Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1983 (Anul 16, nr. 4148-4225)

1983-04-01 / nr. 4148

PROLETARI MW TOATG fARtfeg, ONiTMTMi IMiTJfiî Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Plenara comună a consiliilor oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană In prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, joi a avut loc în Capitală plenara comună a consiliilor oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană. La sosirea in sală, conducătorul partidului şi statului nostru a fost întimpinat cu vii aplauze şi ovaţii, participanţii exprimind, in numele tuturor oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană, sentimentele de inaltă stimă, de profundă preţuire şi fierbinte recunoştinţă pe care le nutresc faţă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu pentru condiţiile de deplină egalitate asigurate tuturor cetăţenilor patriei, fără deosebire de naţionalitate, pentru garantarea dreptului de a participa, cu întreaga energie creatoare, la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului, la înfăptuirea măreţei saere de construire a socialismului şi comunismului pe pământul României. Aceste gîndurî şi simţăminte ilustrează înalta apreciere a întoc~*d ui popor faţă de preocuparea statornică a secretarului general al partidului faţă de întărirea şi perfecţionarea democraţiei noastre socialiste, faţă de largile posibilităţi oferite tuturor oamenilor muncii de a lua parte la elaborarea şi înfăptuirea hotârîrilor privind dezvoltarea multilaterală a patriei, sporirea continuă a bunăstării întregii naţiuni, împreună cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in prezidiul şedinţei au luat loc tovarăşii losif Banc, Emil Bobu, Ludovic Fazekas, Petru Enache, Mihai Gere, losif Szász, Richard Winter. Din prezidiu au făcut parte, de asemenea, reprezentanţi ai consiliului oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană. La şedinţă au participat membri ai C C. al P.C.R., membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, oameni de ştiinţă, artă şi cultură. Deschizînd lucrările şedinţei, tovarăşul Mihai Gere, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului Oamenilor Muncii de Naţionalitate Maghiară, a spus : Mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, Declarind deschisă şedinţa comună a Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate germană, din Republica Socialistă România, vă rog să-mi permiteţi ca în numele tuturor cetăţenilor aparţinind acestor naţionalităţi din patria noastră, să exprim deosebita bucurie şi profunda gratitudine pentru prezenţa la lucrările şedinţei a celui mai iubit fiu al poporului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedintele Republicii, eminent conducător al partidului şi statului nostru, înflăcărat luptător pentru binele şi prosperitatea patriei, proeminentă personalitate a vieţii politice internaţionale. Salutăm cu multă satisfacţie prezenţa la lucrările plenarei noastre,», a celorlalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat. Prezenţa dumneavoastră la lucrările plenarei noastre comune mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, constituie un eveniment memorabil in viaţa naţionalităţilor conlocuitoare, o dovadă a grijii şi atenţiei pe care o acordaţi consecvent asigurării egalităţii depline in drepturi, unităţii şi frăţiei tuturor cetăţenilor patriei, dezvoltării libere a personalităţii creative şi spirituale a naţionalităţilor. Permiteţi-ne să vă raportăm că in ziua de ieri, intr-un spirit de înălţător patriotism şi vibrantă reafirmare a sentimentelor de adîncă stimă şi aleasă preţuire faţă de partid şi patrie, faţă de dumneavoastră, s-au desfăşurat dezbaterea in cadrul şedinţelor plenare ale celor două consilii a sarcinilor ce ne revin pentru înfăptuirea exemplară a Hotăririlor Conferinţei Naţionale a partidului. Membrii consiliilor, în numele tuturor oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană, şi-au exprimat adeziunea deplină şi unanimă la înţeleaptă politică internă şi externă a partidului şi statului nostru, al cărei strateg şi principal exponent sînteţi, hotărirea nestrămutată de a acţiona cu toată răspunderea, strîns uniţi cu întregul popor, ca un singur om, in jurul partidului, al dumneavoastră personal, pentru transpunerea ei în viaţă. Vă rugăm mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, să ne permiteţi să continuăm în acest cadru dezbaterea pe marginea problemelor înscrise la ordinea de zi. In cadrul dezbaterilor pe marginea expunerilor prezentate in plenarele Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate germană au luat cuvintul tovarăşii Jakabos Csaba István, director al întreprinderii mecanice Tîrgu Secuiesc, deputat in M.A.N., judeţul Covasna, Hildegard Mantsch, muncitoare la fabrica „Vitrometan" Mediaş, judeţul Sibiu, Molnár Imre, Erou al Muncii Socialiste, preşedinte al C.A.P. Tuşnad, judeţul Harghita, Fazekas Ferencz, şef de brigadă la întreprinderea minieră Paroşeni, judeţul Hunedoara, Ernest Breitenstein, redactor şef al ziarului „Neuer Weg", Ludovic Fazekas, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., viceprim-ministru al guvernului, Gyöngyi Maria, inginer chimist la întreprinderea chimică „Sinteza" Oradea, Richard Winter, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., ministru secretar de stat la Ministerul Aprovizionării Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, Létay Lajos, secretar al Uniunii Scriitorilor, redactor şef al revistei „Utunk", Gerhard Kennerth, decan al Facultăţii de filologieistorie Sibiu, Fejes Juliu, secretar al Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate maghiară, Gáspál Zsuzsanna, secretar al Comitetului judeţean Mureş al P.C.R., vicepreşedintă a Consiliului Naţional al Femeilor, Josef Berencz, director al întreprinderii de ceasuri „Victoria" Arad, Fură Iuliu, secretar de stat la Ministerul Educaţiei şi Invăţâmîntului. Vorbitorii au evidenţiat marea însemnătate a documentelor adoptate de Conferinţa Naţională a partidului care definesc orientările şi direcţiile de acţiune menite să asigure realizarea în bune condiţii a planului cincinal, a hotăririlor programatice ale Congresului al Xll-lea al P.C.R., care asigură înaintarea fermă a României pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Toţi cei care au luat cuvintul au dat o înaltă apreciere contribuţiei determinante a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la stabilirea obiectivelor fundamentale ale dezvoltării multilaterale a ţării, la mobilizarea tuturor forţelor şi energiilor creatoare ale naţiunii pentru realizarea unei calităţi noi, superioare in toate domeniile de activitate, pentru ridicarea continuă a nivelului de trai material şi spiritual al tuturor celor ce muncesc, la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, ce corespunde pe deplin intereselor şi aspiraţiilor vitale de libertate şi independenţă, de pace şi progres ale poporului român. In cursul lucrărilor a fost subliniată adeziunea unanimă a oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană din ţara noastră faţă de Programul partidului, faţă de tezele, orientările şi ideile de excep(Continuare in pag. a 4-a) Actualitatea • La Gheorgheni s-a desfăşurat faza orăşenească a concursului „Cheia cinematografului". Primul loc a fost ocupat de echipajul liceului „Salamon Ernő”, echipaj condus de Marcu Levente. Pe locul al doilea s-a clasat echipajul liceului economic. • Azi, de la ora 20, oaspeţii aflaţi la odihnă şi tratament in staţiunea Băile Tuşnad vor avea posibilitatea să vizioneze piesa „Canguri din import" de Gabriela Cerchez, spectacol care va fi prezentat de Teatrul dramatic din Braşov. • Ieri s-au terminat la Bălan lucrările de modernizare a cinematografului „Minerul". La aparatele existente au fost montate lămpi cu xenon, care vor asigura o proiecţie mai clară şi mai uniformă. EDIȚIE DE PRINZ VINERI, 1 APRILIE 1983 Anul XVI., nr. 4148 Soarele a răsărit : 5,58 • Soarele apune : 18,42 Zile trecute : 91 • Zile rămase : 2744 pagini - 50 bani Sesiunea Consiliului popular judeţean Ieri, la Miercurea-Ciuc, s-au desfăşurat lucrările celei de a X-a sesiuni ordinare a Consiliului popular judeţean. La lucrările sesiunii au luat parte deputaţii Consiliului popular judeţean, activişti de partid şi de stat, preşedinţi ai consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale, conducători ai unor unităţi economice din judeţ. Sesiunea, ale cărei lucrări s-au desfăşurat atit în comisii permanente cit şi în plen, a aprobat şi dezbătut următoarea ordine de zi :i Raportul Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean privind realizarea sarcinilor de dezvoltare şi diversificare a industriei mici şi artizanale şi a prestărilor de servicii în profil teritorial, prin valorificarea resurselor materiale şi a forţei de muncă pe plan local ; — Coraportul Comisiei permanente de industrie, comerţ, aprovizionare şi prestări de servicii ; — Informarea Comisiei permanente de Invăţămint, cultură, sănătate, sport, turism, muncă şi ocrotiri sociala privind valorificarea propunerilor reieşite din studiile şi controalele efectuate in cursul anilor 1981 şi 1932; — Informare privind aplicarea măsurilor prevăzute de Hotărirea nr. 14/26 martie 1982 a Consiliului popular judeţean privind îmbunătăţirea activităţii de demografie ; — Ratificarea unor decizii adoptate de Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean în intervalul de la ultima sesiune ; — Răspunsul Consiliului popular judeţean la chemarea la întrecere socialistă adresată de Consiliul popular al judeţului Dolj. In cadrul dezbaterilor din plenul sesiunii au luat cuvintul următorii tovarăşi : Gáli Francisc, Toader Bendriş, Rákosi Zoltán, Elena Mera, Tulit Zoltán, Baráti Karolina, Demeter Ştefan, Boli Ştefan, Máthé Ioan, Ioan Topor, Hermina Munteanu, László Zoltán, Ferencz Domokos, Pakot Iosif, Szabó Lajos. In cadrul sesiunii a fost supusă unei analize aprofundate activitatea consiliilor populare, a deputaţilor în legătură cu problemele aflate pe ordinea de zi a sesiunii. Relevând, în paralel cu succesele obţinute, neajunsurile ce se mai mai iifestă în activitatea de dezvoltare şi diversificare a industriei mici şi tizanatului, a prestărilor de servicii, participanţii la discuţii au subliniat necesitatea unor noi şi susţinute preocupări de vederea cit mai deplinei valorificări a resurselor materiale şi a forţei de muncă de pe raza fiecărei localităţi a judeţului, astfel incit industria mică să deţină o pondere cit mai mare în volumul total al producţiei industriale a judeţului, potrivit obiectivelor stabilite în documentele de partid şi de stat, indicaţiilor conducerii superioare a partidului. în legătură cu problemele supuse dezbaterii, sesiunea a adoptat hotărâri corespunzătoare. Rezultatele întrecerii socialiste pe anul 1982 între C.U.A.S.C.-uri si C.A.P.-uri Pe baza criteriilor stabilite de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la organizarea si urmărirea întrecerii socialiste pentru îndeplinirea si depăşirea pilonului naţional unic de dezvoltare economico-socială, Biroul Executiv al Consiliului U.J.C.A.P., sub îndrumarea şi conducerea Biroului Comitetului judeţean de partid, a stabilit şi a comunicat consiliilor unice agroindustriale şi unităţilor agricole cooperatiste obiectivele întrecerii pe anul 1982, al cărei ţel principal a fost antrenarea tuturor forţelor pentru realizarea şi depăşirea planului de dezvoltare economico-socială a judeţului, in condiţiile aplicării noului mecanism economico-financiar, ale întăririi autoconducerii, autogestiunii si autofinanţării, în adunările generale ale multor consilii unice agroindustriale şi unităţi agricole cooperatiste au fost analizate rezultatele întrecerii socialiste, au fost aprobaţi fruntaşii în întrecerea socialistă, acordându-se peste 800 de insigne şi diplome de fruntaşi precum şi premii în bani. Au fost însă şi cazuri în care s-au manifestat neajunsuri în organizarea şi analizarea, pe parcursul anului, a situaţiei întrecerii, ceea ce a avut drept consecinţă rezultate sub posibilităţi m multe locuri. Cu toate că, în general, la nivelul judeţului, rezutiv ţatele obţinute sunt superioare celor din anul 1981*" se constată încă existenţa unor serioase rezerve de obţinere a unor rezultate superioare în toate sectoarele, rezultate ce trebuie avute în vedere pentru anul 1983. ai Sectorul vegetal : 1. Sincrăieni, 2. Cîrţa, 3. Miercurea-Ciuc ; b) Sectorul zootehnic : 1. Ditrău, 2. Lăzarea, 3. Odorheiu Secuiesc ; c) Activităţi industriale şi prestări de servicii : 1. Lăzarea, 2. a) Sectorul vegetal : 1. Mugeni, 2. Topliţa-Ciuc, 3. Porumbenii Mari ; b) Sectorul creşterii animalelor : 1. Remetea, 2. Lutiţa, 3. Dealu ; c) Industria mică și prestările de servicii : 1. Gheorgheni, 2. Ciumaci, 3. Joseni ; d) Activitatea economico-financiară : 1. Gheorgheni, 2. Remetea, 3. Joseni ; 0 Cultura griului : 1. TopiiGheorgheni, 3. Odorheiu Secuiesc ; d) Activitatea economico-financiară : 1 Lăzarea, 2. Sinmartin, 3. Ditrău ; e) Total activitate : 1. Lăzarea, 2. Odorheiu Secuiesc, 3. Sîncrăiediţa-Ciuc, 2. Siamartin, 3. Sintimbru ; g) Cultura porumbului : 1. Praid, 2. Cristuru Secuiesc, 3. Şimoneşti ; h) Cultura cartofului : 1. Tuşnad, 2. Joseni, 3. Bancu ; i) Cultura sfeclei de zahăr: 1. Lutiţa, 2. Porumbenii Mari, 3. Mugeni ; j) Producţia medie de lapte de vacă : 1. Dealu, 2. Lutiţa, 3. Tuşnad. CONSILIILE UNICE AGROINDUSTRIALE DE STAT ŞI COOPERATISTE FRUNTAŞE ÎN : COOPERATIVELE AGRICOLE DE PRODUCŢIE FRUNTAŞE LA :