Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2012 (Anul 24, nr. 5351-5402)

2012-01-20 / nr. 5361-5362

• Pagina a 4-a • 20/21 ianuarie 2012 • Informația H&ffgrat&i Dor de Eminescu La 15 ianuarie 1859, acum 162 de ani se ivea printre noi ca o lacrimă celestă ce urma a se desăvârşi în milenara ei devenire, cea mai măiastră personalitate a literaturii române, Mihai Eminescu. într-o atmosferă de înaltă încărcătură emoţională, naşterea marelui poet a fost sărbătorită şi în municipiul Gheorgheni, pe data de 17 ianuarie, în sala Casei de Cultură, printr-un spectacol de muzică şi poezie organizat de Asociaţia „Maris şi Alutus” . în deschiderea spectacolului, d-na profesoară Petronela Ignat a evocat în câteva cuvinte viaţa şi activitatea poetului nepereche, reuşind ca prin măreţia gândului să spulbere bariera timpului ce adesea estompează trecutul şi să reliefeze prin cuvinte de preţuire ce mult a însemnat de-a lungul timpului opera eminesciană. Momentul aniversar a continuat cu evoluţia pe scenă a elevilor de la Liceul Teoretic „Sf. Nicolae” din Gheorgheni, pregătiţi de d-na prof. Simona Filip, a membrilor Cenaclului „înger pierdut”, îndrumat de d-l înv. Emilian Adam, a Trupei Perfect Plan, precum şi a Formaţiei „The Socks”, în finalul spectacolului, invitatul de seamă Emeric Imre, fost membru al Cenaclului „Flacăra”, revenind pe scena Casei de Cultură din Gheorgheni, a susţinut un extraordinar concert alături de trupa „Emeric Set”, interpretând desigur şi piese dedicate marelui poet Mihai Eminescu. Preşedintele Asociaţiei „Maris şi Alutus”, prof. Georgeta Bucur Mihai Eminescu la „Mihai Eminescu " Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” din Topliţa şi-a sărbătorit şi în acest an patronul spiritual, printr-o serie de manifestări care s-au derulat timp de o săptămână, între 16 şi 20 ianuarie 2012. Astfel, luni, 16 ianuarie, a avut loc o expoziţie de carte, marţi un concurs de creaţii lirice proprii cu participarea elevilor Anton Gina, Lingurar Loredana, Lingurar Mirela, Roşea Cristina, Platon Elena, Muntean Lorena, Vodă Marc Ioan, Ţăran Alexandra, Cojocaru Ioana, Mîndru Mădălina, Zvancea Alexandra; miercuri, 18 ianuarie, a fost ziua concursului de eseuri având ca temă viaţa şi opera poetului, joi participanţii la acţiune au trebuit să ilustreze o poezie eminesciană în PowerPoint. Astăzi se desfăşoară un moment artistic deosebit, împânzit cu versuri şi muzică de chitară, organizat de membrii catedrei de Limbă şi Comunicare împreună cu elevi din clasa a X-a şi a XI-a pedagogic, sprijiniţi de un grup de recitatori. Tot cu prilejul Zilelor Eminescu a avut loc şi o lansare de carte: Octav Ardeleanu (prof. Octavian Bucur), „Sonete în amurg”. (V. Gotea) Predică la Duminica a 32-a după Rusalii (Urmare din pag. 1) Era bogat şi nu ducea lipsă de nimic material, însă, totuşi, îi lipsea ceva, îi lipsea ceva ce nu-i puteau da banii, îi lipsea ceva în sufletul lui. Sufletul lui Zaheu simţea o greutate, simţea o nelinişte, o nemulţumire, în adâncul sufletului său auzea tot mai lămurit mustrarea: „ Vai de tine, Zahee, şi de banii tăi făcuţi cu strămbătate şi vicleşug! Lasă această cale! ”. Această greutate şi tulburare, ce le simţea în sufletul său, l-au făcut într-o zi să-şi lase vama şi câştigul şi să plece ca să vadă pe Iisus, pe un om ce predica despre cele sufleteşti. A pornit spre Hristos împins de dorul şi dorinţa după o înnoire a vieţii. Această dorinţă l-a suit într-un dud din marginea drumului. în lumina Mântuitorului, Zaheu îşi vede deodată tot trecutul său plin de întunericul păcatelor. în lumina Mântuitorului, Zaheu simte cum deodată piere tot preţul averii sale şi al fanilor săi. în faţa Mântuitorului, Zaheu se simte atât de sărac, atât de gol, atât de negru şi de păcătos, îşi simte zădărnicia vieţii lui atât de mult, încât îi vine să strige de acolo de sus: „ Vai de mine şi de viaţa mea!’’. în această clipă, Mântuitorul se opreşte şi strigă: „Zahee, grăbeşte de te pogoară, că astăzi rebuie să rămân în casa ta!’’. Şi, coborându-se repede, îl primeşte cu Hicurie pe Mântuitorul, în vreme ce ploara se miră că Acesta intră să găzduiască la un om păcătos. Curiozitatea lui Zaheu vameşul a avut ca efect împăcarea şi sine, cu Dumnezeu, cu conştiinţa sa şi cu aproapele. Zaheu s-a schimbat cu totul după ce a intrat Iisus în casa lui. Zaheu cel plecat de acasă murise şi în locul lui s-a întors alt Zaheu, înviat la o viaţă nouă. Când a plecat Zaheu de-acasă era un lacom ce tremura după câştiguri, după bani şi înşelăciuni, însă după ce a intrat Iisus în casa lui, convins de cuvântul Său, odată cu pocăinţa, cu regretul vieţii păcătoase trecute, arată că mai are în el un dram de bunătate, un cărbune sub cenuşa păcatului, care nu s-a stins chipul lui Dumnezeu în om. Bunătatea lui Dumnezeu îl provoacă la bunătate, exclamând: „Doamne, jumătate din averea mea o dau săracilor şi dacă am nedreptăţit pe cineva cu ceva întorc împătrit! ”. Iată osârdia cea mare a lui Zaheu de îndreptare! Iată ce face o inimă care iubeşte pe Dumnezeu, când vine întru cunoştinţa păcatelor sale! Iată cum făgăduieşte să plătească datoriile celor pe care i-a nedreptăţit, spre a câştiga milă şi îndurare de la Dumnezeu! Nimeni nu l-a acuzat în faţa Mântuitorului de nedreptăţile ce le făcuse, dar strălucind în inima sa lumina harului lui Dumnezeu, el singur s-a judecat pe sine vinovat şi dator şi aşa făgăduieşte ca să dea jumătate din averea sa la săraci şi dacă a nedreptăţit pe cineva cu ceva să întoarcă de patru ori mai mult. Mustrarea conştiinţei i s-a făcut lui Zaheu aspru judecător, spre a hotărî singur acest mijloc de îndreptare în faţa Preaînduratului nostru Mântuitor. Această hotărâre a lui de îndreptare a fost primită de Ştiutorul inimilor, Iisus Hristos, ca o jertfă deja făcută pentru păcatele sale şi ca o arvună a mântuirii sufletului său. De aceea a auzit de la Domnul: „Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, pentru că şi acesta este fiul lui Avraam Câtă milă şi îndurare a câştigat de la Dumnezeu prin râvna sa ce a avut-o pentru îndreptarea sa şi iertarea păcatelor sale, căci nu numai mântuirea casei sale a câştigat, ci şi fiu al lui Avraam s-a făcut, mai înainte de a face faptele lui Avraam! Numai hotărând din toată inima sa că se va face milostiv şi drept, urmând lui Avraam cu credinţă şi făgăduinţă, şi Dumnezeu a primit pocăinţa sa. Pocăinţa casei lui Zaheu este un exemplu viu de întoarcere la Hristos pentru familia creştină, pentru noi toţi care suntem fii ai lui Dumnezeu după har şi oameni păcătoşi după fapte. Dacă n-ar fi mila lui Dumnezeu şi pocăinţa prin care suntem miluiţi şi iertaţi, nimeni dintre creştini nu ar putea fi mântuiţi. Dumnezeu Care ne-a creat ne oferă în dar mila şi dragostea Lui de Tată, iar noi, ca fii, trebuie să-i oferim pocăinţa noastră, smerenia noastră, lacrimile noastre de căinţă, spovedania şi părăsirea păcatelor. Fiecare dintre noi semănăm oarecum cu Zaheu, căci suntem biruiţi de lăcomie, de zgârcenie, de răutate, de nepăsare, de nepocăinţă. Dar Dumnezeu, care ştie toate şi priveşte în inimile noastre, are întotdeauna milă de noi. Precum a venit înaintea lui Zaheu, El vine şi înaintea noastră să ne cheme la pocăinţă şi doreşte să intre în casa sufletului nostru. Dacă ne vom strădui să mergem cât mai regulat la biserică, dacă ne vom plânge păcatele şi le vom mărturisi la scaunul de spovedanie şi vom primi cu evlavie Trupul şi Sângele Domnului, atunci Hristos, El însuşi va veni la noi şi ne va zice: Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, că şi acesta este fiul lui Avraam. Municipiul Odorheiu-Secuiesc anunţă publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul „Platformă de depozitare şi gospodărire a gunoiului de grajd şi a deşeurilor municipale verzi al municipiului Odorheiu-Secuiesc, judeţul Harghita ”, propus a fi amplasat (în vecinătatea depozitului de deşeuri nepericuloase, Odorheiu-Secuiesc) pe terenul municipiului Odorheiu-Secuiesc, zona Cekend, f.n., jud. Harghita. Informaţiile privind proiectul propus pot fi consultate la sediul Agenţia pentru Protecţia Mediului Harghita, Miercurea-Ciuc, str. Marton Aron, nr. 43, în zilele de luni-joi, între orele 8,30-16,30 şi vineri, între orele 8,30-14,00. Observaţiile publicului interesat se primesc în cursul procedurii de reglementare, zilnic, în scris, la APM Harghita din Miercurea-Ciuc, str. Márton Áron, nr. 43, fax 0266/310041. SC GOSCOM SA G GOSCOM S.C.GOSCOMS. A. : M*r*urrw Ckc, stt. Silcim nr.t ! XxlH*ghrta i Cod postal; 330!« roagă asocia ţiile de proprietari să ia legătura cu firmele de repartizare a consumului de energie termică pentru ca tabelele cu repartizarea energiei, termice să fie depuse la GOSCOM în maxim 3 zile de la primirea citirii realizate în condominii. în cazul în care aceste date de intrare pentru facturare și pentru calcularea ajutoarelor de încălzire nu ajung la timp la societatea noastră, se poate întâmpla ca locatarii să își piardă dreptul de a beneficia de ajutorul de încălzire. Director, Fekete Ana