Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2000 (Anul 12, nr. 2402-2464)

2000-04-04 / nr. 2402

Anul XII., Nr. 2402 MARȚI, 4 APRILIE 2000 • 8 PAGINI Prețul - 555 Iei prin abonament, 1000 lei la vânzare liberă JUR SA-MI APAR TARA, CHIAR cu preţul Viethi. .. ! έn prima zi de aprilie 2000, în apropierea Batalionului de Jandarmi din Gheorgheni au fost parcate sute de maşini din multe judeţe ale ţării, care au adus în Harghita părinţi, fraţi, surori, bunici, nepoţi, prieteni, care să fie de faţă alături de cei dragi, aflaţi de scurt timp sub arme, la un moment unic din viaţa unui tânăr, depunerea jurământului miliar. Instinctele solemne ale fanfarei, în faţa Drapelului ce luptă al batalionului, a comandanţilor, a celor apropiaţi şi dragi militarilor, veniţi de acasă, a numeroşi invitaţi de onoare, din sute de glasuri tinere au răsunat cuvintele sacre ale Jurământului militar, rostite cu hotărâre şi dârzenie dar şi cu patriotism de către militarii jandarmi ai primului contingent din anul 2000, de la Comandanentul judeţean din Miercurea-Ciuc şi de la Batalionul din Gheorgheni. Alături de domnul lt. col. Ovidiu Vasilică, comandantul batalionului, care a coordonat întregul ceremonial, au rostit cuvinte calde la adresa Jandarmeriei Române, la 150 de ani de la înfiinţare, domnul Mihai Sarea, subprefectul judeţului Harghita şi domnul colonel Ştefan Achim, locţiitoril Comandantului teritorial de jandarmi din Târgu-Mureş. A fost oficiată şi o scurtă slujbă religioasă, după care tinerii militari au oferit celor prezenţi câteva exerciţii demonstrative specifice unor misiuni pe care militarii jandarmi le au de îndeplinit. Depunerea Jurământului Militar faţă de patrie şi popor se înscrie într-o paletă largă de acţiuni organizate în cinstea celor 150 de ani de la înfiinţarea Jandarmeriei Române, dintre care amintim expoziţia de fotografie, pictură şi sculptură în os, organizată în sala de specialitate a batalionului, sugestiv intitulată „Rapsodie în bleujandarm” vizitată şi apreciată de invitaţi. Aici, pe nişte (Continuare în pag. a 2-a) VASILE GOTEA Jandarmeria Română la 150 de ani 99 17 intelectuali în apărarea unui infractor Atât în cotidianul Hargita Népe, care apare la Miercurea-Ciuc, cât şi în săptămânalul Udvarhelyi Híradó, editat la Odorheiu Secuiesc, a fost publicată o scrisoare deschisă prin care prelaţi ai bisericilor maghiare, medici, ingineri, scriitori şi publicişti cheamă la iniţierea unei campanii de proteste în presă împotriva condamnării penale a lui Bardóczy Csaba, liderul sindical care a organizat expulzarea violentă din orfelinatul de la Odorhei a călugăriţelor greco-catolice din Congregaţia „Inimii Neprihănite”. Semnatarii „iau la cunoştinţă cu stupoare că fostul consilier judeţean Bardóczy Csaba a fost condamnat de Judecătoria Odorheiu Secuiesc şi mai apoi de Tribunalul Miercurea-Ciuc, sub acuzaţia de violare de domiciliu, la doi ani de închisoare, cu suspendare (condiţionată) a executării pedepsei pe o perioadă de patru ani”. Ceea ce îi nelinişteşte însă cel mai mult este că „la presiunile Bucureştiului, primul procuror al judeţului Harghita a fost nevoit să recureze decizia Tribunalului Miercurea-Ciuc la Curtea de Apel Târgu- Mureş” şi că această ultimă instanţă îl va condamna probabil pe Bardóczy laexecutarea pedepsei. „Problema Cserehát (denumire generică pentru disputa privind orfelinatul - n. red.) nu este numai problema lui Bardóczy Csaba, ci a întregului Odorhei şi chiar a întregii maghiarimi din Transilvania. Noi socotim că intenţia de a-l băga în închisoare pe Bardóczy este expresia desconsiderării (Continuare în pag. a 2-a) DORIN SUCIU Autovictimizare patologică sau rea-credință?! Bani din bugetul Consiliului judeţean pentru participarea la diferite activitaţi Timp de două ore, consilierii judeţeni, întruniţi în şedinţa extraordinară a Consiliului judeţean Harghita, care s-a desfăşurat vineri, 31 martie a.c., au dezbătut şi aprobat 9 proiecte de hotărâri. La primul proiect, cel privind aprobarea în principiu a închirierii unor părţi a cantoanelor de întreţinere a drumurilor judeţene, s-a discutat mai bine de o jumătate de oră. Până la urmă acesta a fost amânat, deoarece mai lipseau unele informaţii, iar propunerile venite din partea unor consilieri urmează să se analizeze pentru a se formula cât mai corect proiectul, astfel încât el să treacă la vot. Celelalte hotărâri adoptate sunt cele privind: • emiterea Certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului societății comerciale cu capital de stat "PAJ Harghita" S.A. Miercurea- Ciuc • aprobarea în principiu a participării Consiliului judeţean cu o contribuţie proprie totală în valoare de 500 milioane lei la proiectul "Ridicarea calităţii şi operativităţii actului decizional prin îmbunătăţirea accesului la informaţii în cadrul Fondului de Modernizare a Administraţiei Publice Locale", s-a aprobat de asemenea, tot în principiu, participarea Consiliului judeţean la proiectul "Relansin" în colaborare cu Institutul Naţional pentru Cercetare- Dezvoltare în Informatică, cu o contribuţie proprie de 1 miliard de lei din bugetul anilor 2001-2003 • contribuţia Consiliului judeţean (100 milioane lei) la (Continuare în pag. a 2-a) ANA OGRĂZEANU Corespondenţă specială din Moscova de la Doina Teglaş Epilog la alegerile din Rusia (I) Din 26 martie, Rusia are un nou preşedinte Aşa după cum majoritatea analiştilor politici prognozaseră, iar sondajele de opinii o rataseră în ultimele luni, favoritul la postul de preşedinte al Rusiei, Vladimir Putin a câştigat alegerile chiar din primul tur de scrutin. După prezentarea primelor rezultate ale votării, mai ales din zonele în care comuniştii au un electorat stabil, unii erau aproape convinşi că soarta prezidenţialelor se va decide în al doilea tur de scrutin, însuşi liderul comunist Evgheni Ziuganov, principalul contracandidat al lui Putin la cea mai înaltă demnitate din stat, a declarat, imediat după anunţarea acestor prime rezultate că este de părere că va exista şi un al doilea tur de scrutin, în care el va fi cel de-al doilea finalist... Soarta însă nu i-a surâs lui Ziuganov. Luni dimineaţa după verificarea celei mai mari părţi a buletinelor de vot, se ştia că Putin a depăşit pragul de 52% din totalul voturilor, câte îi erau necesare pentru obţinerea victoriei. Marţi, după verificarea a 95,51% dinContinuare în pag. a 2-a) Unităţi harghitene care au beneficiat de înlesniri la plată Conform listei publicată de jurnalul "Adevărul" din 31 martie a.c., privitoare la situaţia înlesnirilor de plată acordate de Ministerul Finanţelor în anul 1999, în județul nostru s-au aprobat următoarele sume pentru: • FIL S.C. Bălan SA CN MINVEST SA - societate cu capital de stat - 51.551.824.285 lei; • S.C. Spirt Amidon SA Sânsimion - 25.717.817.835 lei; • S.C. Tricohar SA Miercurea-Ciuc 2.804.298.476 lei și • S.C. Filatex SA Miercurea-Ciuc-4.611.471.932 lei. Ultimele trei unități figurau la data respectivă ca unități cu capital privat. • într-un loc situat între satele Dobeni şi Proumbenii Mari, aparţinând comunei Mugeni, a fost depistat în dimineaţa zilei de 26.03.2000 cadavul unui bărbat în vârstă de aproximativ 65-70 de ani, care nu prezenta (Continuare în pag. a 2-a) ANAF.