Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 1990 (Anul 2, nr. 149-213)

1990-07-03 / nr. 149

Pagina a 2-a — 3 iulie 1990 Din nou despre libera iniţiativa (3) îndrumări pentru întreprinzători la scopul sprijinirii solicitanţilor, în cadrul primăriilor municipale, orăşeneşti şi comunale s-au înfiinţat comisii pentru asigurarea spaţiilor necesare desfăşurării activităţilor in curs de înfiinţare. Totodată, în cadrul primăriilor judeţene au fost înfiinţate birouri speciale de preluare, înregistrare,, evaluare şi avizare, cu secretariate separate. Asemenea birouri s-au înfiinţat pentru rezolvarea solicitărilor asociaţiilor familiale, actiivităţilor independente, la municipii, oraşe şi comune, primăria judeţeană ocupîndu-se numai de problemele întreprinderilor mici şi a asociaţiilor cu scop lucrativ. Cererile solicitanţilor, în prealabil verificate, vor fi înaintate spre aprobare primăriei judeţene, autorizaţia de funcţionare fiind emisă pe baza deciziei acestui organ, întreprinzătorii şi organizatorii trebuie să fie în cunoştinţă de cauză că, orice nerespectare a activităţii autorizate atrage după sine suspendarea pe termen de 15 zile a autorizaţiei de funcţionare sau chiar anularea acesteia. Soluţionarea problemelor litigioase legate de refuzul eliberării autorizaţiei de funcţionare ori anularea acesteia, cade în competenţa tribunalului judeţean. Cei în cauză se vor adresa acestui organ în termen de 10 zile de la înregistrarea fenomenului, întreprinderile mici, de la data înregistrării la administraţia financiară judeţeană, devin persoane juridice. Această calitate, asociaţiile cu scop lucrativ o pot obţine numai la solicitare expresă ! Micile întreprinderi şi asociaţiile cu scop lucrativ se pot asocia în- tre ele sau cu alte unităţi economice numai cu acordul Comisiei Naţionale pentru Industria Mică şi Prestările de Servicii. »Dreptul de proprietate industrială este ocrotită de lege, incluzînd dreptul de autor, de brevet, inovaţie, invenţie, produsele obţinute, cîştigurile înregistrate, ocrotite împotriva concurenţei neloiale, în concordanţă cu uzanţele internaţionale. (Va urma) GAAL ştefan, SZENTE Alexandru economişti Taj St . deosebire Urmare diraghierilor la celelalte 500 tractoare — trebuind refăcut sistemul de rulare, completate piesele furate — pentru a putea contacta şi livra aceste tractoare pînă la sfîrşitul acestui an, cel mai tîrziu la începutul celui viitor. Toate remedierile şi probele funcţionale — pentru că, la export nu trimitem decit tractoare cu fiabilitate ridicată ! — vor fi făcute concomitent cu producţia curentă. Iată de ce consiliul de administraţie mulţumeşte întregului colectiv, în special muncitorilor de la montajul general, care a înţeles necesitatea unor eforturi deosebite.. De altfel, în toate secţiile de producţie sau compartimentele funcţionale domneşte un real spirit de înţelegere reciprocă, de unire a forţelor pentru depăşirea dificultăţilor momentane din aprovizionare. Sîntem şi rămînem un colectiv unit la bucurii, ca Şi la necazuri, la noi înfiinţînduse şi funcţionînd primul „Cerc de prietenie româno-maghiară“. — D-le director, cu ce greutăţi vă confruntaţi? — Cu vechile probleme în aprovizionarea tehnico-materială. Nu lipsesc neapărat principalele materii prime, ci materialele necesare întreţinerii utilajelor. De pildă, anual ne trebuie 4.000 kg sîrmă de cupru, pentru bobinarea motoarelor electrice aruse, dar Centrala industrială abia ne-a asigurat 750 kg. Ca să vedeţi că nu stăm cu mîinile încrucişate, vă spun că am procurat din ţară alte 700 kg, iar din Italia încă 850 kg. Şi aşa vom face pînă vom aduce întreaga cantitate. Apoi, lipsesc curelele trapezoidale, anvelopele pentru moto-stivuitoare, pînă şi becurile da tot felul pentru iluminarea halelor. — Totuşi, acestea nu au influenţat ritmicitatea producţiei... — Adevărat, dar numai noi ştim cu cite eforturi... Oricum, dacă în ianuarie valoarea producţiei marfă era de 41 milioane lei, în aprilie — cînd noua conducere se instalase temeinic — ajunsese la 62 milioane lei, în mai la 66 milioane, iar in iunie la 60 milioane lei. V-oiau înainte, spunîiidu-vă ce s-a întîmplat în iunie: oamenii au dorit să aibe toate sîmbetele libere, nu numai două ca pînă atursei, apoi au mai slăbit ritmul.... Cu toate acestea, planul pe trimestrul doi se face, se depăşeşte, aşa că mulţi vor primi şi premii. — Dvs. şi consiliul de administraţie cum colaboraţi cu oamenii, cunoaşteţi frămîntările lor, cum îi ajutaţi ? — Ce-i drept, disciplina a slăbit, iar reîntronarea ei o facem nu prin ridicarea tonului, ci prin discuţii de la om la om, cu şefii formaţiilor, cu liderii sindicatului. Ni s-au solicitat anumite drepturi, am înţeles şi împreună am găsit modalitatea de a le rezolva favorabil. Desigur, mai există probleme conflictuale, străduindu-ne să le rezolvăm operativ şi cu înţelegerea părţilor. Mai sunt oameni dezorientaţi, dar şi unii ce se ocupă cu tot soiul de „afaceri“, în vreme ce mulţi au plecat înapoi la sate, în agricultură. Vom încadra 50 de absolvenţi ai Liceului Industrial nr. 4. Apoi, au venit mulţi tineri specialişti, alţii cu vechime şi experienţă. Ne preocupă şi problemele sociale, avem două microcantine, bine aprovizionate, I.L.F. va deschide şi un chioşc pentru legume şi fructe, dorim să finisăm cantina şi, eventual, în colaborare cu o firmă străină, să deschidem un mare magazin. Sunt probleme multe, din toate domeniile, toate fiindu-ne la fel de apropiate. Pentru că, spre deosebire de trecut, nu mai ignorăm OMUL. Note : Timpul este bani ! De aceeaşi părere — denotînd un pragmatism cam crud — pare să fie şi un tinerel, lucrător în cadrul unităţii de ceasornicărie — Piaţa Griviţa Roşie — din cadrul Cooperativei meşteşugăreşti „Prestarea“ Miercurea-Ciuc. De ce ? Foarte simplu. Un om mai în vîrstă a lăsat la unitatea în cauză ceva în lucru. După ce a primit bonul şi i s-a indicat termenul la care să se prezinte pentru a ridica ceasul în cauză, dînsul a mai avut o mică doleanţă : cumpărase un „orologiu“ electronic şi nu ştia să-l potrivească, aşa că a riscat rugămintea. Dar, ca muşcat de şarpe, vajnicul lucrător a replicat prompt: „Nu ne ocupăm !“ — şi i-a indicat unitatea unde se îndeletnicesc cu aşa ceva. Deci, pentru o simplă operaţie pe care o putea face , tot dintr-o... simplă curtoazie. I-am cerut bătrînelului ceasul şi, din două mişcări, i l-am potrivit. O bagateală în fond. M-am uitat apoi la tinerel, dar el nici că s-a „simţit“... Şi m-am întrebat din nou, de ce nu vine deja epoca concurenţei. Să spună atunci: nu ne ocupăm ! Aşa ca, încetul cu încetul, nici clienţii să nu se mai ocupe de el şi de cei de teapa lui. Aşa, ca fiecare să doarmă cum îşi aşterne... R. NICOLAE Direcţia Sanitara a judetului Harghita ANUNŢĂ ORGANIZAREA CONCURSULUI pentru ocuparea posturilor de contabil şef la : Spitalul judeţean Harghita, Miercurea-Ciuc • Centrul de medicină preventiv* Miercurea-Ciuc Condiţiile de încadrare şi salarizare sunt cele cuprinse în Legea Nr. 12/1971 şi Legea Nr. 57/1974 cu modificările ulterioare. Candidații vor prezenta : — O cerere pentru solicitarea participării la concurs ; — Copie după diploma de studiu ; — Copie după carnetul de muncă ; — Caracterizare pe ultimii 2 ani de la locul de muncă cu arătarea calificativelor obţinute. Relaţii suplimentare se pot obţine la telefoanele 12042 sau 11193 interior 213 sau 219. „ADEVĂRUL HARGHITEI 9 întreprinderea de Livrare a Produselor Petroliere — PECO Harghita aflată în clădirea Tribunalului Judeţean — etajul II Miercurea-Ciuc angajează urgent Contabil şef Angajarea se face conform prevederilor Legii nr. 12/1971 şi ale Legii nr. 57/ 1974. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul întreprinderii din Miercurea-Ciuc, zilnic între orele 7—15, sau la telefon 15 959 și 11010.