Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2014 (Anul 26, nr. 5703-5738)

2014-01-07 / nr. 5703

Anul XXV. Nr. 5703 MARŢI, 7 IANUARIE 2014 •________________Preț: 1 leu Bălan Vitrine ticsite de medalii S-a întâmplat să ajung la Bălan într-o zi obişnuită de miercuri. Sala mare a Casei de Cultură era în întuneric, cu excepţia scenei, unde evoluau, într-un dans modern, un băiat şi o fată, care se înţelegeau perfect. După ce s-au oprit din dans am putut discuta puţin cu ei şi am aflat că e vorba de Marian Bolea şi Magda Dumănescu, el angajat la o firmă din Miercurea-Ciuc, ca elevă în clasa a XI-a la Bălan. De la d-na profesoară Ida Dan, ghidul nostru cu această ocazie, şi cea care conduce, împreună cu Boglárka Doru, cercul de dans, am aflat că Marian şi Magda, membri ai formaţiei UMIR, sunt, împreună cu colegii de formaţie, posesorii unei multitudini de primii la concursurile interjudeţene de dans modern. Am mai aflat că muzica pe care dansează cei doi este creaţia lui Marian, la fel şi orchestraţia pieselor. Cu o mulţime de locuri I, II sau III s-au întors de pe la concursuri şi formaţiile TIP-TOP sau ANONYMUS. (Continuare în pag. a 5-a) ŞTEFAN DANCIU Cât am dat şi cât am luat din fondurile europene. Liderii şi iesenii banilor UE, pe ministere - pagina a 6-a - Tabloidele britanice ar trebui să-i mulţumească României - în pagina a 8-a - Next stop UK: Romanians & Bulgarians are queueing up for handout Britain Se întâmplă în „cuibul de viespi" din Sfântu-Gheorghe De ani buni, municipiul Sfântu-Gheorghe s-a transformat într-un adevărat „cuib de viespi", în care extremismul şi iredentismul maghiar din România îşi fac de cap. Acţiuni şi fapte duşmănoase faţă de statul român, faţă de însemnele naţionale ale României, faţă de cetăţenii de etnie română etc. se petrec acolo aproape zi de zi. Iar în presa de limbă maghiară, precum Háromszék", Székely hírmondó”, „Erdővidék", ,Európai Idő", care apar în judeţul Covasna, se află cele mai abjecte exprimări la adresa „invadatorilor fără rădăcini aici’, aputerii române de ocupaţie”, sub care „maghirrrimea din România trăieşte sub năvodul ocupaţiei', iar în Transilvania maghiarimea cunoaşte cea mai cruntă prigoană orte a românilor minoritarii etc. _ (Continuare în pag. a 5-a) Ilie ŞANDRU 2014 debutează cu o lipsă acută de apă în sol Chiar dacă meteorologii anunţă, pe termen scurt, vreme în încălzire, temerile domnului ing. Török Eugen, directorul Direcţiei pentru Agricultură Harghita, au la origine gerurile, care ar putea să vină şi care, în lipsa zăpezii, ar putea aduce mari prejudicii culturilor semănate în toamnă. Dar cum temperaturile sub 20 de grade Celsius sunt aşteptate abia pe la sfârşitul lunii în curs, toate speranţele se leagă acum de mult visatele ninsori, obişnuite de altfel,pe aceste meleaguri ai căror vieţuitori aproape că nu concep Crăciunul fără ele. Şi asta cu atât mai mult cu cât şi solul este văduvit de apă, la sfârşitul anului trecut, faţă de o medie obişnuită a anilor normali de 2, 8 litri pe metru pătrat, înregistrându-se doar 2 litri: 3,5 în zona Ciucului, 0,8 in zona Odorheiului şi 1,9 în cea a Gheorgheniului. Un deficit considerabil chiar şi în comparaţie cu decembrie 2012, când în statistici figurau 58 de litri, cantitate socotită atunci ca un semn bun pentru recoltele de mai târziu. (Continuare în pag. a 3-a) ȘTEFANA DRĂGHICI Cosmina Marcela Oltean: „...am înţeles, în sfârşit, puterea miraculoasă a artei" - Pentru început spune-ne ceva despre tine... - Mă numesc Cosmina Marcela Oltean, m-am născut în municipiul Topliţa, la 24 octombrie 1992, apoi, de la vârsta de 3 ani, m-am mutat împreună cu părinţii în localitatea Gălăuţaş, unde am urmat între 1999-2007 studiile primare la Şcoala Generală „Dumitru Gafion”. Intre 2007-2011 am studiat la Liceul „Miron Cristea” din Subcetate şi, în paralel, am urmat Şcoala Populară de Arte din Topliţa. - Când şi cum ţi-ai descoperit pasiunea pentru artă? - Mi se adresează des această întrebare şi răspunsul meu este acelaşi: este greu de spus cu exactitate, cred că a fost în momentul în care am pus prima dată mâna pe un creion. Dar un lucru ştiu sigur: am început să desenez dinainte de a învăţa să scriu. - Cum ai încercat să-ţi dezvolţi în timp talentul? Personal, niciodată nu am considerat că aş poseda un talent nemaipomenit şi nici acum nu cred asta. (Continuare în pag. a 4-a) Ion N. OPREA