Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2000 (Anul 12, nr. 2402-2464)

2000-04-04 / nr. 2402

• Pagina a 2-a • 4 aprilie 2000 • Din 26 martie, Rusia are un nou preşedinte (Urmare din pag. 1) buletine, rezultatul era edificator. Vladimir Putin fusese ales de majoritatea ruşilor, preşedinte al Federaţiei Ruse pentru următorii patru ani. Pe locul al doilea, cu 29,34% din voturile exprimate s-a situat Evgheni Ziuganov şi pe locul al treilea, la o diferenţă semnificativă, liderul democraţilor, Grigori Iavlinski, cu 5,84%. Vladimir Putin, absolvent al Facultăţii de Drept din Sankt- Petersburg, fost ofiţer de informaţii, care a lucrat până în 1990 în fosta RDG a fost angajat al administraţiei locale din Sankt-Petersburg, devenind destul de repede funcţionar în administraţia prezidenţială, numit apoi şef al KGB şi mai apoi, premier. Despre el se spune că s-anăscut sub o stea norocoasă. Este căsătorit şi are două fetiţe, în ziua în care soţia sa a aflat că Boris Elţîn şi-a dat demisia din funcţia de preşedinte al Federaţiei Ruse, a început să plângă, pentru că, spune presa de la Moscova, din acel moment viaţa sa personală şi a familiei a luat sfârşit prin desemnarea lui Putin ca succesor al lui Elţîn. Din cei aproape 70% din ruşii cu drept de vot, care s-au prezentat la urne, 52,64% l-au votat pe Putin, pentru că văd în el singurul politician capabil să redea Rusiei demnitatea şi forţa de super-putere pe care a avut-o odinioară. Media din capitala rusă consemnează în spaţii extrem de ample, aspecte ale desfăşurării alegerilor. Astfel, Putin a obţinut cea mai bună cotare în Inguşetia, unde procentul de participare la vot a înregistrat un record de 92,09%, iar procentul celor care l-au dorit pe acesta preşedinte a fost de peste 85%. Cel mai scăzut procent l-a înregistrat proaspătul preşedinte în regiunea Kemerovski, unde doar 25,01% din electori au votat pentru Putin. Per totalul Rusiei, Putin a obţinut detaşat victoria, doar într-un număr de şase regiuni el nereuşind să-şi surclaseze contracandidaţii. în capitala Rusiei, Moscova, Putin a obţinut 46,22% din voturi, iar în oraşul său natal, Sankt-Petersburg, 62,4%. Fapt remarcat atât de analiştii politici, cât şi de jurnalişti, din cei 11 candidaţi la fotoliul de la Kremlin, doar patru au reuşit să treacă pragul electoral de 3%. Nici pitorescul prin izbucnirile sale publice, Vladimir Jirinovski, lider, al Partidului Liberal Democrat, nu a depășit acest prag, el situându-se abia pe locul cinci, după Aman Tulcev, cu 2,72%. (Urmare din pag. 1) urme exterioare de violenţă, în urma cercetărilor efectuate de o echipă operativă s-a stabilit că este cadavrul numitului Dumitru Baie, 73 ani, din oraşul Sebeş, judeţul Alba. Cauza medicală a morţii, stabilită după efectuarea necropsiei: hipotermie şi insuficienţă cardio-respiratorie acută. • La sfârşitul lunii trecute subofiţerii Ionel Buzilă şi Gheorghe Ispăşoaia, amândoi lucrători în cadrul Postului de poliţie Mărtiniş, fiind în patrulare pe raza comunei, l-au oprit şi legitimat pe Beres László, 30 ani, din Miercurea-Ciuc, care nu-şi putea justifica prezenţa în zonă. Trecându-se la verificarea acestuia, s-a stabilit că el era urmărit general din 29.02.2000, sustrăgându-se urmăririi penale pentru săvârşirea infracţiunii de furt. A fost depus în arestul Poliţiei municipiului Odorheiu Secuiesc pentru continuarea cercetărilor. • Tot în ultimele zile ale lunii martie au mai fost identificaţi şi reţinuţi: Angi Iosif, 44 ani, din Gheorgheni, care se sustrăgea executării pedepsei închisorii de 3 ani pentru furt calificat în dauna avutului privat, şi Portik Károly, 32 ani, din Remetea, care era dat în urmărire generală din 15.07.1998 pentru că se sustrăgea executării pedepsei închisorii în urma săvârşirii infracţiunii de abandon de familie. • La ora 22,30, în seara zilei de 30 martie a.c., Poliţia oraşului Gheorgheni s-a sesizat din oficiu cu privire la faptul că persoane necunoscute au pătruns, prin efracţie, în incinta unităţii alimentare „Discount” din localitate. Deplasată la faţa locului, echipa operativă condusă de lt. col. Constantin Olariu, şeful subunităţii de poliţie, l-a prins şi identificat pe numitul Kovács Szabolcs, 15 ani, din Gheorgheni, asupra căruia s-au găsit: o pungă cu monede de 500 lei, fişicuri cu sume de 50.000 lei în bancnote de 1.000 lei, pachete de ţigări „More" şi „Viceroy”, pe care Kovács le sustrăsese din magazin. Toate bunurile, în valoare de 500.000 lei, au fost recuperate şi restituite părţii vătămate. Cel în cauză este cercetat în stare de libertate pentru comiterea infracţiunii de furt calificat în dauna avutului privat. • în aceeaşi zi şi la aceeaşi oră, Postul de poliţie Lunca de Sus a fost sesizat de medicul uman din localitate cu privire la faptul că, în jurul orei 17,30, minorii Ciprian Marin Dumitru, 4 ani, şi fratele lui, Cristian Dumitru, 6 ani, ambii din satul Păltiniş, în timp ce se jucau pe malul râului Trotuş, primul a alunecat şi a căzut, fiind dus de apă aproximativ 300 m. Cel de-al doilea, vrând să-şi salveze fratele, a fost dus şi el pe apă. Copiii au fost salvaţi de sătenii aflaţi în preajmă şi transportaţi de urgenţă la Spitalul judeţean din Miercurea-Ciuc pentru a li se acorda îngrijirile medicale necesare. • Okos István, muncitor la societatea comercială M-COMEX S.R.L. Miercurea-Ciuc cu sediul în comuna Plăieşii de Jos, a sesizat, în seara zilei de 30 martie, Postul de poliţie din localitate despre faptul că Valentin Beta, 37 ani, din comuna Balcani, judeţul Bacău, muncitor forestier, a fost jefuit, în timp ce se deplasa de la locul de muncă spre vagonul de dormit, în jurul orei 17:00, Beta a fost acostat de doi bărbaţi necunoscuţi care, ameninţându-l cu un cuţit, l-au deposedat de 28.000 lei şi un pachet de ţigări „Carpaţi”, în urma cercetărilor efectuate de lucrătorii Postului de poliţie Plăieşii de Jos, sprijiniţi de o echipă operativă din cadrul IPJ Harghita, s-a reuşit identificarea autorilor în persoana numiţilor: Demeter Geza, 18 ani, şi Banfi Remus, 21 ani, ambii din satul Plăieşii de Sus, fără ocupaţie. Banfi a fost reţinut, iar prejudiciul recuperat în cauză s-a întocmit dosar penal pentru comiterea infracțiunii de tâlhărie și se întreprind măsuri în vederea prinderii lui Demeter Géza. "JUR SA-MI APĂR TARA..." 7 (Urmare din pag. 1) portative imense, exponatele reprezentau note muzicale cu un fragment din cunoscuta „Oda bucuriei” a lui Bethoven. In această măreaţă zi, gazdele noastre reprezentate prin domnii: It. col. Ovidiu Vasilică, It. col. Gheorghe Costin, It. col Petru Balmoş, It. col. Ioan Vîlcan, căp. Adrian Baban şi alţii, au oferit o recepţie la Casa armatei din Gheorgheni, unde a continuat schimbul de impresii între neobositele noastre gazde şi invitaţi. „JUR SĂ-MI APĂR ŢARA, CHIAR CU PREŢUL VIEŢII...!”. Cuvinte sacre, cuvinte sfinte ce exprimă un unic legământ de credinţă faţă de patrie şi popor, rostite cu multă dragoste de glasuri tinere şi bărbătoase, cu arma strânsă la piept, cum am mai arătat, de militarii primului contingent de jandarmi din anul 2000, la 150 de ani de la înfiinţarea Jandarmeriei Române. Aşa să le ajute Dumnezeu, să vegheze, cum au jurat, cu răspundere şi vigilenţă la ordinea şi liniştea noastră, la paza obiectivelor şi bunurilor încredinţate şi la îndeplinirea altor misiuni în slujba patriei şi poporului. (Urmare din pag. 1) drepturilor naţionale (sic!) ale maghiarimii din România, ba chiar că se intenţionează întemniţarea lor împreună cu concetăţenii noştri." Protestăm împotriva acestui fapt”. Semnează Kedai Mózes, protopop reformat, Hegyi Sándor, pastor reformat, András Zoltán, medic, Hegyi István, protopop reformat, Komoróczy György, publicist, Lőrincz György, scriitor, Lőrinczi Csaba, medic, Nagy Pál, medic, Oláh József, medic, Szentannai Dénes, medic, Toró Áprád, medic, Tőkés Zsolt, profesor, Venczel László, medic, Albert Sándor, preot, Krizbai Imre, preot, Incze Béla, inginer şi Szőke László, ziarist. Este greu de stabilit unde se sfârşeşte autovictimizarea, cu evidente conotaţii patologice, şi unde începe reaua-credinţă, în fapt, aşa cum demonstrează cu prisosinţă dosarele penale - căci sunt mai multe - instrumentate lui Bardóczy Csaba, autorul moral al scoaterii cu forţa a călugăriţelor greco-catolice din propriul aşezământ este un infractor cu mai vechi state de serviciu. încă la 25 martie 1997, prin sentinţa penală nr. 189, Judecătoria Sighişoara l-a condamnat pe Bardóczy la un an şi 17 intelectuali în apărarea unui infractor două luni închisoare, cu suspendarea condiţionată a executării pedepsei, pentru că la 19 decembrie 1995, conducând autoturismul cu nr. 3-HR-3703 cu o îmbibaţie alcoolică de 1,7 la mie (adică beat mort) a provocat un accident în localitatea Sângeorgiu de Pădure, jud. Mureş; la data de 9 decembrie 1997, un echipaj de poliţie din Odorheiu Secuiesc l-a surprins pe Bardóczy Csaba conducând autoturismul cu permisul suspendat, drept care i s-a întocmit un nou dosar penal, care în mod normal, ar fi trebuit să se finalizeze cu efectuarea pedepsei neexecutate. Pentru recidivă, dar și pentru felul în care Bardóczy, ca lider sindical, i-a incitat pe muncitorii de pe platforma industrială împotriva lui Remus Opriș (care în calitate de secretar general al Guvernului României venise la Odorheiu Secuiesc pentru a restabili legalitatea în cazul evacuării şi molestării călugăriţelor greco-catolice) prefectul Zoltán Dézsi l-a suspendat pe Bardóczy Csaba din funcţia de consilier judeţean. Având în vedere că acesta avea deja o condamnare penală anterioară neexecutată, sentinţa Tribunalului Miercurea-Ciuc de a-i da o nouă pedeapsă penală cu suspendare este evident ilegală, iar prim-procurorul judeţului Harghita nici nu putea să se sesizeze şi să nu ceară rejudecarea cauzei la o instanţă superioară. Faptul că există preoţi, medici, profesori, publicişti, ingineri şi ziarişti care se identifică cu un extremist notoriu este descalificant pentru nişte pretinşi intelectuali, iar diversiunea exprimată în presă conform căreia justiţia română doreşte să vâre după gratii înseşi drepturile naţionale (!) ale maghiarimii şi nu un infractor recidivist dovedeşte un dispreţ fără de margini faţă de publicul român şi maghiar, deopotrivă. Adevărul Harghitei Banii din bugetul Consiliului județean... (Urmare din pag. 1) constituirea Fondului pentru dezvoltare regională al Agenţiei de Dezvoltare Regională CENTRU pe anul 20001 achitarea taxei de înscriere (5 milioane lei), conform actelor constitutive, de către Consiliul judeţean Harghita în calitate de membru fondator al Asociaţiei judeţelor de munte din România. Totodată, s-au mai adoptat proiectele de hotărâri care vizau modificarea Hotărârii nr. 44 din 1999 a C. J. cu privire la organizarea şi funcţionarea Direcţiei judeţene pentru protecţia drepturilor copilului Harghita; modificarea organigramei, statului de funcţii cuprinzând şi punctajul din fişa de evaluare a postului ale aparatului propriu al C. J. Harghita şi schimbarea denumirii, modificarea structurii organizatorice, a statului de funcţii şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare ale „Centrului cultural judeţean Lăzarea”. Aşa se face că, de la 1 aprilie 2000, acesta se va numi „Centrul judeţean de creaţie Lăzarea". Adică „aceeaşi Mărie, dar cu altă pălărie”. S-a cerut respectiva modificare „pentru a se lămuri foarte clar că este vorba de un centru ce creaţie de arie judeţeană”, în acest caz se blochează cele 17 posturi din 18 din cauza lipsei fondurilor băneşti. S-a trecut apoi la punctul „Diverse”, unde s-a propus adoptarea unei declaraţii a Consiliului judeţean Harghita privind cazul ex-consilierului Bardóczy Csaba. Pentru conceperea textului declaraţiei s-a cerut o pauză de 10 minute, urmând apoi ca acesta să fie adus la cunoştinţa consilierilor judeţeni pentru a fi aprobat. Cum luările de poziţie ca şi cazul lui Bardóczy sunt extrem de interesante, vom reveni asupra subiectului în numărul de mâine al ziarului. FONDUL NAŢOIAL DE ACUMULARE Data lansării: 3 februarie 1999 Valoarea la zi a Unităţii de Fond: 28.435 Iei Numărul de UF în circulaţie: 4.414.480 Activ net contabil: 125.525.909.410 Iei Creşterea faţă de săptămâna precedentă: 1,44% Depuneri la Agenţiile FNI, FNA din Miercurea-Ciuc, Piaţa Libertăţii, nr. 1 Creşterea faţă de 1 ian. 2000:21,52 % Informaţii la telefonul: 066/113320. FONDUL NATIONAL DE ACUMULARE Fondul Naţional de Investiţii Valoarea la zi a UF: 92.480 lei Creşterea faţă de 1 ianuarie 2000: 30,99 % Creşterea faţă de săptămâna precedentă: 2,02% Activ net: 3.132.611.107.200 lei Numărul de UF în circulaţie:33.873.390 Depuneri la Agenţiile FMI din Miercurea-Ciuc Adresa: Piaţa Libertăţii, nr. 1, telefon: 060/113320 FONDUL NAŢIONAL DE INVESTIŢII