Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2010 (Anul 22, nr. 4902-4963)

2010-01-19 / nr. 4912

• Pagina a 4-a • 19 ianuarie 2010 • Informația Miercurea-Ciuc întâlnire de suflet pentru cei doi mari poeţi: Eminescu şi Vieru O seară literară găzduită de Muzeul Oltului şi Mureşului Superior, în cadrul căreia au fost omagiaţi doi mari poeţi ai culturii româneşti_____________ Vineri seara, la Muzeul Oltului şi Mureşului Superior „ Miercurea-Ciuc a avut loc un cenaclu literar intitulat întâlnire de sunet pentru cei doi mari poeţi ”, în care s-a orbit despre Mihai Eminescu (160 de ani de la naştere) Grigore Vieru (un an de la dispariţia dintre noi), s-au citat şi au fost interpretate melodii pe versurile celor 61 poeţi. Dar a fost realizată şi o expoziţieto-documentară care reflectă parcursul biografic şi rera poetică a celor doi creatori, muzeograful Florina Kineţ precizând despre aceasta: „Am vrut ca expoziţia -i cuprindă pe cei doi poeţi, pentru că aşa va fi de acum minte”. Pe lângă plopii fără soţ, un Dor de Eminescu şi-au primat elevii Colegiului Naţional „Octavian Goga” -tipul „Ecou” şi „Andante” - coordonaţi de Liviu Inceban şi Valeriu Costea, ai Şcolii Generale „Liviu Oreanu” - sub îndrumarea Valeriei Pop. Sara pe deal, onoroase păsărele şi poezii despre mamă aparţinând etului Grigore Vieru au fost interpretate de corul de pii al Centrului Cultural „Patriarh Miron Cristea”. La vedere celor doi poeţi au mai spus profesorii de limba nonă, directorii celor două instituţii invitate şi părinţii ,zenţi la eveniment,întâlnirea de suflet” a fost vegheată de cei doi poeţi, la picturi reprezentând chipurile lor, puse la loc de ste în sală, fiind străjuite de o candelă - la Vieru ibolizează oglinda sentimentelor pentru limba nână şi neam, iar la Eminescu înţelepciunea care prezintă legătura noastră cu cei adormiţi. Evenimentul de la Miercurea-Ciuc, dedicat lui Mihailinescu şi lui Grigore Vieru, a fost organizat de izeul Oltului şi Mureşului Superior, Episcopiaodoxă a Covasnei şi Harghitei, Centrul Catural ieriarh Miron Cristea”, Inspectoratul Şcolar Judeţean Ighita, Colegiul Naţional „Octavian Goga”, Şcoala nerală „Liviu Rebreanu” şi Brigada 61 Vânători dente „General Virgil Rădulescu”. LIVIU CÂMPEAN  de la naşterea lui Mihai Eminescu Colegiul Naţional „Octavian Goga” Ziua de 15 ianuarie, ca în fiecare an, are la Colegiul Naţional „Octavian Goga” din Miercurea-Ciuc o semnificaţie deosebită, deoarece toţi elevii şi dascălii lor îşi îndreaptă, cu nespusă bucurie şi mândrie, gândul spre cel ce ne-a marcat profund viaţa artistică şi rostirea poetică-Mihai Eminescu. Pentru omagierea personalităţii creatoare a poetului nepereche, în fiecare clasă s-au ţinut scurte momente de recitări, desene, cântece şi evocări închinate Luceafărului incontestabil al poeziei româneşti. Momentul culminant al acestor activităţi omagiale l-a constituit festivitatea din amfiteatrul şcolii, desfăşurată sub genericul „La ceas aniversar-Mihai Eminescu - 160 de ani”, festivitate pregătită şi susţinută de elevi din clasele gimnaziale şi liceale, sub îndrumarea atentă a profesorilor de Limba şi literatura română şi muzică. Eleva Paula Florariu din clasa a Xll-a C a prezentat un „Cuvânt întru slava Poetului”, în care se arata indignată de faptul că unii vor să-l „demitizeze” pe Eminescu. Eleva Mursa Lorelai-Cristina din clasa a Vl-a a recitat o creaţie/poezie proprie „Lui Eminescu”. Recitările elevilor din clasele V-VIII au alternat cu interpretarea a şase lieduri şi romanţe pe versuri de Mihai Eminescu, de către grupurile vocale „Ecou” (eleve din clasa a XII-a C), acompaniat la chitară de neîntrecuta Silvia Blamoş şi pregătit de prof. V. Costea, şi „Andante”, grup pregătit de doamna profesoară de muzică Mihaela Ionescu. Alte trei recitatoare din clasa a Xll-a, Georgiana Glodeanu, Laura Suciu şi Elena Istine, au dat glas versurilor eminesciene cu multă sensibilitate artistică. De cele mai multe aplauze s-a bucurat, în încheierea spectacolului, melodia „La zidirea soarelui...” pe versurile regretatului poet Grigore Vieru, interpretată de Silvia Balmoş şi grupurile vocale amintite. Despre legătura sufletească peste veacuri dintre Mihai Eminescu şi Grigore Vieru, cu trimiteri către „poetul pătimirii noastre” - Octavian Goga, a vorbit doamna profesoară Livia Muncelean, care, alături de colegii dumneaei, a regizat întreaga manifestare artistică din care s-au împărtăşit mulţi învăţăcei ai şcolii cu multă dragoste şi preţuire pentru marele aniversar. VALERIU COSTEA Topliţa: Şcoala Generală „Miron Cristea” Sub genericul „Porni Luceafărul”, în sala festivă a Şcolii Generale „Miron Cristea” din Topliţa s-au desfăşurat o serie de manifestări dedicate împlinirii a 160 de ani de la naşterea marelui nostru poet Mihai Eminescu, la care au participat numeroşi elevi, cadre didactice, părinţi şi invitaţi. Cadre didactice şi elevi au recitat din poeziile poetului, s-au interpretat cântece pe versurile lui Eminescu şi s-a dansat în ritm de vals. Cei prezenţi au fost familiarizaţi cu lumea lui Eminescu din holul sălii festive, unde într-o ambianţă specifică s-a vernisat o expoziţie cu desene, portofolii şi creaţii literare ale elevilor, dedicate poetului. A fost emoţionant un text semnificativ din creaţia eminesciană care a încheiat manifestările de la Şcoala Generală „Miron Cristea”: „O literatură trainică, în stare să ne placă nouă şi să fie originală pentru alţii, nu se poate întemeia decât pe graiul viu al poporului, pe tradiţiile, obiceiurile şi istoria lui, pe geniul lui”. A fost un spectacol de suflet închinat lui Eminescu, de la care s-a plecat cu sufletul mai bogat, la a cărui reuşită şi-au adus contribuţia conducerea şcolii şi întregul colectiv de cadre didactice. Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Ziua naşterii poetului Mihai Eminescu a fost sărbătorită la Colegiul Naţional ce poartă numele marelui geniu prin mai multe manifestări, dintre care vom marca doar două: expoziţia de carte eminesciană, unde elevii au putut vedea cărţile de proză şi poezie ale lui Eminescu, precum şi cărţile de critică literară existente în biblioteca liceului; de asemenea, elevii au prezentat un program artistic cu poezii, cântece despre Eminescu şi pe versurile poetului. Totodată, au fost recitate versuri de Eminescu în limbile engleză şi franceză. VASILE GOTEA