Adevărul Harghitei, octombrie-decembrie 1998 (Anul 10, nr. 2017-2080)

1998-10-01 / nr. 2017

Anul X., Nr. 2017 JOI, 1 OCTOMBRIE 1008 • 8 PAGINI Prețul - 170 lei prin abonament, 500 lei la vânzare liberă Avocata cea rotofeie va admira Transilvania în poze Preşedintele României, trezit cu greu din reveriile dumisale de "lider regional" datorită bumbăcelilor opoziţiei, a solicitat în sfârşit Guvernului să declanşeze procedurile cuvenite împotriva avocatei vieneze Eva Maria Barki. Şi atenţie! - ceea ce puţini mai aşteptau de la d-l Emil Constantinescu - acesta cere Parchetului General să aplice legea în toate cazurile în care persoane sau asociaţii încalcă Art. 30 (7) din Constituţia României, care interzice "îndemnul la ură naţională, socială, de clasă sau religioasă, incitarea la separatism teritorial sau la violenţă publică". Evident, avem rezerve serioase că d-l Constantinescu se va întinde până la Tőkés & Asociaţi, dar oricum, decât nimic, tot e ceva. Se mai aude că, în urma unui raport al organelor de specialitate, ţinând cont şi de recidivă, premierul Radu Vasile o va declara pe Eva Maria Barki persoană indezirabilă în România, fără dreptul de a mai primi viză de intrare în ţară. Aşadar, avocata cea rotofeie va admira Transilvania în poze; glasul ei cristalin a răsunat pentru ultima dată în sala Consiliului local Miercurea-Ciuc, cei care i-au pupat cu evlavie mâna ar trebui să nu se spele 3 luni, întrucât au comis o pupătură istorică. Care va să zică, pe când liderii pragmatici ai LDMR erau pe punctul de a se mulţumi cu o universitate (aşa-zis) multiculturală maghiaro-germană, cu sediul pentru limba germană la Sibiu şi celălalt la Tg. Mureş (ceea ce însemna, practic, tot o universitate maghiară autoadministrată, ca să nu-i zicem chiar autonomă), hop şi lökés cu Cernatul şi Éva Bárki cu federalizarea, agitând inutil apele şi aşa tulburi din coaliţie şi provocând clarificarea poziţiei din Comisia pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor. Comunitatea maghiară poate să le mulţumească pentru contribuţia substanţială la acest strălucit eşec, imposibil de obţinut numai prin eforturile opoziţiei parlamentare-căci de opinia alegătorilor Puterea a uitat subit chiar în noiembrie 1996. G. MIHAIL Reforma din reţeaua cinematografică naţională In luna mai ’99, conducerea R.A.D.E.F. "RomciniafUm" a înaintat către Oficiul Naţional al Cinematografiei aflată la nivel de minister, având preşedinte secretar de stat sistemul de restructurare a reţelei cinematografice. De ce a fost necesară aplicarea acesteia? In toate judeţele existau filiale de exploatare a filmelor, inclusiv în municipiul Bucureşti. Datorită scăderii excesive a numărului de spectatori, unele dintre acestea - amintim cele din Satu Mare şi Alba - au sucombat din punct de vedere financiar, nemaiputând să-şi achite impozitele către stat şi nici locaţia de filme. (Continuare în pag. a 4-a) IULIU CONDRAT Manifestarea expoziţională de la Gheorgheni constituie o premieră din cel puţin două puncte de vedere: este prima organizată în acest oraş şi mai este şi prima expoziţie de acest fel care nu a fost iniţiată de cineva "de la centru", ci a fost cerută chiar de crescătorii de animale din zonă. Sigur, la punerea ei pe picioare au trudit din greu Asociaţia pentru creşterea bovinelor din Gheorgheni, medicul Baráti Lajos precum şi cei de la Oficiul judeţean de reproducţie şi ameliorarea animalelor. Specialiştii din cadrul OIRSA Harghita, respectiv d-l Tiboldi István, d-na Sólyom Gizella, d-l Böjthe Ştefan afirmă că animalele prezentate lângă patinoarul din Gheorgheni au performanţe de nivel european. Faptul că, doar cu o singură excepţie, toate sunt născute din 1990 încoace, deci odată cu aplicarea noului program de ameliorare dovedeşte clar că acesta dă rezultate. Care ar fi argumentele justificative pentru calificativul "european"? Simplificând un pic lucrurile ar fi trei asemenea argumente: producţia de lapte obţinută şi potenţialul exprimat; greutatea corporală, legând de aceasta şi sporul mediu zilnic în greutate de la naştere până acum, vârsta primei fătări. Vom încerca să nu etalăm prea multe cifre, dar la Experţii la lucru: Moser Hansueli (Elveţia), Titus Negruţiu (Bistriţa) şi Kinda Zalán (Covasna) câteva tot va trebui să facem apel: producţia medie a vacilor aflate la prima fătare şi prezentate la Gheorgheni este de 4615 litri pe o perioadă de lactaţie ceea ce înseamnă, aplicând coeficientul necesar, că în (Continuare în pag. a 4-a) DAN LUDUŞAN Expoziţia de taurine de la Gheorgheni - dincolo de prima privire Pentru nouă grupe de activitate, 301 licenţe de fabricaţie începând cu luna noiembrie a anului 1995, trei inspectori, coordonaţi de directorul general al Direcţiei agricole, au purces la identificarea tuturor agenţilor economici din judeţ, care au ca obiect de activitate obţinerea produselor alimentare destinate consumului uman, demersul lor urmărind în fapt aplicarea prevederilor legale în vigoare şi, implicit, acordarea de licenţe pentru fiecare categorie de produse şi servicii rezultate sau prestate din şi în acest domeniu. Timpul a trecut şi acum, la aproape trei ani distanţă, se poate spune că paşii făcuţi pentru un plus de calitate şi siguranţă se regăsesc exact în toate cele 301 licenţe acordate. Reglementată prin O.G. nr. 42/1995, alinierea la standardele impuse a ridicat, însă, probleme deosebite mai ales în faza de elaborare a documentaţiei tehnice, comisia abilitată în acest scop fiind obligată să se implice (Continuare în pag. a 5-a) ȘTEFANA DRĂGHICI 1. Longevivul cancelar HELMUT KOHL poseda această faţă radioasă pe când gândea (şi zicea) cam aşa, referindu-se la adversarii politici: "în Germania unii câştigă sondaje, iar creştin-democraţii câştigă alegerile". Azi îl apreciem pentru eleganţa cu care a primit înfrângerea. 2. DANIEL DĂIANU îşi contemplă cu demnitate propria cădere. E limpede că până va sosi şi în România Era Competenţei, trebuie să suportăm cu toţii, pe propria-ne epidermă, Era Politicului. (Nicolae Iorga) 3. ADRIAN PĂUNESCU n-a căzut, ci s-a retras din toate funcţiile deţinute în PSM. Admiratorii poetului nu se întreabă de ce s-a retras din partid, ci se miră de ce a intrat... 4. ...în schimb ADRIAN SEVERIN, care n-a vrut să se retreagă de nicăieri, avu parte numai de revocări: întâi l-au "revocat" minerii, a căzut apoi din fruntea MAE, ajungând de-a binelea cu picioarele pe sol prin debarcarea din postul de vicepreşedinte al PD. "Să nu râzi niciodată de cei căzuţi de pe înălţimi"