scroafe s-au obţinut 169 de purcei, astfel că efectivul total al îngrăşătoriei se apropie de 22.000 capete. Lucrătorii alimentaţiei publice din oraş şi-au făcut pe deplin datoria, reuşind prin condiţiile asigurate, prin meniurile variate şi gustoase, să asigure un plăcut cadru petrecerii Revelionului oamenilor muncii de la diferitele unităţi economice şi instituţii ale oraşului. O deosebită animaţie, veselie şi voie bună au cunoscut atît casa de cultură, restaurantul, cît şi cabanele şi localul de la Băile Sărate, unde s-a petrecut pînă în zori, TI. TÖRÖK Debut (Umore din pag. *1 mo zi a anului 1983, 14 tone de fentă peste sarcinile de plan la zi. Un debut deosebit de rodnic. La zestrea primei zile se adaugă cea din următornele două. M.in.cu alină de abnegație a jurnailiștilor Fodor Dénes, Imécs Domokos, Tankó Jenő, Vitus András, Sándor György şi alţii, conduşi de maistrul Lasky Károly, şi, a lui Sándor Imre, Benedek Ferenc, Balázs György, Beke Sándor, Szőcs János, Csíki Imre, de sub îndrumarea maistrului Daniel Gheorghe, s-a concretizat in depăşirea sarcinilor cu tone fontă specială. „Mesajul de Anul Nou adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, între rodnic... gului nostru popor, este un vibrant apel pentru înfăptuirea măreţelor obiective stabilite de Congresul al Xll-lea al partidului, ale hotărîrîlor şi programelor Conferinţei Naţionale a partidului, de ■ealizare a obiectivului strategic, economic şi politic de trecere a patriei noastre la un nou stadiu de dezvoltare, ne spunea maistrul Daniel. Colectivul nostru este ferm hotărît să acţioneze cu toată fermitatea pentru transpunerea în viaţă a politicii partidului, a indicaţiilor şi orientărilor secretarului general al partidului, cu convingerea că de munca noastră, a tuturor, depinde viitorul patriei, în ultimă instanță, bunăstarea noastră". La datorie... (Urmare din pop I) Programează compunerea şi descompunerea trenurilor, ordinea lor de manevrare, tonajul fiecăruia ... Şefii de manevră Fodor Ioan şi Zercula Emeric nu mai prididesc cu treaba ; asemenea lor şi operatorii de manevră Gall Iosif şi Antal Martin, manevranţii Hajnal Nicolae, Balog Alexandru, Szabó Jakab, Ioan Cădar... La biroul de comandă a personalului de drum, comunistul Péter Lukács are şi el multă treabă. Face tot şi se preocupă ca fiecare tren să plece cu partida prevăzută din vreme. Toţi cei prezenţi să plece s-au prezentat la ora planificată. S-au manevrat in această noapte de cumpănă dintre ani peste 1.100 vagoane de marfă, s-au descompus 20 de trenuri, alte 26 au fost formate şi expediate spre diferite direcţii de mers Toate cele 12 trenuri de călători îndrumate, în această noapte, au plecat la ora programată . . . Acestea şi datorită activităţii celor de la tracţiune, ieri de la revizia de vagoane. Printre cei care nu au avut timp să se gîndească la petrecerea de Revelion s-au aflat şi comuniştii Szabó Gavrilă şi Emil Bucur, unul şef de tură la „interior", celălalt la „exterior". Lucrătorii din subordinea lor, au reuşit să verifice în această noapte 2 014 osii pentru expediere şi aproape 2.000 din cele ce au sosit. Adică, mai multe decît într-o noapte obişnuitâ de lucru ... La fel cum au lucrat şi lăcătuşii Ioan Matei şi Fodor Ludovic, prezenţi şi ei la datorie . .. Bucuria din familia lui Barabás Zsigmond „Mare bucurie, mare în familia electricianului de la I.O.S.F. Cristuru Secuiesc, Barabás Zsigmond şi a soţiei sale Jolán, cărora, în primele ore ale anului, la spitalul orăşenesc, li s-a născut un băiat, tot Zsigmond, în greutate de 3.750 grame. La mulţi ani şi la ... mai mare ! Ei fintesc promovarea De ani şi ani, handbalul cristurean a trăit din amintirea încercării de promovare în divizia B, încercare ratată de puţin în anul 1973. După nouă ani, iată-i din nou pe cristureni pe cale de a-şi realiza această aspiraţie sportivă. Voinţa Cristuru Secuiesc a triumfat în ediţia 1982 a campionatului judeţean de handbal masculin. Lupta pentru supremaţie s-a dat,între echipa amintită şi Minerul Bălan, campioana de anul trecut. Aşadar, Voinţa va reprezenta judeţul in barajul pentru promovare în divizia B. Recent, am primit vestea că la Federaţia română de handbal s-a stabilit ca Voinţa Cristuru Secuiesc să dispute, la Sibiu, în zilele de 23 şi 24 aprilie 1983, două meciuri în compania campioanei judeţului Hunedoara, Metalul Hunedoara, iar în caz de victorie va trebui să înfrunte pe învingătoarea in meciurile dintre campioanele judeţelor Mureş şi Satu Mare. O sarcină dificilă pentru băieţii din Cristuru Secuiesc. Despre felul cum îşi pregătesc ei barajul am fost informaţi de antrenorul echipei, medicul stomatolog Sas Iosif, un mare pasionat de handbal . „Echipa noastră trebuie să înfrunte un handicap constituit din lipsa meciurilor în general, şi a unor meciuri dificile, în special. Din păcate, campionatul judeţean de anul trecut a aliniat la start doar trei echipe a noastră, Minerul Bălan şi formaţia Cooperativei de producţie, achiziţii şi desfacere a mărfurilor din Mugeni. Centre cu tradiţie cum sunt Odorheiu Secuiesc, Miercurea-Ciuc, Vlăhiţa şi altele n-au avut echipe înscrise ! Aşa că n-am avut prea multe jocuri. Lotul nostru este, în general, experimentat, fiindcă îi avem în formaţie pe „veteranii" barajului din '73, Deák, Mika, Pito şi Koncz. Ei îi au alături pe tinerii Benedek, Orbán, Székely, Szőcs, Deák Sándor, Gagyi Simó şi Radó, cărora li se adaugă Bakos, venit de la A.S.A Tîrgu Mureş, Koncz József, venit de la C.S.M. Sfântu Gheorghe şi Balla Zoltán, venit de la Minerul Bălan, îmbogăţind cu experienţa lor competiţională zestrea de experienţă a întregului lot, în prezent am reuşit să ne asigurăm orele necesare de antrenament la sala de sport din municipiul Odorheiu Secuiesc, dar, din păcate, nu dispunem în Cristuru Secuiesc de un teren de joc adecvat, dotat cu cele necesare, în cazul că reuşim promovarea în ,,B" Pentru redarea echipei avem perfectate meciuri în compania echipelor A.S.A. Tîrgu Mureş, C.S.M. Sfîntu Gheorghe ş.a.m.d. în fine, aş mai adăuga că s-ar putea ca unitatea care ne patronează, cooperativa meşteşugărească Străduinţa, să ne sprijine mai mult în rezolvarea problemelor noastre, destul de mari, privind contractarea de parteneri de joc de valoare. Oricum, noi muncim şi sperăm să atingem omogenitatea şi forma sportivă necesare promovării" Traian ". Munţii Harghitei au cunoscut în zilele de 1. Şi 2 ianuarie o animație deosebită. Anul XVI., nr. 4073 - pag. a 3-a I D IS POKIHI I Fotbalul harghitean, încotro ? Cauzele comportării slabe a echipelor harghitene de fotbal se află în organizarea deficitară a procesului de pregătire, în indisciplină şi în lipsa muncii în perspectivă, în special în asigurarea unui fond de jucători valoroşi . Involuţia in comportarea echipelor harghitene de divizia B şi C — poate, cu excepţia Unirii Cristuru Secuiesc — faţă de ediţiile anterioare ale campionatelor respective, este o certitudine, exprimată de clasamentele seriei I a diviziei B şi a seriei a Xll-a a diviziei C, la finele turului campionatului 1982-1983 echipele noastre ocupînd poziţii precare. In cele ce urmează vom puncta principalele cauze ale acestei situaţii şi sugerăm cîteva dintre posibilele remedii Unde nu-i cap Planificarea muncii de către antrenori există la toate echipele. Dar suferă ! In primul rînd sînt scăpate din vedere, sau doar amintite, o serie de obiective de neînlocuit ale fotbalului modern. Astfel, ideea jocului în viteză, în continuă mișcare fără minge, simplu și eficient nu figurează în planuri. Prin urmare nu figurează nici găsirea jucătorilor pentru fiecare post, capabili să se exprime în joc în acest spirit,nici problematica legată de aspectul tehnic al accelerării jocului și, mai ales, lipsesc elementele prin care să se formeze la jucători suportul psihic și moral necesar participării mai plenare la efort, element indispensabil unui joc în continuă mişcare, aspru, tranşant. Sunt, de asemenea, pierdute din vedere cerinţele antrenamentului individualizat, prin care, în baza analizei fiecărui jucător în parte, să se planifice corecţiile necesare şi acumularea de cunoştinţe obligatorii în funcţie de postul pentru care fiecare jucător este pregătit — plecînd, fireşte, de la calităţile reale şi nu de la cele ideale. In fine, planurile sînt în general minimale, nemobilizatoare, neasigurînd o platformă capabilă sa asigure progresul. Aşa se face că . . . Isie manifestă în mod îngrijorător nepreocuparea secţiilor de fotbal pentru depistarea de elemente talentate care să crească valoarea roturilor. Cu excepţia Progresului Odorheiu Secuiesc, Minerului Bălan şi, parţial, a Tractorului Deşi valoarea loturilor de jucători disponibili este scăzută, capacitatea lor de joc a fost mult diminuată şi de indisciplină. Bunăoară, înaintea meciului de la Gheorgheni, cu Dunărea Călăraşi, meci de importanţă crucială pentru evitarea retrogradării, şi pierdut de Viitorul, cîţiva jucători din Gheorgheni au fost Miercurea-Ciuc, echipele de juniori sunt „cenuşăresele" fotbalului. Copiii se adună la întîmplare, se echipează cu te miri ce şi fără antrenamente serioase echipele de juniori sunt lansate în teren pentru a îndeplini protocolul regulamentar I văzuţi consumînd băuturi alcoolice la Izvoru Mureş. Dar astfel de exemple sunt mai multe. Pe lingă cele de primă gravitate mai sunt şi aşa-zisele aspecte mărunte, dar care adunate fac mult. Seri şi nopţi pierdute, pretenţii nejustificate formulate în gura mare, neangajarea in joc la nivelul posibilităţilor etc. Şi... Jucătorii se fac că lucrează. Un alt aspect, deloc neglijabil îl constituie regătirea pentru meiuri. în primul rînd, preătirea din vară s-a evctuat, cu puţine excepi, la un nivel nesatisfăător. Dacă la Unirea Ciristuru Secuiesc lucruri, au Stat mai bine, la ceelalte echipe carenţele pregătite s-au văzut în special la Tractoul Miercurea-Ciuc şi Viitorul Gheorgheni. Cam în acelaşi perimetru s-a suuat şi Minerul Bălan. S-a neglijat creşterea treptată a capacităţii de efort, prin accentuarea progresivă a intensităţii antrenamentelor şi, de asemenea, nu s-a pus suficientă bază ştiinţifică pe dezvoltarea fizică generală. In plus, meciurile n-au fost pregătite în mod aparte pentru fiecare adversar şi nici meciurile de verificare planificate înaintea partidelor mai grele nu au fost axate pe pregătirea unor scheme tactice speciale." Cît privește. . . Disciplina, o sinecură . Lipsa preocupărilor pentru schimbul de mîine Şi toate acestea în condiţiile cînd . .. ii. La toate asociaţiile sportive baza materială este de nivel corespunzător destul de superior, putem afirma cu certitudine că absolut în toate cazurile au fost create posibilităţi pentru performanţe mult superioare celor înregistrate. Ce e de făcut ? în plunul und, avînd în vedere obiectivul imediat de a ieşi din zona retrogradării, echipele trebuie să-şi analizeze situaţia şi să treacă la o mai judicioasă pregătire de iarnă, în aşa fel incit să fie asigurată baza victoriilor necesare în retur. Apoi, în adunările generale ale asociaţiilor sportive să se analizeze fiecare jucător în parte, să se stabilească măsurile necesare pentru ca la nivelul crhia ne intronat o atmosferă de muncă serioasă, singura capabilă să ducă la rezultatele aşteptate. De asemenea, este necesară reconsiderarea atitudinii faţă de juniori, unica preocupare care poate rezolva problema valorii loturilor, care, în perspectivă poate asigura atit de dorita creştere a fotbalului harghitean. Horea MOLDOVAN