Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 1999 (Anul 11, nr. 2206-2271)

1999-07-01 / nr. 2206

"Lupta" pentru obţinerea catedrelor vacante irectorii celor 21 de unităţi de învăţământ reprezentative din judeţul Harghita, propuse de Inspectoratul şcolar judeţean şi aprobate de MEN, s-au întrunit la Casa corpului didactic pentru a-şi însuşi metodologia de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante decare dispun. Acest concurs se va desfăşura în baza unor ATM ■■ reglementări legale, în scopul descentralizării procesului de încadrare a unităţilor de învăţământ cu personal didactic, având ca obiectiv consolidarea autonomiei instituţionale a şcolilor şi creşterea răspunderii acestora faţă de sarcinile unui învăţământ performant, începând cu noul an şcolar. Concurenţii vor da probe scrise cu subiecte elaborate în conformitate cu programa pentru exemenul de definitivare în învăţământ, la specialitatea postului didactic respectiv şi în funcţie decerinţele proprii unităţii şcolare reprezentative. Proba va cuprinde în ponderi egale tematica de specialitate şi cea a metodicii predării materiei. Concursul nu se poate organiza în perioada desfăşurării concursului naţional pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante, datele de desfăşurare a acestuia fiind stabilite de conducerile unităţilor de învăţământ după consultarea Inspectoratului şcolar şi d e -------- a c e n t r el ( perfecţionare pentru specializare. Inspectoratul va comunica MEN (Direcţia Generală Resurse Umane) data programată pentru susţinerea concursului, care va fi plasată la 30 de zile după publicarea posturilor/catedre. Media minimă de promovare este 7 pentru posturile (Continuare în pag. a 4-a) IULIU CONDRAT,  Reforma învățământului Premierul Radu Vasile: Remarcabilă consecvenţă în nerespectarea hotărârilor anunţate! Când premierul Radu Vasile a făcut, a doua zi după instalarea sa în funcţie acea "istorică" vizită pe aceste meleaguri, l-am întrebat, într-un moment neprotocolar: "Dumneavoastră câte ordonanţe o să daţi?" răspunsul a venit rapid şi foarte sigur: "Nici una!" A trecut de atunci un an şi ceva şi numărul ordonanţelor "simple" sau "de urgenţă" date de cabinetul Radu Vasile a trecut binişor, dacă socoteala e bună, de ... trei sute. Acum, după câte se pare premierul se pregăteşte să încoroneze aşa cum se cuvine această operă remarcabilă de lansare în stil canonadă a ordonanţelor, cică a pregătit pe perioada cât parlamentarii se vor prăji la mare, după atâta trudă pe ogoarele legislative ale ţării, circa 130 de ordonanţe! Evident, nici eu nu sunt atât de naiv şi n-am fost nici în momentul când am primit răspunsul premierului la întrebarea cu ordonanţele încât să cred că există politicieni care-şi respectă promisiunile. Este însă frapantă nonşalanţa cu care premierul promite şi apoi uită completamente de promisiuni. Vă mai amintiţi de chestiunea drumului Sândominic-Bălan, pentru care premierul a promis ferm cele 6-7 miliarde de lei necesare? N-a dat nici măcar un singur leu. Ba mai mult, printre căile rutiere din județul Harghita pentru care s-au alocat bani nu mai figurează, "la ultima strigare", drumul de care e vorba. DAN LUDUŞAN n ultima şedinţă a Comisiei administrative a judeţului Harghita, domnul Adorjáni Károly, directorul Sistemului de Gospodărire a Apelor Miercurea-Ciuc, a venit cu o serie de propuneri menite a conduce, prin materializarea lor, la îmbunătăţirea unor stări de lucruri care ---------------------------------afectează, sau pot afecta, populaţia, în ideea că ele prezintă interes şi pentru dumneavoastră, cititorii noştri, iată, în mare, cam ce au vizat: • Poluarea cu metale ---------------------------------grele a unor surse de apă, ca urmare a prelucrării minereurilor şi exploatărilor miniere de către SC Metalurgica SA Vlăhiţa, EM Harghita şi SC Bălan SA, situaţie ce se poate reglementa doar dacă unităţile amintite ar reuşi să obţină fondurile necesare pentru conservarea holdelor de steril şi cea a iazurilor de decantare dezafectate. • Suprafeţele de teren pe care au fost executate lucrări de regularizare şi îndiguire a râului Olt şi afluenţilor acestuia, care nu au fost scoase definitiv din circuitul agricol. Drept turnare digurile cu zona de protecţie şi zona dig-mal au fost trecute în administrarea Sistemului de Gospodărire a Apelor Miercurea-Ciuc, în timp ce terenurile au intrat în proprietatea cetăţenilor. Până la rezolvarea clară a situaţiei, consiliile locale au fost rugate să nu mai repartizeze oamenilor terenuri aflate în zona de protecţie a lucrărilor de apărare. --------------------------------- • întrucât la canalizarea pluvială a municipiului Miercurea-Ciuc sunt racordate în mod ilegal o serie de folosințe - sublinia d-1 Adorjani - care deversează ape menajere neepurate - se produce o poluare masivă a canalelor de desecare din administrarea RAIF Harghita şi, în mod direct, a râului Olt. Motiv pentru care sugera (Continuare în pag. a 4-a) ȘTEFANA DRĂGHICI Ar fi necesare fonduri pentru regularizarea pârâurilor Mădăraş şi Frumoasa 4 Anul XL, Nr. 2206 JOI, 1 IULIE 1999 • 8 PAGINI Prețul - 555 lei prin abonament, 1000 lei la vânzare liberă Asociaţia microregională a consiliilor locale din zona Ocnelor (“Sóvidék”) în data de 24 iunie a.c, la Praid a avut loc constituirea Asociaţiei microregionale a consiliilor locale “Sóvidék”, compusă din localităţile Sovata, cu satele aparţinătoare: staţiunea Sovata, Sărăţeni, Ilieş, Săcădat, Căpeţi, Praid, cu satele aparţinătoare: Ocna de Sus, Ocna de Jos, Recaş, Bucin, Sásveres, şi Corund cu satele: Aiia, Valea lui Pavel, Fântâna Brazilor, Calanda. La această întâlnire de constituire a mai participat şi un reprezentant al Consiliului judeţean Harghita căruia, de fapt, îi revine meritul, de a fi iniţiatorul înfiinţării acestei asociaţii şi care a elaborat proiectul de hotărâre privind “Programul de pregătire a judeţului Harghita pentru elaborarea “Planului de Dezvoltare Rurală” şi pregătirea accesării Programului SAPARD” - program care intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2000. Scopul acestei asociaţii este de a accelera procesul de aderare la UE, respectiv pregătirea procesului de a deveni membru UE şi evitarea disparităţilor, iar pe de altă parte, de a testa potenţialul ţării, respectiv pentru preluarea sistemului de coordonare administrativ-financiară a UE. Prin Programul SAPARD se vor finanţa proiecte ale mcroregiunilor care se încadrează în teme cum ar fi spre exemplu: investiţii ale întreprinzătorilor din agricultură; îmbunătăţirea prelucrării şi procesării producţiei agricole; îmbunătăţirea calităţii şi structurii controlului sanitar şi fitosanitar - pentru a aminti doar câteva. Se are în vedere, prin accesarea acestui program, deschiderea posibilităţilor de atragere a unor sume importante anual (se spune) se alocă, fiecărei ţări nominalizate, în jur de 50 - 60 milioane EURO! AURELIA ILUT